Suomessa lapsilisiä leikataan, mutta muualla Euroopassa lapsilisiä nostetaan ja maksetaan jopa 25 ikävuoteen asti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mites nyt näin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koska suomalaiset on niin tyhmiä, niin tällä tavoin koitetaan tälläsen junttiporukan lisääntymistä hillitä.

Näkeehän sen miten tyhmiä me ollaan esim siinä että tollasia urpoja äänestetään päättäjiksi tonne kusettamaan tyhmääkin tyhmempää kaikkeen suostuvaa kansaa.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Hah, "muualla Euroopassa", joopa joo, kahdessa maassa, joissa toisessa lisä on huomattavasti pienempi, myös korotuksen jälkeen, kuin meillä. Missä vaiheessa te opitte, että eri maiden etuja yms. on ihan turha verrata. Jos näin tekee, pitäisi miettiä kokonaistilannetta, mm. päivähoitoa (missäs muualla on subjektiivinen kokopäivähoidon oikeus?) ja sen hintaa, lisiä, asumistukia, terveydenhoitoa, koulutusta (hinta!) ja loppupeleissä myös esim. naisten työssäkäyntimahdollisuutta.

Eihän tuossa muuta ihmeellistä ole kuin se, että Suomessa korotetaan veroja ja pienennetään lapsilisiä jotta muualla Euroopassa voidaan maksaa korkeampia lapsilisiä kuin Suomessa...

Olen ihan samaa mieltä kuin "emppu". Kannattaisi puhua ihan täsmällisin termein eli mistä maasta on kyse eikä vain ympäripyöreästi "muualla Euroopassa" sekä katsoa kokonaiskuvaa.

Näitä otsikoita kirjoittavat persut siksi, että heidän jutuistaan kiinnostuneille menee läpi mikä tahansa väite. Näillä raukoilla ei ole tietoa, eikä ymmärrystä, mutta juttuihin lähdetään mukaan ja huutoa jatketaan leikkikentällä ja palstoilla toisten yhtä tyhmien kanssa.

Yhtä säälittävää agitointia kuin Saksassa 30-luvulla tai tänään Venäjällä. Valhe on helppo muuttaa totuudeksi.

Saksassa moni asia onkin paremmin.. Nythän sinne saatiin aikaan myös minimipalkka, kun Suomessa ei moista tunneta. Siellähän taitaa olla myös käytössä perheverotus?

Mun mielestä jokainen saa vapaasti muuttaa maahan jonka katsoo elättävän häntä parhaiten. Me joille suomen tukimallit kelpaa, oman aktiivisuuden tueksi voidaa jäädä tänne. Vähenee kulutkin, kun yleensä suurimmat rutisijat on niitä jotka eniten on ottamassakin valtiolta.

Mun mielestä jokainen saa vapaasti muuttaa maahan jonka katsoo elättävän häntä parhaiten. Me joille suomen tukimallit kelpaa, oman aktiivisuuden tueksi voidaa jäädä tänne. Vähenee kulutkin, kun yleensä suurimmat rutisijat on niitä jotka eniten on ottamassakin valtiolta.

Juu, kyllä näin on :) Itse odotan vain että eräs tietty velvollisuuteni täällä Suomessa päättyy ja olen vapaa muuttamaan. En näe mitään syytä jäädäkään, Suomi on menossa kovaa vauhtia alaspäin, edes työnteko tai yrittäjyys ei enää kannata täällä.

Juu, kyllä näin on :) Itse odotan vain että eräs tietty velvollisuuteni täällä Suomessa päättyy ja olen vapaa muuttamaan. En näe mitään syytä jäädäkään, Suomi on menossa kovaa vauhtia alaspäin, edes työnteko tai yrittäjyys ei enää kannata täällä.

Ei kannata ei. Liian moni käsi haluaa vaan ottaa. Ei antaa. Kotimaisuus ei merkitse mitään. Vaan "huippuduuni" kelpaa.

Kaikki pitäs tulla kuin manulle illallinen. Ei, ei voi alentua marjanpoimijaksi kun sossu maksaa paremmin....

Saksassa moni asia onkin paremmin.. Nythän sinne saatiin aikaan myös minimipalkka, kun Suomessa ei moista tunneta. Siellähän taitaa olla myös käytössä perheverotus?

Minimipalkassa on monta porsaanreikää, jonka perusteella sitä ei tarvitse maksaa ihan kaikille. Perheverotus ja korkeammat lapsilisät on, mutta ilmaista opintotukea ei ole.

