Suonensisäinen antibioottihoito kotona? terveysasemalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja!!

Vieras
Eli tilanne on se että huomenna sovitaan lääkärin kanssa suonensisäisesti antibioottihoidosta, koska tablettiantibiooteilla ei olla saavutettu tarvittavaa tehoa. Onko kenelläkään tälläisestä kokemusta?
Sairaalaan en todellakaan halua, enkä aio mennä. Osittain sen takia, että mulla on pienet lapset kotona. vointini muutoin on hyvä.
Miten se siis käytännössä menee? käynkö minä terveysasemalla "hakemassa" antibiootit, että tiputtelevat siellä vai tuleeko meille joku (kotisairaanhoitaja?) joka ne mulle laittaa???

riippuu tapauksesta ja kaupungista, meillä Lahdessa osa potilaista käy osastolla saamassa lääkkeet esim1-2x/pv ja osalle Kotisairaalasta tilataan palveluna kotiin koko hoito, joka tietty maksaa... näin siis vain meillä, muusta en osaa tarkkaan sanoa.

no etkö voi odottaa huomiseen niin asia selviää? riippuu täysin millä paikkakunnalla asut. meillä espoossa esim on kotisairaala joka käy tiputtelemassa antibiootit suoneen asiakkaiden kotona. jos se ei onnistu niin käyvät sitten sairaalassa saamassa lääkkeen, jos on semmoinen lääke että kerran päivässä riittää. terveysasemilla ei antibiootteja oo.
mutta kuvittelisin että jonkun pienemmän paikkakunnan terveysasemilla niitä antibiootteja vois olla, jos sairaala on kauempana niin palvelut terveysasemalla on yleensä paremmat.

Meillä oli poika keuhkokuumeessa ja silloin kotiinpääsyn jälkeen kävi hoitaja kotona antamassa antibiootin. Riippuu varmaankin siitä kuinka kipeä lapsi on, eli onko parempi pysytellä täysin sisätiloissa, ja siitä onko teidän kunnassa/kaupungissa mahdollista saada näitä kotikäyntejä. Me asutaan Tampereella.

antibiootti tulee siis mulle ittelle ja oon hyvässä kunnossa eli mulla ei ole estettä mennä minnekkään. Lähin sairaala vain on n.60km päässä, kotisairaanhoidosta en tiedä mitään. terveyskeskus on sitten ihan lähellä, mutta sulkeutuu neljän aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25515504:
antibiootti tulee siis mulle ittelle ja oon hyvässä kunnossa eli mulla ei ole estettä mennä minnekkään. Lähin sairaala vain on n.60km päässä, kotisairaanhoidosta en tiedä mitään. terveyskeskus on sitten ihan lähellä, mutta sulkeutuu neljän aikaan.

Ai sorry, luin huonosti..

Vaikea sanoa, toivottavasti saat järjestymään niin, ettei tarvi lähteä sinne kauas ainakaan.

Tampereella toimii tosiaan kotisairaala, josta käydään tiputtamassa antibiootteja ihan kotona. Kaikkialla ei sellaista mahdollisuutta ole, etenkään jos antibiootit menevät 3xvrk. Terveyskeskukseen ei välttämättä pääse tiputuksille, sillä siellä ei välttämättä ole tiloja, joissa potilas voi tiputuksen ajan olla. Riippuu paikkakunnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25515504:

Täällä tuo ei ole mahdollista. Lähimpään sairaalaan 40km ja se on ainoa paikka saada antibioottia eli joko ajaa sinne 3kertaa vuorokaudessa päivystykseen tai sitten menee osastolle. Todella valitettavaa, mutta kotisairaala toimii vaan isommissa kaupungeissa. Kotisairaanhoito toki on , mutta vain päiväsaikaan. Joissain kaupngeissa antibiootin voi käydä hakemassa oman kunnan vuodeosastolla, mutta nämä lielevät yleensä jatkohoitotapauksissa.

