"Suomen oppimistulosten romahdus hakee vertaistaan maailmassa – mikä meni vikaan?"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Niinku mihin?
Kuinka käyttäydytään muiden ihmisten seurassa, ruokailutavat, miten oppitunnilla ollaan hiljaa ja annetaan työrauha sitä haluaville, elämän rytmitys eli kouluun tullaan ajoissa ja kotona huolehditaan nuoren unentarpeen tyydyttäminen, lukeminen ja opiskelu on nuoren työtä, joka ei ole aina kivaa ja vaatii ponnisteluja, perseily ei kuulu kouluun koska opiskelun ja koulunkäynnin tarkoitus on valmentautumista työelämään ja sen vaatimiin juttuihin.
 
Kuinka käyttäydytään muiden ihmisten seurassa, ruokailutavat, miten oppitunnilla ollaan hiljaa ja annetaan työrauha sitä haluaville, elämän rytmitys eli kouluun tullaan ajoissa ja kotona huolehditaan nuoren unentarpeen tyydyttäminen, lukeminen ja opiskelu on nuoren työtä, joka ei ole aina kivaa ja vaatii ponnisteluja, perseily ei kuulu kouluun koska opiskelun ja koulunkäynnin tarkoitus on valmentautumista työelämään ja sen vaatimiin juttuihin.
Onglemia tulee paljon jo siitä, kun jokaiseen luokkaan laitetaan lapsi tai kaksi, joilla on haasteita käyttäytymisen kanssa. Yksi tyyppi saa helposti koko luokan aivan sekaisin.
 
Vanha kunnon klinikkaopetus ja erityisopettajat takaisin.
Omien lasteni koulussa on kyllä erityisopettajia ja avustajia. Sensijaan olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että opettajalta puuttuu keinot puuttua epäasialliseen ja häiritsevään käytökseen tunnilla.
Kenties jokainen koulu tarvitsisi "jäähyluokan". johon mennään rauhoittumaan, jos ei opiskelu onnistu muiden parissa häiritsemättä?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
On mielestäni turhaa syyttää tilanteesta sen enempää leikkauksia kuin maahanmuuttoakaan.
Ennen lasten varhaiskasvatus kuului vanhempien tehtäviin ja lapset hallitsivat no kouluun mennessään opiskeluun tarvittavat perusasiat. Niihin kuuluivat vanhempien ihmisten, siis myös opettajien, kunnioittaminen, jonkinlaiset alkeet täsmällisyydestä, käskyjen ja kieltojen noudattaminen, omatoimisuus ja rehellisyys. Myös valmiuksia sosiaalisien taitojen kehittämiseen.
Ensin poistettiin kouluilta kurinpito-oikeus, sitten vanhemmilta mahdollisuudet vaikuttaa lasten luontaiseen kehitykseen. Luotettiin johonkin perin epämääräiseksi osoittautuneeseen vapauteen.
Oli kai jäänyt lukematta se Topeliuksen satu Kasperista, joka ei saanut oppia mitään.
Nyt noita kaspereita on koulut täynnä ja meno sitten sen mukaista.
Silloin joskus seitsenkymmenluvun alkupuolella, kun tätänykymallista lasten päivähoitosysteemiä pykättiin pystyyn, mentiin jo vikaan. Osa siihen syötetyistä varoista olisi silloin pitänyt suunnata vanhemmille, notta edes toinen heistä olisi voinut jäädä kotiin hoitamaan jälkikasvua.
Toinen, mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, oli perhepäivähoidon kehittäminen kunnallisen sijasta
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Ai on vai...
On mielestäni turhaa syyttää tilanteesta sen enempää leikkauksia kuin maahanmuuttoakaan.
Ennen lasten varhaiskasvatus kuului vanhempien tehtäviin ja lapset hallitsivat no kouluun mennessään opiskeluun tarvittavat perusasiat. Niihin kuuluivat vanhempien ihmisten, siis myös opettajien, kunnioittaminen, jonkinlaiset alkeet täsmällisyydestä, käskyjen ja kieltojen noudattaminen, omatoimisuus ja rehellisyys. Myös valmiuksia sosiaalisien taitojen kehittämiseen.
Ensin poistettiin kouluilta kurinpito-oikeus, sitten vanhemmilta mahdollisuudet vaikuttaa lasten luontaiseen kehitykseen. Luotettiin johonkin perin epämääräiseksi osoittautuneeseen vapauteen.
Oli kai jäänyt lukematta se Topeliuksen satu Kasperista, joka ei saanut oppia mitään.
Nyt noita kaspereita on koulut täynnä ja meno sitten sen mukaista.
Silloin joskus seitsenkymmenluvun alkupuolella, kun tätänykymallista lasten päivähoitosysteemiä pykättiin pystyyn, mentiin jo vikaan. Osa siihen syötetyistä varoista olisi silloin pitänyt suunnata vanhemmille, notta edes toinen heistä olisi voinut jäädä kotiin hoitamaan jälkikasvua.
Toinen, mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, oli perhepäivähoidon kehittäminen kunnallisen sijasta
 
vierailija
Johtuu evoluutiosta kaikilla hunsvonteilla on vähintään yksi lapsi. Lukeneet älykkäät koulutetut on taas kiinnostuneet matkustamisesta se on heille tärkeämpää kuin lasten teko, joten heille syntyy vähemmän lapsia.
Täten evoluutio lisää tyhmyyttä ja keskinkertaisuutta.

