Suola alle vuodenikäiselle

• Viestiketjun aloittaja "Mammeli"
  • Ensimmäinen viesti
"Mammeli"
Kuinka tarkasti olette pitäneet kiinni tuosta suolarajoitteesta alle vuodenikäiselle? Olisin nimittäin antamassa hänelle leipää, kun tykkää kovasti. Myydäänkö kaupoissa suolatonta leipää?

anna lapselle leipää. ei se sitä niin paljon jyystä että vaaraa olis. meillä ainakin on jyystetty kivikovaa näkkäriä kun hampaita saatu,kaks muksuu eikä kumpikaan kauheesti vaikuta kärsineen.

"vieras"
Riippuu lapsen leivänsyönnin määrästä. Joistain kaupoista (muistaakseni mm. Stockalta) löytyy suolatontakin leipää, isommista kaupoista ainakin vähäsuolaista.

Minä tein sormiruokailijalle itse leivät, koska hänen kohdallaan se oli muutakin kuin kivikovan näkkärin jyystämistä ajankuluksi :)

"Juupas"
Jos se lapsi / vauva ei montaa leipää vedä päivässä niin antaisin syödä. Meillä leivotaan leivät muuten itse paitsi ruisleipä, enkä kokenut kovin pahana totuttaa lasta ruisleipään alle vuoden ikäisenä. Tässäkin on maalaisjärjen käyttö suotavaa.

"JJJ"
Meillä 8kk:n ikäinen saa leipää kun meillä ruokailut menevät niin että ensin ruokin tämän nuoremman, sitten syömme ruoan vanhemman kanssa yhdessä eikä siitä oikein mitään tahdo tulla jos tuolla nuoremmalla ei ole käsissään mitään mitä jyystää sillä välin.... Esim ranskalaisia en menisi alle vuoden ikäiselle tarjoamaan, mutta en nyt ihan täysin 100% sitä suolaa välttelekään (ihan maalaisjärjellä mennään siis ;) ).

Ldndbdbd
Meillä ainakin neuvolassa sanoi, että normi leipää vaan ja vähän levitettä päälle ja ikää oli 7kk lapsella. Ei kuulemma nykyisin pidetä niin pahana jos vähän suolaa saa...

jjyjy
Tänään 6kk ikäinen jyrsi maissinaksuja, annoin kyllä 2 juustonaksuakin,, söi ehkä puolet molemmista. Esikoisen kanssa ei olisi tullut kysymykseenkään :D

Muuten syö korviketta, rintaa ja hedelmä- ja marjasoseita

..
Tuolta noin 9-10kk iästä olen antanut välillä jo perheen ruokaa ja olen silloin tehnyt vähäsuolaista, en täysin suolatonta. Me vanhemmat ollaan sitten yleensä lisätty suolaa lautasella, jos on ollut lisäsuola tarpeen.

ylihysteeristä
[QUOTE="vieras";27623220]miksi et tekisi itse? :) kyllä pidän siitä kiinni tarkkaan, voi olla että myydään kaupoissakin suolatonta leipää, en kyllä ole varma..[/QUOTE]

Meneekö vähän ylihysteeriseksi tuo sinun touhu?
Monissa 8 kk soseissakin on käytetty suolaa!

Anna ap toki esim. leipää. Ei se sitä niin montaa palaa ehdi vetää, että siitä suolasta haittaa olisi.

Kyllä meillä on jo 8-12 kk iässä syöty leipää, margariinia, tavallista puuroa jne, niin paljon kun lapsi on kerralla syönyt. Eikä se todellakaan jaksa vetää kerralla kilotolkulla sitä leipää.

Yhteistyössä