Supistusheikkous ekassa synnytyksessä, miten toinen?

Mulla oli ekassa synnytyksessä epiduraalin jälkeen supistusheikkoutta joka ei edes oksitosiinipiiskauksella korjaantunut.tästä syystä synnytys pitkittyi ja jouduttiin imukuppiulosauttoon.onko jollain käynyt samalla tavalla ja miten on sitten toinen synnytys mennyt?onko ollut samaa ongelmaa uudelleen?

Tämäpä kiinnostaa minuakin, sillä esikoisen synnytys päätyi sektioon määrittelemättömän supistusheikkouden vuoksi. Siis kun omat supistukset loppui, niin siinä ei oksitosiinit ym. auttanu. 6h oksitosiinitipassa, supistukset parin minuutin välein ja kun tippa otettiin pois tuli 2 supistusta tunnissa!!!
Mielenkiinnolla odottelen mikä on synnytystapa tässä raskaudessa...

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä supistukset ei millään alkanut ja sit kun alkoi niin ei millään tullut napakoiksi ja sain paljon oksitosiinia ja pitkittyi. Toisessa supistukset alkoi nopeesti ja tuli napakoiksi lyhyen ajan sisällä, kuten poikakin. :D

Nostellaahan!
neljäpäivää sitten synty esikoinen ja samasta aiheesta haluisin tietoa!
Lapsivdet meni n. klo. 23.00 keskiviikko iltana.. supistuksia oli ollu pitkin äivää, muttei säännöllisiä.
synnärille lähettiin klo. 01.00 ja sielä sitten ootettiin supistuksia ja olin vasta sentin auki..

n. klo 05.00 sain epiduraalin, olin sillon 3cm auki, mutta supistukset vieläkin epäsäännölliset, tulivat n.5-10min välein.. epiduraali heikenti supistuksa entisestään ja laitettiinkin oksitosiini tippa 18ml/h.. avautuminen hidastui ja meinas pysähtyä..

kahdeksan aikaan olin auki vasta n.4,5cm eli 3h avautunu vain 1,5cm... no supistukset kuitenki oli ilkeitä ja jossain vaiheessa sain lisää puudutetta ja paikalla alko ravaamaan lääkäreitä ja kätilöitä miettimässä tilannetta.. oksitosiini annosta lisättiin tasasin väliajoin ja kohtuun laitettin anturi mikä mittasi sen sisäistä painetta, jotta osattaisiin annostella oksitosiini paremmin..

kätilö rupesi kyselemään ja väläyttelemään sektion mahdollisuutta.. olin jo suostuvainen mihin vain kunhan tilanne edistyisi..

puolenpäivän jälkeen lääkäri kävi tarkistamassa tilannetta ja koitti kohdun suuta "levossa" (6cm) ja supistuksen aikana (n.7cm), totesi että supistuksen aikana vauva puskee eteenpäin ja avaa kohdun suuta joten lisätään vaan oksitosiinia ja pistetään viimeisen kerran puudutetta ja toivotaan että avaudun sen aikana loput 3cm..

Loppujen lopuks avauduin loput sentit ja alkoi ponnistaminen, kesti yhteensä 30min ja pienin repeämin ja häntäluun murtumalla saatiin poika ulos (3700g ja 51cm).. koko touhu kesti 16h ja olin valvonut siihen mennessä 36h joten olin aivan poikki..
Harmitti se että kuvittelin oman kehon toimivan niinkuin kuuluu, mutta eipä se aivan sitten niin mennykkään..

Ois kiva tietää miten seuraavan kerran käy, onko odotettavissa sama vai nopeampi avautuminen?

:wave: Uppista!

Nostan tällaisen vanhan aiheen,jos olis jollakin tietoa aiheesta. Mulla myös ekassa synnytyksessä samat ongelmat kun mammamammalla, paitsi et mulla koko homma kesti 23h... Pikkukakkonen suunnitelmissa ja mietityttää että onko sama edessä. Itseni takia en sitä pelkää mut vauvalla oli tilanteen vuoksi jo takykardiset sydänäänet ja crp koholla, joten sitä ei toivoisi uudellekin tulokkaalle elämän alkutaipaleella...

