Sukunimen vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja XXS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

XXS

Aktiivinen jäsen
19.04.2007
4 997
1
36
Käytän edelleen exän sukunimeä, vaikka erosta jo vuosia. Nyt olen harkinnut ottaa suvussamme olevan (ei tyttönimeni) hyvin harvinaisen sukunimen itselleni. Nimi on suojattu, mutta minun olisi mahdollista se ottaa.
Kertokaahan, onko sukunimen vaihtaminen kauhean iso rumba? Aika moneen paikkaan tietysti tarvii asiasta ilmoittaa.
Entä onko mielestänne tärkeää, että äidillä ja lapsella sama sukunimi, kun lapsi alaikäinen? Lapsen sukunimeä en nimittäin ole missään tapauksessa vaihtamassa.

mä en tiedä miten tarkalleen menee kun et ota tyttönimeä takaisin. silloin nimittäin riittää kun täyttää sen paperin maistraattiin. kannattaa sieltä kysyä, mut en uskois et se kovin iso homma on jos sulla kerta mahdollisuus siihen nimeen on. tietty sit pitää ilmoittaa paikkoihin joista tulee postia ym. itse en haluaisi olla eri sukunimellä kuin lapseni, heidän sukunimensä vaihdettiin myös omani myötä.

Mä olen vaihtanut äitini tyttönimeni itselleni. Yksi lomake vain maistraattiin, perustelut nimenvaihdokselle piti laittaa kun oli suojattu sukunimi sekin. Maksoi n.90e tuo vaihto, oman tyttönimen takaisin vaihtaminen ei maksa mitään. Mieskin sitten otti minun nimeni kun naimisiin mentiin :)
Aika moneen paikkaanhan se nimenvaihdos piti ilmoittaa mutta ei mikään ylitsepääsemätön tehtävä.

Yhteistyössä