Surettaa niin lapsen puolesta (yökastelu 8v)...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surettaa

Vieras
Kyllähän tämä vois jo loppua. Kun ei lääkkeetkään tehoa 100 prosenttisesti, niin mites yökoulut, retket ym. missä ollaan yö poissa. Just taas kävin vaihtamassa lakanat kun kokeiltiin olla ilman vaippaa. Siis 22.30 jo sänky ihan märkä... Vaipat tulee monesti ylikin, sit voi olla kolmen viikon kuivaakin (niinku nyt oli). Huoh... Surettaa lapsen puolesta ja tympäsee tämä pyykin pesu. Nytkin tuli pari koneellista sitä.

Vertaistukea nyt lähinnä kaipaan, en jaksa alkaa kirjotteleen muuta (esim. onko kokeiltu rajoittaa juomista jne.). Ihan vaan sitä, että joku kertos, että heillä on sama tilanne ja potuttaa... ja ymmärtää.

Heippa. Meillä kanssa 8v yökastelija. Nyt on taas viiden yön putki takana kun on ollut ilman vaippaa eikä vahinkoja ole tullut, parhaimmillaan on menty 10 yötä ilman vaippaa ja vahinkoja mutta sitten on taas menty viikkokausia että pissat tulleet joka yö. Silloin poika itse haluaa pitää vaippaa. Lääkkeitä ei olla vielä kokeiltu ja ei nyt ihan heti kokeillakaan koska asia ei ole pojalle itselleen niin kauhean kova paikka. Ei halua viettää öitä pois kotoonta joten sekään ei ole ongelma. Pari kertaa on ollut yökylässä ja on silloin käynyt kyläpaikan vessassa vaihtamassa yöpuvun ja laittanut samalla vaipan ja aamulla taas sama mutta toistepäin. Eiköhän tämä nyt pian tästä helpota kun niitä kuivia öitäkin jo kuitenkin on aika paljon niinkuin teilläkin :)

Meillä on alkanut näkyä jonkun verran lapsessa tuo kastelu. Toisaalta on sinut asian kanssa kotona, vitsaileekin asialla, mutta toisaalta miettii ja pohtii paljon, onko hän pienempi kuin toiset ikäisensä kun hänellä on vielä vaippa. Onko hän jotenkin huonompi jne. Paljon saa olla tukea antamassa asiaan. Itse yritämme suhtautua asiaan rennosti ja siksi kai lapsella onkin kotona niin hyvä olla. Kun joku tulee kylään, saattaa nukkua huonosti yönsä, koska pelkää kastelua ja sitä, että joku huomaa.

Voi, minä niin tiedän!
Meillä kaikilla pojilla mennyt vähintään 6v saakka, ja yhdellä 13v saakka ennenkuin oli yökuiva. Oli todella ongelma, ja yöt rikkonaisia tuon vaippa- ja lakanarallin vuoksi.
Hälytintä kokeiltiin, mutta se ei sitten onnistunukaan kun pelkäsi (erkkatyyppi) sitä ääntä. lääkitystä ei kokeiltu , koska ei olisi välttämättä onnistunut se tietynlainen juomisen rajoittaminen, saattoi olla juomatta koko päivänkin.
tsemppiä, meillä kuitenkin jotain tapahtui koska nyt vahinkoja ei tapahdu enää ollenkaan?

Meillä on 12v yökastelija. Viime kuukausina on alkanut olla enimmät yöt kuivia. Tähän saakka on kastellut lähes joka yö, paitsi välillä on ollut jopa 3-4kk kuivia jaksoja muutaman vuoden välein. Murrosikä onneksi korjaa vaivan viimeistään.

Hei, itse kastelin sänkyäni aika pitkään vielä kouluikäisenä. Halusin vain kirjoittaa siksi, että en itse asiaa sen kummemmin häpeillyt kun äitikään ei asiaa stressannut. Se vain loppui yhtäkkiä.
Eli älkää hössöttäkö asiasta kovasti, kun eri keinojakin on kokeiltu (lääkitys, jne). Voi olla että lapsella kasvaa ahdistus asiaan ja yö alkaa jo valmiiksi levottomissa merkeissä.

