Stressitöntä kyläilyä - miksi vieraat jäävät jumittamaan?

Miten saada kyläilystä stressittömämpää tilanteessa, jossa olisi ihanaa nähdä kavereita mutta aikaa ja jaksamista on vähän? Minulle ja perheelleni sopisivat parhaiten lyhyet viikonloppuisin päiväsaikaan tapahtuvat kahvittelut, mutta vieraat viihtyisivät vaikka kuinka pitkään. Olen itse hoitovapaalla ja mies tekee paljon töitä.

Harrastetaanko lyhyitä kahvi- ja kuulumistenvaihtohetkiä muissa perheissä vai olemmeko me ainoita, jotka eivät halua kyläilystä liian isoa juttua? Tuntuu, että nykyään tuppaa jäämään kaverien tapaaminen sen takia, että meille tulevat vieraat asettavat meille liikaa paineita. Tarkoitan nyt kyläilytilanteita, joissa olemme koko perhe kotona ja meille tulee muitä kuin mammatuttuja kylään. En siis tarkoita päiväsaikaan tapahtuvia mammakavereiden ja lapsien leikkitreffejä, niissä on kaikilla omat eväät mukana ja voi olla kuinka räjähtänyt itse ja koti tahansa, vaan kaikkia muita kyläilyjä. Lähinnä perheiden välisiä kyläilyjä sellaisten ihmisten kanssa, joita ei nähdä viikoittain. Meillä on todella laaja ystäväpiiri, mistä tuntuu tulevan rasite, jos kyläilyjä ei saada pienimuotoisimmiksi.

Pystyn joten kuten tulemaan toimeen sen kanssa, että meidän koti ei nyt ole tip top (sänky kyllä pedataan ja vessa pidetään siistinä, mutta paperikasoja, hiekkaa, likatahroja ovissa jne. löytyy), itse en ole huoliteltu (olen kyllä käynyt suihkussa ja laittanut siistihköt vaatteet) ja että tarjottavat eivät ole kummoisia, kun vieraita tulee mutta mutta... Mutta miten vieraille kommunikoida, että 1,5 tuntia olisi hyvä maksimiaika viipyä? Joillekin olemme pystyneet huumorin varjolla sanomaan asiasta suoraankin, mutta silti saa olla kolmannen tunnin kohdalla kiemurtelemassa ja ajamassa vieraita pois. Miten vieraille kommunikoida, että nyt olisi hyvä aika lähteä? Yritämme ystäviä kutsuessamme muotoilla jotenkin niin, että tulisitteko meille piipahtamaan/pyörähtämään/kahville mutta silti vieraat eivät ala juuri koskaan tehdä itse lähtöä. Pitääkö isäntäväen aina ilmaista, että nyt olisi hyvä aika lähteä?
 
Viimeksi muokattu:
"vieeras"
Kyllä se pitäisi itsekin tajuta milloin pitää lähteä. Itselle on ihan selvää, että kyläilyaika on se 1-1,5 h, jollei siis muuta ole sovittu. Miehen isä on näitä, jotka eivät mistään vihjeestä ymmärrä lähteä pois. Tämän takia keksitään monesti tekosyitä miksi tänään ei käy tapaaminen. Lisäksi meillä on aina "sovittuna" joku meno viimeistään sen kolmen tunnin päähän ukon tulosta, koska se ei lähde vaikka kuinka vihjailisi...
 
vierass
Voi apua. Mä en kyllä vielä tunnin kohdalla tajuais lähteä kotiin. Meillä vieraat on yleensä vähintään 3h, pidempäänkin jos jo alkuiltapäivästä ovat tulleet. Ja kiva on että ehditään rauhassa juttelemaan ja lapset leikkii. Musta ois jotenkin tylyä jos vieraat lähtis heti kahvipöydästä noustuaan kotiin. Seiskalta alkaa lasten iltatoimet joten siinä vaiheessa on vieraiden hyvä poistua (elleivät ole yöksi jäämässä) mutta siihen asti saa kyllä olla.
 
vierass
Lisään nyt vielä, että meidän kavereita ei ihan naapurissa asu, lähimmät n. 10km päässä ja kauimmaiset vieraat tulevat n.kahden tunnin ajomatkan päästä, joten ei nyt ihan tunnin visiitin takia varmaan jaksais edes lähteä.
 
