"Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
SU:

"Autoilun, varsinkin polttoaineen, hinta Suomessa on noussut kestämättömälle tasolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa heikentävästi työnteon kannustimiin. Työmatkakulut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten työtuloista.

Eräänlaisena kipurajana pidetty kahden euron litrahinta ylittyi jo marraskuun alussa Pohjois-Suomessa, ja nyt myös pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla saa varautua pulittamaan polttonesteestä päälle kaksi euroa litra.

Kahden euron litrahintaa on usein pidetty kynnyksenä, joka tuntuu niin pahalta, että kustannus alkaa konkreettisesti vähentää liikkumista, eikä ihme: monella ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että auton polttoainesäiliön täyttäminen leikkaa ostovoimasta lähes 100 euroa per tankkaus.

Vaikka sähköautot tekevät tuloaan, Suomen teillä ajetaan vielä useiden vuosien ajan polttomoottoriautoilla jo pelkästään siitä syystä, että sähköautot ovat kalliita. Sähköauton hankkiminen ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista.

Suomessa ennätyskallis polttoaine

Suomessa polttoaine on ennätyskallista niin EU-joukossa kuin maailmanlaajuisessakin vertailussa."
 
vierailija
"Hallituksen ilmastotoimet nostavat kustannuksia

Pääministeri Sanna Marinin (sd) maailman kunnianhimoisin ilmastopolitiikka nostaa reippaasti autoilun kustannuksia. Edellisen kerran hallitus korotti polttoaineveroa viime vuoden elokuussa.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa nyt heikentävästi työnteon kannustimiin. Jatkuvasti kohoavan polttoaineen hinnan vuoksi työtulot hupenevat liikkumisen kustannuksiin

Tavio kertoo esimerkin.

– Pohjois-Karjalassa tapasin lähihoitajan, joka kertoi, että hänelle verojen jälkeen käteen jäävä summa on noin 1 500 euroa. Hoitaja kertoi laskeneensa, että hänen työpaikkansa on niin kaukana, että nykyisillä polttoaineen hinnoilla työssä käynti ei enää tunnu kannattavalta.

– Ymmärrän hänen tilanteensa hyvin, autoilu on muutenkin kallista. Jos kotoa työpaikalle on vielä pitkä matka, eikä joukkoliikennemahdollisuutta ole, tilanne voi olla kestämätön, Tavio sanoo.

Syrjäseuduilla ei ole tavatonta, että työmatka saattaa olla 60-80 kilometriä suuntaansa. Monet tekevät vieläkin pidempää työmatkaa. Tavion mukaan tätä kokonaistilannetta ei useinkaan ymmärretä.

– Suomea johdetaan nyt liian Helsinki-keskeisesti. Helsinkiläisten mielestä pitkä matka autolla tarkoittaa usein lähinnä mökkimatkaa. Toisaalta tunnen myös joitakin Helsingissä työssäkäyviä lapsiperheitä. Perheissä yleensä molemmat vanhemmat ovat töissä, mutta työmatka kotoa voi kestää jopa tunnin yhteen suuntaan."
 
vierailija
"Oikeasti autoilijoilta vain kerätään rahaa

Polttoaineiden veronkorotuksia on perusteltu ilmastotoimina, mutta Tavio näkee, että tosiasiallinen tarkoitus on pitkälti rahan kerääminen, joka onnistuu helposti autoiluun puuttumalla.

– Vasemmistopuolueet vain haluavat kerätä jatkuvasti lisää veroja, jotta heillä olisi varoja käytettävissä itselleen mieluisiin kohteisiin. Käytännössä autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan.

Marraskuussa polttoaineveron kohtuullistamista esittävä kansalaisaloite sai vaadittavat 50 000 nimeä kasaan ennätysvauhdilla, ja aloite siirtyy eduskunnan käsiteltäväksi. Tavio pitää aloitetta tehokkaana tahdonilmaisuna hallitukselle, mutta suhtautuu epäilevästi, johtaako aloite polttoaineveron laskemiseen.

– Aloite ei velvoita hallitusta mihinkään. Sitä kohdellaan lakialoitteena, mutta jokainen eduskuntatyötä tunteva tietää, että eivät kansanedustajienkaan lakialoitteet juuri menesty."
 
vierailija
"Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue

Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja myös polttoaineiden veroja 25 prosentilla.

Tavio sanookin, että polttoaineen hintaan – kuten moneen muuhunkin asiaan – voi vaikuttaa parhaiten äänestämällä vaaleissa.

– Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue. Kaikkien pitäisi vain sankoin joukoin lähteä äänestämään perussuomalaisia, koska me johdonmukaisesti ajamme autoilijoiden asemaa paremmaksi. Jos ihmiset eivät jaksa mennä äänestämään, muutosta ei tapahdu.

Tavio painottaa, että hallituspuolueiden tulisikin saada palaute omasta politiikastaan nimenomaan vaaleissa.

– Ei hallitus tule muuttamaan omaa linjaansa opposition puheilla tai kenenkään painostuksella. Hallitus kuitenkin seuraa omien kannattajiensa mielipiteitä. Keskustan ja vihervasemmiston kannattajilta tarvittaisiin siis vahva viesti, että he lopettavat näiden puolueiden äänestämisen, jos autoilijoiden kurittaminen jatkuu."
 
vierailija
"Ruuhkamaksuista tulossa uusi työssäkäyntivero

Marinin hallituksen ohjelmassa on myös kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistavan lain säätämisestä, jolloin työssäkäyville autoilijoille tulisi vielä ylimääräinen rangaistus ennätyskalliin polttoaineen päälle.

Tavio kuvaa ruuhkamaksuhanketta järkyttäväksi.

– Maaseudulla asuvat saattavat ajatella, etteivät ruuhkamaksut koske heitä, mutta toisin saattaa käydä. Nimenomaan maaseudulla tulisikin olla nyt todella valppaana. Jos keskusta hallituksessa luo nyt lakiin uusia veroja, joilla voidaan lisätä autoilun kustannuksia kaupunkialueilla, ennen pitkää joku keksii ottaa ne käyttöön myös maaseudulla."
 
vierailija
Milloin ne lentokoneiden polttoaineet laitetaan verolle, enimmäkseen hupiliikkumista joka on autoilua haitallisempaa ei veroteta mutta normaalia arkiliikkumista sitäkin enemmän..
 

Yhteistyössä