Vuodatan joulun ja juhlien vietosta sukulaisten kanssa, kun on tilitettävä johonkin. No, asun samalla paikkakunnalla miehen kaikkien sukulaisten kanssa. Omat sululaiset ovat kauempana. Sain lapsen 5 vuotta sitten ja pääsimme sairaalasta jouluaatonaattona. Olin kamalassa kunnnossa: verenpaine pilvissä ja en saanut enää nukuttua kunnolla, kun alipainoista lasta piti syöttää kolmen tunnin välein. Olin toivonut, että kotona olisi jotain ruokaa joulua varten tehtynä tai hankittuna. Virkeä ja hyväkuntoinen ANOPPINI oli kyllä auttanut poikaansa kotimme siivoamisessa mutta joluruokia tai muutakaan ei ollut mitään tehty vaan antoi minulle RAAKANA PUURORIISIÄ pussillisen! Että revi siitä! No, oli se tehnyt jotain lihakastiketta myöskin. No, anoppi ja appi meni sitten aattona syömään toisen poikansa perheen luokse, kun rotinoita yms. vastaavaa ei haluttu minulle järjestää. Anoppi ja appi on joka jouluaatto menneet syömään vain toisen poikansa perheen luokse. Yhtään kertaa eivät ole edes käyneet meillä. Olemme kolmestaan sitten aattona. Joulupäivänä menemme anopin ja apin kotiin syömään. Miehen veljen pojalla on synttärit uudenvuodenaattona. Hän täyttää jo huomenna 17. Meitä ei ole kutsuttu kertaakaan synttäteille vaikka asumme siis 7 kilometrin päässä. Jälleen appi ja anoppi menevät sinne tietenkin. Alkaa potuttaa tällainen touhu. Muutaman kerran appi on pitkin hampain tullut joulupukkina käymään aattona, kun lapselle pukki on vielä tärkeä, mutta tänä jouluna ehdottomasti kieläytyi. Piti ostaa vieras pukki, kun se em. veljenpoikakin kieltäytyi samoin miehen veli. Ottaa päähän koko porukka! Älkää uskoko mitään myyttejä iloisista ja vieraanvaraisista eteläkarjalalaisista. Se on p. puhetta. Nämä on toisia kyräileviä ja ainoastaan omista asioistaan ja materiasta kiinnipitävää porukkaa, joka puhuu selän takana pahaa minkä ehtii. Tiedän: tässähän minäkin, mutta en toisaan ole täältä kotoisin vaan pohjoisesta Suomesta. Siellä ihmiset ovat oikeasti reilumpia ja sanovat suoraan edessä päin asiansa! Täällä vielä sekin erikoisuutena, että ukot on:headwall: usein pahempia juoruajia kuin akat.
Ja siis anopin velvollisuus ei ole molempien miniöiden kanssa tulla samalla tavalla toimeen, vaikka yleiset käytöstavat pitääkin muistaa. Toisen miniä kanssa vaan voi olla läheisemmät välit, niin joulun viettäminen yhdessäkin on siten luonnollisempaa.