K
kielisumppu
Vieras
Miten teillä on hoidettu puhumiset?
Meillä on esikko 7 ja toinen 1,5v... Esikko ei puhu sekakieltä vaan osaa suomi-ruotsi(-englanti) ja vaihtaa lennosta, jos sanoo, että jatka sillä kielellä.
Meillä haluan kuitenkin että kotona puhutaan sitä kultaista ruotsia, koska suomenkielinen koulu. Myös niitä englantivaikutteita löytyy kotoa.
Mutta aina siinä mättää joku. Kun tullaan koulusta, ollaan aina niin kärttyisiä kun sillä suomella ei voi enää jatkaa.
Äiti sä oot ihan tyhmä!
Mä en puhu mitään tyhmää ruotsia!
MÄ PUHUN SUOMEA! En mä oo ruotsalainen! Mä oon suomalainen! Suomen kieli on suomi ja Ruotsin ruotsi!
Ja turha siihen on selittää, että vaikka puhuisi mitä Ambomaata ja asuu Suomessa on suomalainen....
Meillä yhden tuollaisen kohtauksen jälkeen pyysin, että kertoisitko iskälle mitä minulle sanoit. Ruotsiksi.
Tyttö oli mennyt iskänsä luokse, ja huutanut kurkku suorana päin naamaa:
"Du är skit!"
Jäähyllehän siitä päästiin (kymmenen minuutin)
Ongelmana on siis se, että lapsi ei halua kuin suomea puhua.
Nyt pienellä alkaa olla kohta tarhan aloitus ja sellaiset edessä...
Olen miettinyt, pitäisikö hänen kohdallaan lähteä ruotsinkieliselle linjalle.
Että koko suomen kieltä ei opetettais ollenkaan. Tai sit, että vaihdettais ruotsinkieliseen kouluun ja kotona suomea.
Tai jotain.
Minä oon meillä se, joka ei vastaanota kuin ruotsinkielisiä pyyntöjä.
Tai jos kyse on jostain oikeesti isosta asiasta se on ihan sama mitä kieltä puhuvat.
Meillä tyttö tulee usein huutamaan keittiöön että "vettä!"
Kysyn että "Jag är ledsen vad?"
ja sitten sieltä tulee hyvin pitkä, ja vastahakoinen "vatten"...
Räcker det?
Snälla ge mig lite vatten?
Hitaasti ja vaivautuen.
Meillä mies antaa vaikka sanoisi ihan vaan vettä.
Pienempi puhuu ruotsia pääosin, jotain suomea kun isosisko on opettanut.
Miten teillä hoidetaan kielihommat?
Meillä on esikko 7 ja toinen 1,5v... Esikko ei puhu sekakieltä vaan osaa suomi-ruotsi(-englanti) ja vaihtaa lennosta, jos sanoo, että jatka sillä kielellä.
Meillä haluan kuitenkin että kotona puhutaan sitä kultaista ruotsia, koska suomenkielinen koulu. Myös niitä englantivaikutteita löytyy kotoa.
Mutta aina siinä mättää joku. Kun tullaan koulusta, ollaan aina niin kärttyisiä kun sillä suomella ei voi enää jatkaa.
Äiti sä oot ihan tyhmä!
Mä en puhu mitään tyhmää ruotsia!
MÄ PUHUN SUOMEA! En mä oo ruotsalainen! Mä oon suomalainen! Suomen kieli on suomi ja Ruotsin ruotsi!
Ja turha siihen on selittää, että vaikka puhuisi mitä Ambomaata ja asuu Suomessa on suomalainen....
Meillä yhden tuollaisen kohtauksen jälkeen pyysin, että kertoisitko iskälle mitä minulle sanoit. Ruotsiksi.
Tyttö oli mennyt iskänsä luokse, ja huutanut kurkku suorana päin naamaa:
"Du är skit!"
Jäähyllehän siitä päästiin (kymmenen minuutin)
Ongelmana on siis se, että lapsi ei halua kuin suomea puhua.
Nyt pienellä alkaa olla kohta tarhan aloitus ja sellaiset edessä...
Olen miettinyt, pitäisikö hänen kohdallaan lähteä ruotsinkieliselle linjalle.
Että koko suomen kieltä ei opetettais ollenkaan. Tai sit, että vaihdettais ruotsinkieliseen kouluun ja kotona suomea.
Tai jotain.
Minä oon meillä se, joka ei vastaanota kuin ruotsinkielisiä pyyntöjä.
Tai jos kyse on jostain oikeesti isosta asiasta se on ihan sama mitä kieltä puhuvat.
Meillä tyttö tulee usein huutamaan keittiöön että "vettä!"
Kysyn että "Jag är ledsen vad?"
ja sitten sieltä tulee hyvin pitkä, ja vastahakoinen "vatten"...
Räcker det?
Snälla ge mig lite vatten?
Hitaasti ja vaivautuen.
Meillä mies antaa vaikka sanoisi ihan vaan vettä.
Pienempi puhuu ruotsia pääosin, jotain suomea kun isosisko on opettanut.
Miten teillä hoidetaan kielihommat?