Sulkeutuuko kaupat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herra Majuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaupat ei sulkeudu, vaikka osa työntekijöistä lakkoilisikin. Kaupan alalle kuitenkin on työvoimaa riittävästi työntekijöiden lakkoilusta huolimatta.

Enkä todella ymmärrä, miksei saisi lakkoilla? Niin surkea palkka, etten ihmettele yhtään!

Alkuperäinen kirjoittaja vieraskaupantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras kaupantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
kuulun Pamiin ja jos lakko tulee,aion kuitenkin olla töissä..korvaukset lakossa olosta on niin naurettavan pienet,et ei kannata..

tääkin on kyllä totta. valitettavasti :/ pakko se elanto saada

Rikkurit :kieh: :laugh: :laugh:

eiku mä oon onneks äippärillä ja kohta hoitovapaalla :)

ai mää vai :saint: :whistle: en sentään,ajattelen omaa etua itsekkäästi :snotty: työnteko kannattaa tässä tapauksessa enemmän kun lakkoilu

mulla jä kaupanalalla työskennellessä käteen 900? verojen jälkeen...
10vuotta alalla.
päivittäin tappouhkauksia,herjauksia ja muuta paskaa.
juoksen kassan ja hyllyn että tilausten väliä.
kusen kun pääsen kotia ja syön myös sitten kun työt loppuu.
niin ja välillä vahdin ettei ihan kaikki mene liiveihin asiakkailla.
ja joskus mietin että onkos tuolla sekavasti käyttäytyvällä huumehörhöllä asetta mukana.vedänkö vartijat paikalle vivusta (menee 20min) vai kannanttaako kun se maksaa ja pomo raivoaa.

joo koulutus on ihan muuhun mutta alantöitä ei ole.

Kannatan ja tuen, jos lakkoon menevät. Naisien pitäisi ottaa kunnolla ote palkkoihin (kaupat, ravintolat, siivoojat, kampaamot, lastenhoitajat yms. yms.), monilla miesvaltaisilla aloilla on korkeat palkata, koska työn on fyysisesti raskasta. Mites kun monet naisvaltaiset alat ovat sekä fyysisesti että hekisesti ja puolet pienempiä palkkoja. Ja joo jokainen saa valita alansa, mutta me naiset vaan tuppaamme tykkäämään enemmän ihmisten kanssa olemisesta, näpertelystä, siivoamisesta yms.

On kyllä niin harmittavaa, että liittoon kuuluu todella harva. Kyllä sen lakon tulisi näkyä muillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Toki, mutta mikä tässä nyt on ongelma...siis en mä muista että aiemmin oltais tässä määrin lakkoiltu. Tai sitten on aika vaan kuultanu muistot.

Esim 70-luvulla lakkoja oli tuhansia, tosin moni niistä varmaan oli lyhyitä, mutta silti. Nykyään on todella vähän lakkoja.

http://www.katsomo.fi/?progId=36173

PAM: Kaupan vakituisille turvatumpi asema (31.3.)
Kaupan alan työehtosopimusneuvottelut katkesivat eilen illalla kiistaan vakituisten työntekijöiden aseman turvaamisesta ja palkankorotuksista.

Sehän tässä on ongelma että ollaan vittu niin lampaita ettei uskalleta mennä lakkoon kun korvaus on niin pieni! Luuletteko että se auttaa kun me muutama kaupanmyyjät ollaan lakossa ja loput tekee pomoa onnelliseksi ja ovat töissä. Ei ne nosta ikinä sitä palkkaa ja ei sitä saada mitään arvostusta kun ei uskalleta vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras kaupantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä on surkeeta porukkaa ku ei lakkoilla uskalla!

joo, siitähän se oliki kiinni tässä heh. opettele lukemaan... hih.

Sillä lakollahan yritetään nostaa kaupantyöntekijöiden palkkaa,voi jösses mitä lampaita ei mennä lakkoon tyydytään vaan siihen pieneen palkkaan ja valitetaan.

mähän sanoin että olen äippälomalla. en mä sinne noin vaan voi mennä. lue kunnolla että lainaat oikeen ihmisen tekstiä.