Aika suppeasti lehdistö käsittelee näitä tukijuttuja, kun ei ota koko tukisysteemiä huomioon...

Ei kannata ei. Liian moni käsi haluaa vaan ottaa. Ei antaa. Kotimaisuus ei merkitse mitään. Vaan "huippuduuni" kelpaa.

Kaikki pitäs tulla kuin manulle illallinen. Ei, ei voi alentua marjanpoimijaksi kun sossu maksaa paremmin....

Näen kyllä Suomessa aivan muita ongelmia kuin sosiaaliturvan, se on lopulta aika pieni pisara meressä näiden ongelmien joukossa. Sillä marjanpoiminnalla kuuluisi tulla toimeen, ei niin että ensin poimitaan marjoja aamusta iltaan ja kuitenkin joudutaan turvautumaan sosiaalitoimeen että saa edes laskut maksettua.

Ympäristövero, mikä ihana tekosyy.. Mutta tosiaan, kuka tahansa joka haluaa, voi äänestää jaloillaan. Ei täällä ole pakko olla (onneksi)!

Minimipalkassa on monta porsaanreikää, jonka perusteella sitä ei tarvitse maksaa ihan kaikille. Perheverotus ja korkeammat lapsilisät on, mutta ilmaista opintotukea ei ole.

Aika suppeasti lehdistö käsittelee näitä tukijuttuja, kun ei ota koko tukisysteemiä huomioon...

Mutta eikös opintoavustusta makseta 21- vai 25-vuotiaaksi saakka? Juu, ainahan kaikissa systeemeissä on omat ongelmansa niin kauan kuin keinotekoisesta rahataloudesta puhutaan. Ja onhan Suomenkin opintotuki nykyisellään lähes kokonaan lainapohjainen.

Näen kyllä Suomessa aivan muita ongelmia kuin sosiaaliturvan, se on lopulta aika pieni pisara meressä näiden ongelmien joukossa. Sillä marjanpoiminnalla kuuluisi tulla toimeen, ei niin että ensin poimitaan marjoja aamusta iltaan ja kuitenkin joudutaan turvautumaan sosiaalitoimeen että saa edes laskut maksettua.

Ympäristövero, mikä ihana tekosyy.. Mutta tosiaan, kuka tahansa joka haluaa, voi äänestää jaloillaan. Ei täällä ole pakko olla (onneksi)!

Mä olen sen verran useassa maassa elämäni aikana asunut että...joo.
Paljin on ongelmia. Suurin laiskuus ja jatkuva valitus ihan kaikesta. Itse ei mitään tehtäisi...mutta valmiina pitäisi saada

On olemassa asioita joille yksilö ei paljoa voi. Mutta helvetin paljon myös asioita jolle yksilö voi jotain. Mutta ei. Aina vaan vingutaan että asiat on vaan perseestä ja samalla kun oma perse homehtuu sohvalla.

Tätä maata voitaisiin yksilötasoltakin nostaa. Mutta kun on passattu tähänkin saakka. Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa...

Ja eikös se marjanpoiminnalla ansaittu tulo ole pois valtion maksuista? Eli jos olet saannut sossusta tai mistä ikinä vaikka 1000e kotiin. Sitten ansaitsekin marjanpoiminnalla 500e/kk... et maksakaan valtiolle enää kuin 500e koska tienaat osan itse (joo tiedän , ei näin suoraviivaista ja summatvrevitty hatusta). Ajatteleppa jos vaikka 10 000 tekisi samoin... jo olis lapsilisän säästön summa liki kasassa... mutta ei. Tässä on just se kermaperse ilmiö, työllä pitäisi ansaita kokonelanto. Tai sit vaan jäädään kotiin ettei töitä tartte tehdä kun muutenkin pärjää.

Mutta eikös opintoavustusta makseta 21- vai 25-vuotiaaksi saakka? Juu, ainahan kaikissa systeemeissä on omat ongelmansa niin kauan kuin keinotekoisesta rahataloudesta puhutaan. Ja onhan Suomenkin opintotuki nykyisellään lähes kokonaan lainapohjainen.

Lapsilisiä maksetaan, jos opiskelee yliopistossa tai muussa korkeakoulussa. Jos taas tekee duaalitutkintoa, jolla koulutetaan "tavalliset" alat, lapsilisää ei tule, vaan saa pientä palkaa. Sen eteen tehdään tosin kouluttavassa firmassa töitä. Koulussa käydään vain jaksoittain tai parina päivänä viikossa, riippuen alasta ja koulusta. Niin minäkin hoitsuksi opiskelin.

Yhteistyössä