sukupuolitaudit

  • Viestiketjun aloittaja tietämätöm
  • Ensimmäinen viesti
tietämätöm
Kaksi kysymystä:

1. Kuinka kauan voi kantaa jotakin tautia tietämättä siitä itse?
Voiko esim. 5v aikaisemmin tarttua jokin ilman, että siitä olisi tietoinen?

2. Voiko mikään sukupuolitauti tarttua muuten kuin seksissä? Onko lääketieteellisesti mahdollista?
 
et
Sukupuolitaudeista osa voi olla oireettomia, esimerkiksi klamydia ja kondylooma.

Sukupuolitaudit tarttuvat yhdynnässä. Oikeammin limakalvokosketuksessa. Teoriassa myös suuseksissä, mutta käytännössä tämä on merkittävästi harvinaisempaa.

Kondyloomasta voidaan kiistellä, onko se sukupuolitauti vai ei, koska sillä on jotain muitakin tartuntateitä, joita ei tarkkaan tunneta.
 
tietämätöm
Kiitos tiedosta. Minulla on ollut viime aikoina selittämättömiä vaivoja ja siksi asia rupesi vaivamaan.

Olen kuitenkin ollut ainoastaan mieheni kanssa viimeiset 5 vuotta, joten tuntuisi aika uskomattomalta, että jotain olisi, mutta koskaan ei tiedä kostautuuko nuoruuden hulluudet.

Kuinka kauan voi kantaa jotain tautia itse tietämättä asiasta? Ilmeisesti klamydia ja kondylooma ovat mahdollisia pitkäänkin, mutta entäs muut?

Eikö jompikumpi näistä ole sellainen, joka näkyisi papassa?
 
et
Kondylooma voi näkyä papassa. Jos papassa näkyy pitkään tulehdus, voidaan sitä alkaa epäillä, vaikka muita oireita ei olisikaan.

Papassa näkyy yleensä tulehdukset. Papan avulla voidaan arvioida myös hormonitasapainoa, mutta siihen on tarkempiakin tutkimuksia.

Mutta yksinkertainen sääntö on: jos on tunnistamattomia oireita, mennään lääkäriin.
 
tietämätön
Nyt on lähete testeihin, klamydia sekä hiiva.

Silti minua vaivaa miten voisi olla mahdollista, että olisi klamydia!?

Mieheni oli käynyt testeissä ennen kuin harrastettiin ensimmäisen kerran suojaamatonta seksiä (siis 5v sitten) enkä todellakaan jaksa uskoa, että hän olisi pettänyt minua.

Voiko tuollainen edes tarttua muuten? Siis mahdollisuudet varmaan 1 miljoonasta, mutta silti.. Voiko se esim tarttua wc:sta tms?

Jos olen itse saanut tartunnan ennen nykyistä suhdetta, niin eikö tuo olisi pitänyt tulla ilmi papassa? Vai vaatiiko se erillistä testiä aina?
 

Yhteistyössä