Hei!
Meillä on nyt puolivuotias poika, jonka kanssa olen osakestoillut n. kuukauden ikäisestä lähtien. Ihan vastasyntyneelle kun kaikki kokeilemani kestovaipat olivat liian isoja ja ohivuotoja tuli paljon... meinasin jo luovuttaa, mutta sitten ajattelin että sitkeästi vain kokeilen vaikka yhden vaipan päivässä ja niinhän se sitten lähti sujumaan =)
Neuvoksi voisin antaa sen, että käykää katsomassa kestovaippayhdistyksen sivut:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php
tuolta löytyy tosi paljon tietoa ja sieltä varmaan saatte lisää mielipiteitä ja kokemuksia. Noilta sivuilta löytyy myös kestovaippalainaamojen yhteystietoja eli voitte halutessanne ensin lainata kestovaippoja ja kokeilla rauhassa. Mikäli homma ei suju ja toteatte ettei kestoilu ole teidän juttu, palautatte vaipat takaisin ettekä joudu maksamaan muuta kuin lainaushinnan. Jos taas innostutte ja haluatte jatkaa, olette saaneet kokeilla erilaisia vaippoja ja on helpompi lähteä ostamaan vaippoja omaksi.
Tosiaan riippuu ihan "lapsen mallista" eli ruumiinrakenteesta ja sukupuolestakin millainen vaippa juuri teille sopii. Meillä on kapealanteinen normaalivartaloinen (ei hoikka eikä pullukka) poika, joka pissii TOSI paljon. Olen kokenut hyväksi IGU*LEE:n puuvillasherpasta tehdyn sisätaskuvaipan, jonne taittelen lisäimuksi tuplaflanellin. Kuorivaipaksi (eli se päällimmäinen vaippa, joka toimii kosteussulkuna) on meillä parhaiten sopinut TOTS BOTS:n Tots Wrap. Lähimmäksi ihoa niinsanotuksi kuivaliinaksi olen laittanut riisipaperin. Näin ei itse vaippaan juuri koskaan tartu kakkaa vaan kakka jää riisipaperiin ja se on helppo nakata WC-pönttöön kakkoineen päivineen. Riisipaperi on siis hajoavaa materiaalia, jonka saa huoletta nakata pönttöön. Toki nämä riisipaperitkin voisi pestä, ne kestävät kaiketi muutaman pesukerran ennenkuin hajoavat. Ihan pienen vauvan löysä maitokakka ei tosin riisipaperiin tartu. Juuri tuo puuvillasherpa on materiaalina sen verran "nukkainen" että siihen maitokakkakin imeytyi eikä valunut ohi.
Tässä pari osoitetta, joista itse olen vaippoja tilaillut:
http://www.igulee.fi/
http://www.vilttivinssi.fi/
Itse kun asun Pohjois-Suomessa, ovat myös nämä kestovaippojen myyjät valikoituneet täältä pohjoisesta sen vuoksi että olen päässyt tutustumaan heidän tuotteisiinsa ihan livenä kestovaippatapahtumassa. Kannattaa ensin vaikka soittaa myyjälle ja kysellä tuotteista. Sekä Igu*leen Virpi että Vilttivinssin Laura vastaavat molemmat mielellään kysymyksiin ja auttavat vaippavalinnassa. Aivan varmasti myös muut vaippojenmyyjät vastaavat puheluihin ja auttavat mielellään.
Kestoilkaa ihmeessä jos vain jaksatte/viitsitte. Pientä vaivannäköä se alkuunpääseminen vaatii, mutta kyllä se sitten palkitsee kun saa homman käyntiin. Me tosiaan kestoillaan vain päivisin. Öisin ja reissussa käytetään kertiksiä. Mikäli löytyisi tarpeeksi imukykyinen kestovaippayhdistelmä, niin toki kestoilisimme myös öisin... mutta kun tuo poika pissii tosi paljon ja yösyönti vielä lisää pissan määrää... Mikäli yösyönti jäis pois, niin ehkä pärjäisimme kestovaipalla yölläkin. Toistaiseksi en kuitenkaan oo löytänyt meidän pojalle sopivaa yökestovaippaa.
Kestoilun kannustimeksi voin antaa yksinkertaisen laskuesimerkin: 1 kestovaippa päivässä pienentää vaippajätteen määrää 365:lla vaipalla vuodessa!! Se on jo iso jätekasa! Eli kyllä kannattaa. Meillä lisäksi syynä on se, että pojan iho tahtoo punottaa kun käytetään kertiksiä. Kestovaipoista ei tuu mitään ihottumia/näppylöitä.
Yksiselitteistä ohjetta hyvästä vaipasta on vaikea antaa. Nämä vain minun kokemuksinani. Aivan varmasti löytyy todella paljon muitakin hyviä vaippoja.
Tsemppiä sopivan vaipan etsimiseen!