Super-Marjo teki vatsalihaksia sektion jälkeen synnärillä!

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
Mä ainakin olin ihan helvetin kipee sektion jälkeen että vaikea kuvitella että joku vois tehä vatsalihaksia. Mä en päässyt edes sängystä ylös enkä edes kääntymään kyljelleni pariin päivään.
 
"vieras"
En tiedä minkälaiset vatsalihakset sillä naisella on tai minkälainen secyio hänelle on tehty, mutta aika hankala on tehdä vatsalihasliikkeitä katkaistuilla vatsalihaksilla, jotka eivät ole vielä alkaneet edes arpeutua.

Minä tein kai liian aikaisin, vaikken edes tehnyt mitään jumppaliikevatsalihasliikkeitä, kun vatsalihasten väliin jäi iso rako.
 
  • Tykkää
Reactions: Calumet
"vieras"
Luin jostakin että vatsalihaksia ei sais tehdä ennen kuin lihakset on kunnolla palautuneet raskaudesta (n. pari kk tjsp?). Aiheuttaa vain enemmän tuhoja ja nää ei sit oon enää mitenkään korjattavissa. Vai onko tää vain joku urbaanilegenda?
 
  • Tykkää
Reactions: Calumet
[QUOTE="vieras";25868605]Luin jostakin että vatsalihaksia ei sais tehdä ennen kuin lihakset on kunnolla palautuneet raskaudesta (n. pari kk tjsp?). Aiheuttaa vain enemmän tuhoja ja nää ei sit oon enää mitenkään korjattavissa. Vai onko tää vain joku urbaanilegenda?[/QUOTE]

Kyl se on tosi että liian aikanen reenaus ei tee hyvää toipuville lihaksille. Syynsä sille on että kehotetaan ottamaan rauhassa ja alottelemaan kohtuudella.
 
juurikin
Juurikin ongelma on normisynnytyksenkin jälkeen tuo, että vatsalihakset eivät ole palautuneet paikoilleen. Jää nk rako loppu elämäksi, jos aloittaa vatsalihaksien treenaamisen liian pian synnytyksen jälkeen.
 
mulle
[QUOTE="vieras";25868589]En tiedä minkälaiset vatsalihakset sillä naisella on tai minkälainen secyio hänelle on tehty, mutta aika hankala on tehdä vatsalihasliikkeitä katkaistuilla vatsalihaksilla, jotka eivät ole vielä alkaneet edes arpeutua.

Minä tein kai liian aikaisin, vaikken edes tehnyt mitään jumppaliikevatsalihasliikkeitä, kun vatsalihasten väliin jäi iso rako.[/QUOTE]

On tehty kaksi sektiota ja en oo ajatellu, että vatsalihakset olis katkaistu?!?

Joo en olis tehny/pystyny tekemään vatsalihaslikkeitä!
 
mulle
[QUOTE="vieras";25868769]Mulle kyllä muistettiin molemmilla kerroille erikseen selittää kuinka vatsalihakset leikattiin poikki vaakaviiltoa tehtäessä :)[/QUOTE]

Iikks, en tienny enkä ehkä olis halunnu tietää... :)
 
Ei kai sektion jälkeen turhaan kehoteta olla nostamatta mitään vauvaa painavampaa ja ottamaan v-a-r-o-v-a-s-t-i. Aika tyhmä täytyy ihmisen olla, jos alkaa vatsoja tehdä heti ison leikkauksen jälkeen.

Tosin en kyllä hetkeäkään usko, että olisi edes tehnyt. Jalkeille pääsy oli yhtä tuskaa monta päivää. Viikko meni, että pääsi irvistelemättä autoon. Enkä varmasti ollut mitenkään tavallisa tuskaisempi sektiopotilas. Söin kipulääkkeitä vain päivän ja hoitajat kehuivat, kuinka reippaasti lähdin liikkeelle toisen sektion jälkeen. Että vatsalihaksia laitoksella my ass.
 
"nti"
No ei ole mitään järkeä tehdä vatsoja heti sektion/synnytyksen jälkeen, siitä on vaan enemmän haittaa kun hyötyä. Jos malttaa odottaa sen aikaa että keho toipuu raskauden aiheuttamasta rasituksesta ja vatsalihakset kunnolla palautuu ja alkaa sitten vasta treenata niin tuloksena voi ollakin nätti vatsa, mutta jos sen sijaan alkaa hutkia liian aikaisin niin ei hyvä :/ Valitettavasi fysioterapeuttina olen nähnyt mahan joka pilattu liialla treenillä heti lapsen syntymän jälkeen. Eli se rako juttu ei ole mitään legendaa vaan ihan totta. Maltti on valttia
 
the best momma
Ai kamala että jonkun tarvitsi tehdä jotain vatsoja?!? :O itse pudotin kyllä kaikki kilot jo salissa.. Onkohan päästänyt itsensä repsahtamaan odotusaikana jos täytyy niitä vatsoja tehdä...huih..
 
"vieras"
Mulle erikseen opetettiin miten sängyltä noustaan toisen kyljen kautta, siten ettei sektiohaavaan kohdistu painetta. Idioottimaista jos sektion jälkeen joku tahallaan alkaa leikkiä terveydellään ja vielä älyttömämpää se että pitää sitä hienona juttuna jota kehua toisillekin. Joku vielä uskoo, ja joutuu johonkin korjausleikkaukseen sen hölmöilyn jälkeen.
 

Yhteistyössä