Suosittele ehkäisymuotoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen24vuotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen24vuotta

Vieras
Olen 24-vuotias, lapseton, vakituisessa parisuhteessa elävä nainen. Olen syönyt Yasmin-yhdistelmäehkäisypillereitä noin 4,5 vuotta.

Viime aikoina kun e-pillereiden vaaroista on alettu uutisoimaan niin väkisinkin tässä alkaa miettimään omaa terveyttään. Vaikka olen täysin terve ja Yasminit ovat sopineet minulle hyvin, niin haluaisin siirtyä johonkin turvallisempaan - kenties siis hormoonittomaan - ehkäisymuotoon. Yasmineissa olen pitänyt siitä, että tiedän tarkalleen milloin kuukautiseni tulevat ja siksi en kovin mielelläni niiden syömistä lopettaisi.. Mutta nyt vaihtaminen vain tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta.

Kaikkein helpoimmallahan sitä pääsisi jos siirtyisi käyttämään kumeja, mutta niihin en jotenkin vain luota, joten ne eivät oikeastaan ole edes vaihtoehto minun tapauksessani. Varmoilla päivillä kikkailu ei myöskään kiinnosta.

Osaisiko siis joku suositella hyvää ehkäisymuotoa? Vaikka koskaanhan sitä ei tiedä mikä loppupeleissä sopii sitten itselle.

Kondomi, kierukka tai ehkäisylaastari. Pillerit todella kannattaa unohtaa. Ajan mittaan halut lakkaa, muuttuu äkeämmäksi ja helpommin hermostuvaksi. Kyllä siinä loppuu koko parisuhde eikä uusi ala, joten ehkäisyltäkin välttyy ;) ..puhumattakaan näistä tulppavaaroista.

Sanoisin, että ensimmäinen sääntö kuuluu näin: jos ei mikään ole rikki, älä ala korjata! Jos nykyiset sopivat eikä sulla ole riskitekijöitä, muista että media paisuttelee huonoja uutisia. Jos riski saada veritulppa muuten terveellä naisella on ilman pillereitä yksi kymmenestä tuhannesta ja niiden kanssa ehkä viisi kymmenestä tuhannesta, ei se ole kovin kova riski. Käytä pyöräilykypärää ja turvavyötä ja älä liho tai tupakoi niin riski on sillä kuitattu.

Elämänlaatu tässä ja nyt on tärkeämpi. Itse olisin valmis maksamaan aika paljon sellaisesta helposta hormonaalisesta ehkäisystä joka toimisi. Vaan ei, joko sekoan henkisesti tai sitten fyysisesti. Eli mielialajutut, kuivuus, välivuodot, runsaat vuodot, kivut, finnit, hillitön turvotus, päänsärky... You name it, i have it! Kuparikierukka ei sovi, vuodan taukoamatta kuon niagara ja kivut vievät ensiapuun. Sterilisaatioikärajaa odotellessa!

Vähähormonisimpia ovat minipillerit, laastarit, kapselit ja hormonikierukka. Hormonittomia sterilisaatio ja kumit. Jos haluat huokean kokeilun, tsekkaa nuo minipillerit. Jos ne eivät sovi niin sitten ei tod näk laastarit tai kapselitkaan, joissa on samaa hormonia.

Mutta en nyt sinuna vaihtaisi yhtään mihinkään jos tässä ja nyt pulmia ei ole minkäänlaisia. Jutskaa suoraan gynen kanssa näistä, lue vähemmän iltapäivälehtiä.

Yhteistyössä