Sun konetiskitabletit - APUA HÄTÄ!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv29
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv29

Vieras
Sain isältäni joskus 2-3kk sitten sun konetiskitabletteja 100kpl laatikon. Oli ostanut joltain työkaveriltaan ja meni johonkin koululaisten rahankeruuseen osa tuotosta.

Äsken vasta tajusin, että niissä on jokin hiton liukeneva se päälinen. Olen aina poistanut sen siitä pussista ja laittanut tavalliseen tapaan sen tabletin sinne.

Lisäksi huomasin että paketissa lukee että vähintään 55 asteen pesulämpötila ja meill käytetään 50 asteen pesua tai 65 asteen pesua.

Olen raskaana ja panikoin nyt, että onko jotain haittaa kun on käytetty tuota liian alhaista pesulämpötilaa? Entä onko jotain haittaa että olen repinyt sen paketin auki.

Siinä oli jotkut vitun turvallisuushjeetkin takakannessa että käytettävä kasvosuojainta ja tiäs mitä käsineitä.

Olen nyt huolesta soikea.

Huokaise nyt. Älä murehdi. Tokihan niissä pitää olla ne varoitustekstien kuvat yms. Meillä miun äippä teki ihan saman mokan, avasi ne kääreet, kunnes siitä huomautin... Itse en muuten myöskän älynnyt, et pitäis pestä kuumemmassa!! Vaikka samoja tabletteja oli käytössä...ja hengissä ollaan -myös äippä :D

Haisee proolta, mutta vastaan silti.
Mulla on sellainen käsitys, että se kuori liukenee helpommin kuumassa vedessä, joten tuo alhaisemman lämpötilan käyttö yhdessä kuoren poistamisen kanssa tekevät asiasta ihan turvallisen. Voit unohtaa soikeuden ja olla ihan oma kantikas tai pyöreä itsesi!
:)

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Haisee provolta, mutta vastaan silti.
Mulla on sellainen käsitys, että se kuori liukenee helpommin kuumassa vedessä, joten tuo alhaisemman lämpötilan käyttö yhdessä kuoren poistamisen kanssa tekevät asiasta ihan turvallisen. Voit unohtaa soikeuden ja olla ihan oma kantikas tai pyöreä itsesi!
:)

Ja anteeksi, jollei ole provo.

Voi sua. Nyt on helppo sanoa kun en ole itse raskaana, oisin voinut olla samanlainen. Omaks mielenrauhakses osta tavallista nestemäistä tai jauhemaista tiskiainetta ja käytä sitä. Tuskin se on ollut kauheen vaarallista, oisit varmaan huomannu jos teidän astiat ois olleet pesuainetahmassa.

Mun edesmennyt mummoni osti joskus pyykinpesutabletteja ja leikkas saksilla ne tabletit auki ;)

Joo no tuo päälisen poistamattomuus ei nyt liene se kauhea ongelma.

Mua vaan nyt huolettaa ihan hemmetisti, että olenko syönyt muutaman kuukauden jotain tiskiainetta astioiden mukana kun pesulämpötila ei ole ollut tuo 55 astetta joka kerralla. :(((

Tuskin siitä liukenevan muovin poistosta on mitään haittaa ollut, ehkä paremminkin päinvastoin =) on vaan liuennut nopeammin. Se on hyvä jo siinäkin mielessä, että kun olette käyttäneet tuota alhaisempaa lämpötilaa on tabletti aloittanut liukenemisen jo aiemmin kuin normaalisti.
Sen olen jostain lukenut, että noita tablettimallisia pesuaineita käytettäessä ei saa käyttää lyhyitä tms. ekologisia pesuohjelmia, koska tabletti ei tosiaan ehdi liueta ja huuhtoutua niissä kokonaan ja pidemmällä tähtäimellä tulee jäämiä astioihin. Mutta ei taida yhdellä pakkauksella vielä kovin pahaa saada aikaan.
Siskoni kertoi myös patologina työskentelevän ystävänsä sanoneen, että ruumiinavauksissa näkee nykyään selvästi ketä käyttää astianpesukoneessa kirkasteainetta toistuvasti. Se kun ei enää huuhtoudu kokonaan pois vaan menee astioissa sisuksiimme :x

Alkuperäinen kirjoittaja mais ku:
Siskoni kertoi myös patologina työskentelevän ystävänsä sanoneen, että ruumiinavauksissa näkee nykyään selvästi ketä käyttää astianpesukoneessa kirkasteainetta toistuvasti. Se kun ei enää huuhtoudu kokonaan pois vaan menee astioissa sisuksiimme :x

Urbaanilegenda.
Ei oikeesti pidä paikkaansa.

Ihan sama missä asteessa peset, saat niitä jäämiä joka tapauksessa elimistöösi joten ei paljoa tuo tilanne poikkea siitä mitä se olisi jos olisit tehnyt ohjeen mukaan. ;)

Tämä on urbaani kaupunkilegenda, eikä ollenkaan totta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Urbaanilegenda.

Kerkesit ensin! :D

Urbaanilegenda.

No eipä ole urbaanilegenda.
Miksi sen pitäisi olla jos asia on monen suusta kuultu?

Ihan on moni patologi tämän todennut.

Se on vaan itsevarjelua väittää noita asioita valheeksi, mutta valitettavan totta ne ovat.

Esim kemianlaitoksella työskenteleväni tuttavani (ihan oikea, ei mikään legenda) Käyttää minimaalisen vähän pyykinpesuaineita ym ja käyttää tupla- tai triplahuuhteluita.

Se suojapaperihan on vaan siksi, ettei tabletti hajoa paketissa. Lämpötila on tosiaan sitä paperin hajoamista varten. Ethän sä suuhun ole sitä ainetta pistänyt, joten nou hätä.

