Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja muuta marinaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miina5567
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miina5567

Vieras
Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei päde joka kunnassa, vaikka eikö näin kuuluisi olla? Naapurikunnassa voi äiti olla kotona vauvan kanssa ja vanhemmat lapset voivat olla vaikka 20 pvää kuukaudessa hoidossa. Meidän kunnassa sen sijaan lapsi ei voi olla eskarin lisäksi tuntiakaan ylimääräistä hoidossa vaikka siitä maksaisi! Onko muilla samoja kokemuksia? Kunnat asettavat perheet aivan eriarvoiseen asemaan esimerkiksi myös kuntalisän kanssa. Meidän kunnassa sitä ei saa, naapurikunnassa kyllä.Argh, pitää vissiin muuttaa!:P

Ja täällä työssäkäyville vanhemmille ilmoitetaan moneltako lapsen saa tuoda hoitoon. Kotona makaavat mammat voivat hoidattaa vaikka koko päivän. Kokonaan pois päikystä kotiäitien ja -isien lapset paitsi kuntoutuksellisista syistä!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kuntalisä-asian ymmärrän. Kukin kunta joko maksaa sitä tai ei, ja kukin ihminen taas valitsee itse asuinpaikkansa, joten...
(meidän kaupungissa ei ole kuntalisää, jos asuisin 30 m päässä naapurikaupungin puolella niin saisin kuntalisää äitiyslomani päätyttyä)

Mutta subjektiivisen ph-oikeuden pitäisi kyllä kaikkialla toteutua. Jos lapselle haetaan hoitopaikka, niin sellainen pitää saada, ja jos se ei toteudu niin ei kun nyrkkiä pöytään vaan.

Lastensuojelulakiin pitäisi kirjata lapsen subjektiivinen oikeus vanhempiinsa, niissä tapauksissa joissa toinen/jopa molemmat vanhemmat ovat kotona täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Niin sitä en ymmärrä, että kunnat voivat tälleen tulkita lakia erilailla!

Hyvä vain että jossain tajutaan että laki on kääntynyt lapsiparkoja vastaan ja päivähoito on romahtanut subjektiivisen hoito-oikeuden voimaantulon jälkeen. Tuon lain voimaantulon aikoihin vähennettiin päiväkotien henkilökuntaa ja sen jälkeen kaikki on mennyt päin puuta.

Subj. hoito-oikeus on liian houkutteleva takaportti perheille, jotka oikeasti voisivat järjestää lapsensa kasvatuksen ja hoidon. Se olisi paljon arvokkaampaakin kuin ylisuurissa ryhmissä rymyäminen päivästä toiseen. Ei päiväkodissa sen ihmeellisempiä juttuja tehdä, mitä jokainen tosiaan täysissä järjissään oleva vanhempi ei voisi lapsen kanssa tehdä. Varsinkaan pienet eivät tarvitse jatkuvaa taistelua ikätovereiden kanssa. Eivät tosin isommatkaan.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Omassa tapauksessani puhun eskarilaisesta eli 6-vuotiaasta, jonka kanssa minulla tulee olemaan kuljetusongelma, koska talossa tulee olemaan vastasyntynyt. Vauvaa saa herätellä päiväunilta ja aamu-unilta, koska päiväkotiajoissa ei ole yhtään joustoa. Naapurikunnan kaveri eläää vauvantahtisesti ja on järjestänyt hakuajat vauvan mukaan. Ymmärtäkööt kuka tahtoo/haluaa ymmärtää...

Mulla loppuu työt joulukuun viiminen päivä.Se mitä tapahtuu jatkossa, ei tietoa.Jos olen työttömänä, niin en aio tytön hoitopaikasta luopua.Kerran olen sen virheen tehnyt ja sitten kun sitä paikkaa olisi tarvinnut, niin oli ei oota tarjolla.

Ei täälläkään makseta kuntalisää eikä ole tullut mieleenkään valittaa siitä. Rahaa uppoaa jo vaikka mihin, pitäisikö sitä upottaa vielä lisää?

Periaatteessa tuon lain pitäisi toteutua kaikkialla, mutta nauran partaani täällä kun se ei toteudu siellä teillä. Oho, sanoinko sen ääneen? No, teidän kunta on laittanut asiat tärkeysjärjestykseen ja sinä et ole siellä kärkipäässä. Harmi.

Täällä on vaan raja mihin kellonaikaan saa tuoda lapsen, jos toinen vanhempi on kotona.. jos ollaan töissä saa päiväkotiin viedä puoli 7 alkaen.. kotona oleva saa tuoda vasta klo 8 jälkeen :)

Jep, sieläs hihkutte:D
Ajatuksena oli kysellä, onko muissa kunnissa samnlaisia rajoituksia vai onko meidän kunta ainut ja onko tuo edes laillista rajoittaa noin? Näköjään ei ainakaan ole kovin yleistä...

Omassa tapauksessani puhun eskarilaisesta eli 6-vuotiaasta, jonka kanssa minulla tulee olemaan kuljetusongelma, koska talossa tulee olemaan vastasyntynyt. Vauvaa saa herätellä päiväunilta ja aamu-unilta, koska päiväkotiajoissa ei ole yhtään joustoa. Naapurikunnan kaveri eläää vauvantahtisesti ja on järjestänyt hakuajat vauvan mukaan. Ymmärtäkööt kuka tahtoo/haluaa ymmärtää...

Tai sitten saat aamuvirkun vauvan, joka nukahtaa rattaisiin ekoille päiväunille jo siinä vaiheessa kun esikoista viedään eskariin.
Ja nukkui aina myös kun haettiin esikoista eskarista.
Eli vauvantahtisen arjen ja eskarilaisen hakemiset ja viemiset pystyy myös täysin yhdistämään.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
voit tehdä asiasta kantelun(eduskunnanoikeusasiamiehelle) ja oikeastaan myös rikosilmoituksen koska se joka evää päivähoidossa noita hoitotunteja rikkoo päivähoitolakia!