"vieeras"
No okei, on silläkin väliä kuka vierailee. Sukulaisia lähinnä ajattelin tolla 1,5 h vierailulla, niiden ei tartte jäädä notkumaan. Kaverit saa olla kauemmin, mutta kyllä siinäkin 3 tuntia alkaa jo aika kauan olemaan... En tiedä, olisiko kaupungin ja maaseudun välillä eroja tässä? Matkat pidempiä ja sitä rataa, vähän niinkuin siinä "saako tulla kutsumattomia vieraita"-ketjussa. Itse en tympeänä kaupunkilaisena avaisi edes ovea ;DD
 
Meidän ystävät ovat levällään ympäri Suomea ja tapaamiset tarkoittaa lähes aina yön yli vierailuja. Nautimme niistä puolin ja toisin. Vuosien varrella on karsiutunut sellaiset kyläilijät ystäväperheistä pois jotka tulivat ns. täysihoitoon tekemättä itse tikkua ristiin käytännön järjestelyissä.
Nämä ystäväperheet joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin ovat sellaisia että yhdessä päätetään etukäteen kuka mitäkin ostaa ja niin lapset kuin ruuanlaittokin hoidetaan kimpassa. Ei niin että talon emäntä joutuu kaiken tekemään ja vieraat vain lomailevat.

Meillä asuu myös naapurissa ystäväperhe joiden kanssa vietetään paljon aikaa yhdessä ja lomaillaankin porukalla. Heidän kanssaan on yksinkertaisesti niin helppoa ja hauskaa että vaikka väliä ei ole kuin puoli kilometriä niin silti jäädään usein yökylään että me aikuiset voidaan pelata/seurustella lasten mentyä nukkumaan.

Kahvivieraat koostuvat lähinnä sukulaisista jotka lähtevät parin tunnin sisään.
 
vierass
[QUOTE="vieeras";29620906]No okei, on silläkin väliä kuka vierailee. Sukulaisia lähinnä ajattelin tolla 1,5 h vierailulla, niiden ei tartte jäädä notkumaan. Kaverit saa olla kauemmin, mutta kyllä siinäkin 3 tuntia alkaa jo aika kauan olemaan... En tiedä, olisiko kaupungin ja maaseudun välillä eroja tässä? Matkat pidempiä ja sitä rataa, vähän niinkuin siinä "saako tulla kutsumattomia vieraita"-ketjussa. Itse en tympeänä kaupunkilaisena avaisi edes ovea ;DD[/QUOTE]

Me asutaan kaupungissa enkä kyllä ketään kutsu tunniksi kylään. Lähimmät sukulaiset asuu tunnin matkan päässä (yhteen suuntaan) ja muilla lähisukulaisilla on parin tunnin matka per suunta.
 
Joo siis tarkennuksena tosiaan, että vieraat eivät tule pitkän matkan päästä vaan max. puolen tunnin matkan takaa. Mitä ystävällisiä keinoja keksitte ilmaisemaan, että nyt loppui isäntäväeltä aika? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten pitkä aika on mielestänne sopiva kyläilyaika?
 
"vieeras"
Joo siis tarkennuksena tosiaan, että vieraat eivät tule pitkän matkan päästä vaan max. puolen tunnin matkan takaa. Mitä ystävällisiä keinoja keksitte ilmaisemaan, että nyt loppui isäntäväeltä aika? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten pitkä aika on mielestänne sopiva kyläilyaika?
No keksitte jonkun tekosyyn. Lauantai-iltapäivällä toimii "pitää ehtiä tossa kaupassa käymään ennen kuutta" tai "ollaan menossa vielä anopille kahville tässä", "saunavuoro (ihan sama onko sellaista) alkaa meillä tunnin päästä" jne. jne.
 
meillä
kyläillään kanssa väh. 3h, yleensä koko ilta ja kotiin lähdetään vasta siinä vaiheessa, kun alkaa nukkumaanmenoaika lähestyä, ellei jäädä yöksi. En itsekään osaa harrastaa mitään alle 2h kyläilyjä ja tuntuu turhalta ja nololta mennä niin vähäksi aikaa kylään. Jos haluaa nopeesti päästä eroon kaverista / sukulaisesta, niin sitten mennään kahvilaan tai ravintolaan tai johonkin muuhun julkiselle paikalle treffaamaan. Itellä ainaki tulee vaivaantunu ja epähaluttu olo, jos isäntäväki olisi tunnin tai kahden päästä heittämässä minua ulos. Taitaisi kyläilyreissut sitten muuttua treffailuksi ravintolassa.
 
