Suomessa 'työvoimapula": Työ- elinkeinoministeriön mukaan Suomessa 670 800 työnhakijaa maaliskuussa 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pieni katsaus nykyajan työmarkkinoihin.

Tuttuni oli 9e/pvä + työttömyyskorvauksella töissä eräässä firmassa tässä keväällä. Hänen työpanostaan kehuttiin firman johtajan ja henkilöstön toimesta ja kun jakso oli loppumassa tuttu kysyi olisiko mahdollista päästä firmaan ihan palkkatöihin. Pomo oli hieman punastellut ja sanonut että kai tämä ymmärtää että firma saa jatkossakin 9e/pvä työläisiä, eikä heidän kannata palkata ketään. Jotain kertoi tutun työpanoksesta että firma antoi hänelle usean sadan euron työkalut ja -pakin läksiäislahjaksi. En ihmettele koska tunnollinen, ahkera ja ammattitaitoinen kaveri.
 
vierailija
Pieni katsaus nykyajan työmarkkinoihin.

Tuttuni oli 9e/pvä + työttömyyskorvauksella töissä eräässä firmassa tässä keväällä. Hänen työpanostaan kehuttiin firman johtajan ja henkilöstön toimesta ja kun jakso oli loppumassa tuttu kysyi olisiko mahdollista päästä firmaan ihan palkkatöihin. Pomo oli hieman punastellut ja sanonut että kai tämä ymmärtää että firma saa jatkossakin 9e/pvä työläisiä, eikä heidän kannata palkata ketään. Jotain kertoi tutun työpanoksesta että firma antoi hänelle usean sadan euron työkalut ja -pakin läksiäislahjaksi. En ihmettele koska tunnollinen, ahkera ja ammattitaitoinen kaveri.
Työkokeilun järjestäjänä voi olla yritys, yksityinen elinkeinonharjoittaja, kunta, kuntayhtymä, muu yhteisö, säätiö tai valtion virasto taikka laitos.

Työkokeilua koskevat rajoitukset
Henkilöasiakasta ei ohjata työkokeiluun, jos:

1) kysymys on sellaisista tehtävistä, joista työkokeilun järjestäjä on palvelun aloittamista edeltäneiden yhdeksän kuukauden aikana tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut tai lomauttanut työntekijöitä taikka joissa työkokeilun järjestäjä työsopimuslain 7 luvun 11 §:n mukaisesti on muuttanut työntekijän työsuhteen osa-aikaiseksi;

2) työkokeilu aiheuttaisi sen järjestäjän palveluksessa olevien työntekijöiden irtisanomisia tai lomautuksia taikka heidän työsuhteidensa ehtojen huonontumista;

3) työkokeilusta aiheutuisi sen järjestäjälle sellaista etua, joka vääristäisi yritysten tai yksityisten elinkeinonharjoittajien välistä kilpailua;

4) kysymys on sellaisista tehtävistä, joiden suorittamiseksi työkokeilun järjestäjä edellyttää yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain (759/2004) 6 §:ssä tarkoitetun huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämistä, jos henkilöasiakas ei halua esittää mainittua todistusta;

5) kysymys on lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) mukaisista tehtävistä, jos henkilöasiakas ei halua ottaa vastaan tällaisia tehtäviä;

6) kokeilu alkaisi kahden viikon kuluessa yhdenjaksoisesti kuusi kuukautta kestäneen työkokeilun päättymisestä, jollei henkilöasiakas toisin pyydä.

Työkokeilun järjestäjänä ei voi toimia työnantaja, johon henkilöasiakas on työsuhteessa 9 §:ssä tarkoitettua sopimusta tehtäessä.
 
vierailija
TV:n vaaliväittelyssä tänään ainoastaan Halla-ahosta Suomi ei tarvitse kolmansien maiden halpatyövoimaa, vaan oman maan 670 800 työnhakijaa (työ- ja elinkeinoministeriön uusin tilasto maaliskuulta 2021) sekä EU/ETA alueen 500 miljoonan ihmisen työmarkkina-alueen työläiset ja työnhakijat riittävät, jossa mukana Viron, Puolan ym. Itä-Euroopan halpatyöläiset.

