suolentyhjennys vai ei???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pong
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pong

Vieras
Millasia kokemuksia on - kannattaako pyytää ruisketta vai onko ihan yhdentekevää???

Mulle on kerrottu niin monenlaista; toiset on ottanu ja on auttanu, toisilla on 'paska lentäny' vasta/myös ponnistaessa, toisilla suoli on tyhjentyny ittestään pari päivää ennen synnytystä ja toiset on vaan osannu olla syömättä pahemmin viime päivillä.

Ei nyt ole maailman oleellisin asia, mutta kun tuosta kakkaamisen noloudesta on nyt ollut täällä juttua.... rupesin sitä itsekin miettimään!! :/

Mä kärsin esikon raskausaikana ummetuksesta.Synnytyksessä otin mielelläni vesiperäruiskeen vastaan, ettei se ainakaan olisi hankaloittamassa oloa.
Sun kannattaa katsoa tilanne kun menet synnyttämään.Jos maha on hyvin toiminu esim samana päivänä niin ethän välttämättä sitä tarvi.Mutta ei siitä kyllä haittaakaan ole.Mä aion ottaa tälläkin kertaa sen.

Oon hieman itekin miettinyt että ottako vai ei. Ei vielä ole kokemusta synnytyksestä... Mutta joiltakin kavereilta ja siskolta oon kuullut että ois tullut tosi kipeäksi peräruiskeen jälkeen. Ja yks sanoi että tuntu että suolet räjähtää... mitä lie tehoainetta annettu :x Mutta jos ei ummetusta tule niin en aio ottaa. Mulla on nyt koko ajan massu muutenki niin löysällä että uskon suoliston tyhjtnyvän itsestään ennen synnytystä ja viimestään ennen ponnistusta ja jos taas vasta ponnistaessa suoli tyhjenee niin eipä tuokaan haittaa. Eihän sitä edes itse joudu siivoamaan :laugh:

Otin ja oli hyvä niin, koska jouduin olemaan sairaalassa viikon ennen synnytystä raskausmyrkytyksen takia. Koska liikkuminen oli rajoitettua ja suurin osa aikaa meni lepäillessä, niin johan siinä suolen toiminta väheni ja kuitenkin oli syötävä. Joten jos vähänkin ummettaa, niin suosittelen.

Kannattaa varmaan ottaa jos ei suoli ole muuten tyhjentynyt. Mulla ainakin tuli yrjöö ja kakkaa kunnolla kun olin laitokselle päässyt niin ei kyllä tarvinnu lisäapua.

Itselläni maha tyhjeni synnytystä edeltävänä yönä tosi tehokkaasti niin et tuntui et takapuoli palaa. Synnyttämään mennessä otin kuitenkin vesiperäruiskeen ja kyllähän sitä tavaraa tuli vieläkin.
Itsekin kyseistä työtä tehneenä täytyy sanoa, et se on sekä äidille että kätilölle huomattavasti mukavampaa ku suoli on suurinpiirtein tyhjä eikä synny lapsikaan "sen kaiken" keskelle.Ei sitä kuitenkaan tarvitse hävetä jos suoli tyhjenee synnytyksessä se kun on ihan luonnollista. Mut haittaa siitä peräruiskeesta ei ole.

mä en ottanu sitä. en tiiä oliko sitten paskat lentäny.. :laugh:
sanoin mä kun ponnistusvaihe tuli et paskattaa, niin sitte kätilö kokeili kohdunsuuta ja ponnistusvaihe alko! kyllä mä kysyin et mitäs jos paskat lentää, niin kätilö tuumas vaan siihen et antaa lentää vaan! :laugh: :laugh: :laugh:
p.s. eikä tullu mieleen enää synnytyksen jälkeen kysyy et lentikö ne vai ei!!! :laugh:

Minulle ei viimeksi annettu jostain syystä suolentyhjennystä vaikka itse pyysin sitä. Ponnistusvaihe kesti lähes tunnin ja jouduttiin tekemään episitiomia kun vauva ei muuten tullut enkä jaksanut enää ponnistella. Kätilö tuumasi, että kakka joka oli sieltä myös tulossa, esti ehkä osaltaan myös vauvan tuloa. Ja huomasin kyllä että juuri ennenkuin vauva putkahti maailmaan, tuli myös kakkaa lattialle. Mutta eipä tuo nyt sinänsä haitannut kun kätilö sen heti pyyhki pois. Seuraavalla kerralla haluaisin kyllä suolentyhjennyksen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2005 klo 20:57 äitykkä kirjoitti:
oon ottanu joka kerta(5 synnytystä), mun mielestä kivempi tyhjällä suolella...