"vieraana"
Joo siis tarkennuksena tosiaan, että vieraat eivät tule pitkän matkan päästä vaan max. puolen tunnin matkan takaa. Mitä ystävällisiä keinoja keksitte ilmaisemaan, että nyt loppui isäntäväeltä aika? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten pitkä aika on mielestänne sopiva kyläilyaika?
Kannattaa kertoa jo kyläilystä sopiessa että teillä on jotain muuta ohjelmaa tuolle illalle, mutta esim 15-16.30 sopisi.
 
"..."
En ole jaksanut ottaa mitään paineita siitä, vaikka vieraat viipyisivät vähän pidempään, teen tarvittavat rutiinihommat oli vieraita tai ei, jos häiritsee, saa lähteä, jos ei häiritse, olkoon kuin kotonaan.
 
"vieeras"
Eli jos te haluatte notkua jonkun luona kolme tuntia, niin te notkutte halusi isäntäväki sitä tai ei tai vaihtoehtoisesti loukkaannutte ja lakkaatte käymästä. Joillekin on näköjään ok, että ollaan pitkään- tällaisille kaltaisilleni epäsosiaalisille yksilöille, jotka ovat aivan uuvuksissa vierailun jälkeen- ei ole. Mulle olisi kauhistus, että joku sukulainen jäisi yöksi ja samaten miehelleni- ei se tarkoita ettenkö pitäisi kyseisestä henkilöstä, meistä se vaan on tosi raskasta.
 
"..."
Kyllä se ainut kohtelias tapa hoitaa asia niin, että vierailu varmasti jää lyhyeksi, on sopia asiasta jo pyytäessä, ilmoittaa vana nätisti mutta selkeästi, mihin asti teille sopii. Omasta mielestäni vierailu tuntuu tyngältä, jos se kestää alle kolme tuntia :D Hyvässä seurassa menee helposti ppidempäänkin, puolin ja toisin.
 
vierass
Tunnin vierailu on kyllä tosi lyhyt, itse en edes ehdottaisi sellaista ajankohtaa jos aikaa ei enempää olisi. Meillä menee lasten pukemiseen ja vessakäynteihin jo niin paljon aikaa, että en ihan joka paikkaan jaksais edes lähteä jos aikaa olisi vain tunti. (Toki lähelle mutta kun meillä välimatkaa kuitenkin lähes joka kyläilypaikkaan vähintään n. 30min ajomatka.

Tunniksi pyytäisin "vieraat" kahvilaan tai ravintolaan, siellä lyhyt visiitti olisi ok. Mä saattaisin jopa vähän loukkaantua jos joku tulisi meille kylään ja lähtisi jo tunnin jälkeen. Miettisin että oliko ruoka niin pahaa vai sanoinko jotain mistä vieraat loukkaantui tm. :D
 
456
Itse en tykkää vierailijoista enkä vierailuilla käynneistä.
Mutta olen kyllä yllättynyt että muka tunti, maks puoltoist on korrektia vierailla :O
Kuulostaapa pirun turhalta yleensäkään lähteä liikkeelle jos vierailu ei saa kestää kuin lyhyen hetken.
 
456
Joo siis tarkennuksena tosiaan, että vieraat eivät tule pitkän matkan päästä vaan max. puolen tunnin matkan takaa. Mitä ystävällisiä keinoja keksitte ilmaisemaan, että nyt loppui isäntäväeltä aika? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten pitkä aika on mielestänne sopiva kyläilyaika?
Onko tää nyt semmosta sakkia joita ette hirveämmin haluaisi kylään laisinkaan?
Vai kutsutteko ihan vieraita, ja sit olette hätistelemässä heitä pois heti ku kahvikuppi on tyhjä?
 
"vieras."
[QUOTE="vieraana";29620980]Kannattaa kertoa jo kyläilystä sopiessa että teillä on jotain muuta ohjelmaa tuolle illalle, mutta esim 15-16.30 sopisi.[/QUOTE]

Moni vieras sanoisi ihan vilpittömästi, että "no ei me viitsitä nyt tulla kun teillä on noin kiire. Katsotaan joku toinen ajankohta, sopiiko vaikka huomenna?"
 
vieras_
Ihmisiä on niin erilaisia :D Meillä on ystäviä, joiden kanssa istutaan todella pitkään. Muutaman kanssa välillä jopa harmittaa, kun olisi kiva nähdä, mutta kun tietää, ettei lyhyt vierailu ole mahdollinen. Mutta sitten on niitä, jotka ei niin pitkistä vierailuista välitä. Tiedän jo kutsun tullessa, ettei ole tarkoitus olla paria tuntia pidempään ja samoin kutsuessani tiedän, etteivät viihdy pitkään. Eikä se tarkoita, etteikö olisi kivaa. Joskus olen saanut noita kellonaikakutsuja kuten 14.00-16.00 ja se on mun mielestä ihan ok tapa ilmaista, mistä on kyse. Pääasiahan on, ettei tule pettymyksiä puolin ja toisin vaan että tietää, miten asennoitua.
 
