Suuret ikäluokat maksoivat neljäsosan eläkkeestä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Suuret ikäluokat maksoivat neljäsosan eläkkeestä

Yksi yhteiskuntamme sitkeimpiä myyttejä on se, että suomalaiset olisivat maksaneet tai säästäneet omat eläkkeensä itse.Suuri osa nykyisistä eläkeläisistä on toki maksanut eläkemaksuja koko työuransa ajan, mutta maksut riittävät kattamaan vain pienen osan heidän saamistaan eläkkeistä.
 
vierailija
Oma vikanne, kun ette tajunneet syntyä aiemmin. Eli me harmaat pantterit olimme fiksumpia siinä asiassa.
Olen vihdoin löytänyt netistä lehtiartikkelin saksalaisesta mieslääkäristä, joka jäi Suomeen sodan jälkeen. Lääkärin huonon suomen kielen taidon takia syntyi väärinkäsitys vastaanotolla, ja sen takia olen olemassa. Lehtijutusta myös selvisi, että kouluni rehtori oli aikoinaan houkutellut miehen syntymäkuntaani ylilääkäriksi. Edesmennyt äitini usein kertoi tuosta lääkärikäynnistään. Lehtijutussa moni lääkäriltä apua saanut kertoi saaneensa hyvää hoitoa, mutta muutamat hassut sanojen väärinkäsitykset naurattavat heitä vieläkin.
Ei elämäänsä pidä ottaa liian vakavasti. Mihin minä laittaisin isot säästöni, jos olisin niitä työvuosinani haalinut? Lapseni asuvat ulkomailla ja eivät he rahojani tarvitse. Mitä vähemmän omistan sitä onnellisempi olen ja henkisesti rikkaampi.
Olen kahden vaiheilla lähetänkö kiitokset mainitsemani artikkelista sanomalehden päätoimittajalle, joka on kirjoittanut tuon lääkärijutun muutama vuosi sitten. Iso kivi tipahti sydämeltäni. Nyt voin kiittää syntymästäni kuuluisan körttipappisuvun yhtä miesjäsentä, joka piti aikoinaan ihania aamuhartauksia oppikoulussamme.
 
vierailija
Oma vikanne, kun ette tajunneet syntyä aiemmin. Eli me harmaat pantterit olimme fiksumpia siinä asiassa.
Olen vihdoin löytänyt netistä lehtiartikkelin saksalaisesta mieslääkäristä, joka jäi Suomeen sodan jälkeen. Lääkärin huonon suomen kielen taidon takia syntyi väärinkäsitys vastaanotolla, ja sen takia olen olemassa. Lehtijutusta myös selvisi, että kouluni rehtori oli aikoinaan houkutellut miehen syntymäkuntaani ylilääkäriksi. Edesmennyt äitini usein kertoi tuosta lääkärikäynnistään. Lehtijutussa moni lääkäriltä apua saanut kertoi saaneensa hyvää hoitoa, mutta muutamat hassut sanojen väärinkäsitykset naurattavat heitä vieläkin.
Ei elämäänsä pidä ottaa liian vakavasti. Mihin minä laittaisin isot säästöni, jos olisin niitä työvuosinani haalinut? Lapseni asuvat ulkomailla ja eivät he rahojani tarvitse. Mitä vähemmän omistan sitä onnellisempi olen ja henkisesti rikkaampi.
Olen kahden vaiheilla lähetänkö kiitokset mainitsemani artikkelista sanomalehden päätoimittajalle, joka on kirjoittanut tuon lääkärijutun muutama vuosi sitten. Iso kivi tipahti sydämeltäni. Nyt voin kiittää syntymästäni kuuluisan körttipappisuvun yhtä miesjäsentä, joka piti aikoinaan ihania aamuhartauksia oppikoulussamme.
Kuulut kuzettajiin ja olet ylpeä itsestäsi...
 
vierailija
60% eläkkeistä maksaa yksityiset eläkerahastot ja loppu 40% koskee kansaneläkkeitä. Kansaneläkettä ei makseta silloin kun työeläke on yhtä suuri tai suurempi.
 
vierailija
60% eläkkeistä maksaa yksityiset eläkerahastot ja loppu 40% koskee kansaneläkkeitä. Kansaneläkettä ei makseta silloin kun työeläke on yhtä suuri tai suurempi.
Oli miten oli. Nyt naatitaan koko rahan edestä.
Korjaan jälkikäteen viestini #2 kielioppivirheen sanasta ”artikkelista”.
Se kuuluu olla artikkelin.
Me harmaat pantterit olemme kovaksi keitettyjä luumuja, joita eivät loukkaavat ja sivistymättömät tölväisyt hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Tunnettu naislaulaja nimittelee Me Naiset-paperilehdessä (IS:n sivulla kyseinen lause on poistettu) sosiaalista mediaa nimellä saatanallinen some. Saas nähdä mitä algoritmi tykkää herjauksesta.
Vieköön kauhukabinetti vaikka viimeiset tuhkat pesästä. Me eläkkeen saajat vain nauramme makeasti tyhmille päätöksillenne.
 
vierailija
Pötyä. Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet varat, ja ne ovat kasvaneet tähtitieteellisesti.
Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.

Osa toki sijoitetaankin.
 
vierailija
Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.

