Suorastaan huvittavia nämä jotkut hysteerikot joiden mielestä ei saa syödä leipää, valkoisia jauhoja, perunaa jne.

• Viestiketjun aloittaja Huvittunut
  • Ensimmäinen viesti
Huvittunut
Itse olen tiputtanut painoa lähes 20kg enkä jättänyt mitään noista mainituista pois. Syön edelleen ruokia missä käytetty valkoisia jauhoja, syön leipää jne. Syön myös leivonnaisia yms. Toki kohtuudella kaikkea enkä syö enää sellaisia määriä kuin aiemmin kun olin ylipainoinen.

En ymmärrä miksi pitäisi jättää ruokavaliosta pois jotakin mistä pitää ja josta ei tule huono olo (joillakin turvotus katoaa jos jättää valkoiset jauhot pois). Käytän vain kaikkea kohtuudella joten voin edelleen nauttia niistä ruuista joista pidän. Mitä siitä tulisi jos pitäisi loppuelämä olla ilman esim. vastaleivottuja sämpylöitä ja kuola valuen katsoa vieressä kun toiset syö. Turhaa itsensä kiduttamista tuollainen olisi ja kyllä syömisen pitää olla myös nautintoa eikä vain energianhakua. Kyllä hyvästä ruuasta vain nauttii eikä se tarkoita sitä, että sitä syödään kaksin käsin.

Ja miten on sitten niiden kohdalla jotka eivät ole koskaan olleet ylipainoisia ja ovat aina syöneet leipää yms. :D

"vieras"
Saathan sinä niitä syödä :D

Ei niistä kyllä mitään hyvää tai hyödyllistä saa. Siis valkoisista jauhoista, sokerista jne.
En oikein ymmärrä tuota, että "kuola valuen katsoo kun muut syövät sämpylöitä". Ehkä sinulla se olisi tuota kuolaamista ja väkisin kituuttamista, mutta ei kaikilla. Makeanhimot ja mieliteot kun loppuvat kuin seinään, kun ei mätä sitä jauhoa ja sokeria itseensä enää :)

"vieras"
No niinpä. Karppaajien mielestä perunaa syövät ovat tyhmiä ja vehnäjauhoja syövät idiootteja. Miksi sitten monien karppaajien pitää vetää välillä hiilariöverit vaikka väittävät, että karpatessa makean mieliteko katoaa kokonaan, eikä tee enää mieli herkkuja. Eläisivät ja antaisivat toistenkin elää kuten itse kukin haluaa. Mutta ei, kun pitää paasata ja jakaa ohjeita vaikka kukaan ei niitä edes pyytäisi...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28863740]Saathan sinä niitä syödä :D

Ei niistä kyllä mitään hyvää tai hyödyllistä saa. Siis valkoisista jauhoista, sokerista jne.
En oikein ymmärrä tuota, että "kuola valuen katsoo kun muut syövät sämpylöitä". Ehkä sinulla se olisi tuota kuolaamista ja väkisin kituuttamista, mutta ei kaikilla. Makeanhimot ja mieliteot kun loppuvat kuin seinään, kun ei mätä sitä jauhoa ja sokeria itseensä enää :)[/QUOTE]

No just tämä :D :D Miksi sitten täytyy välillä saada pitää niitä hiilarimättöpäiviä :rolleyes:

"vieras"
[QUOTE="vieras";28863749]No just tämä :D :D Miksi sitten täytyy välillä saada pitää niitä hiilarimättöpäiviä :rolleyes:[/QUOTE]

Jaa-a. Paha mennä sanomaan toisten puolesta.
Itse en aikoinaan tarvinnut mitään hiilariöveripäiviä. Maalaisjärjellä menin ja kaikkea en itseltäni kieltänyt. Toki karkinhimot ja muut katosivat mulla kokonaan, että mitään herkkuja vastaan taistelua se ei ollut (kuten monet tuntuvat kuvittelevan). Itse elän ja annan toistenkin elää ;)

