SUUNNITELTU SEKTIO, Milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektioon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektioon

Vieras
Minulla on edessä suunniteltu sektio. Millä viikoilla se tehdään?
Olin juuri lääkärissä ja unohdin kysyä tuota.
Olen nyt viikolla 29, joten aikaa ei vielä varattu.
Tarkat päivät esim. 38+2, kiitokset!

Kiitos!

Riippuu paljon sairaalasta, neljä ensimmäistä sectiotani on tehty samassa sairaalassa viikoilla 38+2 - 39+1 ja viimeisin viides eri sairaalassa 39+5, jossa heillä on käytäntönä tehdä sectio mahdollisimman lähellä laskettua-aikaa:)

tasan rv41.

Piti mennä synnyttämään mutta perätilan vuoksi jouduin sektioon. Tuli siis suunniteltu sektio kun annettiin kelloaika seuraavalle aamulle. Supistukset pidettiin kurissa lääkityksellä siihen asti vaikka osa lapsivesistä olikin jo tullut.

Viikoilla 41+2 perätilan vuoksi. Perätila huomattiin vasta 40+6, kun oli käynti äitipolilla. Silloin aika sektioon kolmen päivän päähän, ei onneksi lähtenyt itsestään käyntiin joten päästiin suunnitelman mukaan etenemään.

Saako suunnitellun sektion aina, kun on perätila? Vai saako valita, vai voidaanko jossain sairaalassa jopa "pakottaa" alatiesynnytykseen?
Eka lapsi oli "oikein päin" jo ennen rv 20 ja syntyikin alateitse. Nyt kakkonen on rv 21 tukevasti perätarjonnassa, mutta toki mahtuu vielä kääntyilemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sivuraitelta kysymys:
Saako suunnitellun sektion aina, kun on perätila? Vai saako valita, vai voidaanko jossain sairaalassa jopa "pakottaa" alatiesynnytykseen?
Eka lapsi oli "oikein päin" jo ennen rv 20 ja syntyikin alateitse. Nyt kakkonen on rv 21 tukevasti perätarjonnassa, mutta toki mahtuu vielä kääntyilemään.

Mun kaverilla ainakin, vaikka viides jo syntyi, ei annettu synnyttää ala kautta vaan automaattisesti sektioon.

Mun kohdalla oli vielä niin että oli yöaika ja röntgen kiinni, eli ei saatu edes arviota että mahtuisiko tulemaan. Leikkaavan lääkärin kommentti oli että sektio oli ainoa vaihtoehto koska neiti oli vielä leukatarjonnassa ja napanuora 2 kertaa kaulan ympäri. Jommalle kummalle olisi käynyt huonosti jos olisi edes lähtenyt yrittämään alatiesynnytystä, ja siinäkin tapauksessa todennäköisintä olisi ollut keskeyttää synnytys ja mennä hätäsektioon.

Anteksi ap:lle tämä rönsily mutta ihan pakko kommentoida omasta puolestani!

sektio ei ole ainut tapa eikä mitenkään automaatio kun on perätilasynnytys edessä! itse olen synnyttänyt esikoisen ja tän kolmannen vauvan alateitse perätilassa. edellytykset alatiesynnytykselle tosin pitää olla vimosen päälle kunnossa! Lantionmitat kuvataan eli tilaa pitää kunnolla olla vauvalle. Vauvan koko myös vaikuttaa asiaan, 4kiloista ei anneta synnyttää alateitse perätilassa ! Itse olen tosi tyytyväinen etten joutunut sektioon vaan sain synnyttää vauvani alateitse tähän maailmaan perätilasta huolimatta. Synnytykset sujuivat hyvin ja toivuin nopeasti.

Toisella kerralla sektio viikolla 40 + 0 pääasiassa johtuen ensimmäisestä, kiireelliseen sektioon päättyneestä raskaudestani. Toisella kerralla raskauden eteneminen ja kaikki oireet ihan vastaavat kuin ekassa raskaudessa, lisäksi muita ongelmia tämän alan historiassani, joten päädyttiin siihen, että otetaan pikkukakkonen ajoissa eli laskettuna päivänä ulos jos ei siihen mennessä tule luonnostaan. Hyvä päätös.

Kysyin tuota perätilasynnytystapaa tuolla aiemmin. Esikoinen syntyi tosiaan alateitse, mitat olivat 4200g ja 54 cm. Synnytyksessä jouduttiin käyttämään imukuppia.
Synnytyksestä jäi minulle jonkinasteiset pelot.
Nyt kun ultrassa näkyi, että pikkuinen on tällä hetkellä perätarjonnassa, niin tuli vain mieleen, että mitä jos ei käännykään oiken päin. Henk. koht. en usko, että uskaltaisin synnyttää alakautta.

Sori vielä sivuraide =)

perätilan takia 40+3 ne kokeilee 36 viikon jälkeen kääntää jos mahdollista mutta meillä istukka niin keskellä mahaa jotta päälakea ja pyllyä pikkasen näki niin ei sitten edes kokeiltu kääntöä. Ja oikeasti jos synnytetään alateitse niin ne kyllä kuvaa lantion ja ei ne yli nelikiloista anna punnata pihalle ja ne kysyy usein kyllä kumpaa itse haluaa.