Suositelkaa hyvää ja turvallista turvaistuinta 1v10kk ikäiselle!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turvaistuinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turvaistuinta

Vieras
Taapero on nyt 1v 10kk ja istuu edelleen turvakaukalossa. Nyt pikku hiljaa alkaa jäämään pieneksi joten olisi aika ostaa uusi istuin.
Lapsi on tosi pienikokoinen n.8kg. pituutta en nyt osaa sanoa.

Istuimen tulee olla selkä menosuuntaan päin (voi olla sellainen istuin minkä saa käännettyä myöhemmin kasvot menosuuntaan päin)
Istuimen tulisi olla testeissä erittäin hyvin pärjännyt.
Eli ei mikään "noubadi" merkki.
Hinnalla ei mitään väliä kunhan on TURVALLINEN!!
Ostetaan ehdottomasti uutena liikkeetä.

Lapsen turvallisuudesta en ala tinkimään.

Suositelkaa ja antakaa vinkkejä.

Kiitos :)

Katso autoliiton turvallisuustestit! Sieltä me poimimme molemmille parhaiten menestyneet istuimet. Äläkä kysy mitkä meillä,ne on siellä autossa niin en muista.

Hämmentävää on että edes parhaan 3 joukossa ei ole Britax joka ensimmäisenä tulee mieleen.

Isofixillä vai ilman? Meillä On norjalaisen Besafen istuimet, jotka ovat pärjänneet hyvin Ruotsin Plus testissä. Ovat laadukkaan oloiset ja saa todella jämäkän tuntuisesti kiinni.

Autoliiton testit eivät ole Autoliiton itsensä tekemiä, vaan ne tehdään Keski-Euroopassa eli eivät ehkä sellaisenaan sovellu aivan Suomen olosuhteisiin. Autoliiton testeissä ovat menestyneet hyvin ns. palkki-istuimet, jotka taas joissain testeissä on todettu hengenvaarallisiksi. Lisäksi keskisessä Euroopassa suositaan kasvot menosuuntaan istuimia, koska ovat helpompia käytössä. Itse luottaisin siis ennemmin Ruotsin kuluttaja viranomaisen NTF Konsumentin tekemiin testeihin. Ruotsin ja Suomen liikenneolosuhteet talvineen ovat melko samanlaiset ja Ruotsissa on kielletty pienten lasten kuljettaminen kasvot menosuuntaan.

Mun mielestä Autoliiton testit kannattaa tsekata, mutta ei vertailla kokonaisarvosanoja kun niihin vaikuttaa moni sinulle epäolennainen asia.

Toinen asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota on käyttömukavuus: testaa konkreettisesti onko säädöt helpot itselle, onko lapsella hyvä asento ja kuinka viihtyy. Mä kävin testaamassa eri malleja ja päätös oli päivän selvä testien jälkeen. Mun mielestä lapsen mukavuus oli tärkeää, koska haluan että viihtyy selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.

Meillä on besafe izi combi enkä voi kuin suositella. Vyökiinnitteinen koska meillä ei ole omaa autoa ja kaikissa laina autoissa ei ole isofixiä. Meillä esikoinen istui edelleen 3,5v selkä menosuuntaan kun istuin siirtyi kuopukselle. Joten kasvot menosuuntaan vaiheesta ei vielä kokemusta mutta siinä vaiheessa kuulemma monesti turvavyöistuin on turvallisempi kuin käännettävä turvaistuin. Tuo on helppo asentaa eikä kiristykseen tarvita käsivoimia kun siinä on sellainen räikkä. Kallistus on hyvä nukkuvallle lapselle. Istuin on myös aika korkea joten lapsi näkee paremmin ulos ja viihtyy helpommin. Toki tuo vaikeuttaa isomman lapsen laittamista istuimeen vähäsen.

"Autoliiton testit eivät ole Autoliiton itsensä tekemiä, vaan ne tehdään Keski-Euroopassa eli eivät ehkä sellaisenaan sovellu aivan Suomen olosuhteisiin. Autoliiton testeissä ovat menestyneet hyvin ns. palkki-istuimet, jotka taas joissain testeissä on todettu hengenvaarallisiksi. Lisäksi keskisessä Euroopassa suositaan kasvot menosuuntaan istuimia, koska ovat helpompia käytössä. Itse luottaisin siis ennemmin Ruotsin kuluttaja viranomaisen NTF Konsumentin tekemiin testeihin. Ruotsin ja Suomen liikenneolosuhteet talvineen ovat melko samanlaiset ja Ruotsissa on kielletty pienten lasten kuljettaminen kasvot menosuuntaan."

Ja höpö, höpö. V...ttaa tälläset paskan puhujat. Palkki-istuinta ei ole kyllä todettu hengenvaaralliseksi ja kyllä minä luotan Autoliiton testeihin enemmän kun jonkun satunnaisen palstamamman jorinoihin.

Marssit vain lastentarvikkeeseen tms. liikkeeseen ja kysyt turvallista istuinta. Kyllä ne myyjät osaa myydä parhaan, jos rahasta ei ole kiinni. Pääset testaamaan myös autoon. Palkki-istuimet ovat hengenvaarallisia, kuten todettu, joten sellaista ei kannata miettiä. Itse miettisin kyllä miettisin naamamenosuuntaan vaihtoehtojakin, ne ovat käytössä huomattavasti helpompia lapsen kyytiin laittamisessa. Testien mukaan turvallisuudessakaan ei ole mitään järjetöntä eroa, eihän sitä tiedä ajaako joku perään ja törmääkö itse johonkin.

"Marssit vain lastentarvikkeeseen tms. liikkeeseen ja kysyt turvallista istuinta. Kyllä ne myyjät osaa myydä parhaan, jos rahasta ei ole kiinni. Pääset testaamaan myös autoon. Palkki-istuimet ovat hengenvaarallisia, kuten todettu, joten sellaista ei kannata miettiä. Itse miettisin kyllä miettisin naamamenosuuntaan vaihtoehtojakin, ne ovat käytössä huomattavasti helpompia lapsen kyytiin laittamisessa. Testien mukaan turvallisuudessakaan ei ole mitään järjetöntä eroa, eihän sitä tiedä ajaako joku perään ja törmääkö itse johonkin."

Miksiköhän niitä palkki-istuimia on sitten markkinoilla ja pärjäävät hyvin testeissä, jos ne ovat niin hengenvaarallisia? Jotain perusteita näille väitteille kiitos.

Yhteistyössä