Sukulaisten etsimisketju. Tulkaa mukaan harmaina vaikka ellette nikillä ilkeä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja r0s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

r0s

Tunnettu jäsen
05.08.2018
16 246
12 562
113
Mä etsin mahdollisia serkkuja.

Nelkytluvulla syntyi eteläisessä tai läntisessä suomessa kaksi poikaa. Toinen isäni, -48 ja isoveljensä siis jonkun vuoden (?) aiemmin.

Pian sen jälkeen perheen isä kuoli (ehkä putosi kattotalkoissa katolta, en ole varma) ja äiti joutui luopuumaan pojista jotka sijoitettiin eri perheisiin.

Epäonnisen perheen äiti kuoli vanhainkodissa vuosituhannen vaihtumisen tienoilla, vuodesta en ole varma.

Nelkytluvulla syntyi eteläisessä tai läntisessä suomessa kaksi poikaa. Toinen isäni, -48 ja isoveljensä siis jonkun vuoden (?) aiemmin.

Pian sen jälkeen perheen isä kuoli (ehkä putosi kattotalkoissa katolta, en ole varma) ja äiti joutui luopuumaan pojista jotka sijoitettiin eri perheisiin.

Epäonnisen perheen äiti kuoli vanhainkodissa vuosituhannen vaihtumisen tienoilla, vuodesta en ole varma.
Ootko harkinnu Myheritagea tms?

Ootko harkinnu Myheritagea tms?

Joo. Ja saanut toiselta puolelta sukuni tietoja aina 1800-luvun alkuun asti.

Kun pitäisi tietää edes sukunimi niin jotain voisi isänkin puolelle löytyä.

(Ja että pitäisi kysyä isältä koska se luultavasti muistaa? ENKÄ kysy! Itseasiassa mulla on jonkinlainen muistikuva nimestä mutta ei kauheasti autoa jos sanon että siinä varmastikin oli a-kirjain ja että sen loppu oli tyyliä -nen)

(Ja että pitäisi kysyä isältä koska se luultavasti muistaa? ENKÄ kysy! Itseasiassa mulla on jonkinlainen muistikuva nimestä mutta ei kauheasti autoa jos sanon että siinä varmastikin oli a-kirjain ja että sen loppu oli tyyliä -nen)
Meinasin ehdottaa sitä kysymsistä.... mutta jos se on pois kuvioista, niin tiedätkö isäsi sukunimeä? Sitä kauttahan pääsee hyvin alkuun. Vai onko se siis eri? Kaiva jostain isäsi syntymätodistus, siitä näkee.

Meinasin ehdottaa sitä kysymsistä.... mutta jos se on pois kuvioista, niin tiedätkö isäsi sukunimeä? Sitä kauttahan pääsee hyvin alkuun. Vai onko se siis eri? Kaiva jostain isäsi syntymätodistus, siitä näkee.

Siis mun tyttönimi on sama kuin isälläni mutta se ei ole oikea sukunimi.
Oon syöttänyt tonne isän etunimet ja tarkan syntymäajan mutta siinä faktat sit ovatkin.

Ellen kysy. Sieltä saisi tietää äidin nimen ja veljen nimen muttei muuta. Muistan, koska isäni kertoi ne silloin kun sai tiedon oikean äitinsä kuolemasta.

Mitä ihmettä on tapahtunut kun välit ovat noin poikki, ettei voi edes kysyä itselle noin tärkeää asiaa?

Mitä ihmettä on tapahtunut kun välit ovat noin poikki, ettei voi edes kysyä itselle noin tärkeää asiaa?

Ei ne poikki oikeastaan ole.

En viitsisi. Ku sit se alkaa taas. Ryhtyy ryyppäämään kun elämä on niin kaltoin on kohdellut ja äitikin hyljännyt. Sen verran on saanut elämänsä kai kohdalleen että muissa asioissa voisi ehkä piipahtaa kylässä mutta tästä en mainitse sanaakaan.

Virkatodistuksilla pääsee ainakin vähän alkuun, selviää se oikea nimi jne. Se toki maksaa, mutta kai se on sen arvoista. Itekin myheritages,ftdna ja ties mitä muualla ja ne eivät auta selvittää, niin kuin kirkonkirjat. Tsempit!

Tuota virkatodistuksen tilaamista minäkin suosittelisin. Kun saat nimet ja syntymäajat selville, niin sen jälkeen voi kokeilla saisiko serkkujen yhteystiedot väestörekisterikeskuksen osoitepalvelusta. Sieltähän on voitu kieltää tietojen luovutus, mutta ei se hirveitä maksa, jos ei löytyisikään.

Tässä opasvideo @r0s

Sukutukimuksen perinteisillä keinoilla pääsee usein pitkälle jos sisua ja kielitaitoa (vanhat kirkonkirjat usein oudosti kirjoitettua ruotsia) riittää. Se ei kuitenkaan aina kerro todellisista sukulaissuhteista - syrjähyppyjä ja vahinkoja on tapahtunut aina.

Opasvideo on täältä:
https://www.genealogia.fi/kirkonkirjat

Saa nähdä, ketkä palstalaisista paljastuvat r0sin sukulaisiksi - ehkä minäkin olen hänen pikkupikkuserkkunsa :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: r0s
Tässä opasvideo @r0s

Sukutukimuksen perinteisillä keinoilla pääsee usein pitkälle jos sisua ja kielitaitoa (vanhat kirkonkirjat usein oudosti kirjoitettua ruotsia) riittää. Se ei kuitenkaan aina kerro todellisista sukulaissuhteista - syrjähyppyjä ja vahinkoja on tapahtunut aina.