Ei hevonenkaan opi lentämään vaikka sitä kuinka yrittäis siihen kouluttaa.
Eikä ihminen opi vaikka sitä kuoluttais kuinka paljon tahansa, kun hänellä ei ole siihen tarvittavia ominaisuuksia.
 
On mielestäni turhaa syyttää tilanteesta sen enempää leikkauksia kuin maahanmuuttoakaan.
Ennen lasten varhaiskasvatus kuului vanhempien tehtäviin ja lapset hallitsivat no kouluun mennessään opiskeluun tarvittavat perusasiat. Niihin kuuluivat vanhempien ihmisten, siis myös opettajien, kunnioittaminen, jonkinlaiset alkeet täsmällisyydestä, käskyjen ja kieltojen noudattaminen, omatoimisuus ja rehellisyys. Myös valmiuksia sosiaalisien taitojen kehittämiseen.
Ensin poistettiin kouluilta kurinpito-oikeus, sitten vanhemmilta mahdollisuudet vaikuttaa lasten luontaiseen kehitykseen. Luotettiin johonkin perin epämääräiseksi osoittautuneeseen vapauteen.
Oli kai jäänyt lukematta se Topeliuksen satu Kasperista, joka ei saanut oppia mitään.
Nyt noita kaspereita on koulut täynnä ja meno sitten sen mukaista.
Silloin joskus seitsenkymmenluvun alkupuolella, kun tätänykymallista lasten päivähoitosysteemiä pykättiin pystyyn, mentiin jo vikaan. Osa siihen syötetyistä varoista olisi silloin pitänyt suunnata vanhemmille, notta edes toinen heistä olisi voinut jäädä kotiin hoitamaan jälkikasvua.
Toinen, mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, oli perhepäivähoidon kehittäminen kunnallisen sijasta
Muuten samaa mieltä, mutta maahanmuuttajat (luonnollisesti eivät kaikki) ovat todistetusti ongelma osassa suurien kaupunkien kouluista ja koulun ulkopuolellakin.
 
vierailija
[QUOTE vierailija, post: 34065021"]
Hallituksen leikkaukset koulutuksesta.
[/QUOTE]
Ne koulutusrahat ovat menneet johtoportaaseen vuosikausia. Opetushallituksen väki ei ole välttämättä tehnyt opettajien työtä montakaan päivää!
 
vierailija
Katsohan hieman kauemmaksi kun homma vielä toimi.
"Kerran vuodessa saatavan maissisadon tulo oli ollut entistä epävakaampi ilmaston muututtua. Lupaus työstä Suomessa tuntui erittäin houkuttelevalta.

Sijoitus oli suuri: maakunnan perimä opintomaksu oli noin 8 000 euroa. Nuori mies käytti siihen kaikki säästönsä ja suostutteli perheensä myymään maata, jotta summa saatiin kasaan.

Toisen opiskelijan mukaan opinnot kustansivat hänen lähipiirinsä, sukulaiset ja ystävät. Hän on vihannesmyyjänä työskentelevän yksinhuoltajaäidin toinen lapsi, joka sai tukea jo opintoihinsa Keniassa, koska muuten hänellä ei olisi ollut niihin varaa.

– Äiti ansaitsee pieniä summia vihanneksia myymällä. Kun tein töitä sairaanhoitajana Keniassa, autoin häntä rahallisesti, hän kertoo.

Myös kolmas heistä on yksinhuoltajaäidin poika ja sanoo olevansa perheen ainoa elättäjä. Hän kertoo auttaneensa koko kuusilapsista perhettä muutaman sadan euron sairaanhoitajan palkallaan. Perhe viljeli maata, jota myytiin Suomen-opintojen maksamiseksi."-IL-
 
vierailija
On mielestäni turhaa syyttää tilanteesta sen enempää leikkauksia kuin maahanmuuttoakaan.
Ennen lasten varhaiskasvatus kuului vanhempien tehtäviin ja lapset hallitsivat no kouluun mennessään opiskeluun tarvittavat perusasiat. Niihin kuuluivat vanhempien ihmisten, siis myös opettajien, kunnioittaminen, jonkinlaiset alkeet täsmällisyydestä, käskyjen ja kieltojen noudattaminen, omatoimisuus ja rehellisyys. Myös valmiuksia sosiaalisien taitojen kehittämiseen.
Ensin poistettiin kouluilta kurinpito-oikeus, sitten vanhemmilta mahdollisuudet vaikuttaa lasten luontaiseen kehitykseen. Luotettiin johonkin perin epämääräiseksi osoittautuneeseen vapauteen.
Oli kai jäänyt lukematta se Topeliuksen satu Kasperista, joka ei saanut oppia mitään.
Nyt noita kaspereita on koulut täynnä ja meno sitten sen mukaista.
Silloin joskus seitsenkymmenluvun alkupuolella, kun tätänykymallista lasten päivähoitosysteemiä pykättiin pystyyn, mentiin jo vikaan. Osa siihen syötetyistä varoista olisi silloin pitänyt suunnata vanhemmille, notta edes toinen heistä olisi voinut jäädä kotiin hoitamaan jälkikasvua.
Toinen, mihin olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota, oli perhepäivähoidon kehittäminen kunnallisen sijasta
Just eilen avasin yhden kirjan. Täytyypä lukea jos löytyisi se
 

Yhteistyössä