Suositelkaa kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kjhkjhkhj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kjhkjhkhj

Vieras
Meillä puolivuotias poika, jolle haluaisin alkaa käyttää kestovaippoja ainakin välillä. Suositelkaa mahdollisimman hyvää vaippaa! Sellaista taskullista, johon laitetaan täytteet sisään. Ei kiinnostaisi alkaa kokeilemaan useita eri merkkejä, vaan haluaisin löytää heti mahdollisimman sopivan. En halua tästä sen isompaa "harrastusta" itselleni, joten en jaksa alkaa osto-kokeilu-myynti-osto-kokeilu... - rumbaan enkä heittää rahaa hukkaan ;)

Laitan tämän kysymyksen tähän ketjuun, kun ei viitsi aloittaa uuttakaan lähes samasta aiheesta:
Ostin tuttavalta vauvanvaatteita ja joukossa oli pari kestovaippaa. Imse vimse ja Popolini taisivat olla, kuoret ja sisävaipat. Mites on, jos haluan lisää noita sivävaippoja, niin pitääkö niiden olla noita merkkejä vai mitä vaan? Ja voiko sellaisia lisäimuja käyttää noiden kanssa? Ja miten, siihenkö päälle vai väliin vai miten ne sitten lisätään? Ihan uutta minulle nämä jutut, mutta haluaisin kuitenkin kokeilla, jahka vauva on syntynyt =)

Ap; sopivan vaipan löytäminen riippuu paljon lapsen ruumiinrakenteesta. Hoikkajalkainen vauva tarvitsee usein hieman erilaisen vaipan kuin paksureitinen jne. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin Fuzzi Bunzit toimivat mainiosti ns. normaalivartaloisella lapsella sekä paksumpireitisilläkin. Niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, jos eivät sovikaan. Kotimaisista merkeistä ainakin Ronja&Roope-taskuvaippa ja LillaTasku sekä LittleStarin taskuvaippa ovat aika perusmallia, joka sopii monenlaiselle vartalolle. Noita löytyy googlettamalla netistä ja nettikaupoista. :)

Ulalla, mahtavaa että olet innostunut kestoista! :) Sisävaippoja on tosi paljon erilaisia, kannattaa siis rohkeasti tilailla muitakin merkkejä kuin pelkästään ImseVimseä ja Popolinia :) Mutta toki niitäkin löytyy netistä tilaamalla lisää, jos ne tuntuvat hyviltä. Aivan vastasyntynyt ei varmaankaan tarvitse vielä lisäimua sisävaippoihin, mutta hieman vanhemmalle sellainen kannattaa lisätä vaipan sisään eli lähimmäksi pyllyä. Pojalla lisäimu kannattaa taitella eteen, kun siihen se pissakin tulee. Sisävaipoiksi kannattaa hankkia myös sisätäyttövaippoja, niihin pystyy kätevästi lisäämään imua tarpeen mukaan esim. päiväunia varten jne.

Sisätäyttövaippoja? Kääks, mitäs ne sitten on?
Ja kun on nyt nuo sisävaipat, niin tuleeko se lisäimu sen päälle? Miten se pysyy paikoillaan? Eikö se valu, mene myttyyn tai muuta?

Ap, näitä kestovaippaketjuja on varmaan ollut niin paljon, ettei kukaan enää jaksa vastailla meille =(
Itse olen ymmärtänyt, että sopivat kestovaipat löytyvät vain kokeilemalla. Ehkä kirpparilta tai esim. huuto.netistä löytäisit edullisesti pari mallia, joita kokeilisit? Tuo Fuzzi Bunz kuulostaa tutulta merkiltä, joten varmaan on aika paljon käytetty ja suosittu.

Minä itse meinaan noiden parin saamani vaipan lisäksi ostaa pari lisää, ja kokeilen sitten, että toimiiko sellainen "osakestoilu" meillä tulevan vauvan kanssa. Kokokestoiluun tuskin lähden, mutta jos saisi edes osakestoilun onnistumaan, niin olisin tyytyväinen =)

Hei!
Meillä on nyt puolivuotias poika, jonka kanssa olen osakestoillut n. kuukauden ikäisestä lähtien. Ihan vastasyntyneelle kun kaikki kokeilemani kestovaipat olivat liian isoja ja ohivuotoja tuli paljon... meinasin jo luovuttaa, mutta sitten ajattelin että sitkeästi vain kokeilen vaikka yhden vaipan päivässä ja niinhän se sitten lähti sujumaan =)

Neuvoksi voisin antaa sen, että käykää katsomassa kestovaippayhdistyksen sivut:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php
tuolta löytyy tosi paljon tietoa ja sieltä varmaan saatte lisää mielipiteitä ja kokemuksia. Noilta sivuilta löytyy myös kestovaippalainaamojen yhteystietoja eli voitte halutessanne ensin lainata kestovaippoja ja kokeilla rauhassa. Mikäli homma ei suju ja toteatte ettei kestoilu ole teidän juttu, palautatte vaipat takaisin ettekä joudu maksamaan muuta kuin lainaushinnan. Jos taas innostutte ja haluatte jatkaa, olette saaneet kokeilla erilaisia vaippoja ja on helpompi lähteä ostamaan vaippoja omaksi.

