Suupieli rikki, mistä johtuu????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhkimo81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tuhkimo81

Jäsen
15.06.2009
962
0
16
Niin mulla ollut jo yli viikon oikean puoleinen suupieli rikki. Eikä se tunnu paranevan lainkaan.
Mistä johtuu, että suupieli menee rikki? Itselle aikaisemmin ollut ihan sen takia, ku oon syönyt huonosti ja yksi puolista ravintoa. Mutta nyt ei kyllä voi olla kyse siitä, ku oon syönyt hyvin. Tarkoitan siis kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Salaattia ja kasviksia aina mukana. Leipää myös sekä vaaleaa, että tumma.

Itse en keksi mistä moinen ja ku ei tunnut parantuvan. Tosin aina ku avaa suun vähänkin enemmän (esim haukottelee), niin tuntee, ku haava taas aukeaa.

Osaako joku sanoa jotain??

Herpes se ei ole, ei yhtään sellainen. Ja mistä mä sellaisen nyt yks kaks olisin saanut? Ikinä ennen ei ole ollut.

Ja vitamiinipuutokset myös syvästi ihmetyttää, sillä oon syönyt multitabs raskaus- ja imetys vitamiinia jo viime syyskuusta lähtien.

Minulla on sellainen tieto, että virheellisesti luullaan sen johtuvan B:n puutteesta.
Yleisimpiä syitä:
-syvä purenta
-huono ilmastointi suupielissä
-lihavuus
-diabetes
-tekohampaat
-AIDS
-vanhuus

Sama vika minulla. Kuten muutkin sanoivat niin johtuu joskus B-vitamiinin puutoksesta. Minä kun olen huono syömään hedelmiä ja vihanneksia niin olen nyt pari kuukautta juonut aamuisin B-poretablettijuoman ja johan auttoi!

Lisään vielä yhden vahvistuksen sille, että kyseessä on B-vitamiinin puutos, mutta sillä tarkennuksella, että itselläni se oli tietyn B-vitamiinin alalajin puutos. Ihmettelin kun söin aikanaan B-vitamiinilisää kuukausitolkulla ja suupielet vain halkeilivat, mutta sitten kerran kävin läpi kaikki ne merkinnät siitä vitamiinipurkista (B1, B3, B5 jne.) ja huomasin, että yksi puuttui. Sen jälkeen hommasin varta vasten monivitamiinilisän, jossa on 100% kaikista tarvittavista vitamiineista eikä ongelmia ole ollut useampaan vuoteen. Valitettavasti en muista enää mikä niistä b-vitamiineista se itseltäni puuttunut oli, mutta kaikki vitamiinilisät eivät suinkaan aina sisällä kaikkea tarvittavaa. Tosin osa saattaa olla eri nimelläkin esim. B9 on usein nimellä foolihappo, joka on sama asia.

Mulla ainakin yrittää joka talvi haljeta suupielet. Paranevat viimeistään keväällä. Pahimmillaan olivat, kun työskentelin talven tunturissa. Basibact on ollut paras ja nopein apu.

Pakkasilma on tosi kuivaa. Yäytyy syödä tarpeeksi rasvaa, ettei iho kuivu.

mut on nämä asiat niin kummallisia, ettei aina haluaisi todeksi uskoa. Niinkuin nyt tämäkin:
"Paunio pitää arveluttavana, ettei vanhemmille jaetussa tiedotteessa mainittu tutkimuksen johtajan suhdetta sen merkittävään rahoittajaan Valioon.

Valiolla on patentti tutkimuksessa käytetyn äidinmaidonkorvikkeen valmistusmenetelmään.

Patentin edunsaajana on Findia-tutkimuksen johtaja ja päätutkija. Hän toimii Kansanterveyslaitoksessa tutkimusprofessorina.

Tietoa ei kerrottu myöskään Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin eettiselle toimikunnalle."
- H.S. 3.11.2006

Menee luotto vähemmästäkin kaikkeen...