Suunnitelmia pihoihin

Mitä te muut rakentaneet/rakentajat olette ajatelleet laittaa pihoihinne ja tonteille?Itsellä alkaisi nyt keväällä pihojen laittaminen tai siis on nurmikot kylvetty viime syksynä ja pihat tietty tasattu,mutta tuleeko teille esim.asfalttia pihaan vai kiveättekö?Tuleeko suihkulähteitä,uima-allasta?millasia kukkapenkkejä,istutuksia?Millaisia roskis-katoksia teille tulee?Koitan ideoita poimia.
Meillä on tontti 3600m2 joten tässä on tilaa vielä paljon vaikka rakennukset yhteensä ovatkin n.430m2.
Kesäkeittiön mies tekee tuohon takapihalle n.50m2.Rapattu tehdään siitäkin niin kuin on rakennuksetkin,juokseva vesi yms.Roskis-katoksesta tulee myös muurattu ja rapattu.Asfalttia laitetaan tuohon etupihalle nuo ajotiet.
Kertokaa omia ajatuksianne jos vaikka saisin ideoita omaan pihaamme.
 
Tässähän uusi aihe onkin =)

Meillä pihaa aloiteltiin laittamaan viimesyksynä, eräs urakoitsija sitä vielä tasoitteli lisää ja tuota rantaa laittoi, lisää siihen mm. hiekkaa. Etupihan laatoittivat, samoin kuin pihakäytävät ja sinne tehtiin muurikivestä istutusaltaita. Nurmikkoa emme taida etupihalle laittaa olenkaan, ainoastaan hieman lisää sellaista kiveä, ei kuitenkaan ihan sitä pientä murskaa. Myös portaat rakennettiin. Autokatokseen ja autotallin eteen laitettiin sellaista ainesta, joka koneella jyrättiin, sitä tulee kova pinta, joka ei pölise, mutta on halvempi kuin asfaltti. Olin yllä suunnitellut, että siihen tulee harmaata sepelimurskettä, mutta tuollaisen laittoivat, oikeastaan ihan kivä, asfaltti on mielestäni kylmän oloinen, ei sopisi puutaloomme. Voihan siihen päälle keväällä sepeliä hankkia, täytyy nyt katsoa. Meillä on vielä mullat levittämättä ja nurmet laittamatta, takapihalle täytyy myös tehdä jotain altaita muurikivestä ja vähän laatoittaa sekä tehdä polku terassilta saunalle, siis nurmikon läpi. Meillä on pihasuunnitelma, joten siitä sitten katson mitä kasveja aluksi laitamme, eka puut istutamme saunan ympärille ja toiselle rajalle hedelmäpuita. Etupihan altaisiin tulee kukkia, mutta myös tuijia ym. pylväskasveja. Talon terassien ja parvekkeen päätyihin tehdään rimotukset ja niiden juurella oleviin altaisiin istutan köynnöskasveja. Roskakatos meillä toki on jo, se pitää vaan vielä maalata, muutakin pientä maalausta on mm. rantasaunalla. Todellakaan kaikkea tuskin ehdimme vielä ensi kesän aikana tehdä ja pihasuunnitelmassa on myös merkitty kasvillisuus rantaan asti, kuitenkin aika suuren alueen rannasta säilytämme hiekalla ja viereen kenties tulee kylvetty luonnonniitty, mulla oli haave saada ranta säilytettyä luonnontilassa, mutta se oli mahdotonta. Haave olis, että olsiis sinne istuttanut kuntaa. Mitään suihkulähteitä ja vesialtaita ei pihaan tule, meillähän on järvenrantatontti =) :heart: Haave saada talo järven rannalta ja keskustasta toteutui, ihan maalle ei minua saa;) Jätämme takapihalle tilaa, että voi vapaasti pelata. Hiekkalaatikko ja keinut sinne tulee. Tässä vaiheessa tuskin mitään kesäkeittiötä teemme. Rantasaunalle ja rantaan jonkin grillauspaikan toki ja kaasugrilliä pidämme yläkerran parveketerassilla, josta oman sisäänkäynti ruokailutilan läpi keittiöön. Pihanlaittaminen on tosi kallista, mullan levitykseen palkkaamme vielä kaivurin, sitten täytyy pikkuhiljaa yrittää itse jotain tehdä ja opetella tekemään. Meillä tontti on vajaa 2500m2 ja siinä on kyllä vähän liikaakin, rahaa siihen saa uppoamaan, kaikki pihasuunnitelmaamme merkityt kasvitkin maksaisivat monta tuhatta euroa :eek: Mutta sellainne ikuisuusprojektihan pihanlaitto on, eikä sitä hopulla kannata tehdäkään, kärsivällisyyttä se vaatii =)
 
