subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "XXXX"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="XXX";23448436]Tämän jutun pointti ei edes ollut mieheni kyvykkyys tai kyvyttömyys hoitaa kahta lasta 4 päivää viikossa kotona. Toinen vielä 6 kk ikäinen. En usko, että tämän ketjun "urputtajien" omatkaan miehet sitä tekisivät ja vaikka tekisivätkin, niin kaikkien miesten ei ole pakko. Minä haluan, että mieheni saa lopputyönsä valmiiksi, pääsee töihin ja minä takaisin kotiin molempien lasten kanssa.[/QUOTE]

Silloin sinun ei olisi pitänyt mainita mitään siitä, että miehesi ei osaa hoitaa lapsiaan. Sinun olisi pitänyt sanoa, että miehesi opiskelee, ja se on kyllä onnistunut puolivuotiaan nukkuessa päiväunia. Opiskelujen vuoksi päivähoitoa tarvitsevaa katsotaan hieman eri tavalla kuin henkilöä, joka kokee oikeudekseen laittaa lapset hoitoon siksi, ettei osaa hoitaa omia lapsiaan.

Minusta on ihan hyvä, että teillä se päiuväkotipaikka on. Ymmärrän sen tapauksissa joissa perhe tarvitsee erityistä tukea. Ja tehän tarvitsette kun vanhempi ei kykene hoitamaan kahta lasta.

Mä en ihan täysin pysty ymmärtämään tuota teidän kuviota.. Koska kuitenkin jos sä olisit kotona niin sä saisit vanhempainrahaa (joka on tulosivonnaista) ja miehesi sais työttömyystukea (joko tulosidonnaista tai minimiä joka on kuitenkin suurempi tai samansuuruinen kuin nyt nostama vanhempainraha) ja jos te olisitte molemmat pari kk kotona sais miehes tehdä kokoajan sitä lopputyötä ja pääsis valmistumaan nopeammin =sais töitä nopeammin ja 4v saisi olla kotona.

Jep, me tarvitsemme tämän paikan todella! Mieheni ei missään nimessä kykene hoitamaan kahta lasta ja opiskelemaan - anteeksi, etten heti huomannut mainita tuota opiskelua! Pahoittelen syvästi. Onneksi sentään jossain vaiheessa toin sen esiin. Esim. kun pieni nukkuu vaunuissa ulkona, mieheni kapuaa kirjoittelemaan lopputyötään tietokoneelle. Jos isompi olisi kotona, hänen pitäisi mennä puistoon. Hän on niin "käsi", kykenemätön, ettei kykene yksinkertaisesti jätttämään opintojaan, koska silloin valmistuminen lykkääntyy eikä hän pääse töihin ja minä kotiin. Meillä kummallakin on toiveena, että hän saisi paperit ennen kesää, jotta minä, nainen, äiti pääsisin kotiin, koska sitä toivon. Ja hän mies, parempi palkkainen toivoo pääsevänsä töihin. Näin vanhanaikaisesti ja perinteisesti meillä ajatellaan, kuvitelkaa! Ja kuvitelkaa: kärsimme itse siitä, että, minä äiti ja imettäjä en voi olla päivällä kotona, vaan olen töissä. Ja mies kärsii siitä, ettei saa työtään nopeasti valmiiksi ja pääse töihin. Meille tämä on aika raskasta, itselleni ainaki, koska ikävöin pientäni erityisesti päivän aikana, kun maito nousee rintoihin. Ja siihen vielä kaupan päälle päiväkodin urputukset, niin oikeasti alkaa itkettää. Mutta oikeastaan; jos puoleta ihmisistä ovat yhtä typeriä ja kommentoivat samoin kuin tämän ketjun urputtajat, niin taidanpa valmistautua joka aamu pitämään pienen puheen perheestämme, kyvyttömästä miehestäni, avuttomuudestamme jne. päiväkodin henkilökunnalle.
Kiitos rakkaat kanssasisaret kun taas kirkastitte ajatuksiani tämän palstan lukijoiden ajattelun tasosta!

