Suomalaisille työttömille ei kelpaa edes 5000 euron kk-palkka puhtaana käteen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5000€/kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814724:
Lähempää ei metsiä löydy?

Metsiä kyllä löytynee kaikkialta, mutta eri asia on, saako niistä mainittuja tuloja vaikka samoilisi 24h. Uutisessa mainittiin Kainuu, Lappi, Savo ja Kymenlaakso. Siihen lienee syynsä, että ulkomaiset marjanpoimijat tulevat juuri noille seuduille eikä vaikkapa Helsingin metsien apajille.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814773:
Ja se ei ole satavarma (määräaikainen) paikka jos metsät on pullollaan myytäväksi kelpaavaa ravintoa? Se ei ole työntekoa että poimii, siistii ja myy ne marjat? Tai tekee niistä hilloja, mehuja ym. ja maksaa jo verojakin?

Ne lapista tulleet hillanmyyjätkin varmaan lauleskellen nakkelivat hillat sankoon ja ihan vahingossa päätyivät Helsinkiin asti niitä myymään, rahat mitä saivat varmaan antoivat lokeille ettei olisi työstä ja työstä saatavasta palkasta se touhu käynyt.

tulee noista hilloista mieleen että tsadin torilla oli syntynyt nokkapokkaa kun lapinmiehet olivat tulleet torille myymään itse keräämiään hilloja

etelän torikauppiaiden mielestä lapinmiehet möivät hillansa väärään hintaan ja vetivät porkkanat sieraimeen

tulee noista hilloista mieleen että tsadin torilla oli syntynyt nokkapokkaa kun lapinmiehet olivat tulleet torille myymään itse keräämiään hilloja

etelän torikauppiaiden mielestä lapinmiehet möivät hillansa väärään hintaan ja vetivät porkkanat sieraimeen

Niinhän ne teki. Jokainen kuitenkin osaa varmaan laskea mihin hintaan on myytävä jotta jää voitolle ja hillat menee kaupaksi.

Kehtaan kyllä väittää että marjaa ja sieniä löytyy yhtälailla ympäri Suomen. Kun osaa katsoa sitä metsätyyppiä, vuodenaikaa ja millaiset kasvuolosuhteet herkuilla on ollut kesän mittaan. Jokainen vuosi ei luonnollisestikaan voi olla yhtä hyväsatoinen.
Ja pk-seudun asukkaat voi olla tyytyväisiä ettei nämä ammattimarjastajat tule heidän metsiinsä, jää ne marjat sitten heidän kerättäväkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814773:
Ja se ei ole satavarma (määräaikainen) paikka jos metsät on pullollaan myytäväksi kelpaavaa ravintoa? Se ei ole työntekoa että poimii, siistii ja myy ne marjat? Tai tekee niistä hilloja, mehuja ym. ja maksaa jo verojakin?

Ne lapista tulleet hillanmyyjätkin varmaan lauleskellen nakkelivat hillat sankoon ja ihan vahingossa päätyivät Helsinkiin asti niitä myymään, rahat mitä saivat varmaan antoivat lokeille ettei olisi työstä ja työstä saatavasta palkasta se touhu käynyt.

Ei kelpaa kunnalle jos ei ole suunnilleen työsopimusta esittää, mistäs sen saat? Metsänpeikolta?

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814851:
Niinhän ne teki. Jokainen kuitenkin osaa varmaan laskea mihin hintaan on myytävä jotta jää voitolle ja hillat menee kaupaksi.

Kehtaan kyllä väittää että marjaa ja sieniä löytyy yhtälailla ympäri Suomen. Kun osaa katsoa sitä metsätyyppiä, vuodenaikaa ja millaiset kasvuolosuhteet herkuilla on ollut kesän mittaan. Jokainen vuosi ei luonnollisestikaan voi olla yhtä hyväsatoinen.
Ja pk-seudun asukkaat voi olla tyytyväisiä ettei nämä ammattimarjastajat tule heidän metsiinsä, jää ne marjat sitten heidän kerättäväkseen.

Onneks pääkaupunkiseudulla ei kovin paljon niitä poimijoita olekkaan, metsät varmaan täynnä marjoja.