Meirami:Onko se aines teidän autokatoksen edessä kivituhkaa?Meile laitetaan asfalttia sen helppouden takia.On niin laaja tuo alue joka tarvii asfaltin että mies sanoi ettei ala kiveämään noin isoa alaa.Vanhan talon pihat kivettiin osaksi ja kyllähän se työlästä oli kun sen teki kunnolla.Tuo on totta että pihat on ikuisuusprojekti.Mekin jätetään tontin yhtä kulmaa luonnonvaraiseksi ja muutenkin takapihalle mahtuu hyvin lapsille leikkikenttä.Leikkimökki siellä jo on,hiekkalaatikko tehdään kans.Trampoliinikin laitetaan samaan kohtaan niin on sitten lasten "alue"heidän omanaan.
Mä haluaisin suihkulähteen etupihalle,mies ei ole vielä lämmennyt sille..Meillähän tehdään kaikki hyvin pitkälti itse,mies kun on monitaituri.Olen haaveillut sellaisesta kesäkeittiöstä jo pitkään,alunperin piti pihasaunakin rakentaa samaan rakennukseen vielä.Nyt haaveilemme savusaunasta..Emme mekään ihan "maalla"asu,ei tästä ole kuin 2km keskustaan matkaa.Täälläpäin ei vain ole saatavilla järvenrantatontteja.Miehen vanhemmilla on 2 mökkiä järven rannalla joten kesäisin pääsee sinne nauttimaan siitä.
Tarkoitus olisi myös lasittaa terassi nyt keväällä.Me saamme molempien vanhemmilta perennoja ja puita,säästää siinäkin.Ovat yllättävän hintavia.
Tuleekos kenellekkään pilareita pihan liittymään?Me on aateltu että mies muuraa ja tekee niihin hiertopinnan,n.60cm leveitä.Ja rautaportti väliin.Meistä vois olla tyylikäs.Sopisi hyvin näiden rakennusten tunnelmaan.Nämä kun ovat hyvin keltaiset rapatut rakennukset,talo ehkä hivenen kartanon tyylinen.Näitä suunnitelmia riittää,kaikkea ei tiettykään kerkiä tän kevään/kesän/syksyn aikana tekemään,mutta niinkuin meiramikin
sanoi ei kannata hoppuilla. =)
 
Ei ole kivituhkaa, sitä ei jostain syystä saanut täällä päin kuin punaisena. Tuota ainesta saa ruskeanharmaana ja sitten sellaisena asfaltin värisenä, tummana, siinä on ilmeisti öljyä tai jotain mukana. Pinta ei pölise, musta ei ole niin kova kuin asfaltti. Meidän pihapiiriin ei asfaltti sovi, mutta rapatun talon pihapiiriin hyvinkin.


Meillä noihin pakollisiiin pengerryksiin on käytetty pyöreitä kiviä ja louhinnasta jääneitä kivilohkareita, näiden väliin ajattelin jotain kivikkokasveja.

Meillä tuon laatoituksen teki ammattilaiset juuri sen takia, että tulevat kunnolla tuohon etupihalle tehtyä, on se sen verran tarkkaa hommaa =)

Pihalle täytyy meidänkin varmaan trampoliini hankkia, kun pojat kasvavat, mutta vielä saa naapurin sellainen riittää. Jonkilainen puuvajakin täytyy joskus rakentaa.
 
Huh, minua oikein pelottaa tämä aihe. Tosin onhan se selvää, että meidän tontti on parin ihmisiän ikuisuusprojekti, mutta olen miettinyt jos pyytäis ammattilaiselta suunnittelun ainakin tuon lammen ympärille, mulla on siihen omia ideoita, mutta en tie miten sellaisia toteuttais.

Saitteko Meirami hyvät ja selkeät ohjeet miten tehdä kaikki suunnitellut pihajutut? Ja oliko kallis tuo suunnittelu?

