Suomen kieli ulkomailla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkomailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkomailla

Vieras
Ootteko saanut kommentteja ulkomailla kielestänne?

Meille tuli kauppareissun aikana eräs vanhempi nainen sanomaan että olemmeko päästämme vähän vajaita, kuvitteli ehkä että puhumme jotain leikkikieltä. Puhuimme siis perheen kesken suomea. Sanoi ikävä kyllä tämän sanonnalla jota en tuntenut ja hölmistyneenä katselin vain takaisin, selvitin myöhemmin mitä nainen tarkoitti. Harmittaa kun en siinä sitä tiennyt.

Tänään kaupassa puhuin pojalleni suomea ja vieressä ollut noin 30vee mies katseli minua kuin tärähtänyttä. No en alkanut siinä muiden edessä avautumaan. Nämä kummatkin siis ovat tapahtuneet ihan EU maassa.

Tiedän kyllä että kieli erikoinen, mutta kai sitä ihminen tajuaa että muitakin kieliä löytyy kuin se oma. Seuraava kyllä saa kuulla kunniansa...

Alkuperäinen kirjoittaja ulkomailla:
Ootteko saanut kommentteja ulkomailla kielestänne?

Meille tuli kauppareissun aikana eräs vanhempi nainen sanomaan että olemmeko päästämme vähän vajaita, kuvitteli ehkä että puhumme jotain leikkikieltä. Puhuimme siis perheen kesken suomea. Sanoi ikävä kyllä tämän sanonnalla jota en tuntenut ja hölmistyneenä katselin vain takaisin, selvitin myöhemmin mitä nainen tarkoitti. Harmittaa kun en siinä sitä tiennyt.

Tänään kaupassa puhuin pojalleni suomea ja vieressä ollut noin 30vee mies katseli minua kuin tärähtänyttä. No en alkanut siinä muiden edessä avautumaan. Nämä kummatkin siis ovat tapahtuneet ihan EU maassa.

Tiedän kyllä että kieli erikoinen, mutta kai sitä ihminen tajuaa että muitakin kieliä löytyy kuin se oma. Seuraava kyllä saa kuulla kunniansa...

No ehkä tuo on vaan sun omassa päässä tuo toinen tapaus. Ei kannata lähteä avautumaan kenellekään pelkän tuijottelun perusteella. Ainakaan suomeksi. :D

No ei siinä sen kummempaa ku et jos mä täällä suomessa kuulen oudonkuulosta kieltä puhuttavan niin ihan varmasti se kiinnittää huomiota. Mut en mä sentään sanomaan mene asiasta.

olen kuullu kaikennäköstä kommenttia. aina kyllä ihan positiivisessa mielessä sanottuja. ihmetystä se kyllä aiheuttaa :D ja paljon :D vielä asuessani englannissa uudet ihmiset jäivät toljottamaan monttu auki ja kikattelivat puheelleni jos vaikka puhelimeen puhuin. tutut kyllä tottuivat tähän ja olivat mielenkiinnolla oppimassa sanoja yms :D
eräs poika halusi ehdottomasti lapsensa nimeksi Kaksoiswee Jii (wj) kuulostaa kuulemma niin hauskalta..

Madventuresin pojilla oli ainakin helppoa kuvata "lomavideota" Burmassa, kun juonsivat sitä suomeksi leveästi hymyillen. Välttivät vain sivistyssanoja kuten "diktatuuri" ja "tyrannia".

Yleensä jos joku jää kuunteleen niin pientä hymyä tai vastaavaa naureskelua tulee. Ihan normaalia, minusta itsestäkin kiva kuunnella vieraita kieliä. En huomioi tällaisia mitenkään. Se tän päivänen oli minusta aika selkeä, koska muuten mies ihan normaali siinä ja kun puhuin niin naama meni ihan ihmeelliseksi ja katsoi minua. Lapsi niin pieni ettei vielä puhu. Mitä siinä enää voi ajatella?

Monesti on tultu vain suoraan kysymään, että mistä olemme kun eivät ole ennen kuulleet sen kaltaista kieltä. Kun olin aikanaan Maltalla kielikurssilla, perheen isä, jossa asuin sanoi että suomi kuulostaa ihan venäjältä. :(

Meilla taas on moni luullut, etta puhutaan hollantia. Olen saanut kuulla myos ikavaa kommenttia , paikalliset luulevat , etta puhumme heista jotain pahaa. Kauhean epaluuloisia. Yhdessa koulussa taas yhdelle meidan lapselle sanottiin, etta kannattaisi lopettaa suomen puhuminen ja puhua vaan enkkua. No siihenhan emme suostuneet.