Sukunimen vahtaminen kokonaan uuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CrystalBlue

Aktiivinen jäsen
07.03.2007
7 637
0
36
Varsinais-Suomi
Voinko mä keksiä ( tai ottaa suvusta jostain kauempaa ) jonkin meille sopivan sukunimen, ja ottaa sen käyttöön?
Eronnut jo aikoja sitten, lapsilla vielä isän sukunimi.
Tuntuu vaan tyhmältä raahata mukana sellasen ihmisen sukunimeä edes lapsilla kun ei isää kiinnosta lapset kuitenkaan.

Ja tyttönimeäni en halua takas..koska se on kauhee.. ja traumat melkeinpä jäänyt kun koulussa siitä kiusattiin paljon. :snotty:

Voit. Mut - korjatkaa jos oon väärässä: sen pitää tosiaan tulla jostain suvusta tai olla vaikka suomennettu versio ruotsinkielisestä nimestä tms. jollain lailla johdettu jo jostain olemassaolevasta. Eli Virtanen ei saa ottaa nimekseen Kekkosta, jos Kekkosia ei hänen suvustaan löydy.
Hyvä idea :)

OT: Me yritettiin keksiä tässä muutama vuosi sitten meille uutta sukunimeä. Siihen olisi lähtenyt mukaan miehen vanhemmat ja sisarukset.
Mutta olipa tosi vaikea keksiä ja tuntuu, että kaikki on jo keksitty.
Joten vanhalla mennään edelleen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja papan mamma:
OT: Me yritettiin keksiä tässä muutama vuosi sitten meille uutta sukunimeä. Siihen olisi lähtenyt mukaan miehen vanhemmat ja sisarukset.
Mutta olipa tosi vaikea keksiä ja tuntuu, että kaikki on jo keksitty.
Joten vanhalla mennään edelleen. ;)

Jos laittaa lapset keksimään vois tulla hyviä ehdotuksia :D

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Voit :) ja mun mielestä se on ihan hyvä idea.

ooo..kiitos .. lupa annettu :D

Saanko mä valkata sulle uuden sukunimen? :D

No joo.. voit laittaa ehdotuksia :D

Palstalainen, pohjalaisille Vähä-Palstala tai Palsta-Jouppi. Ruotsinkielisille af Palstandorf.

mun tietääkseni virtanen voi vaihtaa nimensä kekkoseks jos kekkonen ei oo mitenkään suojattu sukunimi. niihin suojattuihin tarvii olla jotain sukua, että saa vaihtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös siinä ole raja miten monta sukupolvea taaksepäin voi nimensä ottaa? Tyyliin 5 sukupolvea ja 6 menee jo liian kaukaiseksi.
Juuri näin ja raja taisi olla juurikin tuo 5 sukupolvea taaksepäin. Mutta tuohonhan mahtuu nimiä kymmenittäin kun äidin isän isän äidin äidin nimi on ihan yhtä pätevä kuin isän isän isän isän isän nimi.

Siitä vaan sukukirjaa selaamaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ä4:
mun tietääkseni virtanen voi vaihtaa nimensä kekkoseks jos kekkonen ei oo mitenkään suojattu sukunimi. niihin suojattuihin tarvii olla jotain sukua, että saa vaihtaa.
Kuten jo sanottu, kaikki sukunimet ovat nykyään suojattuja. Eli Virtanen ei voi ryhtyä Kekkoseksi eikä Kekkonen Virtaseksi ellei suvusta riittävän läheltä suoraan taaksepäin moista nimeä löydy.

Virtanen on aivan yhtä arvokas nimi kuin von Borgensdorfkin.

Yhteistyössä