Suosittele hyvää kirjaa aineenvaihdunnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Anatomian ja fysiologian kirjat olen lukenut, mutta aineenvaihdunta, ainakin omani, on itselleni täysi mysteeri. Aloitin fyysisesti ja psyykkisestikin raskaan vuorotyön vuosi sitten, ja sen jälkeen painonhallinta on ollut vaikeaa. Paino on noussut muutama sata grammaa per kuukausi tein mitä vaan. Fyysinen rasitus päivän mittaan on niin kova että sitä ei vaan voi lisätä, ja kulutuksesta painonhallinan ei pitäisi olla kiinni. Minulla on jo nyt fyysisen ylirasituksen merkkejä (rytmihäiriöitä, menkat jääneet pois jne.) Syön kuten ennenkin, ja tuntuu että kovin paljoa vähemmän en voi syödä tai en vaan jaksa, ja vuorotyö on tuonut mukanaan myös univaikeudet, eli senkin vuoksi tuppaa väsyttämään.
Kaikki massa kerääntyy vatsaan, eli jalat on entistäkin hoikemmat, mut vyötärö kiristää ja mitkään paidat ei meinaa mahtua hartioista ja hauiksen kohdalta. Lihastakin siis varmaan on tullut mutta eiköhän tää ole ihan läskiä suurimmaksi osaksi.
Eihän tää näin voi jatkua tai vuosien mittaan saan todella hankalan paino-ongelman.

Että oisko jollakulla vinkata joku hyvä kirja tai muu tietolähde siitä, että mitä tässä voi oikein tehdä. Tällä kulutuksella ja tällä syömisellä ei pitäisi lihoa, mut näemmä lihon. Selvästi teen sitten kuitenkin jotain väärin.

Stressi, valvominen ja vuorotyö nostaa kortisolitasoja ja se lihottaa.

Koita esim melatoniinia univaikeuksiin ja vähennä vapaa-ajan kiireistä kun työhön et voi vaikuttaa.

Stressi, valvominen ja vuorotyö nostaa kortisolitasoja ja se lihottaa.

Koita esim melatoniinia univaikeuksiin ja vähennä vapaa-ajan kiireistä kun työhön et voi vaikuttaa.

Tuosta kortisolista hierojakin mainitisi. Minulla kasvoi syksyllä niskaan tuollainen nestepatti, joka kuulemma on merkki korkeista kortisoliarvoista. Samoin kudokseni ovat kuulemma täynnä nestettä, mutta ne ei ole lähteneet sieltä mihinkään, ei hieronnalla, akupunktiolla eikä nesteenjuonnilla. Ehkä keholla vaan kestää aikaa tottua tähän? Eihän kaikki kuitenkaan liho vaikka olosuhteet on samalaiset, eli periaatteessahan teen siis vaan jotain väärin, ja syömällä jotenkin toisin voisin estää tän painonnousun.
ap.

Kiitos linkistä! Olen kyllä kuullut, että vuorotyö on kuluttavampaa kuin päivätyö, jota aiemmin tein, mut jotenkin vaikea uskoa että tämä on just mulle näin iso rasite. Pitää varmaan alkaa katsella taas päivätyötä jossain vaiheessa, jos tämä ei helpota.

Uusimmat

Yhteistyössä