Yökouluja ja kaikkia muita semmoisia täälläkin pohdittu. Saisivat koulujen puolelta tulla vastaan ja olla pitämättä tällaisia yön kestäviä juttuja, kun tiedetään olevan yökastelun hyvinkin yleistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;29587375:
Yökouluja ja kaikkia muita semmoisia täälläkin pohdittu. Saisivat koulujen puolelta tulla vastaan ja olla pitämättä tällaisia yön kestäviä juttuja, kun tiedetään olevan yökastelun hyvinkin yleistä.

Voi että mua pännii tämä nykyajan "kaikki osallistuu"-meininki. On kurjaa joo että joillain lapsilla on moinen ongelma, mutta ei siitä pidä tehdä kaikkien muidenkin ongelmaa. Mitään ei saisi järkätä kenellekään ettei kenellekään tulisi paha mieli jo pelkästä ajatuksesta.

Ei meidänkään koulussa lakattu tarjoilemasta kalaa vaikka meidän luokalla oli tyttö jonka kurkku alkoi turpoamaan umpeen jo pelkästä kalan hajusta.

Voi että mua pännii tämä nykyajan "kaikki osallistuu"-meininki. On kurjaa joo että joillain lapsilla on moinen ongelma, mutta ei siitä pidä tehdä kaikkien muidenkin ongelmaa. Mitään ei saisi järkätä kenellekään ettei kenellekään tulisi paha mieli jo pelkästä ajatuksesta.

Ei meidänkään koulussa lakattu tarjoilemasta kalaa vaikka meidän luokalla oli tyttö jonka kurkku alkoi turpoamaan umpeen jo pelkästä kalan hajusta.

Joo kala allergiasta varmasti alettaskin kiusaamaan. Yökastelusta on niin paljon paskaa liikenteessä ja aikuiset ihmiset keksii siitä lisää juoruja että ollaan pikkusen eri tasolla keskustelemassa asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;29587375:

No ei sitä ihan niinkään voi ajatella että kukaan ei saa kun koulussa on niitä joille asia tuottaa vaikeuksia. Ei se niiden loppujen oppilaiden vika oo. Jos näin lähetään aattelemaan, ei koulussa tehä sitte mitää retkiä tms kun aina on joku jolla on syy ettei voi sitä ja tätä. Yökastelu on ikävä ja harmittava asia(oma 6v kastelee ajoittain edelleen) mutta ei sen takia aleta rajoittaa kaikkia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;29587427:
Joo kala allergiasta varmasti alettaskin kiusaamaan. Yökastelusta on niin paljon paskaa liikenteessä ja aikuiset ihmiset keksii siitä lisää juoruja että ollaan pikkusen eri tasolla keskustelemassa asioista.

Itseasiassa sitä tyttöä kiusattiin, ja juuri siitä että kalapäivät vaativat niitä poikkeusjärjestelyjä. Mutta se kiusaus ei ollut se pointti tässä vaan se että miksi ihmeessä kaikki kiva pitäisi kieltää lapsilta siihen vedoten että aina löytyy joku joka ei voi siihen osallistua (tai osallistuminen vaatii poikkeusjärjestelyjä tms).

"Mukava" kuulla teidänkin tarinoita. Harmillinen vaiva, mutta siis tämä vertaistuki tässä. Että joku ymmärtää.

Noista yökouluista jne. Jos monta vuotta joutuu monta asiaa jättämään välistä vaivan vuoksi ja tekemään erityisjärjestelyjä, niin kyllä se vaikuttaa lapseenkin. Pahalta tuntuu lapsesta, kun ei pääse mukaan tuollaiseen. Varsinkin kun sattuu olemaan ainut lapsi luokassa, joka on poissa. En puhu vielä omasta tapauksesta, meillä ei onneksi ole tarvinnut jättää välistä muuta kuin kavereiden luona yöpymiset, vielä. Mutta raskaalta tuntuu pienen mieli, kun pohtii millon missäkin kylässä ollessamme, miten saa hoidettua vaipan päälle ja pois, ettei kukaan huomaa. Esim. kesällä kun on kuuma ja haluais nukkua vaikka toppi päällä. Ja kyllähän vaippa näkyy vaikka olis housutkin jalassa.