Mulla ainostaan esikko takana, alle viisi kuukautta sitten. Käynnistettiin viikoin 42+1 ja syntyi 42+3. Ei tahtonut käynnistyä, viisi Sytotec murua sain kahden päivän aikana, omia suppareita ei nimeksikään, toisena iltana tuntui hiukan, kiristeli selkää ja kolmannen päivän aamuna olin sormelle auki. Paikat kiinni ja epäkypsät kun äitiyspolille saavuin käynnistykseen.
Oksitosiinia sain klo 11 alkaen, ja 12.00 tuli ensimmäinen supistus. Aloitettiin 15ml/h ja nostettiin viidentoista minsan välein aina 90ml/h asti. Vasta klo 16, kalvojen puhkaisun jälkeen tuli kunnon kipeitä suppareita ja klo 18 sain epiduraalin, silloin 3cm auki. Kahdessa tunnissa avauduin 1cm joten mentiin aivan liian hitaasti. Klo 20 sain uuden satsin epiduraalia. Oksitosiini oli parhaimmillaan 110ml/h, mutta ei tuntunut mitään epiduraalin takaa. Klo 21 kätilö tutki kun sanoin että nyt tuntuu painetta kunnolla ja olin tunnissa avautunut loput 6cm. Ilmeisesti pitkittyminen/synnytyksen epäedistyminen johtui minulle siitä etten (todellakaan) osanut olla rentona suppareiden aikaan. Miten siinä voi olla rentona kun oksitosiinin vauhdittamat tulee minuutin välein ja kestää puolitoista minuuttia?? Ei mitenkään. Epiduraali vasta laukaisi jännityksen ja sitten alkoi tapahtua. 22.49 tyttö syntyi, ponnistusvaihe oli 24min, josta episiotomia kesti kymmisen minuuttia. Taisivat ponnistukseen nostaa 140ml/h oksitosiinin ja jälkeisissä laittoivat suoraan kanyyliin ampullin verran. Ihan hyvin meni loppupeleissä synnytys, oli vain niin vaikeaa saada kunnolla käyntiin. Multa varmaan puuttuu joku synnytys/supistusgeeni kokonaan. Saas nähdä miten käy jonain päivänä pikkukakkosen kanssa, sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Kovasti spontaania synnytyksen käynnistymistä toivoisin, kuten esikonkin kanssa.

minulla mielestäni olis ollu aihetta jouduttaa oksitosiinilla kun olin jämähtäny 5 cmreiluksi 12 tunniksi, mutta ekakertalaisena en osannu vaatia että alkasivat jotain tekeen. supistuksen tuli n.5 min välein mutta oli koko ajan semmosia että helposti pärjäsin ilokaasulla, vasta kun ilmeisesti peditiinin jälkeen aloin avautuun lisää niin alko supistuksissa olla kipua niin että itku tuli (kätilö laitto vaan käyrille ja sano että seuraava vuorolainen tulee sitte kahtoon...) minä itkin ja vejin ilokaasua. mieski oli lähteny nukkuun kotiin olin siis yksin eikä kätilöt ehtiny paikalle. ja kun ehti niin olinki sitte jo 9,5 cm auki :/

minäkin olin aivan poikki kun olin tiistai aamuna norm heränny ja vasta perjantaina aamuyöstä pääsin lopen nukkuun 4 tienoilla kun poika synty yhen aikaan. valvottua tuli siis 67 tuntia ja tänä aikana koska alko jo supistaan sen verran kipeesti niin en saanu kuin 3* n 30-45 min unet.

olin siis ponnistus vaiheessa aivan kuitti ja sillon laitettiin vasta oksitosiini tippa ja lopen 1h ja 12 min päästä imukupilla avustettuna synty terve poika.

minuakin mietityttää seuraava synnytys vaikka vielä ei olla ees alotettu yrittään kun poika on vasta 4kk

[
joo aihe kiinnostaa ja mietityttää kovasti. mullakaan ei mennyt "ihan putkeen" synnytys. keskikovat supistukset alkoivat laskettuna päivänä mutta loppuivat aina yöllä, neljän päivän päästä syntyi tyttö imukupilla vedettynä ja leikaamalla vähän tilaa. avautumisvaihe kesti n. 23h (tarkkaa ei tiedetä koska tuolloin jo auki 2,5cm) ja ponnistusvaihe 54min. supistukset loppuivat lähes kokonaan ja sen takia imukuppi. tajuntakin taisi välillä mennä, 4 vrk:n valvomisen jälkeen :)

tarkkaa muistikuvaa synnytyksen kestosta ja seuraavista päivistä ei oikein ole, vasta parin verensiirron jälkeen kaksi päivää synnytyksen jälkeen olo helpottui. ja paras oli kun serkkuni kysyi miten synnytys meni sanoin että ihan hyvin. nyt vasta tajuaa että oishan se paremminkin voinut mennä.

Yhteistyössä