Suomalainen maituotuotanto suuri syyllinen koliikkiin ja diabetekseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dynamiitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
Alkuperäinen kirjoittaja hedona:
ei apua, en mä halua lopettaa maidon juontia :'( maito on hyvää.

ei tarvikaan lopettaa. osta luomua kaupasta tai mieluiten tilalta, jos vain suinki mahdollista!

Kamalan kallista! Mulla kun sitä maitoa menee tosissaan paljon.. Lapsena maitoa meni sellaiset 4 litraa päivässä, nyt meidän perhe juo samanverran parissa päivässä. Kaakaota, teehen menee maitoa, ruuan kanssa ja mä juon maitoa vaan siksi että se on hyvää... :snotty: Ei mulla ole varaa ostaa luomumaitoa... Vaikka nyt kyl miettii ni voisihan se maito olla osana munkin ruuansulatusongelmia... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Mutta osaakos kukaan sanoa että jos me ollaan nyt aikuisikään asti vedetty normaalisti maitotuotteita ja nyt siirryttäis luomutuotteisiin ni "auttaako" se enää meidän kroppaan?! Ja juuri kun esimerkiksi mulla on se diabetes jo!?

Ja jos ne diabetes geenit olis jo valmiiksi mun likalla mutta diabetes ei ole puhjennut ni jos nyt alan luomutuotteita sille syöttämään niin eikö se olis "turhaan heitettyä spekulaatiota"? Vaikkakin onhan luomutuotteilla muitakin hyviä merkityksiä mutta jos nyt puhutaan vaan tästä diabeteksen synnystä.

En minäkään itsestäni enää niin, mutta tietty tulevaa vauvaa haluaisi jotenkin ajatella jos vain mahdollista. Kai se kylläkin jo kohdussa saa noita "myrkkymaitoprotskuja" ihan kylliksi kun maitotuotteita olen käyttänyt runsaasti koko raskausajan. Pitäisiköhän raskaanakin vältellä sitten kaikkea mahdollista maitoa?

ei tarvikaan lopettaa. osta luomua kaupasta tai mieluiten tilalta, jos vain suinki mahdollista!

Kamalan kallista! Mulla kun sitä maitoa menee tosissaan paljon.. Lapsena maitoa meni sellaiset 4 litraa päivässä, nyt meidän perhe juo samanverran parissa päivässä. Kaakaota, teehen menee maitoa, ruuan kanssa ja mä juon maitoa vaan siksi että se on hyvää... :snotty: Ei mulla ole varaa ostaa luomumaitoa... Vaikka nyt kyl miettii ni voisihan se maito olla osana munkin ruuansulatusongelmia... :ashamed:

Meillä menee myös sen verran maitoa että tulisi tosi kalliiksi ostaa luomuna.

Muista maitotuotteista kuin maidosta osa näyttäisi olevan homogenoitua ja osa ei. Arlan lista:
http://www.arlaingman.fi/client-data/file/Homegenoimattomat_2008.pdf
(Huom. pdf). Mikä tarkoittanee sitä, että esim. meillä runsaasti käytetty luonnonjugurtti on homogenoitua? Höh.

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

Meillä menee myös sen verran maitoa että tulisi tosi kalliiksi ostaa luomuna.

hei tehdään adressi, jossa vaaditaan, että luomuaitoa vain kauppoihin, muuten ei kukaan osta mitn maitoa! :snotty: on se ihan ruton kallista kyllä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Oon kuullut tosta maidosta ja diabeteksestä aikaisemminkin! Onhan totta ettei diabetestä esiinny juurikaan esim. Vietnam, Thaimaa, ym.maissa joissa maitoa ei juoda eikä maitotuotteita käytetä niin paljoa?? Miksi Suomessa se on jo kansantauti?

perimä?