Palasin mättölinjalle, kun aloin odottaa kuopusta ja sen kyllä huomasi heti olossa. Mutta minkäs teit, kun salaatit ja kasvikset ällöttivät siinä alkupahoinvoinneissa :D

no miksi
Niin, miksi pitäisi, jos ne tuntuvat itselle sopivan? Onko joku käskenyt? :) Minä olen vähentänyt hiilareita ja lisännyt proteiinia, vaihtanut rasvat kasvirasvoista eläinperäisten suuntaan, eli toisinsanoen vähentänyt "turhaa höttöä" pois ruokavaliosta, ja pudottanut sillä tavoin painoa ja parantanut oloani ja terveyttäni. Kyllä silti hiilareillakin herkuttelen ja leivonkin toisinaan, mutta ruokavalio ei enää koostu niin paljolti niistä ravintoaineista. Nämä on varmasti sellaisia asioita, joissa yksilöllisyys ratkaisee, toisen elimistölle sopii karpimmat eväät, toinen voi hyvin hiilaripainotteisella ruokavaliolla, minun puolestani jokainen syökööt kuten parhaaksi näkee :)

"siika"
Minä karppaan, mutta herkkuhetkinä voin kyllä syödä vähän myös hiilariherkkuja. Jätän kuitenkin valkoiset jauhot, sokerin, riisin yms. pois arkiruokavaliostani. Ei se kuitenkaan tarkoita mitään natsismia, etten enää KOSKAAN voisi panna suuhuni sitä yhtä tuoretta sämpylää voin kera.

Homma toimii samoin kuin vaikka karkkien, limsan ja grilliruoan suhteen: Ei niitäkään tavata käyttää pääasialliseksi ravinnoksi, vaikka ruokavalio muuten pitäisi sisällään perunaa, riisiä, pastaa, yms. Silti niitä voi syödä JOSKUS. Vaikka niissä onkin paljon sokeria, hurjasti lisäaineita, liikaa suolaa ja tiedetään, ettei niistä ole ravitsemuksellista hyötyä.

Samalla periaatteella karppaaja voi joskus syödä hiilihydraattipitoisia ruokia. Harvoin kyllä sellaista halua tulee, karppiversiona kun voi valmistaa yhtä sun toista hyvää, oman ruokavalion mukaista herkkua.

"Vieras"
Minäkin rakastan leipää, etenkin ruisleipää...en ikinä luopuisi siitä. Pitää myös verensokerin tasaisena. Eläinrasvatkaan ei maistu, eivätkä ole kyllä terveellisiäkään.

"vieras"
Ja miten on sitten niiden kohdalla jotka eivät ole koskaan olleet ylipainoisia ja ovat aina syöneet leipää yms. :D
En ole ikinä ollut ylipainoinen (joskin rajoilla kyllä). Kun laihdutan, jätän leivät ja pastat pois kokonaan, koska niin lähtee paino todella helposti ja nopeasti. Sit voi taas syödä kaikkea kohtuudella kun on tyytyväinen painoonsa.

Nellikko
Kukin syököön tavallaan mikä itsestään parhaalta tuntuu. Ei ole kuitenkaan asiallista ryhtyä "ruokapoliisiksi" ja julistaa lähipiirissä oman ruokavalionsa erinomaisuutta ja halveksia muita. Itse kun karppasin, en ikinä puuttunut muitten syömisiin, enkä edes puhunut karppaamisestani juuri kenellekään.

Nykyäänhän tuo ruokavalio-homma onkin sellaista, että kiinnitetään erityistä huomiota ruoan laatuun ja ravintoaineisiin. Muistan hyvin, että 90-luvulla esimerkiksi laihduttaminen perustui enemmänkin kaloreihin. Näin kärjistäen: Laihduttaa saattoi syömällä vaikka pelkkiä nakkeja ja omenoita, kunhan vaan energiansaanti jäi niin pieneksi, että paino putosi.

"vieras"
Joo ei siinä mitään, mielestäni karppaus on ihan fiksua niille joille se sopii, mutta miksi pitää sitten alkaa nimitellä toisten ei-karppaajien ruokia hiilarimössöpaskaksi yms. "Lopettasit säkin ton paskan syömisen ja alkasit kuule karppaamaan" "Millon sä oikeen lopetat noiden ällöttävien hiilarimössöjen syömisen?" "En tajuu miten kukaan voi syödä tollasta hiilarihöttöö" jne.

