Sukunimihommaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekava

Vieras
Jos naisella on 2 lasta eri miehille, ja toinen (jo täysi-ikäinen) ei luultavasti tunnustanut lasta (ja se lapsi on tyttönimellä), mutta toisen isä on tunnustanut, ja muuttaa lapsen (joka on jo toistakymmentä vuotta hänkin) sukunimen sille isän nimelle, niin voiko samalla muuttaa nimensä myös lapsen isän nimiseksi, jos ei siis mene isän kanssa avioon?

Eli tyttönimi olisi Virtanen, ja kaikki ovat olleet Virtasia. Ja 2. lapsen isän sukunimi on vaikka Salonen, niin jos muuttaa sen 2. lapsen sukunimen isänsä mukaan Saloseksi, voiko muka itsekin muuttaa Virtasesta Saloseksi, jos ei mee samalla avioon 2. lapsen isän kanssa eli tule avioliiton mukana se sukunimi?

Mun käsitys on että ei voi. Mutta yksi tuttu meinaa tehdä noin... luulen ettei mee läpi?

Alkuperäinen kirjoittaja sekava:
Jos naisella on 2 lasta eri miehille, ja toinen (jo täysi-ikäinen) ei luultavasti tunnustanut lasta (ja se lapsi on tyttönimellä ), mutta toisen isä on tunnustanut, ja muuttaa lapsen (joka on jo toistakymmentä vuotta hänkin) sukunimen sille isän nimelle, niin voiko samalla muuttaa nimensä myös lapsen isän nimiseksi, jos ei siis mene isän kanssa avioon?

Eli tyttönimi olisi Virtanen, ja kaikki lapset ja äiti ovat olleet tähän asti Virtasia. Ja 2. lapsen isän sukunimi on vaikka Salonen, niin jos muuttaa sen 2. lapsen sukunimen isänsä mukaan Saloseksi, voiko muka itsekin muuttaa Virtasesta Saloseksi, jos ei mee samalla avioon 2. lapsen isän kanssa eli tule avioliiton mukana se sukunimi?

Mun käsitys on että ei voi. Mutta yksi tuttu meinaa tehdä noin... luulen ettei mee läpi?

periaatteessa ei voi, mutta jos lapsi joka sukunimensä muuttaa on aikuinen, niin periaatteessa äiti voi vaihtaa sukunimen vedoten siihen että nimeä on jo suvussa. Muutenhan käytössä olevaa sukunimeä ei voi ottaa.

Eli tarkoitat että ottais sen miehen nimen ilman naimisiin menoa?

Kyllä voi anoa sitä, mutta hänen tulee kysyä lupa jokaiselta Virtanen sukunimen omaavalta henkilöltä suomesta siihen, että hän saa sen nimen ottaa käyttöön ilman naimakauppaa.

Tämä lapsi, mikä on sukua sille isälle ei ole täysi-ikäinen, vaan 12 v. Nimi vaihtui lapsella nyt vasta (olivat avoliitossa kun lapsi syntyi ja ero tuli kun lapsi oli alle vuoden). Ja nyt on siis vaihtamassa oman sukunimen myös ja väittää että käy muka, kun on sen niminen lapsi.

Yhteistyössä