Suositelkaa hyvää nenänniistäjää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos vinkeistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos vinkeistä

Vieras
Meillä reilu 1,5v lapsi ja haluaisin ostaa jonkun hyvän nenänniistäjän siltä varalta, että joskus joutuu limaa imemään nenästä. Tai vaikka muutaman hyväksi todetun, niin voi sitten vaihdella tilanteen mukaan.

Onko kukaan kokeillut Tigexin niistäjää? Toimiiko hyvin?

Mitkä muut niistäjät olette havainneet toimiviksi?

Onko mitään "poppaskonsteja" millä saisi limaa irtoamaan?

Meillä löytyy Ainun pikkuniistäjä ja Nenä-Friida. Aiempi on vanha tuttavuus ja jälkimmäinen vasta vähän aikaa sitten kuopukselle ostettu. Ehkä siksi itse käyttelen tuota pikkuniistäjää jotenkin tottuneemmin, vaikka tuota Friidaa moni kovasti kehuu. Ehkä opin sitäkin käyttämään, mutta nyt pikkuniistäjällä saan paremmin nenän puhtaaksi.

Ennen niistäjää kuitenkin aina laitamme keittosuolatippoja nenään, sitten odotamme hetken ja sitten niistäjällä, jos nenä on ihan tukkoinen. Nyt minulle tosin neuvolassa neuvottiin, että liikaa ei kannata mekaanisesti niistää, jos nuha ei estä hengittämistä, syömistä ja nukkumista, sillä liika imeminen voi ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa lisää limaneritystä.

Eli jos pärjää keittosuolatipoilla, niin hyvä. Niissä ei ole mitään lääkeaineita, joten niiden käytölle ei ole mitään rajoitusta, ihan jo vastasyntyneelle voi käyttää. Myös höyryhengitys on hyvä, kunhan sen tekee turvallisesti. Esimerkiksi olen ottanut nuhaisen lapsen kylpyhuoneeseen sitterissä, kun olen itse ollut suihkussa tai vienyt kylpyhuoneeseen muiden saunottua. Myös ilman kostutuksesta esimerkiksi ilmankostuttajalla tai kuivaamalla pyykkejä lapsen nukkumahuoneessa on ilmeisesti jotain hyötyä.

Meillä ainakin lapset ovat tykänneet ihan yhtä paljon sekä noista tipoista että kummallakin niistäjällä niistämisestä: huuto on loukkaantunutta ja rikkoo kaikki desibeliennätykset ;) Nyt alkoi onni ja autuus, kun hoksasimme isommalle ostaa Nasolinin lastennenätippoja suihkepullossa, hän kun on jo isompi. Tosin noita ei sitten voi käyttää kovin montaa päivää peräkkäin, mutta ovat akuutissa tilanteessa hyviä.

Meillä samat niistäjät kuin edeltävällä kirjottajalla. Nenä-Friida ei toimi lainkaan muuta kuin juoksevaan vetiseen limaan mutta sitkeämmät räät ei sillä kyllä lähde. Meillä se on hylätty kokonaan käytöstä. Sen sijaan se pikku-niistäjä toimii. Se vaatii toki hieman harjottelua (nopea imasu) sekä eri asennoissa voi kokeilla ja eri kohdasta sierainta (yläreuna, alareuna jne) ja tosiaan tarvittaessa ensin keittosuolaa tekemään räkää juoksevammaksi niin sillä kyllä lähtee kaikki. Se on meidän suosikki räkä-kone :)

Meillä haitarimallin niistäjä, eikä hyvä sitkeään limaan, pienet räkäpallerot sen sijaan niistää oikein hyvin. Parhaiten meilläkin toimii höyryhengitys ja nasolin; illalla ennen nukkumaanmenoa että unet on hyvät eikä limaa kerry kurkkuun, ja aamulla heti herättyä ettei vanhat limat jää onteloihin muhimaan. Yöksi sitten vielä lapsen nenänpieliin Lansinohia jotta pyyhkimisestä ärtynyt iho saa rauhassa parantua.

Kuinka herkästi annatte nasolinia? Itse annan heti kun nenä vuotaa. Oman kokemuksen mukaan kun se ehkäisee poskiontelontulehduksilta sekä vähentää yskää, kun kurkussa ei ole niin valtavasti limaa. On myös kiva ettei tarvi rohtuneita nenänpieliä viikkotolkulla parannella. Montaa päivää tuota ei voi käyttää, mut sekin on helpotus että edes ne räkäisimmät päivät saadaan hoideltua.

