Supernannyn unikoulu, kokemuksia, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensimmäinen yö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ensimmäinen yö

Vieras
Meidän 3v on vaatinut puolisen vuotta nukutusta niin, että makaan vieressä noin tunnin, kunnes nukahtaa, jonka jälkeen voin hiljaa hiipiä pois. Jos olen liian kovin äänin lähtenyt, on lapsi herännyt ja alkanut huutaa etten saa lähteä. Eilen päätin, että nyt saa riittää. Tämä tunnin nukuttaminen on hyvin hankalaa, koska meillä on myös vauva, jonka nukkuminen on häiriintynyt esikoisen kohkaamisesta kun olen vieressä ollut tämän vauvan kanssa. Esikoinen on tunnin ajan keksinyt kaikenlaista: äiti lauletaan, äiti mulla on jano, haluun toisen peiton, kauhee kakkahätä jnejnejne, vain taivas on rajana. Eilen sitten kylmästi vein omaan sänkyyn ja supernannyn sekä mll:n ohjein annoin huutaa ja raivota, ja palautin vähin elein joka kerta takaisin omaan sänkyyn kun sieltä poistui. Puoli tuntia meni, kunnes esikoinen luovutti ja nukahti, ja nukkui omassa sängyssään koko yön. Halleluja! Kyllä minua sydämestä otti kun lapsi huusi paniikissa ja raivosi potkien ja hakaten seiniä. Noudatin tietysti ohjeita ja liian raivon ja paniikin iskiessä rauhoittelin hetken. Saapa nähdä mitä tämä ilta tuo tullessaan.

Onko joku kokeillut tätä unikoulua, ja mitä kokemuksia tai ajatuksia se teissä herättää?

puolesta ja vastaan. siis onhan se varmasti tehokas joillekkin lapsille ja jos se toimii ja äiti on tyytyväinen ja lapsi saa nukuttua kunnolla yönsä niin mikä ettei. muttakun...

syy miks sulla otti sydämestä on se että sun äidinvaistos sotii vastaan koko ajan. vaisto sanoo että kun lapsi itkee niin sillä on hätä ja äitien (tai jopa isän?!) pitää mennä hoitamaan. turha huudattaminen kans tekee hallaa lapsen kehitykselle. mikäs se stressihormoni nyt olikaan nimeltään.

kolmannekseen lapsi ei tästä opi muuta kuin sen että jos huutaa äiti joko tulee tai jättää tulematta apuun joten ihan turha pyytää. hienoa kuitenkin että menit heti jos kuulit että lapsi meni paniikkiin! ehkä niin toimimalla se hyöty on suurempi kuin lopullinen haitta.

me kokeiltiin tuota tekniikkaa kun lapsi oli noin 2. aivan liian aikaisin meidän lapsen kehitykselle, sen tiiä nyt. silloin nukahti tissille meidän sänkyyn nyt kaks vuotta myöhemmin jo omaan sänkyy, ilman tissiä :D

ei siitä kauaa ole kuin minäkin sain maata tunnin verran laulamassa tuiki tuiki tähtöstä, mutta nyt luetaan yksi kirja, sen jälkeen lauletaan jos laulattaa. sitten makaan sängyssä kännykällä surffaillen kunnes poika nukkuu. noin 30 min. huliviliiltoina jutellaan hetki ennenku luetaan.

Jos oli lehdessä juttua että huudatus unikoulu ei ole lapselle vaaraksi. Ja sinulla kuitenkin jo "iso" lapsi. Anna mennä vaan. Kyllä lapsen täytyy kokea myös pettymyksiä ja sitä kautta varmasti tulee huutoa se on ihan normaalia tuon iläiselle lapselle. Jos kokoajan tekee mitä lapsi haluaa niin karhun palveluksen teet lapselle.

3-vuotias on kyllä jo niin iso, että ymmärtää puhetta - ja ymmärtää myös, että äitiä ja isiä voi myös pompotella. Tai ainakin yrittää. Pikkuvauvan huudattaminen on eri asia kuin 3-vuotiaan uhmiksen nukkumaan opettaminen, eli ap:na jatkaisin vain supernannyilya kunnes lapsi oppii rauhoittumaan sänkyynsä itse :)

Ei lapsi siitä rikki mene ja se toimii hyvin. Eihän tuota vauvalle tai ihan pienelle voi käyttää, mutta kolme-neljävuotias jo ymmärtää, että täytyy nukkua. Protestoi sitten vastaan itkemällä, mutta kun siellä äiti tai isä käy välillä, niin lapsi ei todellakaan mene rikki, eikä saa siitä traumoja. Noin iso lapsi vain protestoi, koska eihän me aikuisetkaan mielellään luovuta saavutetuista eduista ;) Onhan se hauskempaa nukahtaa, kun äiti silittää ja laulaa, kuin yksin. Mutta kun ei kaiken tarvitse olla lapsellekaa hauskaa. Hulkua on se, että lapsen nukutusrituliaaleille annetaan tuntikausia aikaa illasta. Parempi opettaa nukahtamaan itse, kyllä siinä voittajia ovat sekä vanhemmat, että lapsi.

Me ollaan jo varmaan vuoden verran aina tarvittaessa tehty nyt 3v tytön nukuttaminen noin. Yleensä menee nyt kiltisti nukkumaan, äiti tai isi vie, antaa pusun, peittelee ja lähtee pois sanoen hyvää yötä.

Joinain päivinä (yleensä jos lapsi yliväsynyt tmv) on nukkumaanmeno yhtä huutoa ja taistelua, kaikki sovitteluyritykset vaan pitkittää prosessia varsinkin jos antaa periksi niille "jano, nälkä, se ja toi lelu mukaan jnejne". Kaikista parhaiten menee "nyt on nukkumaanmenon aika" viesti perille kun kantaa vaan muutaman kerran sänkyyn takaisin sanomatta mitään. Enkä usko että tuo tuosta vahingoittuu, se huuto on ihan selvästi vain uhmaa ja väsymystä. Paniikkiin tmv ei mene.

Yhteistyössä