Subjektiivista päivähoito-oikeutta rajattava ja kotihoidon tukea vain 2 vuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veronmaksajaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Veronmaksajaäiti

Vieras
Täällä on useita keskusteluja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja kotihoidon tuesta.

Useat äidit ovat kolme vuotta kotona kotihoidon tuella per lapsi, jona aikana usea äiti käyttää toisen lapsen synnyttyä subjektiivista päivähoito-oikeuttaan ja vie vanhemman/vanhemmat lapset päiväkotiin ja on vauvan kanssa kotona. Kolme vuotta on pitkä aika kuluttaa yhteiskunnan varoja käyttämällä ns. turhaan päivähoitopalveluja ja tekemättä töitä/maksamatta veroja!

Mielestäni näin töissä käyvänä äitinä ns. virikelapsia ei saisi tuoda päiväkotiin. Moni työssä käyvä joutuu viemään lapsensa muualle kuin lähipäiväkotiin josta ei saa aina paikkaa näiden virikelapsien takia. Ainoastaan eskari-ikäiset ja kotihoidon tukiaika tulisi rajata siihen kun lapsi täyttää 2 vuotta. Tuon 2 vuotta tosin voisi maksaa täyttä äitiyspäivä-/ vanhempainrahaa, niinkuin Ruotsissa ja sen voisi käyttää molemmat vanhemmat vaikka puoliksi.

Ruotsissahan kotona saa olla vain vuoden ja lapset laitetaan siis vuoden iässä hoitoon ja äiti töihin. Sitä lähipäiväkotia ei olisi enään kaikilla, jos päivähoidontarve vähenisi.

Vanhempainvapaiden mallimaa on Ruotsi, jossa pienen lapsen vanhempien on mahdollista pitää vanhempainvapaata 480 päivää, eli noin 15 kuukautta. Vanhempainvapaan tuen suuruus on 80 prosenttia työtuloista. Vanhempainvapaan tasaiseen jakamiseen kannustetaan tasa-arvobonuksilla, joita vanhemmat saavat mikäli molemmat ovat pitäneet vapaata.

Tuo virikehoito on mulle kanssa vähän semmoinen, etten sitä kannata ilman hyvää syytä, mutta kannatan sitä että lapset saavat olla kotona kolme vuotiaaksi asti, ihan lasten itsensä takia. Voin maksaa veroja kyllä siitä hyvästä, että lapset saavat olla kotona, siis muutkin kuin omani. Maksan typerimmistäkin asioista veroja, joten miksi ei kerrankin lasten hyvinvoinninkin takia.

Et sitten ajatellut, että usein niillä äideillä, joilla vanhempi lapsi hoidossa on myös veronmaksajamies. Eikö hän saa myös olla sitä mieltä, että hänen verotulojaan käytetään hänen lapsensa hoitomaksuihin.

Kokonais kustannuksia puoleen jos toiseen ei tässä asiassa osaa laskea kukaan, koska se ei matematiikkaa yksistään ole, joten sitä on melko turha käyttää perusteenakaan.

[QUOTE="Kiusa";27975117]Tuo virikehoito on mulle kanssa vähän semmoinen, etten sitä kannata ilman hyvää syytä, mutta kannatan sitä että lapset saavat olla kotona kolme vuotiaaksi asti, ihan lasten itsensä takia. Voin maksaa veroja kyllä siitä hyvästä, että lapset saavat olla kotona, siis muutkin kuin omani. Maksan typerimmistäkin asioista veroja, joten miksi ei kerrankin lasten hyvinvoinninkin takia.[/QUOTE]

Ja läpäläpä, kotimammat ei mitään lasta tuossa kohden ajattele vaan sitä omaa kytyistä koulutustaan, jolla pitäis mennä takaisin sinne omaan kytyiseen työpaikkaan.

