suoraan sanomisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilkka

Vieras
Tuli tuosta BB-Martinan käytöksestä mieleen eräs asia. Hän pitää itseään vahvana ihmisenä, kun uskaltaa sanoa toisille päin naamaa ilkeitä asioita. Onko tällainen ajattelutapa ihan yleistäkin?

Minun mielestäni vahva ihminen uskaltaa sanoa ihmisille kehuja ja positiivisia asioita ja osaa ja kykenee luovuttamaan päätösvaltaa älykkäimmilleen kun siihen on tarvetta.

Mielestäni epäsivistynyt ja moraalikehitykseltään hyvin alhainen ihminen sanoa töksäyttelee asioita toisille päin naamaa eikä ajattele tätä yhteiseloa ollenkaan, vaan ainoastaan itseään.

Toivoisin ihmisten ymmärtävän mikä on sivistyneen ja tyhmän ihmisen ero suhteessa todelliseen vahvuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Puhut asiaa, Hilkkaseni. :)

Heh he hee! ;) Ihan oikeesti olen tätä asiaa nyt pohtinut ja minusta Suomessa on eritoten naisilla sellainen asenne, että vahva ihminen on mahdollisimman epäsivistynyt.

Voisin hyvin kuvitella, että tämä BB-martina esimerkiksi on saanut omassa elämässään olla kuin kukkona tunkiolla ja se on aiheuttanut hänelle vääristyneen minäkuvan suhteessa elämään ja muihin ihmisiin.

Jos hän ottaisi edes yhden kunnollisen haasteen elämänsä aikana, esim. menisi älyllisesti vaativaan työhön tai opiskelemaan, voisi olla nainen heikompi kuin niissä piireissä missä on elänyt.

Vahvuus määräytyy ympäristön mukaan ja kussakin elämäntilanteessa eri tavalla.

Musta ainakin kaikkinainen päin naamaa töräyttely on ihan kamalaa, mutta niin on selän takana puhuminenkin. Jos on vain nämä kaksi vaihtoehtoa, en osaa valita. Kunpa ihmiset pystyisivät ajattelemaan vähän positiivisemmin itsestään ja toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Puhut asiaa, Hilkkaseni. :)

Heh he hee! ;) Ihan oikeesti olen tätä asiaa nyt pohtinut ja minusta Suomessa on eritoten naisilla sellainen asenne, että vahva ihminen on mahdollisimman epäsivistynyt.

Voisin hyvin kuvitella, että tämä BB-martina esimerkiksi on saanut omassa elämässään olla kuin kukkona tunkiolla ja se on aiheuttanut hänelle vääristyneen minäkuvan suhteessa elämään ja muihin ihmisiin.

Jos hän ottaisi edes yhden kunnollisen haasteen elämänsä aikana, esim. menisi älyllisesti vaativaan työhön tai opiskelemaan, voisi olla nainen heikompi kuin niissä piireissä missä on elänyt.

Vahvuus määräytyy ympäristön mukaan ja kussakin elämäntilanteessa eri tavalla.

Hilkka; hieno ihminen ei myöskään hauku toisia takanapäin kuten sinä teet.

No mielestäni on parempi joskus purkaa pahaolo takanapäin jostakin ihmisestä vaikkapa miehelle kuin sanoa se suoraan ja inhottavasti ihmiselle suoraan. Rakentavaa palautetta voi antaa suoraan ja nätisti vaikka myöhemmin. Selän takana puhuminen voi olla merkki ahdistuksesta mitä joku ihminen on aiheuttanut esim. työpaikalla.

Jos olisin BB-talossa, sanoisin nämä asiat varmasti BB-martinalle suoraan, mutta todella kauniisti ja siis sivistyneesti.

Mutta minäkin siis olen erehtyväinen ihminen enkä aina fiksu. Tässä aloin vain pohtimaan tätä asiaa. En välttämättä ole oikeassa.

Vahvalla ihmisellä ei ole tarvetta olla aina oikeassa tai aina päästä sanomaan sitä viimeistä sanaa, vahva ihminen on sinut itsensä kanssa ja kun pystyy kunnioittamaan itseään ilman mitään roolia, pystyy myös kunnioittamaan muita paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Vahvalla ihmisellä ei ole tarvetta olla aina oikeassa tai aina päästä sanomaan sitä viimeistä sanaa, vahva ihminen on sinut itsensä kanssa ja kun pystyy kunnioittamaan itseään ilman mitään roolia, pystyy myös kunnioittamaan muita paremmin.

Samaa mieltä.

Niih, no, kas kun tuli puolusteluolo. :ashamed:

Mutta siis pitäähän sitä saada myös mieltä painavat asiat ulos kakistettua, vaikkei se toiselle niin mieluista olisikaan.

Toki voi miettiä, miten sanansa asettaa.

Ja sitten pitää pystyä myös antamaan positiivista palautetta ja pyytämään anteeksi.