Asfalttia ei tule meillekään, kun hiekkatien päässä muutenkin asutaan, kivituhkaa varmaankin sitten, harmaana, niin ku vanhaskin pihas oli. Mutta varmaan kaikkea saa tuonne 1,2 hehtaarille sopimaan... trampoliini, leikkimökki ja lipputanko (olen saanut synttärilahjaksi vuonna 1998 kummisedältäni :heart:) meillä on jo. Ja kasvimaan laitoin viimekesänä ja siellä on jo muutamia marjapuskia plus luumupuu. Kasvimaan paikka oli helppo valita, kun halusin sen vähän pois silmistä, mutta silti ihan lähelle.

Ai niin ja toiseen reunaan istutettiin pojan kasvattamat liki 20 tammea... meillä on näitä hömppäprojekteja ja onneks on nyt niillekin sitten tilaa. :D

Ai juu, ideoita olen käynyt keräilemässä kaupunkien ja kirkkojen puistoissa ja muilla viheralueilla, viimekesänä mm. Kultarannassa kävin pällistelemässä presidentin ihania kiviportaita, huvimajoja ja vesiaiheita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Huh, minua oikein pelottaa tämä aihe. Tosin onhan se selvää, että meidän tontti on parin ihmisiän ikuisuusprojekti, mutta olen miettinyt jos pyytäis ammattilaiselta suunnittelun ainakin tuon lammen ympärille, mulla on siihen omia ideoita, mutta en tie miten sellaisia toteuttais.

Saitteko Meirami hyvät ja selkeät ohjeet miten tehdä kaikki suunnitellut pihajutut? Ja oliko kallis tuo suunnittelu?

Asfalttia ei tule meillekään, kun hiekkatien päässä muutenkin asutaan, kivituhkaa varmaankin sitten, harmaana, niin ku vanhaskin pihas oli. Mutta varmaan kaikkea saa tuonne 1,2 hehtaarille sopimaan... trampoliini, leikkimökki ja lipputanko (olen saanut synttärilahjaksi vuonna 1998 kummisedältäni :heart:) meillä on jo. Ja kasvimaan laitoin viimekesänä ja siellä on jo muutamia marjapuskia plus luumupuu. Kasvimaan paikka oli helppo valita, kun halusin sen vähän pois silmistä, mutta silti ihan lähelle.

Ai niin ja toiseen reunaan istutettiin pojan kasvattamat liki 20 tammea... meillä on näitä hömppäprojekteja ja onneks on nyt niillekin sitten tilaa. :D

Ai juu, ideoita olen käynyt keräilemässä kaupunkien ja kirkkojen puistoissa ja muilla viheralueilla, viimekesänä mm. Kultarannassa kävin pällistelemässä presidentin ihania kiviportaita, huvimajoja ja vesiaiheita.
Kyllä pihasuunnitelma on selkeä, minäkin siitä selvää saan, en todellakaan ole viherpeukalo :LOL: Tosin eihän siinä kerrota miten kasvit istutetaan jne., mutta oppaita saatiin ;) Tärkeää siinä on se, että osaa oikeaan paikkaan asetta kasvit ym. pihalle tulevat jutut, ilmansuunnat on otettu huomioon ja kasvit ovat niillä paikoilla sellaisia, jotka niissä menestyy, ei tule turhaan istuttettua. Muutenkin suunnitelman mukaan oli helppo toteuttaa tuo etupiha. Eka luonnokseen tein muutoksia, joten lopullinen on meitä miellyttävä.

Suunnitelma maksoi 600e+matkakulut. Etelä-Suomessa vastaavanlaisesta saa kuulemma maksaa 2000e.

Mekin asutaan hiekkatien varrella eli sovi asfaltti meidän pihaan.

Lipputangon unohdin mainita, sen mies ehdottomasti haluaa =)

Kasvimaata meille tuskin tulee, ei ehdi sellaista hoitamaan.
 
