Sukupuolitesteistä asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Minulla on jo pitkään vaivannut lähes 3 vuotta sitten tapahtunut irtosuhde. Olen miettinyt asiaa ja nämä vuodet ajatuksiani on vaivannut HIV. Rohkenin mennä testeihin, jotta saisin asian poissa mielestäni. Testin tulos tuli juuri ja se on negatiivinen.
Silti asia mietityttää minua vieläkin. Voinko nyt huokaista helpotuksesta, että HIV ei ole minulla EIKÄ SITÄ ENÄÄN KOSKAAN TULE LÖYTYMÄÄN TESTISTÄ vaikka menisin 5 vuoden päästä uudelleen?
Eli jos minulla olisi tullut tästä lähes kolme vuotta sitten tapahtuneesta irtosuhteista HIV se olisi näkynyt testissä nyt positiivisena? Vai voiko se olla nyt negatiivinen ja kehittyessään "eri asteelle" muuttuu positiiviseksi?

Tämä on todella vaikeaa ja mietityttää, joten olisin kiitollinen, jos saisin asiallisia vastauksia kysymykseeni.

Eli voin olla miettimättä enää asiaa. Kiitos teille!
Koko ajan olen tiennyt, että en sairasta HIViä, mutta se ei ole antanut silti ajatuksilleni rauhaa. En ymmärrä edes mistä ajatukseni ovat tulleet päähäni, välillä tosin se on ollut poissa mielestä. Mietteet ovat palanneet voimakkaina, kun olen sairastunut esim. flunssaan.

Aivan varmasti olisi se vuosia sitten tullut HIV tartunta näkynyt nyt testeissä. Ei voi muuttua enää positiiviseksi. Jos se testi olisi otettu liian pian tartunnan jälkeen (oliko joku 2kk) niin sitten on toi tuloksen muuttumisen vaara. Ei muuten. Jos joskus tulevaisuudessa Hiv näkyisi niin sitten olet saanut sen matkan varrella muualta, mutta et siitä menneestä suhteesta.

Itse en päässyt hiv-testeihin ollenkaan:

"pitää olla kumppanilla todettu tartunta ennenku me aletaan niitä tekemään, ne on niin kalliita"

Ehdottivat hoitoa päähän, että olen luulosairas. Taustalla minulla oli yksi mieltä painanut irtosuhde sinkkuajoilta, se mies oli kyllä käynyt muuallakin kuin minussa ja olisi ollut huojentavaa tarkistaa tämäkin asia.

Irtosuhteita harrastava ystävätär ei päässyt testeihin perusteella:
"ei niillä, ketkä näistä huolehtii, ikinä mitään oo"
(seksikäyttäytymisen perusteella ihme jos ei oo mitään ja kauan sitä puhuinkin testeihin, että ihan oikeesti kun ilman suojausta harrastaa ja ties kenen kanssa ja tässä sitten tulos, arvatkaa meneekö enää)

Sitten kehdtaan ihmetellä, miksi suomessa nuorten sukupuolitaudit leviää (ollaan reilu parikymppisiä eli sitä pahinta porukkaa!)

Minä pääsin testeihin kunnallisen terveydenhuollon kautta, kun ilmoitin, että asia vaivaa niin paljon mieltäni. Lääkäri sanoi, että silloin on parempi ottaa testit, ettei vaivaa enää mieltä.

Ikävää, ettet Lilli päässyt testeihin. Vaivaako asia sinua vielä?

Joskus.

Enää en uskalla mennä.

Vakkarikumppani on käynyt hiv-testeissä harrastettuaan suojaamatonta seksiä kanssani usean kuukauden jälkeen, luulisi siihen tarttuneen, jos jotain olisi ollut. Ja luulisin kyllä kuulleeni, jos sillä naissankarilla olisi jotain nyt myöhemmin todettu.

Ärsyttää vaan. Se asenne oli tosi törkeä ja nimenomaan kunnallisella puolella. Käyn yksityisellä gynellä, mutta en halua maksaa miljoonia testistä joka kuuluisi minulle ilmaseksi.

Itse kun valitin, että asia vaivaa, sanoi hoitsu, että päässä vikaa. En edes päässyt lääkärin puheille. Pitäis vissiin osata vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Se on muuten sukupuolitauti jota testataan eikä sukupuolta..

Anteeksi virheilmaisuni. Oliko tällä sinun asiallasi joku pointti?

Juu mua itse asiassa hämmästyttää sanajäänne jota vieläkin käytetään, koska tuo on selkeästi melko vanhakantainen ilmaisu, seksitaudeista puhuminen olis kai suomenkielessä kuvaavampi, englannissa käytetään ilmaisua sexually transmitted diseases.. Tosin nämä HIV ja C-hepatiitti jotka ennemminkin on kuitenkin veriteitse tarttuvia tarttis sit ilmaista vielä, että veriteitse tai seksin kautta tarttuvat. HIV:ä vähemmän kuitenkaan seksin kautta saa, joten siksi nykyään ollaan luovuttu hysteerisestä suhtautumisesta, siksi ehkä kaikissa paikoissa testejä ei ihan helpolla saa, ne kun kuitenkin on kalliita. Itse olen työni puolesta ns. riskiryhmäihminen ja saan testauksen aina tarpeen vaatiessa. Jos mahdollinen tartunnan lähde ei ole meillä tiedossa tai mahd. tartunnan lähde kieltäytyy antamasta näytettä niin työntekijä joutuu puolen vuoden seurantaan, muuten se on vain yks verikoe. HIV tartunta tosiaan kaiketi ilmenee jo 2kk aikana, muistaakseni 4kk pidettiin hyvänä testausajankohtana jos pelkää saaneensa seksin kautta HIV:n ja puolisen vuotta on sit se ihan varma aika.

Sairaanhoitaja on toiminut epäammattimaisesti. Seuraavalla kerralla, kuin sinulla on asiaa lääkärille, pyydä testiä. Yksi pieni verikoe ja asia on selvä. Tai jos asia ei sinua vaivaa, se on turhaa. Itselläni, kun se vaivasi lähes päivittäin.

Yhteistyössä