Täällä tuo ei ole mahdollista. Lähimpään sairaalaan 40km ja se on ainoa paikka saada antibioottia eli joko ajaa sinne 3kertaa vuorokaudessa päivystykseen tai sitten menee osastolle. Todella valitettavaa, mutta kotisairaala toimii vaan isommissa kaupungeissa. Kotisairaanhoito toki on , mutta vain päiväsaikaan. Joissain kaupngeissa antibiootin voi käydä hakemassa oman kunnan vuodeosastolla, mutta nämä lielevät yleensä jatkohoitotapauksissa.

meneekö ne antibiootit suoneen aina tuon 3kertaa päivässä?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25515737:
meneekö ne antibiootit suoneen aina tuon 3kertaa päivässä?

suurin osa antibiooteista menee kolmesti. On myös kerran vuorokaudessa annettavia, aika harvoin ainakin omalla osastolla käytetään. Toki riippuu siitä sun infektion syystä.

se olis kyllä hyvä, jos saisi sellasen antibiootin mikä menee vain kerran päivässä, niin ei tarvitsisi ajaa sitä 60km moneen kertaan päivän aikana. Kiitos kun jaksatte vastata. Kun mulla on aika paniikki, kun en oo aikasemmin näin sairastellut ja tääkin tuli ihan "puun takaa"..

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25515819:
vielä tuli mieleen, että pistääkö ne sen piikin uudestaan joka kerta kun tiputtavat antibiootin vai miten?

Ei, vaan kanyyli jätetään käteen ja huuhdellaan aina tiputuksen lopuksi, että toimii taas seuraavalla kerralla.

Sulle laitetaan kanyyli kämmenselkään koko hoidon ajaksi ja siihen sitten tiputetaan. Olin vuosi sitten kolme päivää näin tiputuksessa ja sairastin kotona eli kävin sairaalassa 3x vuorokaudessa ja puolessa tunnissa tippui aina tippapussi antibioottia. Viimeisen tiputuksen jälkeen sitten otettiin kanyyli pois. Hyvin toimi järjestely, olin hyvässä kunnossa enkä halunnut olla sairaalassa minäkään.

Ei, vaan kanyyli jätetään käteen ja huuhdellaan aina tiputuksen lopuksi, että toimii taas seuraavalla kerralla.
Tämäkin riippuu tilanteesta. Itse olin sellaisessa työpaikassa ettei siellä voinut kanyylia pitää vaan mulle laitettiiin se joka päivä uudestaan.
Mulla meni antibiootti kerran vuorokaudessa ja tiputus kesti kerrallaan n. tunnin. Kävin sen ottamassa tk:ssa. Kuuri kesti 2vko.

mä oon ihan kotona lasten kanssa, eli tartteis pistää vaan kerran..kammottavaa kyllä ajatella että nukkuisin ja eläisin ainenkaan pidempään mikään ylimääräinen osa kädessä. Mutta teen kyllä kaikkeni ettei tarvi sairaalaan mennä..

Mulle sanottiin sairaalasta että pitää ajella kerran päivässä sinne (30km), mutta hurjan soittorumban jälkeen sain toisen sairaalan kotisairaalaan siirrettyä paperini ja sairaanhoitaja tuli kotiin. Hoito kesti kolme viikkoa. Tk ei saa tiputtaa suoneen mitään tai kotihoito. Ainakaan täällä. Hoidot maksoi ihan saman mitä sairaalassa 7€ risat. Halvempaa lienee yhteiskunnallekin kun en mä olis kuntoni puolesta mihinkään voinut ajaa. Ja täällä samassa mettässä oli sh:lla toinenkin tiputeltava. Ja muutenkin helpompi että sh kattoi samalla tuota meidän kakaraa kuin että olisin yrittänyt senkin saada taksiin istuimineen ja joku sh siellä olis juossut sen perässä puol tuntia kun oisin tipassa istunut.

Kanyylin ne mielellään jättäis käteen, mutta mulle ne laittoi aina uuden kun käsi tuli muuten kipeeksi. Kämmenselkä on aika inhottava kohta, käsivarsi on parempi. Jos vaihdetaan joka päivä niin kyynärtaipeeseen usein laittavat.

Yhteistyössä