suosittelijat työhakemuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koi"

Vieras
mitä niiltä sitten puhelimessa kysytään? nyt olen hakemassa uutta työtä ja hnkilöstövuokrausfirma haluaisi suosittelijoita. multa ei ole koskaan ennen sellaista kysytty... olen kuitenkin työskennellyt ennen äippälomailua 7 vuotta isossa yrityksessä.

Kyllä niille ihan oikeasti soitetaan ja nykyään on ihan normaalia, että aina pyydetään suosittelijan nimeä ja yhteystietoja. Jos ei ole edellistä työpaikkaa, niin sitten vaikka koulun opettaja joka tuntee hyvin.

[QUOTE="Mummeli";25504204]Tietysti mainitset sitten sen yrityksen ja siellä lähimmän esimiehesi. Eihän kukaan tuosta vaan työntekijoitä palkkaa.[/QUOTE]

Kyllä käsittääkseni suosittelijalta kysytään etukäteen, että voiko hän olla suosittelijana, ei ilman suostumusta voi ilmoittaa ketään omaksi suosittelijakseen. Voihan olla, ettei esimies halua suositella alaistaan.

Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelijalla on aika iso merkitys. Aika usein on tullut työpaikkaa hakiessa tilanne, jossa haastattelija on sanonut olleensa yhteydessä entiseen pomooni.. Ja ainakin kahdessa haastattelussa haastattelija oli jo etukäteen päättänyt palkata minut, koska suosittelijani oli suositellut niin hyvin. :)

Yhteen paikkaan käytin "väärää suosittelijaa", eli heidän edellistä pomoaan ja sain jälkikäteen kuulla ettei tästä pomosta oltu tässä kyseisessä paikassa pidetty. Tästä työpaikasta ei kuulunut mitään.. Viisastuin ja käytän aina nykyistä työnantajaa suosittelijana ja muutamaa vanhaa, joilla on tietty (hyvä) maine alallani.

Muokkaus: ja tottakai kaikki suosittelijani ovat tietoisia siitä, että annan heidän yhteystietonsa eteenpäin työhakemusta tehdessäni.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="kaiku";25504257]Kyllä käsittääkseni suosittelijalta kysytään etukäteen, että voiko hän olla suosittelijana, ei ilman suostumusta voi ilmoittaa ketään omaksi suosittelijakseen. Voihan olla, ettei esimies halua suositella alaistaan.[/QUOTE]

No ei todellakaan kysellä, velvollisuus on antaa tiedot joita kysytään. Ja sehän merkkaa paljon jos entinen esimies kieltäytyy vastaamasta!

[QUOTE="vieras";25504478]No ei todellakaan kysellä, velvollisuus on antaa tiedot joita kysytään. Ja sehän merkkaa paljon jos entinen esimies kieltäytyy vastaamasta![/QUOTE]

Ähym... Jos positiivisia kommentteja kaipaa, niin kylläpä kannattaa sopia suosittelijan kanssa jo etukäteen. Kiusaantuneen kuuloinen suosittelija ei anna hakijasta hyvää kuvaa. Ja mielellään myös ilmoittaa suosittelijalle, minkälaista hommaa on hakemassa, jotta osaa varautua suosittelemaan "oikein".

Epäilen vähän myös väitettäsi, että kellä tahansa olisi velvollisuus antaa kelle tahansa tietoja entisestä työntekijästä. Työtodistuksen kirjoittamiseen työnantajalla on velvolisuus, muuhun ei.

[QUOTE="Mummeli";25504204]Tietysti mainitset sitten sen yrityksen ja siellä lähimmän esimiehesi. Eihän kukaan tuosta vaan työntekijoitä palkkaa.[/QUOTE]

Suosittelijalta on pyydettävä ensin lupa laittaa hänet hakemukseen suosittelijaksi. Ethän sinä muuten tiedä suositteleeko hän.

Mulla on 3 suosittelijaa ja tietysti olen pyytänyt heiltä luvat. Tai oikeastaan kaksi tarjoutui suosittelijoikseni, yhden pyysin itse :). Suosittelijat on kyllä noteerattu ja niistä kommentoitu työhaastatteluissa, mutta toistaiseksi ei heille olla soitettu. Silti pidän tärkeänä mainita mahdolliset suosittelijat työhakemuksen yhteydessä.

[QUOTE="vieras";25504478]No ei todellakaan kysellä, velvollisuus on antaa tiedot joita kysytään. Ja sehän merkkaa paljon jos entinen esimies kieltäytyy vastaamasta![/QUOTE]

Todellakin kysytään lupa antaa nimi suosittelijana. Ensinnäkin, jotkut ihmiset voivat olla työnsä vuoksi jo vaikeasti tavoitettavissa, jos tälläiselle soitetaan todennäköisesti, a) ei vastaa b) pyytää soittamaan toiste.

Suosittelijan ei myöskään tarvitse olla edes esimies, myös työtoverit voivat kertoa millainen joku henkilö on työntekijänä.

Mulla ikinä ei ole ollut suosittelijana nykyisen työpaikan esimiestä, olen halunnut pitää työnhakuni omana tietonani. Suosittelijoina on ollut sen sijaan projektipäälliköitä ja työtovereitani, joskus myös esimiehiä vielä pidemmän ajan takaa.

Ja todellakin kannattaa miettiä ketä suosittelijakseen pyytää, sillä on todellakin merkitystä.

kyseessähän on paska homma henkilöstövuokrauksen kautta. mun jokaisessa työtodistuksessa lukee, etä mua voi suositella vastaavanlaisiin tehtäviin. mäkin kyllä pitäisin työnhaun mielelläni omana tietonani.

Voiko uudesta suosittelijasta ilmoittaa heti työnhaun umpeuduttua..? Eli lisäisin suosittelijoita hakemukseeni. Hakemuksessa on yksi suosittelija. Otetaanko uutta suosittelijaa enää huomioon työhönottohaastatteluun valintoja tehtäessä..?

Mitäpä tehdä jos esimies ei suostu kertomaan kenelle suosittelijalle on soittanut, Ei ole soittanut ainakaan sille jonka yhteystiedot annoin haastattelussa.
Vai keksiikö nää eläkeikään ehtineet pomot omiaan, kun valintoja tekevät.

Yhteistyössä