Joo no ei silläkään varmaan oo mitään väliä, että Suomessa vedetään makkaraa ja pullaa ja sokerilitkuja ym. ja Vietnamissa sun muualla ihmiset elää lähinnä kasvisruokavaliolla. Ei kun maidon syyhän se on! :headwall: Vähän sama kun väittäis että jätskiä syövillä on suurempi hukkumisriski (jädeä syödään kesällä ja kesällä liikutaan enemmän vesillä.. )

Kyllä tässä varmasti perää on, mutta hysteeriseksi en asian enkä lasteni suhteen ala. Mun on mies diabeetikko ja esikoinen on mukana TRIGR-tutkimuksessa, jossa selvitetään vähentääkö täydellinen lehmämaidon proteiinien poistaminen ruokavaliosta ensimmäisen 6-8 kuukauden aikana tyypin 1 diabeteksen esiintymistä perinnöllisen riskin omaailla lapsilla. Eli vahvaa viitettä asiasta on saatu ja nyt tällä tutkimuksella koetetaan selvittää asiaa tarkemmin. Meillä kyllä käytetään maitoa ja maitotuotteita ihan normaalisti, tosin poika ei juo maitoa ollenkaan koska ei siitä pidä, mutta muuten syö maitotuotteita ja juustoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Kyllä tässä varmasti perää on, mutta hysteerikseksi en asian enkä lasteni suhteen ala. Mulla on mies diabeetikko ja esikoinen on mukana TRIGR-tutkimuksessa, jossa selvitetään vähentääkö täydellinen lehmämaidon proteiinien poistaminen ruokavaliosta ensimmäisen 6-8 kuukauden aikana tyypin 1 diabeteksen esiintymistä perinnöllisen riskin omaailla lapsilla. Eli vahvaa viitettä asiasta on saatu ja nyt tällä tutkimuksella koetetaan selvittää asiaa tarkemmin. Meillä kyllä käytetään maitoa ja maitotuotteita ihan normaalisti, tosin poika ei juo maitoa ollenkaan koska ei siitä pidä, mutta muuten syö maitotuotteita ja juustoa.

Just tää oli se tutkimus missä mun likka oli sillon vajaa seittemän vuotta sitten!

Meillä juodaan vain tilalta suoraan tankista haettua maitoa. Enkä luopunut edes raskausaikana maidon juonnista, vaikka neuvolassa kehotettiin. Kun löysin tilan josta sain oikeaa maitoa, kokeilin 10 vuoden tauon jälkeen kestänkö maitoa ja hyvin sopi vatsalle. Olin siis yli kymmenen vuotta juomatta ja käyttämättä maitoa kun aina tuli vatsa kipeäksi. Nyt voin juoda ja käyttää tuota tilalta haettua maitoa. Kaupan maitoa en kestä, enkä kaikkea maitotaloustuotteita. Samoin mieheni kestää vain tila maitoa. Lapsemme ei suostu juomaan muuta maitoa.

Joskus kun olen vauvoille antanut jotain korviketta, joku kelpaa ja joku toinen ei sovi vauvalle.

Kyllä tässä varmasti perää on, mutta hysteerikseksi en asian enkä lasteni suhteen ala. Mulla on mies diabeetikko ja esikoinen on mukana TRIGR-tutkimuksessa, jossa selvitetään vähentääkö täydellinen lehmämaidon proteiinien poistaminen ruokavaliosta ensimmäisen 6-8 kuukauden aikana tyypin 1 diabeteksen esiintymistä perinnöllisen riskin omaailla lapsilla. Eli vahvaa viitettä asiasta on saatu ja nyt tällä tutkimuksella koetetaan selvittää asiaa tarkemmin. Meillä kyllä käytetään maitoa ja maitotuotteita ihan normaalisti, tosin poika ei juo maitoa ollenkaan koska ei siitä pidä, mutta muuten syö maitotuotteita ja juustoa.

Just tää oli se tutkimus missä mun likka oli sillon vajaa seittemän vuotta sitten!

Olitteko mukana tässä varsinaisessa tutkimuksessa vai esitutkimuksessa? Meidän pojan osaltahan tutkimus jatkuu näillä näkymin 10-vuotiaaksi asti, poika nyt siis vajaan 4v.

Olitteko mukana tässä varsinaisessa tutkimuksessa vai esitutkimuksessa? Meidän pojan osaltahan tutkimus jatkuu näillä näkymin 10-vuotiaaksi asti, poika nyt siis vajaan 4v.

