Meillä löytyy Ainun pikkuniistäjä ja Nenä-Friida. Aiempi on vanha tuttavuus ja jälkimmäinen vasta vähän aikaa sitten kuopukselle ostettu. Ehkä siksi itse käyttelen tuota pikkuniistäjää jotenkin tottuneemmin, vaikka tuota Friidaa moni kovasti kehuu. Ehkä opin sitäkin käyttämään, mutta nyt pikkuniistäjällä saan paremmin nenän puhtaaksi.
Ennen niistäjää kuitenkin aina laitamme keittosuolatippoja nenään, sitten odotamme hetken ja sitten niistäjällä, jos nenä on ihan tukkoinen. Nyt minulle tosin neuvolassa neuvottiin, että liikaa ei kannata mekaanisesti niistää, jos nuha ei estä hengittämistä, syömistä ja nukkumista, sillä liika imeminen voi ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa lisää limaneritystä.
Eli jos pärjää keittosuolatipoilla, niin hyvä. Niissä ei ole mitään lääkeaineita, joten niiden käytölle ei ole mitään rajoitusta, ihan jo vastasyntyneelle voi käyttää. Myös höyryhengitys on hyvä, kunhan sen tekee turvallisesti. Esimerkiksi olen ottanut nuhaisen lapsen kylpyhuoneeseen sitterissä, kun olen itse ollut suihkussa tai vienyt kylpyhuoneeseen muiden saunottua. Myös ilman kostutuksesta esimerkiksi ilmankostuttajalla tai kuivaamalla pyykkejä lapsen nukkumahuoneessa on ilmeisesti jotain hyötyä.
Meillä ainakin lapset ovat tykänneet ihan yhtä paljon sekä noista tipoista että kummallakin niistäjällä niistämisestä: huuto on loukkaantunutta ja rikkoo kaikki desibeliennätykset

Nyt alkoi onni ja autuus, kun hoksasimme isommalle ostaa Nasolinin lastennenätippoja suihkepullossa, hän kun on jo isompi. Tosin noita ei sitten voi käyttää kovin montaa päivää peräkkäin, mutta ovat akuutissa tilanteessa hyviä.