Suonikohjujen hoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suonikohjut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suonikohjut

Vieras
Eli tavallinen tarina - raskausaika toi jalkoihin ikävät suonikohjut. Ajattelin, että tällä palstalla muutama muukin äiti saattaisi "kärsiä" samasta vaivasta :)

Voiko imetyksen aikana käydä hoidattamassa kohjuja eli vaikuttaako leikkauksessa käytettävät puudutusaineet niin ettei voisi käydä? Tai jos ajattelee vaahtoruiskutushoitoa niin onko sille imetys esteenä? Jos joku teistä on käynyt vaahtoruiskutuksessa niin millaisiin kohjuihin olette sitä käyttäneet, pieniin vai kunnolla pinnalla oleviin?

Eli tavallinen tarina - raskausaika toi jalkoihin ikävät suonikohjut. Ajattelin, että tällä palstalla muutama muukin äiti saattaisi "kärsiä" samasta vaivasta :)

Voiko imetyksen aikana käydä hoidattamassa kohjuja eli vaikuttaako leikkauksessa käytettävät puudutusaineet niin ettei voisi käydä? Tai jos ajattelee vaahtoruiskutushoitoa niin onko sille imetys esteenä? Jos joku teistä on käynyt vaahtoruiskutuksessa niin millaisiin kohjuihin olette sitä käyttäneet, pieniin vai kunnolla pinnalla oleviin?

Minä kävin just leikkauttamassa ja lapsi on 10 kk. En ajatellutkaan mitään vaahtojuttuja, koska minun käsitys on, että kohjut uusii paljon helpommin kuin leikkauksen jälkeen. Toki leikkauksen jälkeenkin ne voi uusia. En enää imetä ja leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa. Menin aamulla sairaalaan ja pääsin iltapäivällä pois. Vuorokauteen ei saa ajaa autolla, joten kai ne aineet sen aikaa vaikuttaa. Jalka ei ollu oikeestaan kipeä leikkauksen jälkeisinä päivinä ollenkaan ja pärjäsin kotona buranalla! Suosittelen!

Viimeksi muokattu:
... ja vielä.... Mulla ne kohjut oli toisessa jalassa jo ennen raskautta. Toisessa jalassa ei oo mitään. Mulla oli kyllä ihan aiheellistakin leikata, koska se laajentunut laskimo oli ihan kuumottava ja pakottava = tulehtunut, eikä ne läpät toimineet ollenkaan.

Minulla leikattiin 10.01.10 molemmat jalat ja nivusista pohkeisiin ja pohkeista vielä "pätkiä ".
Syön 2 erilaista särkylääkettä ja huomaan heti kun vaikutus lakkaa. Ikää on jo yli 40, eli vaivaa on ollut jo usemman vuoden. Autoa pitäisi ajaa noin 1,5 viikon päästä, mutta epäilen.Ei tämä kaikilla helposti mene.

Voiko suonikohjuja olla sellaisiakin, jotka eivät näy päällepäin? Minulla on polvien sisäpinnoilla ja polvitaipeissa hirveästi katkeilleita verisuonia ja ne kohdat ovat ajoittain tosi kivuliaat. Voisiko minulla silti olla suonikohjuja, vaikkei ihon pinnalla olekaan "muhkuramatoja"?

Kävin juttelemassa lääkärin kanssa ja tutkittumassa jalkani, josko tuo vaahtoruiskutushoito sopisi minulle. En osaa sanoa tuosta imetyksestä, kun en enää imetä, mutta varsinaisia puudutteitahan tuossa operaatiossa käytetään kai aika vähän ja nekin ovat paikallisia. Muuten se vaahtoruiskutus tuntui aika hyvältä jutulta, ei viiltoja jalkoihin, paraneminen on nopeaa, autoa voi ajaa samana päivänä ja urheilla vaikka saman tien. Kohjut eivät uusi ainakaan samaan laskimoon enää uudestaan. Mitä aiemmin kohjut hoidattaa, sitä vähemmän on yleensä hoidettavaa ja lopputulos on parempi, sanoi lääkäri. Mulla ei ole kuin toisessa jalassa muutama pieni, mutta noillahan on taipumus pahentua iän myötä, että kai ne kannattaisi nyt käydä hoidattamassa. Vaahtoruiskutuksen huono puoli on kallis hinta, alkututkimus oli jotakin kolmensadan euron luokkaa ja varsinaisen toimenpiteen hinta riippuu hoidettavien suonten lukumäärästä, vaihtelee tuhannen ja muutaman tuhannen euron välillä. Nyt tässä sitten itse pähkäillään, hoidattaisiko vai mitä tekisi, pitäisihän nuo kai hoitaa, mutta hinta on aika kallis...