Lisäksi voit soittaa oman alueesi aluehallintovirastoon ja pyytää puhelimeen sosiaaliylitarkastajan kenelle kuuluu päivähoito asiat, viimeistään hänen kuuluisi puuttua asiaan!

Ja hei yritetään tota muuallakin,mutta niin kauan kun laki on mitä on,niin se on laki ja sitä ei voi kiertää,tai voi niin kauan kuin ihmiset antaa sen tapahtua! eli TOIMI! niin loppuu toi epäoikeuden mukaisuus

Mun mielestä on ihan oikein et kun olet kotona et lapses on vaan eskarin ajan siellä eli puolipäiväisenä. Oikeeta tarvetta eskarin jälkeiselle hoidollehan ei ole niin musta sitä ei silloin tarvita.

Eiks se mene niin et vauva elää perheen rytmissä eikä perhe vauvan rytmissä:D

ja jos se tuottaa vaikeuksia niin onhan toki vaihtoehtona et eskari on sun kans sit kotona.

Jep, ihan ok ajatus tuokin, mutta vähän hirvuttää kuinka haastava vauva sieltä tulee ja tietysti olisi mukava, että voisi imettää jne rauhassa eikä tarvitsisi vauvaa herätellä. Mutta voihan olla, että kaikki menee hyvinkin:) Mietityttää vain tuo perheiden eriarvoisuus eri kunnissa.

Sulla ei siis ole vielä vauvaa, ja jo nyt on ongelma?

Meillä on vauva. Ja eskarilainen. Eikä ongelmaa. Pikkuvauvan nappaa kätsysti vaunuihin nukkuvana tai hereillä olevana, kun vie/hakee eskarilaisen :)

[QUOTE="madame";27404552]voit tehdä asiasta kantelun(eduskunnanoikeusasiamiehelle) ja oikeastaan myös rikosilmoituksen koska se joka evää päivähoidossa noita hoitotunteja rikkoo päivähoitolakia!

Lisäksi voit soittaa oman alueesi aluehallintovirastoon ja pyytää puhelimeen sosiaaliylitarkastajan kenelle kuuluu päivähoito asiat, viimeistään hänen kuuluisi puuttua asiaan!

Ja hei yritetään tota muuallakin,mutta niin kauan kun laki on mitä on,niin se on laki ja sitä ei voi kiertää,tai voi niin kauan kuin ihmiset antaa sen tapahtua! eli TOIMI! niin loppuu toi epäoikeuden mukaisuus[/QUOTE]

Voiko olla tottakaan taas.... joku haluaa lakiin perustuen valittaa siitä, ettei saa tuoda pilttiään päiväkotiin ties mihin aikoihin vaikka itse olisi täysin kykenevä hoitamaan lapsensa.

Odotan innokkaasti sitä päivää, että kaikki hoitajat alkavat tehdä valituksen siitä, että lakia rikotaan tietyissä kaupungeissa joka päivä: lasten määrää ei rajoiteta, vaikka hoitajia on aivan liian vähän. Ja noissa vaarallisissa tilanteissa saa täysin surutta olla myös kotona hoidettavien lapsia.

Ymmärrättekö ollenkaan mitä se tarkoittaa, että haluatte pitää lapsenne joka ikinen aukiolominuutti päiväkodissa ilman oikeaa syytä?

Olen itse ollut seuraamassa tilanteita, joissa lapsia on iltapäivällä uskomaton määrä paikalla ja yksi hoitaja ei ehdi estää hakkaamisia, potkimisia ja karkaamisia. Talvella ei ole edes aitoja, koska lumen päältä pääsee nopeasti karkuun. Lapset ovat sekaisin kuin seinäkellot ja väsyneitä ja ikävissään lopputunteina.

Se on sitä mihin kaikkien kannattaa vaikkapa itkien pyrkiä?

No eipäs nyt riemastuta siellä:D
Lapseni ovat menneet kaikki vasta 3-vuotiaana hoitoon ja silloinkin olen tehnyt lyhennettyä työaikaa, jolloin hoitopäiviä on ollut noin kolme per viikko. Lapset on haettu kolmelta ja viety kahdeksaksi. Kaukana siis maksimihoitoajoista. Nyt olin ajatellut, että eskarin lisäksi olisi voinut olla pari päivää viikossa jolloin lapsi olisi saanut olla pidemmän hoitopäivän esim klo 9-15. Mutta joustoa ei ole yhtään, vaan eskariaika on 9-13. Onneksi eskari ei ole pakollinen ja jos on ollut vauvan kanssa huonoja öitä, ei ole pakko eskariin edes raahautua. Edelleen kysymys oli siitä, miksi joissain kunnissa on joustavampaa kuin meillä. Perheiden tilanteet pitäisi ottaa paremmin huomioon..

Kyllä mä ainakin ymmärrän aloittajaa: kaikesta varmasti selviää, mutta onko se niin suuri synti toivoa, että vauvalla olisi kaikki parhain päin? Itselläni on iltatähti ja olen kyllä tyytyväinen, kun vanhemmat lapset ovat koulussa ja kulkevat jo itse. Saan rauhassa nauttia vauvasta ilman pakkoa lähteä just tietyllä hetkellä mihinkään, ei tarvitse herätellä unilta, imettää kiireellä jne. Harmilliselta kuulostaa tuo päiväkodin joustamattomuus. Siihen en osaa vastata, onko tuo muissa kunnissa/kaupungeissa yleistä. En ole ainakaan aikaisemmin kuullut.

Yhteistyössä