Tosiaan riippuu ihan "lapsen mallista" eli ruumiinrakenteesta ja sukupuolestakin millainen vaippa juuri teille sopii. Meillä on kapealanteinen normaalivartaloinen (ei hoikka eikä pullukka) poika, joka pissii TOSI paljon. Olen kokenut hyväksi IGU*LEE:n puuvillasherpasta tehdyn sisätaskuvaipan, jonne taittelen lisäimuksi tuplaflanellin. Kuorivaipaksi (eli se päällimmäinen vaippa, joka toimii kosteussulkuna) on meillä parhaiten sopinut TOTS BOTS:n Tots Wrap. Lähimmäksi ihoa niinsanotuksi kuivaliinaksi olen laittanut riisipaperin. Näin ei itse vaippaan juuri koskaan tartu kakkaa vaan kakka jää riisipaperiin ja se on helppo nakata WC-pönttöön kakkoineen päivineen. Riisipaperi on siis hajoavaa materiaalia, jonka saa huoletta nakata pönttöön. Toki nämä riisipaperitkin voisi pestä, ne kestävät kaiketi muutaman pesukerran ennenkuin hajoavat. Ihan pienen vauvan löysä maitokakka ei tosin riisipaperiin tartu. Juuri tuo puuvillasherpa on materiaalina sen verran "nukkainen" että siihen maitokakkakin imeytyi eikä valunut ohi.

Tässä pari osoitetta, joista itse olen vaippoja tilaillut:
http://www.igulee.fi/
http://www.vilttivinssi.fi/

Itse kun asun Pohjois-Suomessa, ovat myös nämä kestovaippojen myyjät valikoituneet täältä pohjoisesta sen vuoksi että olen päässyt tutustumaan heidän tuotteisiinsa ihan livenä kestovaippatapahtumassa. Kannattaa ensin vaikka soittaa myyjälle ja kysellä tuotteista. Sekä Igu*leen Virpi että Vilttivinssin Laura vastaavat molemmat mielellään kysymyksiin ja auttavat vaippavalinnassa. Aivan varmasti myös muut vaippojenmyyjät vastaavat puheluihin ja auttavat mielellään.

Kestoilkaa ihmeessä jos vain jaksatte/viitsitte. Pientä vaivannäköä se alkuunpääseminen vaatii, mutta kyllä se sitten palkitsee kun saa homman käyntiin. Me tosiaan kestoillaan vain päivisin. Öisin ja reissussa käytetään kertiksiä. Mikäli löytyisi tarpeeksi imukykyinen kestovaippayhdistelmä, niin toki kestoilisimme myös öisin... mutta kun tuo poika pissii tosi paljon ja yösyönti vielä lisää pissan määrää... Mikäli yösyönti jäis pois, niin ehkä pärjäisimme kestovaipalla yölläkin. Toistaiseksi en kuitenkaan oo löytänyt meidän pojalle sopivaa yökestovaippaa.

Kestoilun kannustimeksi voin antaa yksinkertaisen laskuesimerkin: 1 kestovaippa päivässä pienentää vaippajätteen määrää 365:lla vaipalla vuodessa!! Se on jo iso jätekasa! Eli kyllä kannattaa. Meillä lisäksi syynä on se, että pojan iho tahtoo punottaa kun käytetään kertiksiä. Kestovaipoista ei tuu mitään ihottumia/näppylöitä.

Yksiselitteistä ohjetta hyvästä vaipasta on vaikea antaa. Nämä vain minun kokemuksinani. Aivan varmasti löytyy todella paljon muitakin hyviä vaippoja.
Tsemppiä sopivan vaipan etsimiseen!

Igu Leetä (valmistaa Cuddlebunsseja) on kehuttu ja paljon! Jos haluat vaipan, jonka saa myytyä helposti, osta Cuddlebunseja tai Fuzzeja. Nuo Cuddlet on tehty suomessa. Cuddlet ovat kalliita, mutta ... katso kuvia... nam. Ja ovat "koko vaippaiän" vaippoja.