[QUOTE="Anne";28814859]Ei kelpaa kunnalle jos ei ole suunnilleen työsopimusta esittää, mistäs sen saat? Metsänpeikolta?[/QUOTE]

Varmaan sitten itse itsesi kanssa rustaat työsopimuksen. Mee kaverin firmaan töihin, saa lapset hoitoon, lopeta työsuhde ja mene metsään.

Ehkä asia hoituisi parhaiten kun kunnan työntekijän kanssa pohtii tilannetta, mitenkä menettelevät oikeaoppisesti kun kyseessä on itsensä työllistäminen kausiluontoisesti ja olisi oikea todellinen tarve päivähoidolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814851:
Kehtaan kyllä väittää että marjaa ja sieniä löytyy yhtälailla ympäri Suomen. Kun osaa katsoa sitä metsätyyppiä, vuodenaikaa ja millaiset kasvuolosuhteet herkuilla on ollut kesän mittaan.

Ja niin onnistuu sen hittikirjan kirjoittaminenkin, kun vaan osaa hommansa. Hittikirjasta saa muuten parhaimmillaan enemmän rahaa kuin kesän marjanpoiminnasta, joten koko vuoden työttömänä olevanhan kannattaisi mieluiten kirjoittaa se 100 000 myyvä menestyskirja. Mieluiten sellainen, joka voittaa myös kirjapalkintoja = lisätienestejä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28814897:
Ja niin onnistuu sen hittikirjan kirjoittaminenkin, kun vaan osaa hommansa. Hittikirjasta saa muuten parhaimmillaan enemmän rahaa kuin kesän marjanpoiminnasta, joten koko vuoden työttömänä olevanhan kannattaisi mieluiten kirjoittaa se 100 000 myyvä menestyskirja. Mieluiten sellainen, joka voittaa myös kirjapalkintoja = lisätienestejä.

No kirjoitustaitoa ja mielikuvitusta kieltämättä voi harjoitella. Mutta tarviiko sitä olla huippu?

Tuo marjastus on asia johon löydät tiedot ihan kirjastosta, otat pari kirjaa, luet ne ajatuksella, tutustut tähän vieraaseen asiaan ja otat selvää. Kyselet kokeneemmilta ja aloitat. Saat kokemusta, opit niksit ja varmaan muutaman mokan kautta osaat taas seuraavana vuonna toimia paremmin.

Ei kait kukaan ole seppä syntyessään ja tuo marjastus ei nyt varsinaista lahjakkuutta vaadi jos motoriikka riittä keräämään marjat kyytiin ja löydät takaisin sinne mistä tulitkin.

Mulla nyt ei vaan mahdu päähän tämä ajatus että ihminen vain on, jämähtää paikoilleen omaan muottiinsa. Kyllä sitä saa ja on suotavaa kehittää itseään vaikka se vaatisikin hieman vaivannäköä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814790:
Ehkä hän saa kaveriltaan kyydin, tai kokoavat porukan ja saavat auton lainaan jonkun isältä vaikkapa. Tulee sitä muidenkin töissäkäynnistä kustannuksia ja ihan itse ne yleensä kustannetaan.

Tuo marjanpoiminta ei vaan toimi. Toimeentulotuen varassa oleva menettäisi tukensa euromääräisesti sen mukaan mitä tienaisi, ja saattaisi jopa joutua maksamaan tukea takaisin. Ei mitään järkeä. Ja työssäkäyvä saa verotuksessa vähennettyä matkakustannukset, työtön ei.

Eikä metsät taida riittää niille yli 300 000 työttömälle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814892:
Varmaan sitten itse itsesi kanssa rustaat työsopimuksen. Mee kaverin firmaan töihin, saa lapset hoitoon, lopeta työsuhde ja mene metsään.

Ehkä asia hoituisi parhaiten kun kunnan työntekijän kanssa pohtii tilannetta, mitenkä menettelevät oikeaoppisesti kun kyseessä on itsensä työllistäminen kausiluontoisesti ja olisi oikea todellinen tarve päivähoidolle.