Ihania suunnitelmia kaikilla =) Meille tulee pihalle asfaltti kun se muutenkin vedetään siihen tielle, ja mies ei muuta kyllä siihen ottaisikaan. Laattoja saatetaan laittaa sitten takapihalle terassien eteen ja kävelypoluiksi. Tontti meillä ei ole kuin 1280, mutta siinäkin on laittamista tarpeeksi meille kun ei olla mitään viherpeukaloita :LOL: Pihalle tulee keinu ja trampoliini niinkuin edellisessäkin talossa. Puisto on onneksi n. 100 m päässä, joten hiekkistä ei laitetan enään tälle pienimmälle lapselle vaan mennään puistoon sitten tekeen hiekkakakkuja :whistle: :D Meillä ei onneksi ole kovin tarkkaa mitä pensaita istutetaan tai miten, vaikka joitain ohjeita kunta on siihenkin antanut. Talon piti olla puusta ja yksikerroksinen, se oli ainoa tarkka määräys. Pensaita istutan pihaan ja lisäksi haluaisin viinimarja ja mustikka pensaat sekä omenapensaat. Onko muuten kokemusta niistä, tuleeko marjoja/omppuja? Kuinkahan paljon maksaa piha suunnitelmat noin suurinpiirtein(oulun lääni)? Altaita ei meille tuu, mutta grillikota/puuliiteri laitetaan ja olen haaveillut "ulkoporealtaasta" jonka haluaisin takapihan terassille, mies ei vaan ole vielä lämmennyt asialla(ja maksaakin ne aika lailla).
 
Onko teillä ajatuksissa laittaa maakellaria ja millasia tuuletus-pyykki-telinejutskuja laitatte? Meillä on jo kyllä tollanen pyörivä pyykkiteline, kun oli pakko ostaa, kun vuokra-asunnossamme ei ollut moista lainkaan, eikä myöskään tamppaustelinettä, mutta sitä virkaa hoitaa nyt lasten keinu. Meillä oli vanhassa talossa sellanen yhdistetty kuivaus ja tamppaus telineet, mutta se vasta hölmö oli, kun ei voinut tampata jos oli narulla pyykkiä. Ja meillähän sitä pyykkiä aina piisaa. :D
 
HyacinthBucket vai lausutaanko Bukee..itsekkin olen sarjaa seurannut. =) Asiaan..eli meille laitetaan tuollainen kuvaamasi yhdistetty teline.Meille laitettiin sellainen jo edellisenkin talon pihaan ja toimi meillä hyvin.Kesäisin tykkään kuivata pyykit ulkona vaikka muuten kuivaankin rummulla.Siinä on kätevä pestä myös matot painepesurilla kesäisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammana:
Ihania suunnitelmia kaikilla =) Meille tulee pihalle asfaltti kun se muutenkin vedetään siihen tielle, ja mies ei muuta kyllä siihen ottaisikaan. Laattoja saatetaan laittaa sitten takapihalle terassien eteen ja kävelypoluiksi. Tontti meillä ei ole kuin 1280, mutta siinäkin on laittamista tarpeeksi meille kun ei olla mitään viherpeukaloita :LOL: Pihalle tulee keinu ja trampoliini niinkuin edellisessäkin talossa. Puisto on onneksi n. 100 m päässä, joten hiekkistä ei laitetan enään tälle pienimmälle lapselle vaan mennään puistoon sitten tekeen hiekkakakkuja :whistle: :D Meillä ei onneksi ole kovin tarkkaa mitä pensaita istutetaan tai miten, vaikka joitain ohjeita kunta on siihenkin antanut. Talon piti olla puusta ja yksikerroksinen, se oli ainoa tarkka määräys. Pensaita istutan pihaan ja lisäksi haluaisin viinimarja ja mustikka pensaat sekä omenapensaat. Onko muuten kokemusta niistä, tuleeko marjoja/omppuja? Kuinkahan paljon maksaa piha suunnitelmat noin suurinpiirtein(oulun lääni)? Altaita ei meille tuu, mutta grillikota/puuliiteri laitetaan ja olen haaveillut "ulkoporealtaasta" jonka haluaisin takapihan terassille, mies ei vaan ole vielä lämmennyt asialla(ja maksaakin ne aika lailla).
Tarkoitat varmaan omenapuita ;) Enpä varmasti uskalla sanoa, että niillä korkeuksilla tulisi omenoita. Ei ainakaan kellään tutulla ollut omenapuita, kun Oulussa asuin. Olen kotoisin hiukan ylempää, eikä meillä ainakaan menestynyt, kuin koristeomenapuut. Nyt onkin mukava, kun asuu etelämpänä, niin voi saada omista puista omenia, luumuja ja kirsikoita :p

Ei meilläkään kunta vaadi pihoilta mitään erikoista, mutta tuo pihasuunnitelma tehtiin siksi, että tiedetään mitä mihinkin kohtaa kannattaa laittaa ja mikä missäkin menestyy.Ystäväni oli tuhlannut paljon rahaa pihaansa, kun oli itse kokeillut monenlaisia kasveja ja aina epäonnistunut, kasvit eivät menestyneet. Meille nuo istutukset on suunniteltu lapsiperheeseen sopiviksi ja helppohoitoisiksi.

