O
:o
Vieras
Suomi jää tuhkakäärmeen saartamaksi
17.4.2010 20:26
A A STT
HALLDOR KOLBEINS / AFP
Tuuli puhaltaa purkautuvan tulivuoren tuhkaa kohti Eurooppaa.
Finavialla valmistauduttiin lauantaina illansuussa kokoukseen, jossa puolilta öin päätettäisiin Suomen lentoliikennerajoitusten jatkosta. Ennusteet olivat illalla entisellään, joten rajoituksia ilmeisimmin jatkettaisiin. Sääennusteiden lisäksi päätöksenteon tueksi oli luvassa luotauspallolla saatujen näytteiden tulostietoja.
Finavian tekninen johtaja Hannu Hervos kertoi STT:lle, että tilannetta katsotaan lyhyissä pätkissä vuorokautta eteenpäin. Yöllä siis puntaroitaisiin erityisesti maanantaita.
Rajoituksia annetaan lyhyissä pätkissä sen vuoksi, että niiden täytyy pitää paikkansa. Lentoyhtiöille ja -matkustajille pitää olla selvillä, että ainakaan tänä aikana ei lennetä.
Ilmastoennusteet ovat pitäneet viime päivinä paikkaansa, mutta pidemmällä välillä ennuste aina heikkenee. Hervoksen mukaan Finaviassakin ollaan valmiudessa, jos tilanne yllättäen muuttuisikin.
"Jos tilanne muuttuisi nopeasti, pystymme reagoimaan nopeasti. Muutamien tuntien varoajalla pystymme antamaan lennonjohtopalveluja", Hervos sanoo.
Pariin päivään säässä yllätyksiä tuskin on luvassa.
Toisekseen laajalle levinnyt tuhka on käärmemäisesti kulkemassa jo Etelä-Eurooppaankin ja mahdollisesti Pohjois-Afrikkaan. Suomen kannalta tilannetta ei helpota, että ensimmäisenä taivaalle lentänyt tuhka kiertyy Venäjältä vastapäivään kiertyen pohjoiseen. Suomi on siis jäämässä tuhkamottiin.
Hervos selvittää, että tuhkaa on kaikilla lentokorkeuksilla ja vahvin esiintymä on kuudessa kilometrissä. Hän ei osaa esittää arvioita tuhkan laskeutumisnopeudesta, mutta Ilmatieteen laitoksen ennustekarttoja voi maallikkokin tulkita niin, että tilanne ei muutu kovin nopeasti.
Lentoliikenteelle se ei ole hyvä uutinen.
"Tutkittua tietoa tuhkan määrän vaikutuksista on vähän. Lentokonevalmistajat suhtautuvat aika kriittisesti. Jos vulkaanista tuhkaa on havaittava määrä, lentokonevalmistajat aika kategorisesti sanovat, että ei pidä lentää".
Hervos jatkaa, että myös muun muassa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn näkökulma on sama. Suomen viranomaisten linja heijastelee näitä näkemyksiä: jos havaittava määrä tuhkaa näkyy ennusteissa tai mittauksissa, koneet pysyvät maassa.
17.4.2010 20:26
A A STT
HALLDOR KOLBEINS / AFP
Tuuli puhaltaa purkautuvan tulivuoren tuhkaa kohti Eurooppaa.
Finavialla valmistauduttiin lauantaina illansuussa kokoukseen, jossa puolilta öin päätettäisiin Suomen lentoliikennerajoitusten jatkosta. Ennusteet olivat illalla entisellään, joten rajoituksia ilmeisimmin jatkettaisiin. Sääennusteiden lisäksi päätöksenteon tueksi oli luvassa luotauspallolla saatujen näytteiden tulostietoja.
Finavian tekninen johtaja Hannu Hervos kertoi STT:lle, että tilannetta katsotaan lyhyissä pätkissä vuorokautta eteenpäin. Yöllä siis puntaroitaisiin erityisesti maanantaita.
Rajoituksia annetaan lyhyissä pätkissä sen vuoksi, että niiden täytyy pitää paikkansa. Lentoyhtiöille ja -matkustajille pitää olla selvillä, että ainakaan tänä aikana ei lennetä.
Ilmastoennusteet ovat pitäneet viime päivinä paikkaansa, mutta pidemmällä välillä ennuste aina heikkenee. Hervoksen mukaan Finaviassakin ollaan valmiudessa, jos tilanne yllättäen muuttuisikin.
"Jos tilanne muuttuisi nopeasti, pystymme reagoimaan nopeasti. Muutamien tuntien varoajalla pystymme antamaan lennonjohtopalveluja", Hervos sanoo.
Pariin päivään säässä yllätyksiä tuskin on luvassa.
Toisekseen laajalle levinnyt tuhka on käärmemäisesti kulkemassa jo Etelä-Eurooppaankin ja mahdollisesti Pohjois-Afrikkaan. Suomen kannalta tilannetta ei helpota, että ensimmäisenä taivaalle lentänyt tuhka kiertyy Venäjältä vastapäivään kiertyen pohjoiseen. Suomi on siis jäämässä tuhkamottiin.
Hervos selvittää, että tuhkaa on kaikilla lentokorkeuksilla ja vahvin esiintymä on kuudessa kilometrissä. Hän ei osaa esittää arvioita tuhkan laskeutumisnopeudesta, mutta Ilmatieteen laitoksen ennustekarttoja voi maallikkokin tulkita niin, että tilanne ei muutu kovin nopeasti.
Lentoliikenteelle se ei ole hyvä uutinen.
"Tutkittua tietoa tuhkan määrän vaikutuksista on vähän. Lentokonevalmistajat suhtautuvat aika kriittisesti. Jos vulkaanista tuhkaa on havaittava määrä, lentokonevalmistajat aika kategorisesti sanovat, että ei pidä lentää".
Hervos jatkaa, että myös muun muassa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn näkökulma on sama. Suomen viranomaisten linja heijastelee näitä näkemyksiä: jos havaittava määrä tuhkaa näkyy ennusteissa tai mittauksissa, koneet pysyvät maassa.