Viimeksi muokattu:
Leikataanko noita kohjuja julkisella puolella, jos ei niistä ole mitään vaivaa (ts. leikataanko ns. kosmeettisista syistä)? Vai pitääkö mennä yksityiselle? Mulla on vasemmassa pohkeessa suht komea suonikohju ja olen miettinyt, pitäisikö se poistattaa tai muuten hoitaa. Raskauden aikaisia vaivoja siis täälläkin, tuli ekan raskauden aikana. Nyt tosin odotan jo toista lasta, joten menee tuo hoito sitten raskauden jälkeiselle ajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja kohjusääri;10437240:
Leikataanko noita kohjuja julkisella puolella, jos ei niistä ole mitään vaivaa (ts. leikataanko ns. kosmeettisista syistä)? Vai pitääkö mennä yksityiselle? Mulla on vasemmassa pohkeessa suht komea suonikohju ja olen miettinyt, pitäisikö se poistattaa tai muuten hoitaa. Raskauden aikaisia vaivoja siis täälläkin, tuli ekan raskauden aikana. Nyt tosin odotan jo toista lasta, joten menee tuo hoito sitten raskauden jälkeiselle ajalle.

Mä olen siinä käsityksessä, että suonikohjuja ei hoideta julkisella, ellei niistä ole merkittävää terveydellistä haittaa. En usko, että hoidetaan ns kosmeettisista syistä, mutta voithan toki kysyä.

Siis oikeasti, leikataanko Suomessa vielä vanhanaikaisesti suonikohjuja?

Muualla maailmassa nykypäivää ovat laseroinnit ja vaahtoruiskutukset. Ja tutkimukset ovat osoittaneet, etteivät ne uusi yhtään sen useammin kuin leikkauksella hoidetut. Ja onhan se nyt paljon säästävämpää ja helpompaa potilaalle ja toipuminen on huomattavasti nopeampaa.

Itseltäni laseroitiin ja vaahtoruiskutettiin n. 8 v. sitten eikä mitään ole tullut takaisin. Toimenpide oli äärettömän helppo: Klinikalle, pöydälle, tippa suoneen varmuuden vuoksi (en tarvinnut kipulääkettä tms), polvitaipeen puudutus, toimenpide kesti kaikkineen ehkä 45 min. ja sitten tukisukat jalkaan ja kävellen ulos klinikalta.

Suonikohjut on nyt sitten toisesta jalasta hoidettu tuolla vaahtoruiskutuksella. Oli helppo ja kivuton toimenpide. Kuukausi sitten oli alku-ultra missä suonilhjujen syyt ja seuraukset kartoitettiin. Viikko sitten oli itse toimenpide missä ultran avulla suonet ruiskutettiin. Meni noin puolituntia ja tämän jälken samanverran kävelyä minkä jälkeen sai lähteä kotiin. Tukisukkaa (ei häiritse mitenkään arkea) pidetään pari viikkoa ja tämän jälkeen yksi viikko vielä päivisin.

Turussa Terveystalossa homma meni itselläni näin: eka käynnillä lääkäri teki ultraäänitutkimuksen, että nähtiin missä suonikohjujen tukokset on ja suunniteltiin mikä on paras hoitomuoto kohjuihin. Vasemmasta säärestä löytyi kaksi tukosta, toinen pullisteli ilkeästi pohkeen ulkosyrjän mitalta, kutisi ja särki - myös öisin. Isompi tukos ei edes näkynyt päälle päin vaan oli polvitaipeessa. Päätettiin tehdä vaahtoruiskutushoito. Seuraavalle kerralle olin varannut omien mittojen mukaan ostetun tukisukan mukaan.
Homma eteni niin, että seisaalleen ollessani vedettiin kiristysnyöri reiteen, että saatiin suonet kunnolla näkyviin ja ensin iskettiin kanyyli pohkeeseen. Itselläni toimenpide alkoi sen verran oksettamaan ja pyörryttämään että sain loppuajan olla makuullaan.. Toinen kanyyli ylemmäs sisäreiteen. Itse aineiden ruiskutus ei tuntunut juuri miltään ja kestikin vain muutamia minuutteja.
Tukisukka jalkaan ja kävelylle! Sain 3 pv sairasloman koska olen istumatyössä ja se ei ole toimenpiteen jälkeen ihanteellista.
Pistoskohtia särki, mutta muuten olo oli hyvä. Itse asiassa ilmeisesti innostuin kävelemään vähän liikaa, koska ihan eri kohdasta suoni kohosi kipeesti uudelleen koholle. Lääkäri sanoi että se ei ole harvinaista ja pitäis viikoissa asettua. Tällä hetkellä olen pitänyt tukisukkaa nyt reilut 2 viikkoa ja seuraan tilannetta josko nuo suonet "rauhoittuis". Kaunista katsottavaa jalka ei todellakaan ole ja tukisukka on kuuma, siksi itsekin siirsin tämän toimenpiteen hellekesän jälkeen.
Huom. suosittelen ostamaan kärjestä avoimen tukisukan, että saa edes jalkaterän pestyä.

Yhteistyössä