suunnitellusta sektiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei!

Olisiko kenelläkään jakaa kokemuksia (suunnitellusta) sektiosta:

*Milloin yleensä leikataan (heti kun rv38 täynnä?)
*Miten homma eteni ko.päivänä?
*Isän rooli ja mahdollisuus osallistua (esim.napanuoran leikkaaminen)?
*Ensitunnit vauvan kanssa?
*Vauvan hoito enimmäisinä päivinä/viikkoina?
*Palautuminen, parantuminen?

Kiitos miljoonasti mahdollisista kokemuksistanne!

:flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 21:05 vieras kirjoitti:
Hei!

Minun ensimmäinen leikkausaika oli sovittu rv 37+5, mutta sitten ilmeni, ettei silloin olekaan saatavilla anestesialääkäriä, joten aika siirtyi rv 38+0. Siskoni leikattiin aikoinaan rv 37+5.
Leikkauspäivä meni näin : Aamuaikaisella kätilö tuli ottamaan vauvan sydänkäyrää. Sitten mulle laitettiin peräruiske. En saanut tietenkään syödä mitään. Kävin pesulla, mutta hiuksia ei suositeltu kasteltavaks. HUoneeseen tuotiin kamalan makuinen litku, mikä piti juoda. Sain myös rauhottavan lääkkeen pyynnöstäni. Sit mut vietiin kärryillä leikkaussaliin. Mies tuli mukana. Sitten mua alettiin valmistelemaan leikkaukseen laittamalla muhun letkuja ja piikkejä. Pikkusen tuntui inhottavalle puudutuspiikin laitto selkään, mutta ei sattunut. Kesti vaan pari sekunttia. Leikkauksesta en tiennyt mitään. Kokoajan ajattelin, et kohta sanon niille verhon toisel puolel oleville, että älkää kertoko sitä milloin aloitatte ( pelkäsin, et mulle tulee huono olo jos ne kertoo sen ), mutta en ehtinyt sanoo niile mitään, kun vauvamme alkoi jo itkemään. En tuntenut siis yhtään mitään leikkauksesta enkä siitä et vauva oli nostettu mahastani pois. En edes liikkunut siin pöydäl mitenkään! Sitten vauvaa näytettiin mulle ja mies meni peseen sitä ym. Meillä ei ehdotettu mitään, et mies ois voinut leikata napanuoraa, mutta meidän vauval olikin niin tiukalla se napanuora kaulan ympäri, että se oltiin jouduttu katkasemaan siihen kaulalle, kun ei sitä oltas muuten saatu pois siit ympäriltä. (Luojan kiitos, et halusin itse suunnitellun sektion pelkojeni takia!!!) Mut ommeltiin kii ja vietiin heräämöön. Mies tuli sinne sit jonkun ajan päästä, ja vauvaakin käytettiin siel tisulla. Parin tunnin pääst pääsin huoneeseeni miehen kaa, ja vauva tuotiin sinne vast kolmen tunnin päästä:( Vähä meinas tulla jo ikävä, mutta hyvää huoltahan ne siitä siellä muualla piti... Leikkauspäivän makasin sit vaan sängys vaik en mistään ollut yhtään kipee. Seuraavana päivänä tosin olin, mut sekin kipu oli siedettävää. Leikkausta seuraavan päivän iltana nousin myös ylös sängyst ekan kerran ja huimas. Käveleen lähin varsinaisesti vast sitä seuraavana päivänä. Eli ma leikkaus ja ke:na jo kävelin sairaalan käytävil ihan hyvin ja suorassa.
Vauvan hoidos ei ol mitää ongelmaa. Ainoo inhottava juttu sit kotona oli se, et jos makuultaan imetti, niin vauveli töni jaloillaan leikkaushaavaan, auts. Mut sinnehän voi värkätä jonku pikkutyynyn eteen, jos jaksaa :) Parannuin mielestäni todella hyvin. Sektiosta nyt 3,5 kk. Joskus tuntuu haavassa, siel jossain syvällä, sellasia teräviä tuntemuksia, niinkuin tikinpää raapisi, mutta eihän se mikään tikinpää voi enää olla. Ehkä se on joku vähän tiukalle tikattu kudos tms. Raskausaikana kiloja tuli 18kg, joista 10 jäi osastolle ja 7 oon laihduttanut pisteitä laskien 8vkon ajan. Viel siis kilon tiputus niin ois lähtöpaino saavutettu, eli 52kg.
Jos kysyttävää vielä ilmenee, niin multa saa kysyä. Vastaan mielelläni :)
Ja näin siis Oysissa.

Muakin kiinnostais tietää!!!!
Erityisesti sellaisilta äideiltä, jotka synnyttäneet myös alakautta! Miten nopeasti olette päässeet jaloillenne verrattuna alatiesynnytykseen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 21:05 vieras kirjoitti:
Hei!