Mä en ihan täysin pysty ymmärtämään tuota teidän kuviota.. Koska kuitenkin jos sä olisit kotona niin sä saisit vanhempainrahaa (joka on tulosivonnaista) ja miehesi sais työttömyystukea (joko tulosidonnaista tai minimiä joka on kuitenkin suurempi tai samansuuruinen kuin nyt nostama vanhempainraha) ja jos te olisitte molemmat pari kk kotona sais miehes tehdä kokoajan sitä lopputyötä ja pääsis valmistumaan nopeammin =sais töitä nopeammin ja 4v saisi olla kotona.

Niin, onko käynyt mielessä,että miedän tilanteemme on pikkasen toinen? Itse olin kotona vanhemman kanssa ennen kakkosen syntymää eli saan minimiäitiyspäivärahaa. Mieheni saa ns. peruspäivärahaa, koska ei kuulu liittoon. Me ostettiin just iso talo, kun esikoinen syntyi. Plus vielä muuta omaisuuteen liittyvää, jota en katso tarpeelliseksi selittää. Sitä taloa ei nyt saa myytyä, emmekä haluakaan, koska tykkäämme tästä talosta. Ja uskomme, että kituuttelemme tällä ratkaisulla nyt hetken. Kunhan vain nyt saisimme olla rauhassa ilman turhia uteluja kenenkään taholta = päiväkodin niskaan huohtusta.

Sä itse kirjoitti nämä kaikki ja sitten ihmettelet kun miestäsi pidetään tärviönä... :

"Perheemme 4-vuotias on päiväkodissa, koska isä handlaa homman kyllä yhden lapsen kanssa, mutta kaksi olisi jo kaaosta. Ei vain suostu siihen.

Joo, mun mies on vähän "käsi" näissä hommissa. Esim. se ei lähtisi lasten kanssa puistoon, vaan tämä 4 v. joutus olemaan kokoajan sisällä...

Mutta kuten sanottu, miehessäni on ihanat puolensa, kodinhallinta ja kahden lapsen huolto eivät kuulu niihin."

Ap, mä kyllä ymmärrän tuon kuvion. Oma lapsi on puolipäivähoidossa, kun mä olen kotona ja teen lopputyötäni. Ei siitä mitään tule, että mä yrittäisin kirjoittaa työtä ja lapsi olisi hoidettavana.

Teet nyt selväksi päiväkodissa, että mies o-p-i-s-k-e-l-e-e eikä tarvi enää kysellä.

Eikä miehesi ihanonneton voi olla, kun pystyy hoitamaan tuota pientäkin ja myös samalla työstää opintojaan!

Tsemppiä!!

Niin, miheni ei todellakaan handlaa tätä hommaa. Pahoittelin, jo, että opinnot jäivät alussa mainitsematta. KUten myös tulomme. Ensi kerralla täytyy laitta verotiedot mukaan ;) Niin, olisihan se varmasti yhteiskunnalle edullisempaa, kun olisimme molemmat kotona, mies työttömänä ja minä äitiyspäivärahalla. Ei tulisi kummaltakaan verotuloja jne. Minä olen pitänyt vanhemman lapsen kotihoidossa 4 vuotta, siinä on säästynyt yhteiskunnalta aikamoinen euromäärä. Ehkä nyt voisi tulla, tässä tilanteessa pikkasen vastaan, niin pääsisimme eteenpäin tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Minä haluan uskoa, että juuri se on yhteiskunnan tehtävä, jelpata vaikeissa hetkissä. Me ei paljon pyydetä. Yksi asia, mikä miestäni ehkä eniten syö, on se että hän on yhtkäkkiä joutunut vaativista hommista koti-isukiksi eikä todellaakaan handlaa hommaa (lisätkää tähän vielä ne opinnot, joihin hän on sitoutunut). Minä rakastan miestäni kaikesta huolimatta! Hän handlaa homman ihanasti 6 kk ikäisen kanssa ja sitä ei moni mies tekisi.

Mutta kiitos kaikille vastauksista! Ymmärrän nyt paremmin, että todellakin minun on vain rautalangasta väännettävä kerta toisensa jälkeen päiväkodissa tilannettamme. Rauhallisesti ja hiiiiitaasti, että tyhmempikin tajuaa. Valaisitte ja konkretisoitte jälleen niin hyvin, miten vaikea ihmisten on ymmärtää perheiden yksilöllisiä tilanteita.