"joku"
Itse vierailen jonkin verran lasten kanssa/yksin/perheenä. Juuri koskaan en ole alle kahta tuntia. Eikä meillekään tulevat vieraat ole sen lyhyempää aikaa. Niin paljon asiaa ettei malta lähteä aiemmin ja aika kuluu tosi nopeasti, kun on hyvää seuraa :) Joskus huomaa että oho, 3 tuntia kulunut eikä ole ollenkaan huomannut ajan kulua :D
 
Nämä kommenrttit ovat minulle ihan kullanarvoisi, oikeasti! Kiitos:) Olen varmaan vähän epäsosiaalinen tyyppi... Tykkään nähdä ihmisiä mutta uuvun tosi helposti ainakin nykyisessä elämäntilanteessa. Ehkä on aiheutettu ristiriitoja sillä, että on kutusttu kylään ja alettu kiemurrella liian aikaisin, kun olisi niin paljon muutakin tekemistä tai kun ylipäänsä tarvitsisi aikaa vain olla. Kyse on ihmisistä, joita oikeasti haluamme nähdä, pitää mukana elämässämme ja kuulla heidän kuulumisensa. Oma jaksamisemme ja käytettävissä oleva aikamme on nyt vain rajallinen. Mielenkiintoista huomata, että käsitykset sopivasta kyläilyn kestosta vaihtelevat. Vaikuttaisi siis parhaalta, että etukäteen kerrottaisiin rehellisesti, että haluamme todella kovasti tavata mutta että nyt jaksaminen on vähän kortilla, ja että pari tuntia maksimissaan olisi hyvä aika.
 
Me nähdään kavereita ja sukulaisia niin harvoin, että silloin kun nähdään, nähdään vähintään se 3 tuntia. Kutsun itse mielellään vieraita syömään, ettei vieraiden tarvitse kiireellä lähteä kotiin, kun on ruoka-aika. Vaikka kaverit asuu noin puolen tunnin automatkan päässä, arjessa ei tunnu riittävän tunteja kyläilyyn pikaisesti, joten vieraillaan puolin ja toisin pitkään. Naapurista saattaa tulla pienimmän kaverit äitiensä kanssa tunniksi, puoleksitoista.

En myöskään itse jaksaisi lähteä ajelemaan puolen tunnin päähän 1,5 h vierailun takia.
 
"noelle"
Meidän ystävät ovat levällään ympäri Suomea ja tapaamiset tarkoittaa lähes aina yön yli vierailuja. Nautimme niistä puolin ja toisin. Vuosien varrella on karsiutunut sellaiset kyläilijät ystäväperheistä pois jotka tulivat ns. täysihoitoon tekemättä itse tikkua ristiin käytännön järjestelyissä.
Nämä ystäväperheet joiden kanssa kyläillään puolin ja toisin ovat sellaisia että yhdessä päätetään etukäteen kuka mitäkin ostaa ja niin lapset kuin ruuanlaittokin hoidetaan kimpassa. Ei niin että talon emäntä joutuu kaiken tekemään ja vieraat vain lomailevat.

Meillä asuu myös naapurissa ystäväperhe joiden kanssa vietetään paljon aikaa yhdessä ja lomaillaankin porukalla. Heidän kanssaan on yksinkertaisesti niin helppoa ja hauskaa että vaikka väliä ei ole kuin puoli kilometriä niin silti jäädään usein yökylään että me aikuiset voidaan pelata/seurustella lasten mentyä nukkumaan.

Kahvivieraat koostuvat lähinnä sukulaisista jotka lähtevät parin tunnin sisään.
Oletteko uskovaisia?
 
Keittiönoita
En oikeastaan harrasta kahvittelukutsuja muutoin kuin silloin, jos on jonkun synttärit tms. Jos mut kutsutaan jonnekin kahville, niin jaksan sen 1,5 tuntia (max 2 tuntia) istua paikallani. Kai mä olen jotenkin levoton, mutta kaipaan sen jälkeen jo jotain tekemistä. Mieluiten tapaankin ystäviäni kirpputoreilla käynnin, ulkoilun ja ostoksilla käynnin merkeissä ja niillä reissuilla sitten voidaan poiketa kahvilla tai syömässä. Eli tehdään siis yhdessä jotain eikä vain kökötetä pöydän ääressä.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama

Yhteistyössä