Kokoomuksen, Vihreiden, Kepun, Vasemmistoliiton ja SDP:n lisäksi jopa Kristillisdemokraatit ja Liike Nyt kertoivat Suomen tarvitsevan lisää halpatyövoimaa polkemaan palkkoja. Asiantuntijat ym. ammattilaisethan Suomeen pääsevät nykyäänkin mistä päin maailmaa tahansa.

Halla-aho kertoi tilastoihin vedoten että kolmansien maiden halpatyöläisten maahamme työhötulon jälkeen 2-3 vuoden päästä heidän työllistymisensä laskee alle kantasuomalaisten, koska heistä suuri osa siirtyy sosiaalisten tulonsiirtojen piiriin. Verojahan halpatyöstä ei juuri ole maksettu muutenkaan, joten he ovat negatiivinen kuluerä.
 
vierailija
Lepomäki/Valtonen tahtoo Suomen täyteen ulkomaista halpatyövoimaa jotta suomalaisten duunarien palkkoja voidaan polkea:

"Valtonen suhtautuu myönteisesti paremman elintason perässä tapahtuvaan maahanmuuttoon. Hän peräänkuuluttaa työmarkkinoiden joustavoittamista niin, että erityisesti nuoret, osatyökykyiset, vammaiset, muualta muuttaneet ja uran vaihtajat pääsevät nykyistä paremmin työn syrjään kiinni."


Hyvä tietää ettei ainakaan tuota Valtosta äänestä, Suomessa on aivan tarpeeksi työtävieroksuvia maamuja. Eivät ne tänne tule töitä tekemään vaan elämään anteliaalla sosiaaliturvalla, sitä nuo valtoset eivät vain ymmärrä.

"Valtonen suhtautuu myönteisesti paremman elintason perässä tapahtuvaan maahanmuuttoon"

Tilastot kertovat, että joidenkin maahanmuuttajaryhmien työllisyysaste on ollut jo vuosikymmeniä 55%. Jotta hyvinvointivaltio pysyy pystyssä myös tulevaisuudessa, niin demareiden Antti Rinteenkin mukaan työllisyysasteen pitäisi olla noin 80%. Jos siis sellaisia ryhmiä otetaan suuressa määrin Suomeen, joiden työllisyysaste jää noin 55%:iin, mikä väistämättä laskee kokonaistyöllisyysastetta, niin lopulta päädytään tilanteeseen, ettei hyvinvointivaltiota ole mahdollista ylläpitää verokertymän riittämättömyyden vuoksi. Valtonen haluaa näin perimmältään hyvinvointivaltion alasajoa.
 
vierailija
Pieni katsaus nykyajan työmarkkinoihin.

Tuttuni oli 9e/pvä + työttömyyskorvauksella töissä eräässä firmassa tässä keväällä. Hänen työpanostaan kehuttiin firman johtajan ja henkilöstön toimesta ja kun jakso oli loppumassa tuttu kysyi olisiko mahdollista päästä firmaan ihan palkkatöihin. Pomo oli hieman punastellut ja sanonut että kai tämä ymmärtää että firma saa jatkossakin 9e/pvä työläisiä, eikä heidän kannata palkata ketään. Jotain kertoi tutun työpanoksesta että firma antoi hänelle usean sadan euron työkalut ja -pakin läksiäislahjaksi. En ihmettele koska tunnollinen, ahkera ja ammattitaitoinen kaveri.
Tätähän se on. Vituttaisi, jos en olisi jo turtunut tämän maan idioottimaisuuksiin. Nuorena miehenä kieltämättä otti päähän ihan jatkuvasti.
 
vierailija
Pieni katsaus nykyajan työmarkkinoihin.

Tuttuni oli 9e/pvä + työttömyyskorvauksella töissä eräässä firmassa tässä keväällä. Hänen työpanostaan kehuttiin firman johtajan ja henkilöstön toimesta ja kun jakso oli loppumassa tuttu kysyi olisiko mahdollista päästä firmaan ihan palkkatöihin. Pomo oli hieman punastellut ja sanonut että kai tämä ymmärtää että firma saa jatkossakin 9e/pvä työläisiä, eikä heidän kannata palkata ketään. Jotain kertoi tutun työpanoksesta että firma antoi hänelle usean sadan euron työkalut ja -pakin läksiäislahjaksi. En ihmettele koska tunnollinen, ahkera ja ammattitaitoinen kaveri.
Luulisi noin pätevän jampan löytävän itselleen ihan oikeita töitä, joista maksetaan ihan oikeaa palkkaa.
 