Kirjoitin pitkän viestin, mut meni jostain syystä spämmiksi..

No kuitekin.. piti sanomani ap:lle, että mä ymmärrän teidän kuvion oikein hyvin. Itsekin teen lopputyötäni kotona ja siitä syystä lapsi on hoidossa (puolipäiväisenä). Ei siitä todella mitään tulisi, että lapsi olisi koko päivän kotona hoidettavanani ja vielä siinä yrittäisin opiskella. Eli mielestäbi sun mies ei ole mikään käsi, kun pystyy kuitenkin hoitaa tuota pientä samalla.

Tee nyt päiväkodin tädeille selväksi, et mies opiskelee. Saavat lopettaa noi kyselyt.

Tsemppiä!!

Kirjoitin pitkän viestin, mut meni jostain syystä spämmiksi..

No kuitekin.. piti sanomani ap:lle, että mä ymmärrän teidän kuvion oikein hyvin. Itsekin teen lopputyötäni kotona ja siitä syystä lapsi on hoidossa (puolipäiväisenä). Ei siitä todella mitään tulisi, että lapsi olisi koko päivän kotona hoidettavanani ja vielä siinä yrittäisin opiskella. Eli mielestäbi sun mies ei ole mikään käsi, kun pystyy kuitenkin hoitaa tuota pientä samalla.

Tee nyt päiväkodin tädeille selväksi, et mies opiskelee. Saavat lopettaa noi kyselyt.

Tsemppiä!!

kiitos! kyynel tuli silmään. Itse on henkilönä kiltti ja yritän aina toimia "oikein". Minua häiritsee, että meitä pidetään nyt pk:n taholta epäkelpoina vanhempina, vaikka molemmat yritämme nyt päästä tästä tilanteesta kelpo ihmisinä eteenpäin. Mukavaa kevättä sinulle!

[QUOTE="XXX";23448590]kiitos! kyynel tuli silmään. Itse on henkilönä kiltti ja yritän aina toimia "oikein". Minua häiritsee, että meitä pidetään nyt pk:n taholta epäkelpoina vanhempina, vaikka molemmat yritämme nyt päästä tästä tilanteesta kelpo ihmisinä eteenpäin. Mukavaa kevättä sinulle![/QUOTE]

Ymmärrän hyvin, itse oon myös luonteeltani liiankin kiltti. Älä välitä, mitä muut sanoo ja vauhkoo. Te tiedätte teidän perhe-kuviot ja mikä on teille parhaaksi. Toivottavasti mies saa pian taas töitä ja sinä pääset kotiin! <3

Mukavaa kevättä sinne! myös! :)

[QUOTE="XXX";23448566] Niin, olisihan se varmasti yhteiskunnalle edullisempaa, kun olisimme molemmat kotona, mies työttömänä ja minä äitiyspäivärahalla. Ei tulisi kummaltakaan verotuloja jne.[/QUOTE]

Kyllä työttömyyskorvauksesta ja äitiyspäivärahastakin maksetaan veroja...

[QUOTE="XXX";23448566] Niin, olisihan se varmasti yhteiskunnalle edullisempaa, kun olisimme molemmat kotona, mies työttömänä ja minä äitiyspäivärahalla. Ei tulisi kummaltakaan verotuloja jne. Minä olen pitänyt vanhemman lapsen kotihoidossa 4 vuotta, siinä on säästynyt yhteiskunnalta aikamoinen euromäärä. [/QUOTE]

Sua ei kuitenkaan vaivaa sun maksamat verot kun olet ollut vanhemman lapsen kanssa kotona? Miksi ne nyt yht'äkkiä sua vaivaa?

Kun miehesi opiskelee vauvanhoidon ohessa, niin hän on yhtälailla oikeutettu lapsen hoitopaikkaan kuin kuka tahansa muukin. Tietenkin sellaiset, jotka eivät tiedä opiskelusta, voivat ihmetella, miksi 4-vuotias on hoidossa vaikka vanhempi on kotona. Vaikka minulla oli aikoinaan vain yksi lapsi, niin lopputyön tekemisestä ei tullut mitään ennenkuin vein lapsen hoitoon.

