Suomalaisten eläkepotti jakoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XXXXXXXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

XXXXXXXX

Vieras
Suomalaisten eläkepotin suuruun on noin 180 miljardia. Linkissä vanhaa tietoa, mutta varmaan aika lähelle osutaan yhä.

http://www.talouselama.fi/uutiset/s...maksuihin-kriittisimmat-vuodet-edessa-6446885

Mitäs jos ihmiset joutuis ottamaan vähän ite vastuuta ja jaettais toi potti ihmisille. Toki progressiivisesti suhteuttaen ikään ja kertyneeseen eläkkeeseen. Suomalaisiahan on 5,5 miljoonaa, joten keskimäärin tulis 32 900 euron potti per naama. Ehdotukset karkeasta jaosta:

Eläkeläiset ja kaikki yli 60v sais tietysti sen valtion maksaman minimieläkkeen + 65 800

50-60 vuotiaat sais 50 000
40-50 vuotiaat sais 33 000
30-40 vuotiaat sais 16000
18-30 vuotiaat sais 8000
alle 18-vuotiaat sais 400

Mitäs sä tekisit jos saisit noi rahat. Ideahan olis se, että ne pitäis sijoittaa tai säästää tai sitten pärjätä minimieläkkeellä.

Vähän vastuuta ihmisille.

Oikeestihan siinä kävis niin, että tampiot sössis rahansa ja fiksut sijoittais. Sit olis tampiot minimieläkkeellä mutta olishan se niille ihan oikein. Loppuis kenties se uikutus.

Heti tuli mieleen yksi tampio luettuani avauksesi.

Voin olla tampio, mutta rahojani tuskin hassaisin. Olen ite nyt 55-vuotias ja säästänyt sen verran että tulisin omillani toimeen vaikka koko eläkejärjestelmä romahtais. Minua vaan vituttaa kun ihmiset eivät tajua mistä raha tulee, elävät velaksi ja uikuttavat alituista rahapulaa.

Kaikkein pahimpia on ne, jotka vaativat suurempia eläkkeitä. Huh huh...

Sinällään olisit voinut kertoa miksi pidät minua tampiona. Itse koen, että nykyinen eläkejärjestelmä on epäoikeudenmukainen juuri itseäni nuoremmille ja se ei nykymuodossa oikein kestä.

• Tykkää
Reactions: .....