Osa toki sijoitetaankin.
Jep kansaneläkkeet niille, joidenka työeläkeet on mitäänsanomattomia tai niitä ei ole lainkaan.
 
vierailija
Oma vikanne, kun ette tajunneet syntyä aiemmin. Eli me harmaat pantterit olimme fiksumpia siinä asiassa.
Olen vihdoin löytänyt netistä lehtiartikkelin saksalaisesta mieslääkäristä, joka jäi Suomeen sodan jälkeen. Lääkärin huonon suomen kielen taidon takia syntyi väärinkäsitys vastaanotolla, ja sen takia olen olemassa. Lehtijutusta myös selvisi, että kouluni rehtori oli aikoinaan houkutellut miehen syntymäkuntaani ylilääkäriksi. Edesmennyt äitini usein kertoi tuosta lääkärikäynnistään. Lehtijutussa moni lääkäriltä apua saanut kertoi saaneensa hyvää hoitoa, mutta muutamat hassut sanojen väärinkäsitykset naurattavat heitä vieläkin.
Ei elämäänsä pidä ottaa liian vakavasti. Mihin minä laittaisin isot säästöni, jos olisin niitä työvuosinani haalinut? Lapseni asuvat ulkomailla ja eivät he rahojani tarvitse. Mitä vähemmän omistan sitä onnellisempi olen ja henkisesti rikkaampi.
Olen kahden vaiheilla lähetänkö kiitokset mainitsemani artikkelista sanomalehden päätoimittajalle, joka on kirjoittanut tuon lääkärijutun muutama vuosi sitten. Iso kivi tipahti sydämeltäni. Nyt voin kiittää syntymästäni kuuluisan körttipappisuvun yhtä miesjäsentä, joka piti aikoinaan ihania aamuhartauksia oppikoulussamme.
et sie oo mikkhään pantteri ennää vaan se no-go senjoriina

harmaat pantterit

miten nimittää vanhoja ihmisiä? Lehdisä puhutaan usein vanhuksista, mitä nimitystä monet vanhat ihmiset pitävät loukkavana. Muita nimityksiä ovat esim. ikäihmiset ja seniorit. Jenkeissä tunnetaan käsite harmaat pantterit. Nämä ovat jo eläköityneitä mutta aktiivisia, urheilevia ja matkustelevia ihmisiä.

Eliniän pitenemisen ja terveydenhoidon kehittymisen seurauksena meille on tullut ikäänkuin yksi ikäkerrostuma lisää. Viisikymmentä vuotta sitten kuuskymppinen ihminen oli vanhus. Kun isoisäni oli kuuskymppinen, hän istui keinutuolissa ja luki sanomalehteä.

Minä jaottelen eläkeläiset kolmeen ryhmään: go-go-seniorit, slow-go-seniorit ja no-go-seniorit.
 
vierailija
”et sie oo mikkhään pantteri ennää vaan se no-go senjoriina”

Eläkeikäisiä nimitellään milloin miksikin. Yle ja MTV:n uutisaamuissa
uutisoitiin laajasti eläkeleikkauksista. Esimerkkitapauksena oli osaaikatyötä tekevä kätilö, joka jatkaa sairaalassa työskentelyä.
Eikoinen ajatus kuvitella, että kaikki ikääntyneet ovat liikuntaesteisiä.
Elän lääkäreiden suositusten mukaisesti. Liikuntaani eivät ole koskaan estäneet mitkään rajoitukset ja sääolosuhteet. Matkustelin ulkomailla koronarajoitusten aikaan. Pahimpaan aikaan jäin viikoiksi jumiin ulkomaille, kun lentoliikenne pysäytettiin. Työelämään en enää haikaile. Olen itseni paras työnantaja.
 
vierailija
Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.

Osa toki sijoitetaankin.
60% eläkkeistä maksaa yksityiset eläkerahastot ja vain 40 % eli ne kansaneläkkeet rasittavat valtion kassaa. Kannattaa kartuttaa työeläkettä mahdollisimman paljon ettei joudu kunnan jauhoille.
 
vierailija
Pötyä. Eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet varat, ja ne ovat kasvaneet tähtitieteellisesti.
Vain 20 prosenttia eläkemaksuista rahastoidaan. Loput 80 prosenttia maksetaan suoraan ulos eläkkeinä. Ennen vanhaan eläkemaksut olivat todella alhaiset. Esim. 5 prosenttia palkkasummasta. Eli 3000 euron kuukausipalkasta 150 euroa. Ja siitä meni siis rahastoon 30 euroa. Ja nyt sen 30 euron olisi pitänyt kasvaa 2000 euroksi, että sillä saataisiin maksettua yhden kuukauden eläke.

Ei ne kuule niin paljon ole kasvaneet. Eläkemaksuja sijoitellaan todella riskittömästi koska pääomia ei ole varaa tuhlata. Tuottoprosentti on vain hieman yli inflaatioprosentin. Jos mietitään, että tuotto olisi 2 % yli inflaation, tuollainen nykyrahassa 30 euron summa kasvaisi 40 vuodessa nykyrahassa 66 euron suuruiseksi. Ei taida ihan riittää siihen, että sen maksanut eläkeläinen olisi maksanut oman eläkkeensä.
 

Yhteistyössä