Supistelee - auttaako liikkuminen edistämään mahd. synnytystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äh

Vieras
Tässä viikon sisään ollut jo parina iltana muutaman tunnin reippaita supistusepisodeja. Eilen illalla supisteli taas, mutta hyvin epäsäännöllisesti. Supistukset ovat terhakoita ja kestävät noin minuutin. Yölläkin tuli pari supistusta ja nyt aamulla on parin tunnin ajan tullut epäsäännöllisesti suppareita. Limatulppaa tullut viikon ajan, paikat parille sormelle auki, kohdunkaulaa ei juurikaan jäljellä ja lekurin mielestä synnytys on lähipäivien juttu.

Kannattaisiko nyt liikkua paljon vai vain lepäillä? Onko mitään mitä voisi tehdä supistusten tehostamiseksi?

Ok, pistän siis pökköä pesään. Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla aamuyöllä ja tiheät supparit alkoivat heti perään, niin en oikein tiedä miten tällaisen ihme vehtaamisen kanssa pitäisi toimia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, pistän siis pökköä pesään. Esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla aamuyöllä ja tiheät supparit alkoivat heti perään, niin en oikein tiedä miten tällaisen ihme vehtaamisen kanssa pitäisi toimia. :)

vauhti päälle...ONNEA tulevaan

Joissain tapauksissa lepo on parempi, siis hyvissä ajoin ennen synnytystä. Elimistö rentoutuu ja kerää voimat aloittaa tulevan. Tuossa vaiheessa missä ap jo olet, liikkuminen varmaan voimistaa paremmin noita supistuksia.

ei käynnistämistä edistänyt mikään :/ Ei kolme ässää (siivous,sauna ja seksi) eikä mikään, ei lopulta edes käynnistäminen sairaalassa (41+5) yliaikakontrollissa.. Sektioksi meni!

Ei tästä tuu niin mitään. Kolme tuntia kävelyä, eikä tullut muuta kuin selkä kipeäksi (ei siis polttoja selässä, on vaan mallia notko ja kipeytyy herkästi). Pah, pitäkää tunkkinne, tää ei tuu ulos ennen joulua. :/

Se liikkuminen joko voimistaa supistelua ja saattaa pistää synnytyksen käyntiin tai jos supparit on leposuppareita niin ne loppuu liikkumalla ja päästää kohdun hetkeksi lepoon ja oikeat supparit pääsee alkamaan sitten kunnolla.
Kannattaa kokeilla.

Niin mulla meni niin et selkä tuli tosissaa kipeeks, ei muuta, illalla kävin suihkussa eikä mitään oloja ollut, mutta auta armias kun piti nukkuu mennä, mä sain ruhoni sänkyyn ja olin nukahtamassa niin kipeet supparit alko ja tunnissa ne voimistu sellasiks et oli pakko jo puuskuttaa.. :D

mulla oli toka synnytys sellanen et suppareita tuli tiiviisti ja kipeitä oli ja sit ku piti sairaalaan lähtee niin supparit lopahti heti ku lakkas liikkumasta. aattelin et käydään nyt sairaalassa kattomassa mitä supparit saanu aikaan kun koko päivästä joudutaan kuitenki maksamaan (päätin et vauva syntyy sinä päivänä) ja sit lähettiin hakemaan muualta lisää vauhtia. imuroin, lenkkeilin sikaliukkaalla ja ravattiin synnärin portaita ylösalas (8kerrosta) ja vielä salissaki hiihtelin ees taas mut kyllä ne supparit sit sieltä alko kunnolla ja rytinällä meni sit koko synnytyski. että mun neuvo on kyllä et liiku! B)

Mulla toisessa raskaudessa oli tujuja supistuksia pitkän aikaa, ja kuukauden verran ennen LA:ta terkkari jo sanoi että tilanne näyttää siltä että ei ole varma kannattaako varata enää seuraavaa aikaa... Vauva syntyi rv40+1, ja synnytys alkoi kun olin totaalisen uupunut jo jatkuviin supistuksiin ja muutenkin inhottavaan olotilaan, ja kun päätin että mitään en enää aio yrittää tai tehdä ja rentouduin ja lepäsin vaan.

Teet sitä mikä tuntuu hyvältä!

Itselläni ekassa synnytyksessä oli vaikea olla paikallaan, ja liikuin paljon, se helpotti supistuskipua, ja synnytys etenikin hyvin!

Tokassa liikkuminen tuntui paaaaahalta, supistukset sattui ylös noustessa paljon enemmän kuin levossa, mutta yritin ekan synnytyksen kokemuksien takia liikkua silti. Se oli varmaan virhe, sillä mitään edistystä ei tapahtunut, lopulta vaan itkin järjettömissä kivuissa ja olin 1 cm auki. Sain epiduraalin ja lepäsin tunnin sängyllä -> sinä aikana aukesin 8,5 cm:iin. :) Pitää kuunnella kehoaan.

Sama homma mielestäni jo synnytystä odotellessa, parhaiten se tulee, kun rentoudut ja teet sitä mikä tuntuu hyvältä. :)

Niin ja itsellänikin kokemusta tosta, että useampana päivänä niitä suppareita tulee "säännöllisesti" ja sitten lopahtaa. Mutta kyllä se sieltä lopulta tulee! Mulla ne ei ekasta synnytyksestä edes missään vaiheessa (korkeintaan sairaalassa) tulleet kauhean säännöllisiksi eikä tiheiksi, oli ehkä 7-10 min välein kun menin sairaalaan, ja silti olin 5 cm auki! Sen sairaalaanlähtöhetken tiesi siitä kivusta. :D Niitä suppareita siis kesti mulla ainakin pari vuorokautta ennen sairaalaan menoa, välillä laantuen ja sitten taas palaten.

Tilanne tänään se, että paikat ovat auki kolmelle sormelle ja kohdunkaulaa noin 1,5 cm. Supistelee epäsäännöllisesti pitkin päivää, tosi kivuliaasti. Lekuri ronklasi vähän tomerammin, josko vaikka vedet menisivät. Jos ei synnytys lähde tänään käyntiin, niin huomenna heti aamusta kalvojen puhkaisuun! :)

Koko ilta mennyt supistusten kanssa. Kahdeksan maissa tuli 10-15 min välein, yhdentoista jälkeen 10 min tai alle. Puoli yhdeltä kävin suihkussa ja sen jälkeen tullut minuutin kestäviä supistuksia tällä tahdilla:

1.00
1.07
1.13
1.17
1.22
1.29
1.35
1.40
1.45

Yhteistyössä