Ehdottomasti kannatan tuota, että kotihoidon tukeamaksettaisiin vain 2 vuotta! Jos haluaa sen jälkeen hoitaa lapsia kotona, tehkööt sen omalla kustannuksella.

[QUOTE="vieras";27975173]Ja läpäläpä, kotimammat ei mitään lasta tuossa kohden ajattele vaan sitä omaa kytyistä koulutustaan, jolla pitäis mennä takaisin sinne omaan kytyiseen työpaikkaan.

Ehdottomasti kannatan tuota, että kotihoidon tukeamaksettaisiin vain 2 vuotta! Jos haluaa sen jälkeen hoitaa lapsia kotona, tehkööt sen omalla kustannuksella.[/QUOTE]

Tietysti kun sulla on noin rajoittunut tuo ymmärrysalue, ettet voi esimerkiksi kuvitella, että joku toinen ihminen haluaa olla hyvä ja mukava myös muille. Teitä näyttäisi olevan aika paljon palstalla, kun on pakko keksiä, miksi toinen on niin huono ihminen ja itse tekee kaiken oikein.

Ihan vähän pitää tässä nyt pilkkua viilata.... eihän sitä kotihoidontukea makseta tälläkään hetkellä kuin noin kaksi vuotta, lapsen ensimmäinen ikävuosi kun menee pääsääntöisesti sillä vanhempainrahalla kotona maatessa.... :stick:

Mitä tulee subjektiiviseen hoito-oikeuteen, niin siitä on tapeltu täälläkin jo ketjukaupalla ja varmasti aika lailla kaikki oleellinen puolesta ja vastaan on jo sanottu moneen kertaan....

[QUOTE="vieras";27975173]Ja läpäläpä, kotimammat ei mitään lasta tuossa kohden ajattele vaan sitä omaa kytyistä koulutustaan, jolla pitäis mennä takaisin sinne omaan kytyiseen työpaikkaan.

Ehdottomasti kannatan tuota, että kotihoidon tukeamaksettaisiin vain 2 vuotta! Jos haluaa sen jälkeen hoitaa lapsia kotona, tehkööt sen omalla kustannuksella.[/QUOTE]

Onpas negatiivinen asenne sinulla. No mä nyt haluan uskoa siihen, että edes jotkut äidit tekevät näin ihan lastensa takia, eikä kytyisen (?) koulutuksen ym takia.
Voi kunpa ihmiset saisivat itse päättää mihin omat verorahat menisivät, silloin sinäkin voisit tukea juuri sitä mitä itse haluat, ja minäkin saisin olla maksamatta omasta mielestäni turhista jutuista. :)

Oo vaan onnelinen että sunkin työpaikasta on vähemmän kilpailua, kun osa naisista valitsee niukemman elämän ollakseen lastensa kanssa. Ja vielä iloisempi luultavasti olet siitä etä kohta eläkeikä nouse jo 70 vuoteen, eipähän tarvi murehtia mitä sitä tekis ku työt loppuu..

[QUOTE="vieras";27975298]Oo vaan onnelinen että sunkin työpaikasta on vähemmän kilpailua, kun osa naisista valitsee niukemman elämän ollakseen lastensa kanssa. Ja vielä iloisempi luultavasti olet siitä etä kohta eläkeikä nouse jo 70 vuoteen, eipähän tarvi murehtia mitä sitä tekis ku työt loppuu..[/QUOTE]

En tiedä kenestä puhut, mutta voin kertoa että mun työpaikasta ei kukaan kotimamma "elämänkoulun" käyneenä kyllä mun kanssani kilpaile... :laugh:

[QUOTE="vieras";27975376]En tiedä kenestä puhut, mutta voin kertoa että mun työpaikasta ei kukaan kotimamma "elämänkoulun" käyneenä kyllä mun kanssani kilpaile... :laugh:[/QUOTE]

Näillä sun halveksimillasi kotimammoilla saattaa olla ihan hyväkin koulutus, huolimatta siitä, että ovat lastensa kanssa kotona sen huimat kolme vuotta. Älä nyt nosta itseäsi millekkään jalustalle tämän asian suhteen.