PAM hakee oikeudenmukaisia palkkoja ja työehtoja - työnantaja haluton löytämään ratkaisuja

Kaupan alalla suurin erimielisyys on koskenut palkkoja. Työnantajapuoli on esittänyt palkankorotukseksi 0,6 %, mikä tarkoittaisi 9,4 ?/kk tai 5,9 senttiä/h. Työnantaja on esittänyt lisäksi vain minimaalisia parannuksia II-paikkakuntakalleusluokan poistoon ja muihin palkkarakenteisiin.

PAM esitti viimeisessä neuvottelussa 1,1 %:n yleiskorostusta ja palkkarakenteisiin hieman työnantajapuolen esitystä suurempia eriä sekä edellytti, että alakohtaisiin ja pienimpiin lisiin (mm. kioskit) tulisi parannuksia.

Työnantajapuoli suhtautui nuivasti myös kaupalle tärkeisiin PAMin tavoitteisiin, eikä niiden osalta myöskään päästy eteenpäin. Tällaisia olivat mm.

* perehdyttämiseen ja työterveyshuoltoon tähtäävät tavoitteet
* sairaan lapsen palkallisen hoito-oikeuden laajentaminen sekä työntekijän omaan sairaslomaan liittyvät parannukset
* työvuoroluetteloiden laatimisen sekä viikonloppuvapaamääräysten kehittäminen sekä alakohtaiset palkkaukseen ja lisiin liittyvät asiat
* luottamusmiesten oikeudet, joissa isoja asioita edelleen auki

Työsuojeluvaltuutetun asemasta ja oikeuksista Kaupan liitto ei ole suostunut edes neuvottelemaan.

Vartiointialalla työnantajapuoli Palvelualojen Toimialaliitto hylkäsi lähes kaikki PAMin esitykset ja tarjosi tilalle isoja heikennyksiä. Palkankorotukseksi työnantaja tarjosi 0,5 %, mikä tarkoittaisi 8,2 ?/kk tai 5 senttiä/h.

Heikennyksiä työnantaja esitti mm. seuraavanlaisissa asioissa:

* työvuorolistojen muuttamisoikeus yksipuolisesti työnantajalle
* minimityöaika 5 tunnista 4:ään
* vuorokausilepo 10 tunnista 9:ään
* paikallinen sopiminen työntekijätasolle (pois pääluottamusmieheltä)

Mun mielestä on kyllä kans harmi ettei sit lakkoilla kun sen aika tulee.

Mitä ihmettä varten sitten olette liitossa?
Noin pienestä palkasta ei juuri ole väliä jos se yks päivä jää väliin.
Harmi että olen vanhempainvapaalla.

Sinä kuka kuulut liittoon mutta et lakkoile (kun ei ole varaa???), oletko tullut ajatelleeksi että sillä tavalla saadaan näitä meidän palkkoja paremmiksi??? Meillä ei nyt juuri ole voimassa olevaa sopimusta ja kun sopimus syntyy niin se tulee voimaan samoin tein, ja jo tästä kuusta maksetaan se korotettu palkka. Eli parhaassa tapauksessa se ei sun tilissä suuresti näykkään että olit sen yhden päivän lakossa.
Kysehän on todellakin yhdestä päivästä. Ymmärtäisin jos kyse olisi useemmastakin päivästä.

Nyt kun jätät osallistumatta lakkoon, pahimmassa tapauksessa sut potkitaan liitosta, siinähän sitten ihmettelet kun työnantajat tekee mitä tykkää sun kustannuksella etkä sä voi juuri muuta kuin tyytyä kohtaloos. Sulta vähennetään tunteja niin ei tarvii enää liiton kassan suuntaan katella, ei tarvii miettii että saiskohan sitä liitosta sen uupuvan osan.

Nyt mä alan ymmärtää miks Pam ei ole aikaisemmin juuri huudellut myyjien lakolla kun nää ihmiset on niin hölmöjä että ne ei lähe mukaan. :headwall:

Hei pamilaiset, jotka mahdolliseen lakkoon kuuluisitte, rohkeasti lakkoon vain! Pitää omaa työtään arvostaa ja seistä rohkeasti omien mielipiteiden takana!

Kyllä teillekkin parempi palkka kuuluisi ja nuo työsuhdejutut mitä tuolla ylempänä luki, oli ihan törkeää.

Nyt vain pidätte puolenne!

Ja jos joku suree sitä huonoa lakkorahaa, niin koittakaa keksiä jotain muuta pientä homaa niiksi päiviksi, jos sais vähän palkkaa lisäksi. (siis toiselta alalta tietenkin)

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Mun mielestä on kyllä kans harmi ettei sit lakkoilla kun sen aika tulee.

