Sukupuolineutraali kasvatus

bad luck brian
Eli jos olette mennyt niitä jälkeläisiä tekemään miehen tai naisen kanssa jolla on vanholliset arvot opittuna kotoa.. Good luck! Jos teillä on esim. Mies joka pitää miehiä parempana ja osaavampana sukupuolena, nii se tartuttaa sen teidän muksuihin. Jos itse yrität kohdella kaikkia saman arvoisina ja toinen ihan selvästi ylistää ja suosii toista sukupuolta, niin lapset oppivat tuon ylistyksen tai vähättelyn, koska se on näkyvämpää.[/QUOTE]

Toisaalta mitä pahaa on vanhoillisista arvoista jos sellaisista pitää? Se vasta ahdistavaa olisi jos täytyisi kaikkia muotioikkuja seurata orjallisesti jottei olisi "vanhanaikainen". Vai pitäisikö kaikkien kasvattaa/ajatella/elää kuten maikki muut jottei olisi erilainen? Eikö tästä ajattelumallista juuri haluta päästä eroon?

Ennen kaikkea pääasia että elää elämänsä ja kasvattaa lapsensa siten miten itse haluaa eikä siten miten muut sanelevat.

Ja jätetään jotkut ultimaattumit nyt vetämättä tähän, kiitos.
 
"Vieras"
Toisaalta mitä pahaa on vanhoillisista arvoista jos sellaisista pitää? Se vasta ahdistavaa olisi jos täytyisi kaikkia muotioikkuja seurata orjallisesti jottei olisi "vanhanaikainen". Vai pitäisikö kaikkien kasvattaa/ajatella/elää kuten maikki muut jottei olisi erilainen? Eikö tästä ajattelumallista juuri haluta päästä eroon?

Ennen kaikkea pääasia että elää elämänsä ja kasvattaa lapsensa siten miten itse haluaa eikä siten miten muut sanelevat.

Ja jätetään jotkut ultimaattumit nyt vetämättä tähän, kiitos.
Ei niissä mitään pahaa sinäänsä olekkaan. Isäni on ihan mukava ihminen, mutta en pysty hänen kanssaan kauhean syvällisiä keskustelemaan. Hänen mielestä naiset ovat sellaisia höpsöjä kodinhengettäriä, jotka eivät kykene ymmärtämään maailmanmenosta samalla tavalla kuin miehet. Olen aina tavallaan sukupuoleni takia "ala-arvoisempi" kuin pojat. Ja tämän hän on onnistunut opettamaan veljelleni. Miehet ovat fiksuja ja saavat johtaa perhettä. He käyvät töissä ja naiset hoitavat kotia ja lapsia. Nämä eivät ole miesten hommia, koska ovat vähän parempia kuin naiset, jotka osaavat vain siivota, eivätkä kunnolla ymmärrä monimutkaisia asioita.

Ja koska itse en ajattele ollenkaan noin, on meillä vähän vaikeuksia ymmärtää toisiamme. Ja en siis todellakaan pidä häntä huonona ihmisenä, hänellä on vain erinlaiset arvot, kuin minulla. Ja jokaisella on oikeus uskoa siihen mihin uskoo, eikä muut voi sitä sanoa vääräksi.
 
"mamma"
minua ihmetyttää miksi tytöille on sallitumpaa käyttää poikien vaatteita tai leikkiä poikien leluilla kuin pojille pukeutua ns. tyttöjen väreihin ja kun tykkää tyttöjen leluista on heti luokiteltu jotenkin oudoksi?? Itse pyrin sallimaan kaikille kaiken enkä voi käsittää milloin ensimmäisenä mainittu ajatusmaailma on alkanut...eikö poikien äitejä ärsytä kun yhteiskunnan mukaan poikien maailma on paljon rajatumpaa? Huomaa jo vaatekaupassa miten poikien vaatteet on niiiin tylsiä verrattuna tyttöjen vaatteisiin...
 
"vieras"
Mä kuulun niihin, jotka eivät ainakaan tietoisesti ole kasvattaneet sukupuolirooliin. Meillä on vain tyttöjä. Itse ovat saaneet valita, mistä leluista pitävät, esim. parkkitalo autoineen on ollut ja leikkityökaluista nuorimmainen pitää vieläkin. Vaatteet ovat olleet ruskeita, sinisiä, vihreitä yhtä lailla kuin punaisia tai pinkkejä. Jossain vaiheessa vaan itse ovat päättäneet (en sitten tiedä, miten paljon on vaikuttanut muiden tyttölasten seura), että haluavat käyttää tiettyjä värejä ja varsinkin lilasta ovat tykänneet.

Itse muistan lapsuudestani 70-luvulta, että meillä selkeästi äiti teki kotityöt ja isä enimmäkseen makoili sohvalla. Onneksi omat lapseni näkevät, että mieskin osallistuu kotitöihin.
 
"mamma"
[QUOTE="vieras";27613360]Mä kuulun niihin, jotka eivät ainakaan tietoisesti ole kasvattaneet sukupuolirooliin. Meillä on vain tyttöjä. Itse ovat saaneet valita, mistä leluista pitävät, esim. parkkitalo autoineen on ollut ja leikkityökaluista nuorimmainen pitää vieläkin. Vaatteet ovat olleet ruskeita, sinisiä, vihreitä yhtä lailla kuin punaisia tai pinkkejä. Jossain vaiheessa vaan itse ovat päättäneet (en sitten tiedä, miten paljon on vaikuttanut muiden tyttölasten seura), että haluavat käyttää tiettyjä värejä ja varsinkin lilasta ovat tykänneet.

Itse muistan lapsuudestani 70-luvulta, että meillä selkeästi äiti teki kotityöt ja isä enimmäkseen makoili sohvalla. Onneksi omat lapseni näkevät, että mieskin osallistuu kotitöihin.[/QUOTE]

tytöille onkin helppo tarjota poikien juttuja, mutta mites poikien äidit tekee? ei taida toimia toisin päin niin suvaitsevasti...tuntuu että poika joka tykkää barbeista ja hello kittysta on yhteiskunnan mielestä outo. miksi?
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";27613476]tytöille onkin helppo tarjota poikien juttuja, mutta mites poikien äidit tekee? ei taida toimia toisin päin niin suvaitsevasti...tuntuu että poika joka tykkää barbeista ja hello kittysta on yhteiskunnan mielestä outo. miksi?[/QUOTE]

Onko se enää niin outoa, kun miettii tätä päivää ja nyky-yhteiskuntaa? Ihan varmasti se voi olla outo mummojen ja pappojen mielestä, mutta väittäisinpä että valtaosa sivistyneistä vanhemmista ei pidä tuota enää minään outona tänä päivänä. Ja tarkoitan siis SIVISTYNEISTÄ vanhemmista. :)
 

Yhteistyössä