Ja lisäksi: monet aikuiset suhtautuu asiaan aika rumasti. Ihmettelevät isoon ääneen ja samaan hengenvetoon kehuvat omaa Kiia-Valtteria, kuinka on ollut jo 2v3kk iästä saakka täysin kuiva. Ja jopa lasten kuullen.

Joo, ei isoin ongelma aina ookaan lasten suhtautuminen vaan just se että aikuiset suhtautuu ihan käsittämättömän lapsellisesti moniin juttuihin ja möläyttelee ihan ihmeellisiä asioita ääneen..

Meillä muuten yökoulu hoidettiin niin että ostin isot bokserit ja ompelin housuvaipan sinne sisälle kiinni, niin ettei pääse vahingossakaan näkymään.
Käskin heittää roskiin tai pakata takas laukkuun, mikä helpommalta tuntuu. mutta meillä kundi nukkuikin aina avustajan tai opettajan seurasa.

Riiviöiden äiti, sullakin useampi yökastelija. Meilläkin sama tilanne, eli kaksi yökastelijaa on jo (toinen ilman vaippaa jo 4v mutta edelleen menee yöllä välillä sänkyyn tai pikemminkin vessaan mennessä ehtii tulla housuun). Kolmatta ei vielä lueta yökastelijaksi, mutta kaikki merkit viittaa siihen, että sellainen hänestäkin tulee. Neljäs on vielä liian pieni, että hänestä voisi sanoa mitään. Tuntuu ittensäkin vuoksi aika tuskaiselta, kun miettii, että tätä oikeasti voi jatkua vielä 10v tai ylikin. Ja se, että en olis aikanaan uskonu, että kun meillä on neljä lasta, joista kaksi koulussa niin kolmella on yövaippa ja neljäskään ei ole täysin kuiva.

Lähden nukkumaan, luen kyllä toisena päivänä tätä ketjua!

Täällä yksi lapsena sänkynsä kastellut. Tosin, minulla oli sitä kastelua myös päivälläkin, jos rakko täyttyi ja oli mielekästä puuhaa enkä malttanut mennä wc:n.
Ala-aste ikäisenä kävin tutkimuksissa sairaalassa, jossa todettiin sulkialihasten toimintahäiriö. Eli toinen virtsan sulkialihas toimi "väärinpäin". Kun piti pidättää, niin se päästi ja toisinpäin. Sain siihen sähköhoitoa muutaman kerran ja vaiva helpotti..! Nyt olen jo reilusti päälle 30v ja voin vain sanoa, että olen todella kiitollinen isälleni, joka minut tutkimuksiin vei. Ja että edelleen olen katkera siittä, että äiti rankaisi minua märästä sängystä ja pissaisista housuista ja siittä, että ekaluokalla parin vahingon jälkeen sain harteilleni "kusihousu"-nimen koko ala-aste ajaksi.

Ikävä tarina sinulla ex-kusihousu. Tuota minäkin yhdelle olen pelännyt, jolla ajoittain saattaa esiintyä päivällä karkailua. Koulussakin kerran, mutta onneksi ulkona liikuntatunnin lopussa just kun piti lähteä käveleen kotiin. Eli kukaan ei huomannut ilmeisesti ja kun oli vielä toppahousutki jalassa. Jos näät vielä tämän, niin kerrotko miten sulta tutkittiin se sulkijalihasten toimintahäiriö ja millä tavalla sitä hoidettiin? Meillä tarkotus ottaa yhden lapsen kohdalla lääkäriin yhteys ja sitä vain mietin... Meillehän on aina vain sanottu, että aika korjaa asian ja tutkia ei tarvi.

Meillä 10v jolla saattaa tulla päivisin pissat housuun, nyt vähentyny nuo vahingot huomattavasti. Että entiiä onko vielä normaalin rajoissa. Yökuivaksi kuitenki oppi 6-7v täysin. Tuolla nuoremmalla ei oo ikinä ollu tuollaisia vaivoja että koulussa tai kylässä olis tullu housuun.