Tuskin siitä liukenevan muovin poistosta on mitään haittaa ollut, ehkä paremminkin päinvastoin =) on vaan liuennut nopeammin. Se on hyvä jo siinäkin mielessä, että kun olette käyttäneet tuota alhaisempaa lämpötilaa on tabletti aloittanut liukenemisen jo aiemmin kuin normaalisti.
Sen olen jostain lukenut, että noita tablettimallisia pesuaineita käytettäessä ei saa käyttää lyhyitä tms. ekologisia pesuohjelmia, koska tabletti ei tosiaan ehdi liueta ja huuhtoutua niissä kokonaan ja pidemmällä tähtäimellä tulee jäämiä astioihin. Mutta ei taida yhdellä pakkauksella vielä kovin pahaa saada aikaan.

Niin tuo meidän 50 asteen pesuohjelma on nimenomaan se eko-ohjelma mutta se kestää kaikenkaikkiaan yli 2tuntia se pesu. Sen takia käytän toisinaan 65 astetta kun se on vain reilun tunnin mittainen ohjelma.

Soitin äsken äitipolille ja siellä kätilö vastasi ja tarkisti asian vielä vieressään olevilta kahdelta kätilöltä ja synnytyslääkäriltä ja kaikki käskivät unohtaa asian.

Olin vain jo aivan poru kurkussa siitä täällä, että mitä olen syönyt. Joskus kattiloissa olen nähnyt jotain valkoista jäämää mitä se sitten ikinä onkin ollut, mutta ne olen aina käsin pessyt pois ennen kuin olen ruokaa laittanut. Laseissa tms. en mielestäni ole moista havainnoinut.

Säikähdin vain ihan hirvittävän paljon tuota. :///

Juu, ei yhdestä pakkauksesta ole vielä haittaa tuossa mielessä, kun ei se pesuaine ihan raakana joudu elimistöön.
Tuosta urbaanista legendasta... uskoisin ennemmin tuttua patologia, joka kohtaa asian työssään melkein päivittäin tai muita vastaavia asiantuntijoita kuin lehdessä kirjoitettua... :D Olettehan nähneet mitä kaikkea niissä muutenkin kirjoitetaan.. ;)

Juu, ei yhdestä pakkauksesta ole vielä haittaa tuossa mielessä, kun ei se pesuaine ihan raakana joudu elimistöön.
Tuosta urbaanista legendasta... uskoisin ennemmin tuttua patologia, joka kohtaa asian työssään melkein päivittäin tai muita vastaavia asiantuntijoita kuin lehdessä kirjoitettua... :D Olettehan nähneet mitä kaikkea niissä muutenkin kirjoitetaan.. ;)

Joo se on 100 kappaleen laatikko mutta enhän minä sitä ole vielä likimainkaan kokonaan käyttänyt.... en varmaan puoliakaan. Ja osa pesuista tehty riittävän kuumassa lämpötilassa.

Kai voin unohtaa asian kun lääkärikin viittasi kintaalla asialle. Säikähdin vain ja tosissani. :(((

Alkuperäinen kirjoittaja valitettavasti:

Urbaanilegenda.

No eipä ole urbaanilegenda.
Miksi sen pitäisi olla jos asia on monen suusta kuultu?

Ihan on moni patologi tämän todennut.

Se on vaan itsevarjelua väittää noita asioita valheeksi, mutta valitettavan totta ne ovat.

Esim kemianlaitoksella työskenteleväni tuttavani (ihan oikea, ei mikään legenda) Käyttää minimaalisen vähän pyykinpesuaineita ym ja käyttää tupla- tai triplahuuhteluita.

Tottahan se on. Luin joskus lehdestä siitä jutusta missä alle vuoden ikäinen vauva kuoli kolarissa ja ruumiinavauksessa löytyi paljon astianepsuaineen jäämiä. Tuttipullot oli siis pesty koneessa. Vaaraa siitä ei kuitenkaan ollut lapselle, mutta miksiköhän tuo mainittiin..

Nuo hanska ja suojavarustusohjeet ovat puolestaan siitä syystä, että nuo aineet ovat voimakkaasti emäksisiä eli eivät tee hyvää iholle eivätkä ole hyviä syödäkään.

Nuo hanska ja suojavarustusohjeet ovat puolestaan siitä syystä, että nuo aineet ovat voimakkaasti emäksisiä eli eivät tee hyvää iholle eivätkä ole hyviä syödäkään.

Joo minä pesen käteni aina välittömästi, kun olen laittanut koneen päälle.

Mutta juuri sen takia, että niitä ei tosiaan ole hyvä syödä niin pelästyin ihan perkeleesti tuota lämpötilan alhaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
nyt kyllä nolottaa, mä olen aina kiroillu niitä hankalia muoveja kun en oo tienny et ne liukenee, kiitos vaan infosta :ashamed: :D

Kaikissa tablettimerkeissä ei muovikelmu sula, eli se pitää pakkauksesta tarkistaa.

Muistaakseni se oli Hesari, jossa tämä "astianpesuaineiden elimistöön kerääntyminen" kumottiin kaupunkilegendana.

Ihmetyttää aina muutenkin miten kaikilla tuttujen tutuilla on patologeja noin paljon ystäväpiirissään... :whistle: Mistään lehdestä en ole tästä kerääntymisasiasta lukenut, vaan kaikki ovat aina kuulleet jostakin siitä. :laugh: Astianpesuaineistakohan sitten johtuu ihmisten lihominenkin kun sitä pesuainetta vain kertyy ja kertyy ihmisten kroppaan...? ;)

Yhteistyössä