"eräs"
Kukin tallaa tavallaan. Minun silmään oli suorastaan huvittavaa se, että joku jonka on pitänyt pudottaa painoa 20 kiloa arvostelee kenenkään ruokavalintoja huvittavina. Ei ole siis kohtuus ollut helppoa aina aloittajallakaan. Miksei me suomalaiset vaan osata olla arvostelematta muiden valintoja... toki ruokavaliokiihkoilijat voivat välillä ärsyttää, mutta ei niistä pidä ärsyyntyä

"a p"
[QUOTE="eräs";28863884]Kukin tallaa tavallaan. Minun silmään oli suorastaan huvittavaa se, että joku jonka on pitänyt pudottaa painoa 20 kiloa arvostelee kenenkään ruokavalintoja huvittavina. Ei ole siis kohtuus ollut helppoa aina aloittajallakaan. Miksei me suomalaiset vaan osata olla arvostelematta muiden valintoja... toki ruokavaliokiihkoilijat voivat välillä ärsyttää, mutta ei niistä pidä ärsyyntyä[/QUOTE]

Itse arvostelet mua eli et ole yhtään sen parempi.

"a p"
[QUOTE="vieras";28863922]Tiedoksi, että ruuasta ja herkuista voi nauttia, vaikka ei söisi jauhoista tehtyä leipää, valkoisia jauhoja tai perunaa.[/QUOTE]

Tiedoksi vain, että nuo kuuluvat osana mun ruokanautintoon. Mä kerroin mistä mä nautin enkä määrännyt kenenkään muiden nauttimisista.

"siika"
[QUOTE="vieras";28863746]No niinpä. Karppaajien mielestä perunaa syövät ovat tyhmiä ja vehnäjauhoja syövät idiootteja.[/QUOTE]

Ai? Mä luulin olevani karppaaja, mutta en mä näköjään sittenkään. :(

Näin
[QUOTE="vieras";28863749]No just tämä :D :D Miksi sitten täytyy välillä saada pitää niitä hiilarimättöpäiviä :rolleyes:[/QUOTE]

Mitä ihmeen hiilarimättöpäiviä...?
Minä olen lopettanut perunoiden ja viljatuotteiden syönnin kolme vuotta sitten enkä tosiaankaan katso koskaan vierestä kuola valuen, jos joku syö leipää. Tai mitään muutakaan. Enkä pidä hiilarimättöpäiviä, ei tosiaan tee edes mieli.

Näin
[QUOTE="vieras";28863922]Tiedoksi, että ruuasta ja herkuista voi nauttia, vaikka ei söisi jauhoista tehtyä leipää, valkoisia jauhoja tai perunaa.[/QUOTE]

Amen tälle.
Todennäköisesti ruokavalioonsa huomiota kiinnittävä ihminen jopa nauttii ruuastaan enemmän ;)

"noo"
Eiköhän ne ole yleensä ihmisiä, joille juurikin tulee huono, esim kovin turvonnut, olo noista ruoka-aineista. Tai on joku sairaus, jota koetetaan hillitä terveellisellä ruokavaliolla. En mä ole ajatellut, että se niin paljon painoon liittyy, vaan ehkä enemmän yleiseen terveyteen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28863863]Joo ei siinä mitään, mielestäni karppaus on ihan fiksua niille joille se sopii, mutta miksi pitää sitten alkaa nimitellä toisten ei-karppaajien ruokia hiilarimössöpaskaksi yms. "Lopettasit säkin ton paskan syömisen ja alkasit kuule karppaamaan" "Millon sä oikeen lopetat noiden ällöttävien hiilarimössöjen syömisen?" "En tajuu miten kukaan voi syödä tollasta hiilarihöttöö" jne.[/QUOTE]

Niin ja vaikka itse karppajana ei tekisi syömisistään mitään numeroa, niin muut kyllä hoitavat sekin puolen. Kahvipöydässä tulee järkyttävä haloo, jos ei ota sitä viineriä kahvin kyytipoikana; "ai ooksä semmonen karppaaja?? Mä en jaksais syödä munia ja pekonia joka päivä, yök".