Meillä ollut myös pikkuniistäjä ja nenäfriida. Lääkärit mielestäni sanoneet, että nimenomaan friidalla saa parhaiten liman, jos osaa käyttää tms.. Meillä toimi hyvin. Sillä sää imettyä sen verta paljon kerralla, ettei tarvitse montaa kertaa laittaa laitetta nenään.
Miksi annatte nasolinia? Eikös suositella noita normaaleja suolaliuossuihkeita/-tippoja? Meillä ollut erisanin ja nyt joku muu merkki, jossa hieman parempi suihkepää. Mutta siis sitä saa antaa koko ajan, sillä se vastaa kehon pitoisuuksia eikä ole tavallaan lääke. Auttaa kuitenkin rään eritykseen ja sillä saa yötkin rauhallisemmiksi, eikä se maistu! Noita lääkenenätippoja ei kai kukaan vauvoille eikä sitäkään vanhemmille juuri suosittele.
Itse käyttäisin vieläpä juuri suihkeita, koska ne ei tunnu niin ikäviltä eikä tarvitse olla tarkkana menikö nyt tippa vai kaksi, kun siinä on se määrä, yhdessä suihkeessa.

Kiitos teidän vinkeistä, olipa hyvä, että mainitsitte myös tuon Nasolin suihkeen, kun ei ollut tuollainen tullut mieleenkään. Täytyykin selvittää apteekissa, että voiko sitä käyttää jo 1,5 vuotiaalle. Samoin kiitos tuosta Ainun pikkuniistäjä ja nenäfriida vinkistä, täytyy varmaan kumpikin hankkia niin voi sitten kokeilla, kummalla saa milloinkin paremmin imettyä.

AP, kokeile ensin suolaliuossuihketta! En ymmärrä miksi tuputtaa lääkevalmisteita, jos ei ole kokeillut mitään muuta ensin. Nasolinin käyttö on rajoitettua ja siinä on tarkat säännöstelyt paljon antaa, suolaliuoksella ei. Sillä voi helpottaa lapsen oloa useammin. Kukaan ei viitsi koskaan kokeilla mitään.

Nasolinille taas pisteet täältä. Meillä nimittäin ainakin pahimpina nuhapäivinä parhaiten auttaa Nasolin. Ja emme anna sitä kuin 2-3 iltana ennen nukkumaanmenoa. Kummasti rauhoittaa öitä. Päivisin käytämme keittosuolaliuoksia mutta se ei auta yhtään öiseen aikaan silloin kun nenä on pahimmillaan räkäinen ja tukossa. Ei niitä lääkeaineitakaan nyt tarvi karttaa kuin ruttoa jos ja kun niitä käyttää harkiten ja tarpeeseen.

Ap: nasolinia saa toki antaa jo tuon ikäiselle! Sitä on siis omansa noin pienille, sellainen pikkuinen pullo pipetillä.
Meillä annetaan nasolinia, koska myös pienellä ihmisellä on oikeus lepoon. Annanhan särkylääkettäkin, jos kuume on kova tai hampaita tulossa. On ihan eri juttu antaa illalla nasolinia ja vetäistä koko perhe yhdeksän tunnin levolliset unet, kuin valvottaa kaikkia meitä joko siksi, että lapsi ei saa nukuttua liman vuoksi ja usein myös oksentaa sitä limaa yöllä, tai siksi että raukka herää siihen että joku ruiskuttaa vettä nenään ja sitä kautta nieluun. En itse haluaisi tuollaista herätystä monta kertaa yössä!

Meille ei neuvolassa ekan nuhan kohdalla sanottu nasolinista mitään. Siinä menikin monta yötä sit valvoessa ja pesin konekaupalla pyykkiä, kun lapsi heräsi vähintään kerran yössä oksentamaan limaa. Mun puolesta neuvola pitäkööt ihan vaan periaatteensa tuosta suolaliuoksesta, ja minä teen kuten parhaaksi näen niin kauan kuin se terkka ei ole meillä kantamassa yökaudet itkevää vauvaa!

Hei! Meillä on sekä pikkuniistäjä että nenäfriida. Oma suosikkini on ehdottomasti nenäfriida. Se on helpompi puhdistaa ja mielestäni toimii muutenkin paremmin. Mutta makuasioita toki ovat.
2-vuotiaasta lähtienhän voi käyttää myös Vicks-salvaa rintaan hierottuna, joka pitää nenää auki aika kivasti.