Sama juttu! Yksi kätilö väitti (ummetuksesta kun kärsin rask.lopussa) että vauvalla on paljon enempi tilaa tulla ulos kun suoli on tyhjä. Varsin mielenkiintoinen toimitushan se on mutta eipä sitte ponnistaessa tarvi asiaa murehtia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 20:15 malla80 kirjoitti:
Oon hieman itekin miettinyt että ottako vai ei. Ei vielä ole kokemusta synnytyksestä... Mutta joiltakin kavereilta ja siskolta oon kuullut että ois tullut tosi kipeäksi peräruiskeen jälkeen. Ja yks sanoi että tuntu että suolet räjähtää... mitä lie tehoainetta annettu :x Mutta jos ei ummetusta tule niin en aio ottaa. Mulla on nyt koko ajan massu muutenki niin löysällä että uskon suoliston tyhjtnyvän itsestään ennen synnytystä ja viimestään ennen ponnistusta ja jos taas vasta ponnistaessa suoli tyhjenee niin eipä tuokaan haittaa. Eihän sitä edes itse joudu siivoamaan :laugh:
Mä olen ainakin aina saanu ihan vesiperäruiskeen... Ei mitään lääke aineita.

mulla kyllä tyhjenty kaikki paikat niitten supistelujen takia....sit ku pääsin sairaalaan ja mulle tuli olo et ei mee kauaa et poika syntyy nii pyysin sen ruiskun...okei,huijasin niitä et en oo kakkinu pariin päivään nii sain sen ja onneks sainki ku olihan tuolla vielä vaikka mitä ja ulos tuli......aika jännä et en kuitenkaa ollu syöny pariin päivään ja suoli oli itestää tyhjentyny nii silti siellä oli pikkasen ulostultavaa...olipas aika sekavasti kirjotettu,mut toivottavasti saat selvää. nii ja kannattaa se pyytää ku ei siitä mitään haittaa oo ja sitäpaitsi sen saa laittaa myös ite jos haluu...yleensä ne kätilöt kysyy et laitatko ite vai laitanko minä...

Mulle ei ekassa synnytyksessä annettu peräruisketta kun kätilö kysyi että onko vatsa toiminut. Olihan se toiminut normaalisti mutta supistusten aikana tuli kyllä paskaa ei enää ponnistaessa sitten. Ei se kyllä ollut yhtään mukavaa. Nyt tässä synnytyksessä aion kuitenkin pyytää semmoisen ettei tarvi kätilön pyyhkiä takalistoa koko ajan.
Mulla oli muuten laskettu aika tänään niin kohta päästään tositoimiin...... viimeistään kahden viikon päästä :D :D

Pyysin mut en saanu. Sanoivat et kakkaat sit samalla ja niin tein. Sinänsä hyvä niin koska kätilö sanoi et kakkaaminen on just ponnistamista ja kun kakkaa tuli niin ponnistin oikein. En mä ite tuntenu/tienny kakkaavani mut kun se kätilö sanoi et nyt ponnistan oikein kun kakkaakin tulee.

Mulla luonto hoiti kyllä pari päivää ennen synnytystä, että p#¤%& lensi oikeen kunnolla. No otin silti peräruiskeen, kun sitä tarjottiin. Oli sitten ihan kiva synnyttää, kun tiesi, ettei sieltä ainakaan mitään lapiollista enää voi tulla =) =) =) .

Mulla tyhjeni kyllä ilman ruiskeitakin, kotona ennen sairaalaan lähtöä istuskelin vessassa useempaan otteeseen ja kun päästiin sairaalaan niin melkein eka kysymys oli että saisko mennä vessaan :D Sitten vielä ennen ponnistusvaihetta kävin vessassa kaikkine piuhoineni ja mulla oli sitten ponnistusvaiheessa suoli tyhjä, ei kuulemma tullu ponnistaessa ku se lapsi :laugh:

Mulla on kolme synnytystä takana ja aina oon ehdottomasti halunnut. Mua kyllä vaivaa toi ummetus helpolla et se voi olla osasyynä, mutta suosittelen. Eipä oo mitään mikä painaa sit siellä suolessa.

Mulla veny ponnistusvaihe 1 1/2 tuntiseksi, kun piti suoli tyhjentää ensin (siis en saanut mitään ruisketta). Eli haluan tässä synnytyksessä peräruiskeen ehdottomasti jos yhtään helpottaa ponnistusvaihetta.

Yhteistyössä