Kaikilla ei ole kaverin firmoja. Meidän kunnassa on sen verran tiukkaa hoitopaikoista, että pohtiminen kunnan työntekijän kanssa ei välttämättä riitä. Hain hoitopaikkaa kun etsin töitä, ilmoittivat että hoitopaikkoja ei nyt ole mutta kyllä hätäpäissään joku löytyy jos työsopimuksen kirjoitan ja muussa tapauksessa ei hoitopaikkaa irtoa. Ongelmahan ei ole tällä hetkellä henkilökohtainen, kunhan pohdiskelen.

Itse kyllä veikkaan, että noita mahdollisia marjanpoimintatuloja on reilusti liioteltu, vai luuleeko joku tosissaan, että mikään taho olisi valmis maksamaan metsämarjoista niin paljon, että poimija saisi siitä useamman tuhannen euron kuukausipalkan.

Ja jos onkin, niin se tarkoittaa sitä, että poimijan pitäisi tehdä vähintään 12 tuntisia työpäiviä ilman taukoja ja lisäksi pystyä tekemään työtä äärimmäisen kovalla vauhdilla koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28814918:
Mulla nyt ei vaan mahdu päähän tämä ajatus että ihminen vain on, jämähtää paikoilleen omaan muottiinsa. Kyllä sitä saa ja on suotavaa kehittää itseään vaikka se vaatisikin hieman vaivannäköä.

Kuka sanoi että ihminen vain on jos ei marjasta? Olin työttömänä niin kyllä siinä oli hommia tehtäväksi. Hoidin lasta ja vanhan sukulaisen pihahommia (perunat, marjat, omenat, istutuksia, kurkkumaat, jnejne) päivästä toiseen, vapaa hetken saadessa kävin salilla, toisessa välissä kävin toisella vanhalla sukulaisella siivoamassa, kotona kävin kaappeja läpi aina kun ehdin ja myin kaikki ylimääräiset ja käytin aikaa kirpparijuttuihin että säästin vaatehankinnoissa lapselle yms. Jos kaiken tämän jälkeen jäi aikaa niin tein piirrustustöitäni tai kävin valokuvaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28814922:
Tuo marjanpoiminta ei vaan toimi. Toimeentulotuen varassa oleva menettäisi tukensa euromääräisesti sen mukaan mitä tienaisi, ja saattaisi jopa joutua maksamaan tukea takaisin. Ei mitään järkeä. Ja työssäkäyvä saa verotuksessa vähennettyä matkakustannukset, työtön ei.

Eikä metsät taida riittää niille yli 300 000 työttömälle :D

Johan tässä nähdään että harva sinne olisi valmis lähtemään vaikka kädestä pitäen talutettaisiin apajille :)

Miksi muuten näin kauhea vastustus? Esitätte vain ongelmia toinen toisensa perään ja teette tuosta ihan mahdotonta.

Onko ne teidän omia lähtötilanteitanne mihin ette ole löytäneet ratkaisua vai onko tarkoitus saada viidennen sivun kohdalla todettua "haha, tir na nog hävisi, ei enää keksi sanottavaa tähän kun spitaalisen ei kestä kantaa täyttä marjasankoa autoon ja aika ei riitä tuoda aina puolikkaita eriä kyytiin" :O

Mun mielenkiinto alkaa jo lopahtaa, tulen taas myöhemmin varmaan vääntämään jotain supertyperää mutta nyt itte tuonne marjastamaan, mukavaa päivää teillekin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28814743:
Huippupuhelinmyyjä tienaa 500 eur /pvä + bonukset.
Huippukirjailija kirjoittaa kirjan vuodessa ja se myy 100 000 kpl.
Huippuyrittäjä tienaa 10 000 /kk simppelillä ideallaan.
Huippupelaajasta tulee miljonääri nettipokerilla.

Miksköhän kaikki ei tee näitä? Ihme tekosyitä kyllä piisaa.

Vähempi ei riitä?

Marjanpoiminta on tietysti nyt kovin ajankohtainen asia, mutta vaihtoehtoja siihe että voi hankkia pieniä lisätuloja (tai sitten säästää joissakin elikustannuksissa) on lukuisia muitakin. Ymmärtääkseni esim. marjanpoimiminen ei ole meillä este työnvastaanottamisella/työttömyyskorvaukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28814897:

Jos Briteissä olisi yhtä runsaskätinen sosiaaliturva kuin Suomessa, ei J. K. Rowling olisi kuuluisa kirjailija...