Minut leikattiin 2 vuotta sitten.
Leikkaus tapahtui suunnitellusti viikolla 40+1. Annettiin mennä näin pitkälle, koska paikat kiinni, ei supistuksia, kaikki ok. Vauva oli masussa poikittain, jalkatarjonnassa.
Edellis iltana menin osastolle, kävin suihkussa ja en saanut enää klo 24 jälkeen syödä/juoda mitään. Aamulla laitettiin tippa ja kestokatetri (katetri josta virtsa tulee suoraan virtsankeräyspussiin). Sitten vielä varmuudeksi ultra, että missä asennossa vauva on ja missä ovat vauvan jalat. Ja eikun leikkuriin. Selkäydinpuudutus ja sitten multa menikin taju... Eli joskus puudutuksessa voi käydä näin, paineet laskee tosi matalalle ja mulla sitten pimeni. Paineet oli käyneet tosi matalalla, mutta lääkkeillä pumppaivat meitsin tajuihin.
Sitten alkoikin leikkaus, josta on kyllä hatarat mielikuvat, johtuen varmaan lääkkeistä joita laittoivat kun pimeni... Tyttöä näytettiin vähän aikaa minulle ja silittelin poskea ja sitten tulikin minulle paha olo ja aloin yökkäilemään. Tyttö vietiin synnärille, jossa isä odotteli tyttöä pesuille. Ukko ei pystynyt tulla leikkuriin mukaan, kun sen tekee kaikki tollaset pahaa ja parempi olikin kun ei tullut, se oli varmaan menny ihan paniikkiin kun meitsi oli tajuttomana...
Leikkurissa sitten tikkasivat ja veivät heräämöön, jossa pahaolokin sitten katosi. Heräämössä olin noin 2 tuntia ja sit pääsin osastolle nyytin luokse :heart:
Leikkauspäivän olin vuoteessa, kipulääkkeenä Burana 600mg ja Panadol 1g samaa aikaan ja lisäksi vielä 3 tunnin välein tarvittaessa kipupiikkejä, joita kyllä otin aina kun vain sain. Imetys lähti hyvin käyntiin, eka päivinä tyttö sai hieman lisämaitoa, kolmantena päivänä oma maito lähti kunnolla nousemaan ja imetin tyttöä ½ vuotta.
Seuraavaana aamuna ottivat katetrin pois ja eikun ylös. Huimasi, pyörrytti ja koski ihan hitosti leikkaushaavaan, mutta eikun suihkuun kampesin. kipeähän se haava oli, mutta sinnikkäästi hoitelin vauvan itse, tosin mies oli eka yön kanssamme sairaalassa. Haava oli noin reilun kuukauden kipeä, ja ei kärsinyt kuin vauvaa kannella. Sängystä nouseminen oli parinviikon ajan hiukka vaikeeta. Kaikin puolin positiivinen kokemus. Perjantaina minut leikattiin ja jo maanantaina pääsin kotia. Tämä oli toinen lapseni, esikko syntyi normaamilsti alateitse.

Vastaanpa tännekin. ;)

Minulla edellinen synnytys pysähtyi ja päädyttiin ns. suunniteltuun sektioon. Mies sai vauvan heti "itselleen", napanuoraa ei saanut leikata. Mies pesi vauvan ja oli hänen kanssaan sen ajan jonka minä olin heräämössä (n. tunti). Vauva tuotiin sitten heräämöön ja suoraan rinnalle imemään. Se onnistui heti tosi hyvin.

Olimme sairaalassa 3päivää perhehuoneessa. Vuorokauden sisällä nousin ylös ja tämän jälkeen yritin liikkua tuntemusten mukaan (ihan muutamia askelia alussa). Lapsi oli vierihoidossa ja imetys lähti käyntiin minulla todella hyvin. Maito nousi jo toisena päivänä. Tässä on ilmeisesti monilla sektion läpikäyneillä ongelmaa varsinkin jollei lapsi voi olla alusta asti vieressä.

Kotiinpääsyn jälkeen seuraavana päivänä käytiin jo aika pitkällä kävelyllä ja siitä lähtien kävelin päivittäin. Haava parani hyvin jälkitarkastukseen mennessä oli jo siististi umpeutunut. Hyvin pystyin hoitaa lasta kotona alusta asti. Mies oli viikon isyyslomalla ja hoiteli tällöin aikapaljon nostelut tms.

Jälkitarkastuksen jälkeen (6viikkoa) pystyin aloittaa jumpassa käymisen ja lähes heti ohjaamisenkin.

Minulla siis palautuminen oli todella helppoa ja nopeaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 10:14 vieras kirjoitti:
Enpä osaa muuhun vastata kun ei kokemusta, mutta käsittääkseni leikataan viikko ennen laskettua aikaa.

minut on leikattu 40+5 ja 40+1
eiollut mitään syytä leikata aiemmin (en antanut) koska vauvalla ja minulla oli kaikki hyvin.

Yhteistyössä