Olen tehnyt huomion työelämässä tällaisesta asiasta. Ne jotka sanovat suoraan ilkeyksiä, ovat myös pahimpia puhumaan seläntakana. Eli vaikka perustelevat etteivät puhu selän takana vaan sanovat suoraan, niin puhuvat kuitenkin selän takana.

Mun mielestä toisen selän takana voi ihan rauhassa puhua pahaa jos miettii vähän, että kelle puhuu. Esimerkiksi juoruilijalle kertominen on aika epäilyttävää tai sitten toisten henkilökohtaisten asioiden levittely.

Mun mies on just sellanen, joka sanoo asiat "niinkun ne on". Aina ei siis kovin imartelevaa :/
Siis osaa se hillitä ilkeimmät jutut, mutta jos vaikka kysyn oliko ruoka hyvää, niin varmasti sanoo niinkun asia on. Jos oli mautonta, niin sanoo niin. Tietysti on tärkeää millaisella "sävyllä" asian ilmaisee.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Samaa mieltä kuin ap. :flower:

Samoin!

Tuomoset "totuudentorvet" ovat oikeasti todella moukkamaisia, epäempaattisia ja sivistymättömiä, suorastaan tyhmiä. Viisas ihminen on omien elämänkokemustensa kautta oppinyt ymmärrystä ja tajuaa, että ihmiset ovat erilaisia. Jos itse kokee jonkun asian tietyllä tavalla, se ei ole mikään absoluuttinen totuut. Ihmiset kokevat asioita eri tavalla ja asiat ovat ihan yhtä tosia.

Minussa herää vain kysymys, että miksi nämä ihmiset, jotka haluavat loukata toisia ihan tietoisesti, tekevät niin? Ovatko he niin epävarmoja itsestään. Pitävät muut ihmiset loitolla olemalla koko ajan noin epämiellyttäviä. Haluavat siis pitää etäisyyttä aika hmmm kyseenalaisilla keinoilla.

Mulla on yks tuttava, joka käyttäytyy juuri kuin tämä Martina. Olen siis miettinyt asiaa paljon.

Juu ne jotka sanovat suoraan, kuvittelevat olevansa oikeassa. Ei kukaan ihminen välttämättä ole oikeassa. Martina sanoi esim. Timoa "ämmäksi". Minusta tämä oli loukkaavasti sanottu. Ei yhtään ajatellut Timon tunteita. Martina sanoi sanovansa niin kuin asia on. No herää vain kysymys, onko asia niin kuin Martina sen näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Hilkka:
Juu ne jotka sanovat suoraan, kuvittelevat olevansa oikeassa. Ei kukaan ihminen välttämättä ole oikeassa. Martina sanoi esim. Timoa "ämmäksi". Minusta tämä oli loukkaavasti sanottu. Ei yhtään ajatellut Timon tunteita. Martina sanoi sanovansa niin kuin asia on. No herää vain kysymys, onko asia niin kuin Martina sen näkee.

Niin, eikä Timo ole mikään _ämmä_, koska hänhän on mies :). Tosin hänhän ei toki tarkoittanut fyysisiä ominaisuuksia tuolla ämmittelyllä. Ja tuskin Martinakaan Timoa niin hyvin tuntee, että pystyy hänestä mitään analyysejä sanomaan. Saati, että hänellä olisi OIKEUS sanoa mitään noin halventavaa.

hih, mun mielestä se martina on vaan todistanu oman moukkamaisuutensa ja tyhmyytensä tuolla talossa! ja siksi bb-tä jaksaa taas kattoa, kun eihän tuollaselle käytökselle voi kun nauraa!! toisaalta vähän säälittää kyl martina.. kun se ei ite TAJUA miten tollon kuvan itsestään antaa...(sanoisin häntä idiootiksi, mutta se saattaisi loukata idiootteja... :| :ashamed: )

Tuota juuri hain, siis kenelläkään ei ole oikeutta sanoa halventavia asioita toiselle vain siksi, että itse on mukamas oikeassa omasta mielestään.

Sit Martina sanoi vielä, että "eläkää sen tosiasian kanssa mitä mieltä minä olen". Mutta tekeekö hän sen päätöksen, että toisten on pystyttävä elämään halvennetuksi tulleena. Minua ainakin alkaisi harmittamaan jos joku sanoisi minua esim. tyhmäksi tai rumaksi, ja uskon että Martinaakin harmittaisi.

Asiat voi ilmaista niin monella tavalla... ei suoraan puhuminen tarkoita, että täytyy olla ilkeä ja epäkohtelias ja pahoittaa toisen mieli. Vaikka monet kieltämättä niin kuvittelee :/

Martina on Martina. Kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen. Toisaalta kaikeka ei tarvitse hyväksyä, joskus täytyy avata suunsa.

Mut BB:ssä pärjäävät sosiaaliset tiimipelaajat, eivät itsekeskeiset öykkärit.

Kuumimmat

Yhteistyössä