Vai elätkö tosiaan siinä uskossa, että kaikki koulutetut ihmiset ryntäävät töihin heti muutaman kuukauden jälkeen? Et välttämättä tuolla asenteella kovin pitkälle pötki, kun löytyy joku kotimamma samalla koulutuksella.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ihan vähän pitää tässä nyt pilkkua viilata.... eihän sitä kotihoidontukea makseta tälläkään hetkellä kuin noin kaksi vuotta, lapsen ensimmäinen ikävuosi kun menee pääsääntöisesti sillä vanhempainrahalla kotona maatessa.... :stick:

Mitä tulee subjektiiviseen hoito-oikeuteen, niin siitä on tapeltu täälläkin jo ketjukaupalla ja varmasti aika lailla kaikki oleellinen puolesta ja vastaan on jo sanottu moneen kertaan....

No ap ja muut varmasti tarkoittavat, että kh-tukea tulisi maksaa siihen saakka kun lapsi on 2

Näillä sun halveksimillasi kotimammoilla saattaa olla ihan hyväkin koulutus, huolimatta siitä, että ovat lastensa kanssa kotona sen huimat kolme vuotta. Älä nyt nosta itseäsi millekkään jalustalle tämän asian suhteen.

Vai elätkö tosiaan siinä uskossa, että kaikki koulutetut ihmiset ryntäävät töihin heti muutaman kuukauden jälkeen? Et välttämättä tuolla asenteella kovin pitkälle pötki, kun löytyy joku kotimamma samalla koulutuksella.

Valtaosa kotimammoista ei ole korkeakoulua nähnytkään, jos ei ole sattunut olemaan siivoamassa sen käytäviä. Surullinen tosiasia, vaikka poikkeuksiakin on.

Itselläni on sen verran outo koulutuskombo, etten usko olevan kenelläkään. Ja asennekin on kohdillaan, kunnioitan kollegoitani ja työyhteisöäni :) mitään kunnioitusta taas ei ansaitse mun mielestä työssäkäyviä äitejä haukkuvat kotimammat.

[QUOTE="vieras";27975059]Ruotsissahan kotona saa olla vain vuoden ja lapset laitetaan siis vuoden iässä hoitoon ja äiti töihin. Sitä lähipäiväkotia ei olisi enään kaikilla, jos päivähoidontarve vähenisi.[/QUOTE]

Mistähän sunkin tiedot ovat peräisin. Ruotsissa saa olla vanhempainvapaalla joko yhteen putkeen 18 kk tai sitten pitää sen pakollisen 3kk äitiysloman vaikka joka toisen päivän vanhempainvapaata ja siten venyttää lapsen kotonaoloa useamman vuoden. Se että lapsi laitetaan useinmiten puolitoistavuotiaana päiväkotiin (perhepäivähoitoa ei ole olemassakaan, korkeintaan voi ottaa hoitajan kotiin, jos siis siihen on varaa) on suuresti kritisoitua eikä vastaa monenkaan mielestä lapsen hyvinvointia. Ruotsalaisessa päivähoitosysteemissa on lisäksi paljonkin seikkoja, joista meidän suomalaisten ei todellakaan pidä ottaa mallia.

Minusta on turha rangaista tässä asiassa vanhempia, kun vika on kunnissa. Kuinka moni ihan oikeasti laittaisi lapsensa päiväkotiin "virikepaikalle", jos vaihtoehtona olisi avoinpäiväkoti tai jokin muu järkevästi toimiva kerhosysteemi. Valitettavan harvalla on mahdollisuutta minkäänlaiseen kerhotoimintaan lapselle. Omassa kotikaupungissa saatiin onneksi järjestettyä lisää avoimen päiväkodin paikkoja ja se on näkynyt suoraan virikepaikkojen käyttöasteessa. Edelleen kuitenkaan ne eivät ole kaikkien saatavissa. Suurin ongelma ovat alle kolmevuotiaat, usein miten noin 2,5- vuotiaat jotka kovasti jo kaipaavat sosiaalisia virikkeitä, mutta heiltä on evätty kerhot pois. He eivät pääse yli kolmivuotiaiden "pikkukouluihin", mutta eivät myöskään alle kaksivuotiaille tarkoitettuihin äiti-vauvaryhmiin.