Hoitopaikasta ei tarvitse luopua mutta kyllä vanhemman pitää tulla toimeen ja osata hoitaa molempia lapsia yhtäaikaa .
Ihan kummallista touhua jos perustelee hoitopaikan tarpeen sillä että ei osaa hoitaa lapsiaan eikä pärjää niiden kanssa :( Tekemällä oppii ja harjoitus tekee mestarin.
Nykyteineistä näkee että päiväkodit ja koulut kasvattaneet kun omat vanhemmat ovat ihan pihalla eivätkä pärjää niiden kanssa .

ei sinun tarvitse selitellä siellä päiväkodissa yhtään mitään. Sanot vaan, että miehesi tekee diplomi-työtään (sitäkään ei sinun tarvitsisi sanoa ) ja se siitä. Minun mieheni on todella näppärä noiden lasten hoidossa (meillä 1v5kk ikäero ) mutta silloin kun teki diplomi-työtään niin kyllä siihen tarvittiin keskittymistä, että en todellakaan olisi vaatinut yhdenkään muksun hoitamista. Hän kyllä kävi ihan TKK:lla tekemässä sitä, eikä ollut kotona, koska kuoopuksella oli paha koliikki eikä siitä olisi tullut yhtään mitään.

Täällä on taas mammat vauhdissa...

Teillä on ihan täysi oikeus pitää 4-vuotiasta hoidossa. Ei ole hoitotädin asia ehdotella tuollaisia.
Lasta saa pitää hoidossa, vaikka olisi työttömänä ja sun miehesi vielä opiskelee, niin sillä on sitä suurempi syy pitää lasta hoidossa. Ymmärrän teidän järjestelyn todella hyvin. Itse olen kotona kahden lapsen kanssa, joista vanhempi on 4-vuotias ja välillä on kieltämättä todella raskasta.

Jos eivät tuolla päikyssä asiaa usko, niin soita ylemmälle taholle.

Tässäkin on unohtunut täysin sen esikoisen asema. Aivan kuin ei olisi mitään väliä sillä, mitä hän kokee ja tuntee kun hänet erotetaan vanhemmista ja vauvasta päivä toisensa jälkeen. Jos oikein käsitin hän on jokaikinen arkipäivä hoidossa. Ilmeisesti pitkät päivät?

Ja aloittajan asenteet eri tavalla ajattelevia kohtaan on huvittavaa. Miksi edes kysyit mielipiteitä aiheesta, kun asenteesi on halveksiva.

[QUOTE="noniin";23449041]Tässäkin on unohtunut täysin sen esikoisen asema. Aivan kuin ei olisi mitään väliä sillä, mitä hän kokee ja tuntee kun hänet erotetaan vanhemmista ja vauvasta päivä toisensa jälkeen. Jos oikein käsitin hän on jokaikinen arkipäivä hoidossa. Ilmeisesti pitkät päivät?

Ja aloittajan asenteet eri tavalla ajattelevia kohtaan on huvittavaa. Miksi edes kysyit mielipiteitä aiheesta, kun asenteesi on halveksiva.[/QUOTE]

Miten esikoinen kokee ja tuntee sen, että perheeseen tulee uusi lapsi jakamaan vanhempien huomion ja hän menettää kaikki kaverinsa? Ja sitten on kotona isän kanssa, jolta ei juuri riitä huomiota hänelle?

[QUOTE="XXX";23448590]kiitos! kyynel tuli silmään. Itse on henkilönä kiltti ja yritän aina toimia "oikein". Minua häiritsee, että meitä pidetään nyt pk:n taholta epäkelpoina vanhempina, vaikka molemmat yritämme nyt päästä tästä tilanteesta kelpo ihmisinä eteenpäin. Mukavaa kevättä sinulle![/QUOTE]

Jos sä perustelet teidän hoidontarvetta hoitajille, niin se vaikuttaa puolustelulta. Sanot seuraavalla kerralla, että "me tarvitsemme tätä hoitopaikkaa" etkä selitä asiaa mitenkään. Silloin on toisten paha väittää vastaan.