Suomalaisen velkaantumisaste jo 120%, oletko sinä tässä mukana?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
poikia3
Jaa, varmaan ei tiedetä mitä tällä tarkoitetaan. Jos oikein ymmärrän ja muistan menee näin:

Jos velka on suurempi kuin vuoden nettotulot, on velkaantumisaste yli 100 prosenttia.

Ja kyllä me kuulumme tuohon luokkaan, silti en pidä meitä ylivelkaantuneina.

poikia3
Jaa, varmaan ei tiedetä mitä tällä tarkoitetaan. Jos oikein ymmärrän ja muistan menee näin:

Jos velka on suurempi kuin vuoden nettotulot, on velkaantumisaste yli 100 prosenttia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Hups!Siinä tapauksessa en ihmettele noin korkeaa velkaantumisastetta. Itselläkin aika monta vuosituloa netoissa maksettavana pankille.

Hopping
No on kyllä aika roima laskutapa... Meidän vuositulot on suomalaisten keskiluokkaa (noin 65000e yhteensä) ja lainaa on 130 000e, joka tietääkseni on on melko pieni asuntolaina. Ollaan siis velkaantuneita, mitä reilu 200%? Huhhuh... Tietääkseni tuota 130 000e ei ole tarkoitus maksaa vuodessa pois, joten en ole kauhean huolestunut tilanteestamme........

nih
Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
Miten tuo prosenttiluku lasketaan? Velka suhteutettuna vuosituloihin vai mihin?
:wave: Saman haluaisin tietää. Jos tätä per henkilö lasketaan, niin kuulun aivan varmasti joukkoon. Olen kotona, työtön, enkä puolison tulojen vuoksi saa senttiäkään. Eli mun kohdalla mennään reippaasti miinuksella, jos mulle puolet asuntovelasta lasketaan :LOL:

Perheenä eletään kuitenkin hyvin ja satunnaisesti olen itsekin töissä.

Tottahan tuo on, että esim. asuntolaina on normi-ihmiselle melkein mahdoton saada alle 100% velkaantumisasteella, eikä iso velka välttämättä käytännössä tarkoita ylivelkaantumista. Mutta toisaalta noissahan puhutaan keskiarvoista kaikkia talouksia kohden, jolloin toi yli 100% ON oikeesti aika karun korkea aste.

V
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mua jotenkin ärsyttää tuo ylhäältä päin katseleva asenne. Kataisella itsellään on varmaan järki päässä toisin kuin rahvaalla, jota pitää vähän muistaa opastaa.
Kuulut siis siihen porukkaan joka kyselee palstalla "saanko 300.000? lainaa tonnin kuukausituloilla?"

poipoipoi
Olen, byhyy. Ei ollut kokonaan käteisellä, esim perintörahalla, ostaa taloa ;( Takaisinmaksukykyä on koeponnistettu jo aikaisemmilla korkeammilla koroilla, ä-lomilla, työttömyydellä jne. Noistakin on selvitty et kai tää tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Mua jotenkin ärsyttää tuo ylhäältä päin katseleva asenne. Kataisella itsellään on varmaan järki päässä toisin kuin rahvaalla, jota pitää vähän muistaa opastaa.
Kuulut siis siihen porukkaan joka kyselee palstalla "saanko 300.000? lainaa tonnin kuukausituloilla?"
Ööh, en. Jos mä tarvitsen lainaa, kysyn pankista :)

Yhteistyössä