sulatejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyy

Vieras
Moi kaikille!
Haaveilen tässä leipovani porkkanapiirakkaa ja haluaisin kysyä sulatejuustoista.. Niistä on kyllä ollu puhetta aiemminkin mut kysympä vaan mikä sulatejuusto on "" turvallista"" raskaana olevalle.. Valion tuotteet vai..? ja tarkoitan tällä turvallisuudella listeriariskiä.. Kiitos jo vastauksista ja tää ei oo provo.

Itselleni sanottiin neuvolassa, että bakteerivaara häviää kun ""kielletty"" ruoka-aine kuumennetaan. Kuulemma edes Valion tuotteet pastöroidusta maidosta eivät ole turvallisia sillä koko bakteerijupakka on sidoksissa tuotteen kypsyttämisprosessiin. Tuore- ja sulatejuustossa on liian lyhyt kypsennysprosessi, jotta listeriabakteeri häviäisi. MUTTA jos kuumennat juuston niin voit syödä sitä.

Olen kuullut, että valion tuotteet olisivat turvallisimmasta päästä. Kuitenkin kun ystäväni aikoinaan soitti suoraan valiolle ja kysyi asiaa, niin eivät voineet sataprosenttisesti luvata ettei bakteeria tuotteissa esiintyisi.

Mutta, kuinkahan pieni on riski tuorejuustost/sulatejuustosta bakteeri saada...? Riskejä raskauden aikana on paljon, jos kaikkea haluaisi varoa, niin emme varmaan saisi syödä oikei mitään ja kuitenki npitäisi syödä kaikkea tasapuolisesti... Itse en ainakaan varmaan heitä kokonaan jonkun herkun syömistä jonkun pienen pienen riskin takia, vaikka raskauteni ei mikään itsestäänselvyys ollut ja hoidoissa jouduttiin käymään.

Klinikalla lääkärini sanoi, että saa syödä (kohtuullisissa määrin) ihan mitä haluaa ja mieli tekee ja tehdä mitä jaksaa. Kyllä kroppa ilmoittelee, jos jotain ei kestä syödä/tehdä. Ja taas ainoa mitä neuvolassa erikseen mainittiin oli a-vitamiini, jota ei raskauden aikana saisi syödä. Ja sekin järkevissä suhteissa, esim. porkkanan syönti on hyväksi...

Porkkanaa saa syödä rauhassa, koska siinä ei ole a-vitamiinia vaan sen esiastetta, jota elimistö muuntaa a-vitamiiniksi vain tarpeen mukaan -> ei siis voi saada liikaa. Sen sijaan esim. maksassa vitamiini on jo valmiina, siksi sitä ei saisi pahemmin popsia.

Moi!
Kolmatta lasta odottavana olen paljon löysempi noiden suositusten noudattamisessa,kuin esikoista oottaessa.

Milloin viimeksi Suomessa on todettu meijerituotteissa listeriaa? Siitä on tosi tosi kauan,ku Milka-meijerin tuotteissa oli ja vedettiin pois markkinoilta.Eli järki käteen.Jos kaupassa myytävissä tuotteissa löytyis listeriaa,ois se sen verran suuri kohu meijerille,että ne on tosi tarkkoina,ettei niin pääse käymään.

Kannattaa olla varovainen tuon sulatejuuston suhteen...
Itse odotan kolmatta lastani (edellinen syntyi jo kuusi vuotta sitten ja asiat ovat muuttuneet paljon neuvoloissa) ja kyselin neuvolassa, että voiko esim. Aurajuustoa laittaa pizzan päälle, niin terveydenhoitaja sanoi, ettei ainakaan isoina paloina ja mieluummin jättää kokonaan pois. Ja sulatejuustoa voi kyllä syödä, jos on juuri avannut pakkauksen. Mutta jos se on vaikkakin yhden päivän ollut avattuna jääkaapissa, niin kehotti olemaan syömättä.
Vuonna 1999 sattui neuvolani piirissä tapaus, jossa vauva kuoli viikolla 31 kohtuun ja tämä johtui
listeriabakteerista :(
Raskauden loppuvaiheessa bakteeri voi siirtyä äidin verestä istukan kautta sikiöön ja aiheuttaa keskenmenon tai yleisinfektion vastasyntyneellä.

Ajat ovat muuttuneet vuodesta 1999...

Joten Aura-sinihomejuustoa SAA SYÖDÄ!!!! Ja myös sulatejuustoa!

Näköjään mun terkkari haluaa että saan jotain bakteereja kun ei ole valittanut mistään ruoasta etteikö saisi syödä!

Joten kannattaako käyttää sitä maalaisjärkeäkin???

Sinulle Minä!

Toki kolmatta lasta odottaessani, käytän maalaisjärkeä, enkä kuuntele niin sanatarkasti terveydenhoitajan juttuja kuin esikoista odottaessani.
Kerroin vain mitä on tapahtunut ja mitä voi tapahtua vielä vuonna 2006.
Itse kyllä laitan vauvani terveyden etusijalle ja olen muutaman kuukauden ilman sulatejuustoa ja Aurajuustoa.
Hyvää odotusta kaikille!

Hei!

Osallistun myös tähän keskusteluun itse alan jonkin asteisena ammattilaisena ja RV 10 olevana äitinä.

Pastöroimatonta maitoa sisältävissä maitotuotteissa on listeriariski. Siis riski ei vaara. Riski kasvaa myös tavallisissa maitotuotteissa jos esim. maitopurkki on ruokapöydällä ja maitolämpenee tai kylmäketjussa tapahtuu katkos. Tai jos maitojäätelö on sulahtanut jossakin välissä.

Aurajuustoa voi syödä huoletta pizzan päällä, koska se kuumennetaan ennen syömistä jolloin ""home"" kuolee. Syy miksi aurajuustoa ei välttämättä suositella raskaana oleville on sen korkea suolapitoisuus (=nostaa verenpainetta).

Mielestäni on kohtuutonta kohista vain listeriariskistä. Entäs kampylobakteeri, salmonella, klostridit, yersina, coli, kokit, kalikivirus? Maailman on bakteereja pullollaan. Toki voimme omalla käyttäytymisellämme ja hygieniaosaamisellamme ehkäistä vaaroja ja riskejä. Emme voi poistaa niitä!

Huolehtikaa siis ennen kaikkea käsihygieniastanne sieltä ne todelliset vaaran aiheuttajat suuhumme ja elimistöömme kulkee. Ei niinkään puhtaista kotimaisista elintarvikkeista.

Lisää bakteereista ja hygieniasta voitte lukea www.elintarvikevirasto.fi

Turvallista odotusaikaa jokaiselle ja jokainen toimii niin kuin itse parhaaksi näkee. Turhaa hysteriaa ei silti kannata listeriasta loihtia.

Yhteistyössä