Mitä ihmettä varten sitten olette liitossa?
Noin pienestä palkasta ei juuri ole väliä jos se yks päivä jää väliin.
Harmi että olen vanhempainvapaalla.

Sinä kuka kuulut liittoon mutta et lakkoile (kun ei ole varaa???), oletko tullut ajatelleeksi että sillä tavalla saadaan näitä meidän palkkoja paremmiksi??? Meillä ei nyt juuri ole voimassa olevaa sopimusta ja kun sopimus syntyy niin se tulee voimaan samoin tein, ja jo tästä kuusta maksetaan se korotettu palkka. Eli parhaassa tapauksessa se ei sun tilissä suuresti näykkään että olit sen yhden päivän lakossa.
Kysehän on todellakin yhdestä päivästä. Ymmärtäisin jos kyse olisi useemmastakin päivästä.

Nyt kun jätät osallistumatta lakkoon, pahimmassa tapauksessa sut potkitaan liitosta, siinähän sitten ihmettelet kun työnantajat tekee mitä tykkää sun kustannuksella etkä sä voi juuri muuta kuin tyytyä kohtaloos. Sulta vähennetään tunteja niin ei tarvii enää liiton kassan suuntaan katella, ei tarvii miettii että saiskohan sitä liitosta sen uupuvan osan.

Nyt mä alan ymmärtää miks Pam ei ole aikaisemmin juuri huudellut myyjien lakolla kun nää ihmiset on niin hölmöjä että ne ei lähe mukaan. :headwall:

Kyllä suurin osa on valmiita lakkoon varmasti. Viimeksikin se oli pam joka antoi periksi. Ei ole kyllä kiva lukea tällasta tekstiä. Ja katotaan vaan, ettei se lakko taaskaan tule. Ei kaupan työntekijöiden takia vaan ihan pamin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010040111406368_uu.shtml

Tuo lakko ei vaikuta kyllä yhtään. 1päivä! No se on kyllä ihan totta, että korvaavia työntekijöitä löytyy varmasti pitkänki lakon ajaksi! Mä satun olemaan tuon viikon lomalla niin varsinaista lakkoilua ei tule tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Hei pamilaiset, jotka mahdolliseen lakkoon kuuluisitte, rohkeasti lakkoon vain! Pitää omaa työtään arvostaa ja seistä rohkeasti omien mielipiteiden takana!

Kyllä teillekkin parempi palkka kuuluisi ja nuo työsuhdejutut mitä tuolla ylempänä luki, oli ihan törkeää.

Nyt vain pidätte puolenne!

Ja jos joku suree sitä huonoa lakkorahaa, niin koittakaa keksiä jotain muuta pientä homaa niiksi päiviksi, jos sais vähän palkkaa lisäksi. (siis toiselta alalta tietenkin)

Olen kyllä valmis lakkoon.
Ja olisin ollut valmis vaikka 3 päivän lakkoon.

Kaupanalan työehtokiistassa tehty sovintoesitys on hylätty. Palvelualojen ammattiliitto PAM hylkäsi illalla sovintoesityksen, eikä neuvotteluja todennäköisesti jatketa ennen perjantaita. Myyjien lakko on siis alkamassa perjantaina.

PAM ja Kaupan liitto jatkoivat sovittelua valtakunnansovittelijan johdolla maanantaina. Valtakunnansovittelija Esa Lonka odotti osapuolten vastauksia illalla sorvaamaansa sovintoesitykseen alun perin kello 19 mennessä, mutta Palvelualojen ammattiliitto PAM pyysi vastausten antamiseen puolen tunnin jatkoajan.

Sen jälkeen PAM päätyi hylkäämään sovintoesityksen. Syyksi liitto ilmoitti, että esitys olisi korottanut palkkoja liian vähän.

PAM on ilmoittanut myyjien menevän vuorokauden lakkoon perjantaiaamuna, ellei uudesta työehtosopimuksesta päästä sopuun. Lonka ei usko, että neuvotteluja jatketaan ennen lakkopäivää.

Samaan aikaan päivän lakkoon ovat menossa vartijat. Tämän kiistan sovittelua jatketaan valtakunnansovittelijan toimistossa maanantaina kello 19 jälkeen. Myös siinä työntekijöitä edustaa PAM.

YLE Uutiset

Näyttäis siltä.

Yhteistyössä