Tietoisuus vhh-ruokavaliosta on siis luokkaa munat ja pekoni, yleensä. Ja kovaan ääneen arvostellaan ja muistetaan kertoa niistä luotettavista IL-lööpeistä, "joissa se yksikin karppaaja sai aivoinfarktin niillä syömisillään". Sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa, että se tyyppi oli ensin 40 vuotta syönyt miten sattuu, tupakoinut, juonut alkoholia ja ollut vielä ilmeisen stressaantunut. EI. Vaan se neljän kuukauden karppaus sen teki :D

"a p"
[QUOTE="noo";28864300]Eiköhän ne ole yleensä ihmisiä, joille juurikin tulee huono, esim kovin turvonnut, olo noista ruoka-aineista. Tai on joku sairaus, jota koetetaan hillitä terveellisellä ruokavaliolla. En mä ole ajatellut, että se niin paljon painoon liittyy, vaan ehkä enemmän yleiseen terveyteen.[/QUOTE]

Kyllä täällä saa useasti lukea, että jätä leipä pois, jätä valkoiset jauhot pois, jätä peruna pois jne. kun joku kertoo ruokavalionsa ja kysyy laihtuuko tällä.

Miksi jotkut eivät hyväksy sitä, että laihtua voi myös syömällä noita? Toki annoskokoja pitää pienentää ja pitää lisätä kasvisten määrää jne. mutta ei noita pois tarvitse jättää.

"a p"
[QUOTE="eräs";28863884]Minun silmään oli suorastaan huvittavaa se, että joku jonka on pitänyt pudottaa painoa 20 kiloa arvostelee kenenkään ruokavalintoja huvittavina. [/QUOTE]

Älä lue rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole. En mä arvostellut muiden syömisiä vaan ihmettelen sitä, että miksi joidenkin mielestä ei noita joitakin asioita saisi syödä. Arvostelen siis sitä, että yritetään puuttua toisten syömisiin eikä tajuta, että se oma tapa ei ole ainoa oikea tapa.

Se, että olen ollut ylipainoinen ei tarkoita sitä etten tietäisi mikä on terveellistä syömistä. Tämän lisäksi olen onnistunut pudottamaan painoa, mutta joskus olleen ylipainonko takia ei saisi ikinä koskaan milloinkaan ihmetellä mitään ruokaan liittyvää? Huvittava ajattelutapa sulla kyllä on.

"vieras"
[QUOTE="a p";28864353]Kyllä täällä saa useasti lukea, että jätä leipä pois, jätä valkoiset jauhot pois, jätä peruna pois jne. kun joku kertoo ruokavalionsa ja kysyy laihtuuko tällä.

Miksi jotkut eivät hyväksy sitä, että laihtua voi myös syömällä noita? Toki annoskokoja pitää pienentää ja pitää lisätä kasvisten määrää jne. mutta ei noita pois tarvitse jättää.[/QUOTE]

Laihtuahan voi melkein millaisella ruokavaliolla vaan, jos kuluttaa enemmän kuin syö. Itse olen syönyt laihduttaessa "kaikkea", siis myös esimerkiksi suklaata ja pitsaa. En silti suosittelisi niitä laihduttajalle, vaan jos joku kysyisi neuvoa, kertoisin mitä kannattaa syödä ja mitä ei kannata. Ne valkoiset jauhot kuuluvat mielestäni luokkaan "ei kannata". Laihduttaja voi sitten itse päättää, miten tiukkana on niiden ravintoarvoltaan heikkojen ruokien kohdalla, salliiko niitä itselleen jonkin verran vai ei yhtään. Jos tuntuu että laihduttaminen on mukavampaa ja helpompaa jos syö silloin tällöin palan ranskanleipää tai suklaata, niin siitä vaan toki.

Mulle itselleni syömisissä kompastuskivi on nimenomaan suolaiset, hiilaripitoiset ruuat. Pasta, leipä, perunamuusi... aloittaessa on ollut helpompi olla jonkin aikaa kokonaan ilman, niin on päässyt "riippuvuudesta" ja mieliteoista irti, ja myöhemmin niitä on ollut helpompi syödä kohtuullisia määriä :)

xvi
[QUOTE="a p";28864353]Kyllä täällä saa useasti lukea, että jätä leipä pois, jätä valkoiset jauhot pois, jätä peruna pois jne. kun joku kertoo ruokavalionsa ja kysyy laihtuuko tällä.

Miksi jotkut eivät hyväksy sitä, että laihtua voi myös syömällä noita? Toki annoskokoja pitää pienentää ja pitää lisätä kasvisten määrää jne. mutta ei noita pois tarvitse jättää.[/QUOTE]

Tarkoittaako kehotus kokeilla noiden asioiden pois jättämistä että ei hyväksy muita tapoja laihtua?

Yhteistyössä