En muista tarkalleen ja likka heivattiin ulos siitä kun se napanuoran verestä tehty testi osoitti ettei sitä geeniä löytynyt. Joka saattaa siis kyllä muuttua ja nyt kun kolu alkaa niin seurataan tarkkaan verensokereita kotona ja ollaan yhteydessä koko ajan koulu terkkaan. Diabetes useimmiten kun puhkeaa koulun ensimmäisinä vuosina.

En muista tarkalleen ja likka heivattiin ulos siitä kun se napanuoran verestä tehty testi osoitti ettei sitä geeniä löytynyt. Joka saattaa siis kyllä muuttua ja nyt kun kolu alkaa niin seurataan tarkkaan verensokereita kotona ja ollaan yhteydessä koko ajan koulu terkkaan. Diabetes useimmiten kun puhkeaa koulun ensimmäisinä vuosina.

No meidän pojaltahan se riskigeeni löytyi synnärillä otetusta napaverinäytteestä :/ joten ollaan nyt sitten mukana varsinaisessa tutkimuksessakin. Se on hyvä tossa tutkimuksessa mukana olossa, että jää "ajoissa" kiinni jos vasta-aineita alkaa verestä löytyä ja tällöin diabeteksen puhkeamista voidaan kuulemma viivyttää parhaimmillaan parikin vuotta. Mutta toivottavasti ei kummallekaan lapselle diabetes koskaan puhkea.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mites kun meillä lapsi joi apteekin maitoallergisille lapsille tarkoitettua maitoa ja silti oli koliikki :/

Juuri tohon aiemmin jo vastasinkin että onhan näitä ilman maitoakin. Nyt tutkitaan syytä että miksi sitä on reilustu enemmän täällä kun muualla maailmassa.

No meidän pojaltahan se riskigeeni löytyi synnärillä otetusta napaverinäytteestä :/ joten ollaan nyt sitten mukana varsinaisessa tutkimuksessakin. Se on hyvä tossa tutkimuksessa mukana olossa, että jää "ajoissa" kiinni jos vasta-aineita alkaa verestä löytyä ja tällöin diabeteksen puhkeamista voidaan kuulemma viivyttää parhaimmillaan parikin vuotta. Mutta toivottavasti ei kummallekaan lapselle diabetes koskaan puhkea.

Näin on!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mites kun meillä lapsi joi apteekin maitoallergisille lapsille tarkoitettua maitoa ja silti oli koliikki :/

No olisit juottanut luomumaitoa! Nehän on tosi kaukana luomusta:
http://www.hs.fi/tulosta/1135222765925

Entäs jos käytän kotona maitotuotteita jotka ovat homogenoimattomia tuotteita, miten saan lapsilleni näitä myös päiväkodissa ja koulussa?
Eihän terveydenhoitaja/lääkäri voi kirjoittaa tällaisista mitään todistusta (niinkuin esim. jos lapsi tarvitsisi vähä-laktoosisia tuotteita tai täysin lakstoosittomia)?

Alkuperäinen kirjoittaja nanna84:
Entäs jos käytän kotona maitotuotteita jotka ovat homogenoimattomia tuotteita, miten saan lapsilleni näitä myös päiväkodissa ja koulussa?
Eihän terveydenhoitaja/lääkäri voi kirjoittaa tällaisista mitään todistusta (niinkuin esim. jos lapsi tarvitsisi vähä-laktoosisia tuotteita tai täysin lakstoosittomia)?

eikun jätä vaan kaikki mahdollinen pois, saavat vielä riisitaudin. Ja lopeta myös kalan syöminen, nehän on täynnä myrkkyjä. Ja kasvikset jne, älä käytä niitäkään, ovat vielä saastuneita!
Voi jeesus teitä ihmiset!

Mulla on jo diabetes ja tuskin koliikkia tulee enää yli kakskymppiselle, joten turvallisin mielin voin juoda jatkossa ihan tavallista maitoa :D :D On vaan niin hyvää :p

Mun maha ei siedä muuta kuin luomumaitoa: sitä ei homogenoida eikä siihen lisätä teollista d-vitamiinia. Mtä muita lääkkeitä ruoassa on sen tavallisen maidon takia?
http://maitotauti.com/kokemukset.php

Yhteistyössä