Vähempi ei riitä?

Marjanpoiminta on tietysti nyt kovin ajankohtainen asia, mutta vaihtoehtoja siihe että voi hankkia pieniä lisätuloja (tai sitten säästää joissakin elikustannuksissa) on lukuisia muitakin. Ymmärtääkseni esim. marjanpoimiminen ei ole meillä este työnvastaanottamisella/työttömyyskorvaukselle.

Toimeentulotuelle on este.

No kirjoitustaitoa ja mielikuvitusta kieltämättä voi harjoitella. Mutta tarviiko sitä olla huippu?

Ei tietenkään tarvitse. Eikä varmaan kaikkien tarvitse olla marjanpoimijoitakaan.

Tottakai. Joku tekee sen opettelemalla ja innostumalla marjastuskesta, joku tekee jotain muuta. Marjanpoiminta ei varmaan ole mikään itsestäänselvyys, josta kieltäytyvä on lamaantunut zombie? Onhan se yksi tapa harrastaa, viettää aikaa ulkona, hankkia hyvää syötävää tai ehkä jopa lisätienestejä, mutta koska niitä tapoja on lukuisia muitakin, niin hyväksykää nyt vaan se, että kaikki suomalaiset eivät niitä marjoja kerää. Jotkut tekevät muita asioita. Jokainen ei voi tehdä kaikkea mahdollista.

[QUOTE="vieras";28814970]Jos Briteissä olisi yhtä runsaskätinen sosiaaliturva kuin Suomessa, ei J. K. Rowling olisi kuuluisa kirjailija...[/QUOTE]

Millä logiikalla huono sosiaaliturva lisää kirjojen lukemista?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28814997:
Ei tietenkään tarvitse. Eikä varmaan kaikkien tarvitse olla marjanpoimijoitakaan.

Tottakai. Joku tekee sen opettelemalla ja innostumalla marjastuskesta, joku tekee jotain muuta. Marjanpoiminta ei varmaan ole mikään itsestäänselvyys, josta kieltäytyvä on lamaantunut zombie? Onhan se yksi tapa harrastaa, viettää aikaa ulkona, hankkia hyvää syötävää tai ehkä jopa lisätienestejä, mutta koska niitä tapoja on lukuisia muitakin, niin hyväksykää nyt vaan se, että kaikki suomalaiset eivät niitä marjoja kerää. Jotkut tekevät muita asioita. Jokainen ei voi tehdä kaikkea mahdollista.

Näin on, minua ei metsään saa ainakaan. Pelkään niin paljon kaikkia itikoita, käärmeitä jne, ostan mustikkani kaupasta. Joku toinen taas on innokas marjastaja ja saa siitä lisätienestejä, mä mieluummin teen jotain muuta, kuin kerään niitä marjoja lisätienestin toivossa. Tai sit oon tekemättä yhtään mitään

Ja sitäpaitsi jos mä menisin metsään, ni enkai mä niitä marjoja raaskis myydä :laugh: Aika paljon sais kerätä, että menis omien tarpeiden yli niin paljon, että tienaamaan pääsisi.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
[QUOTE="vieras";28814626]Äitini poimi marjoja ja edes markkaaikoina ei ihan noihin tuloihin päässyt.[/QUOTE]

Sama täällä. Molemmat vanhempani poimivat joka kesä Lapissa hilloja myyntiin ja ei lähimainkaan tuollaisia summia tullut. Asuttiin Lapissa ja isä tiesi hyvät hillapaikat.

juu minä voin pyörällä tuoda ämpäritolkulla kilometrien pästä marjoja. PArhaat paikat on jo käytetty, ne autolliset menee niihin parhaisin paikkoihin. Tai voinhan mä kerätä myýntiin mustikkaa koirapuistosta, kuten yks akka täällä teki. =X
hillajngälle ei minusta ole, koka mun jalat ei kest sitä suolla tarpomista.

Yhteistyössä