Oulun pihasuunnitelu hintoja en tiedä, mutta tuskinpa kaua noista meidän alueen hinnosita heittävät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murmeli -76:
HyacinthBucket vai lausutaanko Bukee..itsekkin olen sarjaa seurannut. =) Asiaan..eli meille laitetaan tuollainen kuvaamasi yhdistetty teline.Meille laitettiin sellainen jo edellisenkin talon pihaan ja toimi meillä hyvin.Kesäisin tykkään kuivata pyykit ulkona vaikka muuten kuivaankin rummulla.Siinä on kätevä pestä myös matot painepesurilla kesäisin.
Meille ollaan suunniteltu myös tuollaista kuivau/tamppaustelinettä, siihen kun mahtuu kesällä hyvin lakanatkin kuivumaan, sellaisesta pyörivästä telineestä en tykkää, siihen ei mahdu mitään ja ne narut alkavat helposti lörpöttään. Tosin niitä saa nykyään sellaisia kasaan meneviä. Myös seinään kiinnitettäviä telineitä on, mutta meillä ei ole oiken sellaiselle paikkaa.

Tamppaustelinettä en tamppaukseen tarvi, sillä en omista mattoja, joita saa edes tampata, eipä juuri ole mitään sellsaista mikä nykyään tamppausken kestäisi, no, räsymatot, mutta meillä ei sellaisia ole.Tuuletukseen se on tarpeen ja siksi olenkin miettinyt onkohan tuo yhdistelmäteline sittenkin turha, koska tuuletutelineet tarvin alaterassille ja kurakuistin lähelle. Alaterassille meillä menee makkarista ovi.
 
En varmaan osannut kuvailla oikein, tai sitten vaan en osannut hyödyntää telinettä. Siinä oli siis toisessa päässä tamppausosa ja toisessa vaan tanko, narut vedettiin tamppaustelineestä sinne toiseen päähän. Tämän takia ei voinut tampata mattoja, kun pyykit oli narulla. Lisäksi erityisen hankala oli se, että matto piti pujottaa tuuletustelineeseen, eikä sitä voinut rullalta pudottaa telineen yli, niin kuin suurimmassa osassa tuuletustelineita. Lisäksi siinä oli vain se yksi tanko, joten ei siihen mahtunut kuin yksi matto kerrallaan. Minusta se oli aika hankalaa, koska meillä on paljon mattoja... talvella etenkin olisi kiva saada pakkasella mahdollisimman moni matto ulos tuulettumaan, kun täällä etelässä niin harvoin maassa on lunta, että siinä voisi kierittää niitä.

Meidän pyörivä teline on Brabantia merkkinen ja se on normipidempi. Tuplaleveät lakanat on siihen pakko laittaa kaksinkerron.
 
Kyllä minä ainakin ymmärsin millaista telinettä tarkoitit. Meillä ei ole paljoa mattoja, tosin uusia täytyy hankkia, mutta esim. laattalattialle en laita mattoja, ainoastaan vessoihin ja myöhemmin kodinhoitohuoneeseen. Kaunista kiiltävää laattaa ei kannata matoilla peittää ja ilman mattoja lattialämmön hyöty tulee parhaiten esille. Muutta matot meillä parerinarumattoja tms. joita ei saa tampata, ne imuroidaan, kääritään rulla ulos tuulettumaan.
 
Me varmaan tulevana kesänä vasta tasoitellaan pihaa ja mietitään varsinaista pihanlaittoa sitten vuoden päähän. Pitää antaa vähän ajatusten muhia päässä ja toisaalta meillä jää kesälle vielä autotalli-varaston teko loppuun ja maalaus. Kiva silti, jos saa jotain vinkkiä täältä etukäteen. Mielelläni aina luen täältäkin osastolta.
 

Yhteistyössä