Kotihoidontuen lakkauttamista yli kaksivuotiailta en myöskään kannata. Kotihoidontuki kuitenkin säästää yhteiskunnan varoja monin kerroin verratuna päivähoitokuluihin. Kotihoidontukeahan ei saa jos lapsi on päiväkodissa virikehoidossa, joten päällekkäisyyksiä ei ole. Ja käsi sydämmellä: kuka muka oikeasti jää kotiin ihan sillä kannustimella, että siitä saa huimat muutaman satasen kuussa, siis vähemmän kuin esim. opiskelija tai työtön, reilusti vähemmän kuin minkään alan minimipalkka, varsinkaan jos kuntalisää ei ole?

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27975433]Valtaosa kotimammoista ei ole korkeakoulua nähnytkään, jos ei ole sattunut olemaan siivoamassa sen käytäviä. Surullinen tosiasia, vaikka poikkeuksiakin on.

Itselläni on sen verran outo koulutuskombo, etten usko olevan kenelläkään. Ja asennekin on kohdillaan, kunnioitan kollegoitani ja työyhteisöäni :) mitään kunnioitusta taas ei ansaitse mun mielestä työssäkäyviä äitejä haukkuvat kotimammat.[/QUOTE]

Kuinkas kauan olit kotona lapsiesi kanssa, oliko miehesi hoitovapaalla vai pistittekö lapset kylmästi hoitoon vanhempainvapaiden päätyttyä? Itse olen korkeakoulutettu (enkä tosiaankaan mikään amk) ja täydennyskoulutan itseäni lastenhoidon ohella. Hyväpalkkainen vakiduuni odottaa hoitovapaan jälkeen. En koe mitenkään jääneeni junasta. Kunnioitan työpaikkani ohella myös lapsiani ja haluan heille parhaan mahdollisen hoidon.

• Tykkää
Reactions: Viinipyräle
Kuka muka jää kotiin sen hikisen 300 €:n takia? Kyllä mä näen että kotiin jäädään siitä HUOLIMATTA. Lasten takia. Ja mun lähipiirissä on tapana tehdä keikkaa hoitovapaalla, itse siis käyn töissä ja lapsi hoidetaan kotona, siitä hyvästä se kotihoidontuki maksetaan, tuleehan se kunnalle halvemmaksi.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27975433]Valtaosa kotimammoista ei ole korkeakoulua nähnytkään, jos ei ole sattunut olemaan siivoamassa sen käytäviä. Surullinen tosiasia, vaikka poikkeuksiakin on.

Itselläni on sen verran outo koulutuskombo, etten usko olevan kenelläkään. Ja asennekin on kohdillaan, kunnioitan kollegoitani ja työyhteisöäni :) mitään kunnioitusta taas ei ansaitse mun mielestä työssäkäyviä äitejä haukkuvat kotimammat.[/QUOTE]

Siis puhutko nyt äideistä jotka ovat kotona sen kolme vuotta? Tässä ketjussa ei mielestäni ole haukuttu työssäkäyviä äitejä, ainoastaan sinä ilmaiset halveksuntaa.
Minun mielestäni kunnioitusta ei ansaitse kaltaisesi ihmiset, jotka nostavat itsensä jalustalle, eivätkä hyväksy muiden valintoja.
En näe mitään syytä, miksi kolme vuotta lapsen kanssa olevalla äidillä ei voisi olla korkeaa koulutusta.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja MamiJ

Yhteistyössä