vierailija
TV:n vaaliväittelyssä tänään ainoastaan Halla-ahosta Suomi ei tarvitse kolmansien maiden halpatyövoimaa, vaan oman maan 670 800 työnhakijaa (työ- ja elinkeinoministeriön uusin tilasto maaliskuulta 2021) sekä EU/ETA alueen 500 miljoonan ihmisen työmarkkina-alueen työläiset ja työnhakijat riittävät, jossa mukana Viron, Puolan ym. Itä-Euroopan halpatyöläiset.

Kokoomuksen, Vihreiden, Kepun, Vasemmistoliiton ja SDP:n lisäksi jopa Kristillisdemokraatit ja Liike Nyt kertoivat Suomen tarvitsevan lisää halpatyövoimaa polkemaan palkkoja. Asiantuntijat ym. ammattilaisethan Suomeen pääsevät nykyäänkin mistä päin maailmaa tahansa.

Halla-aho kertoi tilastoihin vedoten että kolmansien maiden halpatyöläisten maahamme työhötulon jälkeen 2-3 vuoden päästä heidän työllistymisensä laskee alle kantasuomalaisten, koska heistä suuri osa siirtyy sosiaalisten tulonsiirtojen piiriin. Verojahan halpatyöstä ei juuri ole maksettu muutenkaan, joten he ovat negatiivinen kuluerä.
Persut eivät ole oikealla eivätkä vasemmalla. Eikä pidäkään. Persut ovat suomalaisten puolella.

Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi kahmia vaikutusvaltaa ja etuja itselleen.
Kansanedustajilla on yhteinen puolueesta riippumaton intressi säilyttää asemansa eliitissä ja pysyä eduskunnassa. Siksi he toimivat eduskunnassa puoluerajojen yli yhteistyössä kansaa vastaan.

Puolueiden väliset erot ovat jo vuosikymmenien aikana vakiintuneet, eikä puolueilla ole oikeaa halua suureen muutokseen, joka voisi rapauttaa kansalaisten luottamusta tai puolueiden tasapainoa. Persujen menestys vaaleissa on aiheuttanut kaikille muille puolueille ongelmia. Koska Persut ovat käyneet kaikkien muiden puolueiden reviirillä, ja siksi loukanneet vanhojen puolueiden vakiintuneita käytäntöjä ja sopimuksia. Muut puolueet ovat saneet persuista yhteisen vastustajan, jota vastaan käydään yhteistuumin yli puoluerajojen niin vasemmistossa kuin Kokoomuksessakin.

Siksi Persut uutena puolueena saa rajua häirintää, vähättelyä ja väärää informaatiota vanhoilta puolueilta, mikä näkyy myös lehdistössä ja mediassa.

Puolueiden intressi on oman aseman säilyttäminen ja yhteisymmärryksessä muiden puolueiden kanssa, omien etujen vaaliminen, mieluiten niin että kansa luulee puolueiden olevan hyvinkin erimielisiä toisten puolueiden kanssa. Todellisuudessa puolueet punovat keskenään juonia jotta voivat säilyttää asemansa mahdollisimman suuren oman hyödyn kera. Puolueiden keskinäiset erimielisyydet ovat vain silmänlumetta, jolla saadaan vaikutelma halusta asioiden muuttamiseksi.

Mikään ei kuitenkaan muutu vuosikymmennissäkään, koska puolueet ovat tyytyväisiä asemaansa näin. Oikeaa muutosta haluavat vaiennetaan hiljaisksi.

Persut ovat horjuttaneet vanhojen puolueiden tasapainoa ja siksi ovat kaikkien puolueiden hampaissa.
Persut ovat yksin muiden puolueiden puristuksissa eivätkä siksikään pääse muiden puolueiden kanssa jaolle, jossa jaetaan sulle-mulle periaatteella etuisuuksia kansan selkänahasta.

Siksi Persut ovat ainoa kansan etua ajava puolue joka ei veljeile muiden puolueiden kanssa kansaa vastaan.

Siksi Persut.
 

Yhteistyössä