sukupuolivalistuksesta mietin...

Kun tuolla taaempana oli aloitus jossa 2.luokkalisen äiti oli löytänyt piirustuksen jossa alastomia ihmisiä jne.
Sitä ihmettelin, että eikö todella 2. luokkalainen ole jo kyllin vanha tietämään mistä lapset tulee?
Meillä 4v jo tietää, että vauvoja tulee kun mies ja nainen on peiton alla alasti ja pussailee ;)
Ja oma 8v tyttöni, tietää jopa mikä on strippari, koska on itse kysynyt niin kerroin...

Musta seksistä saa puhua jo pienillekkin lapsille, tietenkin jos itse kysyvät...sehän on luonnollinen asia, miksi siitä pitää tehdä jotenkin salailtavaa?
 
Niin ja se, että lapset puhuvat koulussa ja pihoilla näistä asioista vaikka kotona eivät niitä esille toisikaan...siitä juuri syntyy vääriä uskomuksia, koska oikeaa tietoa aikuisilta ei saada.
Musta on hyvä pienestä pitäen puhua asioista niin kuin ne ovat..
 
en minäkään ymmärrä miksi ei voisi puhua asioista kuten ne ovat ja omilla nimillään. Salailu alkaa jo pikkulapsen kanssa kun ei voi puhua sukuelimistä oikeilla nimillä ja jatkuu siitä. Lapset puhuvat kuitenkin asioista ja saavat tietää. Hyvähän se on kotoa saada oikeaa tietoa.
 
tytsyjen äiti
Mun mielestä on jo lapsen suojelemista että kertoo asioista niiden oikeilla nimillä ja varoittaa "namusedistä", kertoo mitä joku vieras ei saa lapselle tehdä tai kosketella tietyllä tavalla. Ja sitä mukaa kuin lapsi ymmärtää asioita kannattaa kertoa mistä lapset tulee ja miten. Itse kahden tytön äitinä aion valistaa lapsiani sen verran etteivät ainakaan tietämättömyyttään ole helppoja uhreja esim.hyväksikäytettäviksi jos ikinä sellainen tilanne tulisi. Viimeistään kouluikään mennessä kannattais vanhempien antaa sukupuolivalistusta. Tosi pienetkin lapset puhuu keskenään jo kaikenlaista ja voi olla ihan väärääkin tietoa.
 

Yhteistyössä