Suolaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koska

Vieras
Minkä ikäisen vauvan ruuassa voi olla jo hieman suolaa, tarkoitan tällä että koska voi ruveta tarjoamaan samaa ruokaa mitä muukin väki syö vaikka siinä olisikin hieman suolaa mukana. Oma vauvani on nyt 9kk ja pari kertaa olen antanut hänelle samaa ruokaa mitä itse olen syönyt kun ei ole kertakaikkiaan ollut muutakaan ja siinä on ollut hieman suolaa, mausteita ja rasvaa vähän. Vauva on ""hotkinut"" ruuan ja yleensä itsetehtyä taikka kaupan purkki ruokaa saa tuputella puolituntia että saa edes pari lusikallista alas.

Meilläkin aloitettiin noita aikoja hiljalleen syömään samaa ruokaa kuin muutkin perheessä. Aluksi en antanut maitotuotteita sisältäviä ruokia, vaikka neuvolan mukaan niitä olisi aivan hyvin voinut antaa? Meilläkin kotiruoka maistuu paremmin kuin purkkiruoat. Pieni suolamäärä ei haittaa, kunhan et mitään hirmu suolaista tai mausteista anna.

Vuoden ikäisestä voi antaa samaa ruokaa, mutta kannattaa toki alentaa koko perheen suola-annosta ja korvata sitä mausteilla ja yrteillä. Helppohan sitä suolaa on sitten lisätä, hankalampi ottaa pois.

sanottiinko laura teille neuvolasta oikein, että 9 kk iässä suunnilleen vois jo antaa kotiruokaa, missä olis pikkasen suolaakin?!?!

mä olen nimittäin kuullut myös tuosta n. vuoden rajapyykistä... mun 6,5 kk ikäinen tyttö on tosi huono syömään soseita, mutta leipä yms (missä siis on hieman suolaakin) menis kyllä komeasti. Olis siis oikein ihanaa, jos 9 kk ikäiselle ei olis enää haittaa siitä, että söis muiden kans jo samaa ruokaa... helpottais kummasti näitä sapuskataisteluita!

Kyllä meillä kahdeksankuinen syö ihan samaa leipää kuin muu perhe. En tietenkään lisää suolaa vauvan omiin ruokiin, mutta en kyllä ala joka suolahitusta vahtimaan, jota muusta ruuasta tulee. Onhan useimmissa raaka-aineissa jo luonnostaan natriumia, selatkaapa vaikka ravintoainetaulukkoa...

Mitä, olenko muka ainoa joka antaa viljatuotteita kahdeksankuiselle???

Leivänpalan nakertelu on hyvä tapa opetella syömään itse ja helpottaa kutinaa hampaiden puhjetessa.

Kyllä meille ihan neuvolasta sanottiin, että 9 kk ikäisenä voi antaa ihan tavallista kotiruokaa. Mainitsi tosin että pitää katsoa ettei tule kovin suolaista ruokaa (esim. lihaliemikuutioista yms.). Leipää vauva onkin syönyt siitä asti, kun viljoihin oli totuteltu, joskus 8 kk ikäisenä muistaakseni? Leipä on aina maistunut todella hyvin, kun sen saa syödä ihan itse.

Käyttäkä nyt ihmiset järkeä näissäkin asioissa. Jos aloittaa kiinteät vasta 6kk iässä on ehkä selvää että leipää ei vielä 8 kk iässä syö. Monet taas aloittavat kiinteät jo 3-4- kk iässä ja silloin 8kk iässä voi jo syödä useampia ruoka-aineita.

Hmm.. Jos aloittaa kiinteät 6 kk ikäisenä, niin eikös silloin aika pian aleta antaa myös viljoja, esim. puuroa, vellejä, leipää?

No, ruokkikoon kukin lastaan niinkuin parhaaksi näkee :-)

mä oon antanu vauvan (kummankin) käteen 5 kk iästä korpun, kuivahkon leivän tms. sen kanssa on kulunu kivasti aika, sillä on saanu hangattua ikeniä ja kun siitä joskus irtoaa oikein palanen - samalla saa totuteltua ""kökköihin"" ruoassa.
en mä usko, että niin pienistä määristä suolaa voi mitään kamalaa seurata. ja onhan tuo vatsa meidän lapsilla tosiaan tottunut kiinteään ruokaan jo 3 kk iästä lähtien.

Kyllä me joka tapauksessa oltaisiin 9 kk iässä jo kovaa vauhtia totuteltu tavalliseen ruokaan. mä oon vaan ajatellu, että sillon pitäis ottaa vauvan ruoka ensin ja sit vasta maustaa sapuska. mutta eihän ne sen paremmin silloin miltään maistu.. eli jospa mekin sitten näiden ohjeiden perusteella rohkaistuttais syömään jo 9 kk iästä hieman suolaakin sisältävää ruokaa..

Meidänkin 8 kuinen rakastaa järsiä leipää, ja mitä suolaisempi on sen paremmin tuntuu maistuvan..valitettavasti. Olen itse aivan hirveä suolafriikki...olen aina rakastanut suolaisia ruokia ja suolan lisääminen saa jopa paheksuvia katseita joskus :) En ole kuitenkaa koskaan yhtään turvoksissa, en edes raskaana ollessani, ja yks ravintoterapeutti sanoikin mulle että se on sen merkki että mun keho vaatii hieman enemmän suolaa kuin keskiverto suomalaisen. En siltikään halua lapselleni opettaa suolan käyttöäni, ja aion yrittää pitää hänet mahdollisimman pitkään erossa suolasta mutta mites äidin maidon laita on jos käyttää paljon suolaa? Oppiiko vauva suolaiseen tissimaidosta?
Itse olen maustanut vauvan ruokia hieman valkosipulilla ja kuminalla (jeeralla)..niistä tulee vähän sellainen ""suolan"" meininki ja korostavat oikein käytettyinä ruokien ominaismakuja

Yhteistyössä