Jos ompelukone on hallussa, saatte ommeltua noita vaippoja murto-osan tuosta hinnasta. Ja se on helppoa!

Itse olen suosinut itse tehtyjä sisätäyttövaippoja ja villahousuja.

Sain ystävältäni kolme kestovaippasettiä, 2 x popolini kuoret ja sisävaipat sekä 1 imse vimse setti.
Jos haluan kokeilla kestojen käyttöä (keväällä, kunhan vauva on syntynyt), niin tarvitsenko vielä jotain muuta? En tullut ystävältäni kysyneeksi. Kestoilujutut on minullekin ihan uutta, mutta jotain olen kuullut lisäimuista ja siitä, että noita sisävaippoja pitäisi olla enemmän kuin kuoria?

Sisätäyttövaippa= taskuvaippa, jonka ulkokangas ei pidä kosteutta eli päälle tarvitaan vielä kuorivaippa. Sisätäyttövaippa täytetään joillakin imuilla, esim.pötköksi taitellulla harsolla.

Vastasyntyneelle suosittelen harsoja ja villahousuja, se on loppujen lopuksi tosi vaivaton ja ihana vaippasysteemi ihan pienelle. Harson taittelun oppii nopeasti ja niitä voi viikkailla valmiiksi narulta vaikka telkkaria katsellessa. Harsot on halpoja, kuivuu nopsaan ja niillä on muitakin käyttökohteita myöhemmin (esim. juuri taskuvaippojen imuna).

Sisävaippoja tarvitsee tosiaan enemmän kuin kuoria. Nyrkkisääntö on, että sisävaippoja olisi hyvä olla 2-3 päivän tarpeiksi, riippuu kuinka usein pesee vaippoja ja käyttääkö pelkästään kestoja.

Kestoilijaksi, mielestäni et tarvitse muuta kestoilun kokeiluun kuin nuo mainitsemasi vaipat. Kannattaa kuitenkin tsekata, minkä kokoisille ne vaipat on tarkoitettu. Harsoissa on sekin hyvä puoli, et ne saa laitettua aina juuri sopivan kokoiseksi. :)

Meillä fuzzit sai nakata hevon kukkuun... Vauva erittäin liikkuvaista sorttia ja neppien kanssa meni ihan tuherteluksi. Ja ne on ulkolaisia joten suosi kotimaista, myllymuksuilla loistava taskuvaippa, istuu hoikalle lapsoselle kuin nakutettu. Kannattaa siis kokeilla monia, voi oman sopivan mallin löytyminen kestää.

Mullekin tuli heti mieleen ehdottaa aloittelijalle kuitenkin harsoja ja pul-kuoria. (Villa ois kans hyvä, mut pul'ia ei tarvitse "hoitaa") Meillä ne ovat olleet kaikkein varmin setti. Harsot muotoutuvat mielestäni vauvan ylle parhaiten ja niissä on lahkeessa niin paljon kangasta, että ohivuotoja ei juuri harsoilla ole tullut = siksi helppoa! Ja taittelua ei kannata pelätä, ei ole työlästä. Esim. paljon mainostetut Fuzzi Bunzit yllättäen kiristivät pojallamme reisistä niin paljon, ettei voitu niitä pitää. (Onneksi olivat lainatut...) Sit meillä on hyviksi havaittu kans äp2007:n Imse Vimse setti, mutta se ei mennyt kuin alle 2kk. Niissä oli huippu pul-kuori, siinä on sellaiset vuotosuojat jalansuissa. Samanlaiset ja hyvin toimivat ovat Thirsties -kuoret (myy mm. ekovaippa.fi), joissa on myös siis vuotosuojat.
Muutama muotoonommeltu sisävaippakin meillä on (ei siis tasku-), eli Eemukka ja Thirsties. Ne ovat ihan hyviä, mutta kuoriin tulee kakkaa niistä helpommin, kuin harsoista. Ostin niitä lähinnä kun kaikki hehkuttavat ihanan värisistä vaipoista, ja halusin tätä autuutta (?!) kokeilla! Harsothan on parhaita luonnonvalkoisina... (Se vaan mietityttää, että sisävaipan värikkyyshän jää kuoren alle, että se siitä värikkyydestä..?)
Mutta kestovaippainfo.fi -sivuilla on tietokanta, jossa käyttäjät arvostelevat eri vaippoja. Se on tosi hyvä! Tosin vaippoja on siellä miljoona, eli aluksi pää menee pyörälle.. Sieltä bongasin noi Eemukan ja Thirstiesin, kun niitä pelkästään kehuttiin!

Yhteistyössä