Opasvideo on täältä:
https://www.genealogia.fi/kirkonkirjat

Saa nähdä, ketkä palstalaisista paljastuvat r0sin sukulaisiksi - ehkä minäkin olen hänen pikkupikkuserkkunsa :rolleyes:

Niin onhan se varsin mahdollista kun mulla on tuolla löydyksissä jo melkein 24 000 kaukaista sukulaista.

Jos serkkusi on tehneet DNA-testit samoissa firmoissa, joissa sinä tekisit, niin löytyvät takuulla.

Suomalaisten tietääkseni eniten käyttämä on FamilyTreeDNA, tällä serkkutestillä voi aloittaa

https://www.familytreedna.com/#/shoppingCart?pid=215

Jos on veljiä, miespuolisia serkkuja ja setiä, vain heidän avulla nainen saa selvitettyä isälinjaansa, eli Y-linjaa.

Toinen suosittu on MyHeritage. Niillä on tarjouksessa nyt 69€ perustesti. Yleensäkin jenkkilän juhlapäivinä firmoilla on tarjouksia tyrkyllä.

Mä olen tehnyt molemmissa, ja molemmat on paljastaneet pikkuserkkuja, joista en ole ennen tiennyt mitään. Omat serkut on kaikki tiedossa, eivät ole testauttaneet muuten itseään (tai mistäs sitä koskaan tietää?).

Ollankin jo meilailtu toisillemme, takuulla tavataankin kuluvana vuonna.

Nyt on selvityksessä erikoinen tapaus, kun löytyi sisaruksia, jotka minulle pikkuserkkuja. Mutta nyt ei varmuudella ole tiedossa, mitä kautta? Saattaa olla siis salaisuus, josta eivät itsekään tiedä. Näihin suuryllätyksiin on syytä varautua henkisesti etukäteen.

• Tykkää
Reactions: r0s
Jos serkkusi on tehneet DNA-testit samoissa firmoissa, joissa sinä tekisit, niin löytyvät takuulla.

Suomalaisten tietääkseni eniten käyttämä on FamilyTreeDNA, tällä serkkutestillä voi aloittaa

https://www.familytreedna.com/#/shoppingCart?pid=215

Jos on veljiä, miespuolisia serkkuja ja setiä, vain heidän avulla nainen saa selvitettyä isälinjaansa, eli Y-linjaa.

Toinen suosittu on MyHeritage. Niillä on tarjouksessa nyt 69€ perustesti. Yleensäkin jenkkilän juhlapäivinä firmoilla on tarjouksia tyrkyllä.

Mä olen tehnyt molemmissa, ja molemmat on paljastaneet pikkuserkkuja, joista en ole ennen tiennyt mitään. Omat serkut on kaikki tiedossa, eivät ole testauttaneet muuten itseään (tai mistäs sitä koskaan tietää?).

Ollankin jo meilailtu toisillemme, takuulla tavataankin kuluvana vuonna.

Nyt on selvityksessä erikoinen tapaus, kun löytyi sisaruksia, jotka minulle pikkuserkkuja. Mutta nyt ei varmuudella ole tiedossa, mitä kautta? Saattaa olla siis salaisuus, josta eivät itsekään tiedä. Näihin suuryllätyksiin on syytä varautua henkisesti etukäteen.

Miksi vain miespuolisten sukulaisten kautta saa selvitettyä y-linjaa?
Entä jos haluan selvittää isän äidin puoleista sukulinjaa, tarvitaanko siihenkin mies?

Oonkohan mä nukkunut koulussa silloin kun perinnöllisyyttä opetettiin?
:confused::oops:

Entä jos haluan selvittää isän äidin puoleista sukulinjaa, tarvitaanko siihenkin mies?

Oot tosiaan ollut untenmailla. Eiks se nyt ole päivänselvää että y-linjan voi testauttaa vain mieheltä. Saadaksesi selville omasi pitää testi tehä isälles tai veljelles.

Isän äidin linja selviää mummon veljen tai tämäm miespuolisen perillisen kautta.

No jaa, nää spesiaalijutut kyllä tuppaa unohtumaan vuosien saatossa, no hätä ;)

Se isän ainutkertainen tärkeys tutkimuksissa johtuu siitä, kun vaan miehillä on Y-kromosomi (XY) ja naisilla ei, pelkästään XX

Moni nainen kun on esim yksin kiinnostunut näistä, joutuu ehkä ympäripuhumaan veljensä, maksamaankin jos toinen on EVVK :D

Äitilinjaa taas voi tutkia sekä naisen, että miehen näytteestä. Se on puolestaan vähän eri, eli mitokondrioon perustuva.

Tässä on muuten loistava tietopaketti perusasioista:

https://www.kurrinsuku.net/4

Oot tosiaan ollut untenmailla. Eiks se nyt ole päivänselvää että y-linjan voi testauttaa vain mieheltä. Saadaksesi selville omasi pitää testi tehä isälles tai veljelles.

Isän äidin linja selviää mummon veljen tai tämäm miespuolisen perillisen kautta.

Joojoo, mutta saanko mä sen isän puoleisen isoäidin kautta jotain irti vain omalla dna-testilläni vai en?

Yhteistyössä