Ei kannata antaa lääkevalmisteita turhaan. Itselläni esimerkiksi Nasolin aiheuttaa sen, että sydän alkaa hakata hullun lailla, vaikken olekaan allerginen, sydänvikainen tms, vaan täysin perusterve. Pieni lapsihan ei osaa sanoa, jos haittavaikutuksia tulee.

Pikkuniistäjä toimii, mutta sen käyttöä pitää opetella. Nuhaiselle lapselle esim. puhelinluettelot pinnasängyn yläpään jalkojen alle, höyryhengittelyä, pikkuniistäjällä räkäpallerot pois ja vielä lopuksi keittosuolatippoja. Niillä keinoin saa lapsen nukkumaan ihan hyvin. Jos on kuumetta häiritsevästi niin, että lapsi kärsii, niin suppo auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nasolinia vaan:
Ap: nasolinia saa toki antaa jo tuon ikäiselle! Sitä on siis omansa noin pienille, sellainen pikkuinen pullo pipetillä.
Meillä annetaan nasolinia, koska myös pienellä ihmisellä on oikeus lepoon. Annanhan särkylääkettäkin, jos kuume on kova tai hampaita tulossa. On ihan eri juttu antaa illalla nasolinia ja vetäistä koko perhe yhdeksän tunnin levolliset unet, kuin valvottaa kaikkia meitä joko siksi, että lapsi ei saa nukuttua liman vuoksi ja usein myös oksentaa sitä limaa yöllä, tai siksi että raukka herää siihen että joku ruiskuttaa vettä nenään ja sitä kautta nieluun. En itse haluaisi tuollaista herätystä monta kertaa yössä!

Meille ei neuvolassa ekan nuhan kohdalla sanottu nasolinista mitään. Siinä menikin monta yötä sit valvoessa ja pesin konekaupalla pyykkiä, kun lapsi heräsi vähintään kerran yössä oksentamaan limaa. Mun puolesta neuvola pitäkööt ihan vaan periaatteensa tuosta suolaliuoksesta, ja minä teen kuten parhaaksi näen niin kauan kuin se terkka ei ole meillä kantamassa yökaudet itkevää vauvaa!

Tuskinpa kukaan antaisi särkylääkettä, jos joku muu tehoaisi hyvin. Meillä on ollut koviakin räkätauteja jo vauva-aikana, mutta ollaan silti käytetty fridaa ja keittosuolasuihketta ja pärjätty ollaan. En ymmärrä, miksi kukaan antaisi välittömästä Nasolinia, jos ei ole edes KOKEILLUT neutraalimpia keinoja.

Apteekista saa keittosuolaliussuihkettakin, jos tuntuu että tippoja on vaikea laittaa. Meillä ainakin vauva pyörittää päätään ja hosuu muutenkin niin kovasti, että tipat on aina jossain muualla ku nenässä..heh..eli se suihke on ollut tosi hyvä! :)

Apteekista saa keittosuolaliussuihkettakin, jos tuntuu että tippoja on vaikea laittaa. Meillä ainakin vauva pyörittää päätään ja hosuu muutenkin niin kovasti, että tipat on aina jossain muualla ku nenässä..heh..eli se suihke on ollut tosi hyvä! :)

Mehän just ollaan kokeiltu pärjäillä ilman Nasolinia, ja tuloksena se, mitä edellä kerroin. Jos me oltais pärjätty pelkällä imulla ja keittosuolalla, ne ois vieläkin vaan pelkästään käytössä. Mut Nasolinin anto oli meillä ainoa toimiva ratkaisu. Vauvan "pärjääminen" on siinä mielessä subjektiivinen juttu, että sen päättää yleensä äiti, millä pikkuinen pärjää ja millä ei. Minun mielipiteeni mukaan liman oksentelu, vaikea hengitys ja levottomat yöt ei olleet mitään pärjäilyä, ja olen pelkästään tyytyväinen, että niihin on olemassa ratkaisu.

PS: jos nenäfriida tuntuu kalliilta ratkaisulta, niin apteekista saa myös limaimuja, jotka maksaa n.1,4 € kappale. Pitää vaan osata pyytää, ne ei yleensä ole esillä. Imee hyvin, tosin tietenkin täytyy olla varovainen ettei imun pää koske limakalvoon. Suppoa näppärämpi on myös esmes Pamol F -tabletti, jonka voi liuottaa teelusikalliseen vettä tai mehua. Menee alas huomaamatta ja tehoaa nopeasti.

Yhteistyössä